mai 04, 2025, 21:13:38 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: forskjell på å bygge om fordeler til vakumløs og å bare la vakumklokka være?  (Lest 2238 ganger)
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« på: november 28, 2008, 12:12:18 pm »

dette er mer et spm om teori enn funksjon, fordi motoren det gjelder ikke er en boblemotor, men jeg vet at dette blir gjort på boblemotorer og det blir også gjort mye oftere enn på gamle opel-motorer.

jeg har en gammel 1,2 liter opelmotor som jeg holder på å bygge om med webergasser, noe som gjør vakumklokka som gir litt fortenning ved høyere vakum, overflødig.

på boblemotorer vet jeg at når man bygger om til webergassere, så bygger man gjerne også om fordeleren til en uten fortenning med vakum.

hva er egentlig forskjellen på å bare la vakumklokka være og å bygge om fordeleren til en uten vakumklokke?
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #1 på: november 28, 2008, 12:33:00 pm »

En fordeler uten vakum bruker sentrifugalkraften til å justere tenningen når turtallet øker. Det du pønsker på kommer ikke til å fungere da en vakum fordeler må ha vakum.

Arrester meg om jeg er på jordet.
Loggført

1961 T1 - Custom
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #2 på: november 28, 2008, 13:36:43 pm »

ja du har vel både rett og feil, for på min motor (nå vet ikke jeg om det er slik på boble da) så er det både vakum og sentrifugal forskyvning av tenning.

vakumforskyvningen er kun i kraft på lavt turtall eller til dels ved jevnt turtall.
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #3 på: november 28, 2008, 14:38:25 pm »

vakumforskyvningen er kun i kraft på lavt turtall eller til dels ved jevnt turtall.

Ikke rart, for det er da vakumet er sterkest, og slik er det på Bobla også ;-)
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #4 på: november 28, 2008, 16:31:13 pm »

ja du har vel både rett og feil, for på min motor (nå vet ikke jeg om det er slik på boble da) så er det både vakum og sentrifugal forskyvning av tenning.

vakumforskyvningen er kun i kraft på lavt turtall eller til dels ved jevnt turtall.

Var kanskje litt uklar ja... min 62 med 34 hk har kun vakum og ikke sentrifugaljustering, nyere fordelere har begge deler, husker ikke helt når dette kom, mens f.eks en 009 kun har sentrifugaljustering.
Loggført

1961 T1 - Custom
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #5 på: desember 01, 2008, 09:44:32 am »

men spørsmålet mitt er da fortsatt, hva blir forskjellen på å bare la være å bruke vakuum-justeringen på en som både har vakuum og sentrifugal, i motsetning til å bytte hele fordeleren med en slik 009-fordeler som kun har sentrifugaljustering?
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: desember 02, 2008, 00:42:04 am »

du mister en del "kjørbarhet" , dvs du har unødvendig lav tenning på alle turtall ( foruten bånn gass og tomgang)
når du har mindre belastning på motoren skal du ha høyere tennig for å få best utnyttelse under forbrenning.
dessuten får du unødvendig høyere exsostemp , da du på f.eks motorvei kjøring , har ca 10 grader lavere tenning enn med vakum tilkoplet. dvs forbrenningen skjer "halveis uti exsosporten".
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: desember 02, 2008, 08:39:47 am »

Uten å vite:

tenningskurven bestemmes av to ting vakumklokka og fjærene. Det KAN være en forskjell på fjærene på vakummodellene og ikke-vakummodellene (009)
Loggført
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #8 på: desember 02, 2008, 13:57:10 pm »

hvordan løser 009-fordeleren tenningstematikken på lavt turtall som vakumklokka løser på de eldre fordelerene da?

enklere sagt; hvorfor klarer 009-fordeleren seg uten vakum?
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #9 på: desember 02, 2008, 17:10:47 pm »

009-fordeleren funker vel best på motorer med en viss grad av trimming og et annet forgasseroppsett. På originalmotor med original gasser er det nok originalfordeler som funker best. Forskjellige motorer og til dels også forskjellig bruk, rett og slett.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!