folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem

Innlegg: 255
Bosted:
|
 |
« på: november 28, 2008, 09:17:00 am » |
|
meget fin cruse motor dette,med senter monter gasser blir det bra bunndrag.
Håper jeg ikke drar tråden for mye ut av kurs, men kan du utdype grunnlaget for denne påstanden?bare av ren nyskjerrighet...
|
|
|
Loggført
|
11.96@180kmt - SCC2013 
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #1 på: november 28, 2008, 09:19:14 am » |
|
meget fin cruse motor dette,med senter monter gasser blir det bra bunndrag.
Håper jeg ikke drar tråden for mye ut av kurs, men kan du utdype grunnlaget for denne påstanden?bare av ren nyskjerrighet... Lengre innsug (på grunn av sentermontert gasser) = mer kraft nederst i registeret
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #2 på: november 28, 2008, 11:23:38 am » |
|
.
|
|
« Siste redigering: februar 20, 2011, 03:51:53 am av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #3 på: november 28, 2008, 11:58:20 am » |
|
meget fin cruse motor dette,med senter monter gasser blir det bra bunndrag.
Håper jeg ikke drar tråden for mye ut av kurs, men kan du utdype grunnlaget for denne påstanden?bare av ren nyskjerrighet... Lengre innsug (på grunn av sentermontert gasser) = mer kraft nederst i registeret Ok det er så enkelt ja... hvilket turtall får man PEAK'EN på? Mister man noe hester på at det er verre å holde blandingen forstøvet?
|
|
« Siste redigering: november 28, 2008, 12:10:03 pm av JHU »
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #4 på: november 28, 2008, 13:10:30 pm » |
|
Dette er en salgstråd, er det ikke bedre å ta denne debatten et annet sted?
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #5 på: november 28, 2008, 13:37:09 pm » |
|
Sånn da fikk jeg prøvd ut splitt funksjonaliteten for første gang og. Kjør debatt uavhengig av salgstråden :-)
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #6 på: november 28, 2008, 14:54:13 pm » |
|
lengre rør gjør att resonansen i innsugsrøra opptrer på lavere frekvens dvs lavere turtall det vet du vel JHU
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #7 på: november 28, 2008, 16:17:48 pm » |
|
men JHU's tilleggsspørsmål gikk vel også på om ikke det er sånn at man også mister en del effekt pga dråpedannelser i de lange innsuga?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
holmsen
Supermedlem
    
Innlegg: 2440
Bosted: oslo
|
 |
« Svar #8 på: november 28, 2008, 16:30:48 pm » |
|
Er det en vedtatt sannhet at det blir dråpedannelser i disse innsuga???
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #9 på: november 28, 2008, 16:34:43 pm » |
|
Er det en vedtatt sannhet at det blir dråpedannelser i disse innsuga???
trodde det også hadde endel med temperatur å gjøre, men mulig jeg er helt på jorde 
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #10 på: november 28, 2008, 16:46:02 pm » |
|
ikke noen vedtatt sanhet, så vidt jeg vet, det er vel derfor både JHU og mitt innlegg er formulert som spørsmål  Roy
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
 |
« Svar #11 på: november 28, 2008, 16:47:22 pm » |
|
Dråpedannelser eller ikke har mer med overflaten inne i innsuga å gjøre enn med selve lengden på dem etter min viten. Er dem for glatte/polerte= fare for dråpedannelser, og samme om dem er for grove, eller har støpekanter, sår osv. Jevn fin overflate med litt ruhet bør det være.
Det som uansett har mest å si for dråpedannelsen er hvor "effektiv" forgasseren er til å forstøve bensin/luft blandingen i første omgang. Er utgangspunktet her dårlig, så nytter det lite å tukle med det som kommer etterpå, selv om vondt fort blir værre selvfølgelig.
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #12 på: november 28, 2008, 17:00:47 pm » |
|
Riktig som der_Butzelmann skriver.. Ved lange innsug på en forgassermotor vil det være sjanse for dråpeforming og da særlig hvis innsug er veldig glattpolerte.. På en innsprutmotor der dysene sitter rett i toppen og ikke i innsugene så kan du polere til det blir speilblankt. Bare se innsuget til feks. nye Ford Focus RS.. , der kan du speile deg i innsuget.. Jo lengre innsug du har med gassere, jo mindre kan du "polere" innsuget.. Det med effekt og lengde på innsug har en sammenheng slik som Jørn skriver og er jo blitt anvendt særlig på nyere riskokere med variabel innsugsmanifold.
En annen ting her som et par bekjente av meg har fått erfare og som kanskje noe av diskusjonen kommer fra er vel heller forvarmerrør til innsuget til disse sentermonterte ettermarkedsgasserne... Manglende forvarming på disse lange rørene på vinteren og du har en bil som funker dårlig når gradestokken kryper nedover rundt 0 og mindre. Har selv kjørt en 1680 med en sentermontert dobbel weber, og den var ikke særlig å kjøre med sent på høsten nei.. Eieren av denne , endte opp med to dobble 36mm istedet og bilen fungerte mye bedre. Sikkert fine disse sentermonterte gasserne uten forvarming i California, men i det mildt sagt varierende været i Norge er dette en dårlig løsning angående kjørbarhet..
Men... når det er sagt, så vet jeg det finnes noen sett der ute med bra forvarming på, men disse koster det samme som et par dobble gassere, og da ser jeg ikke helt poenget..
|
|
« Siste redigering: november 28, 2008, 17:10:44 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #13 på: november 28, 2008, 17:08:00 pm » |
|
Som de fleste kjenner til gir en dobbel forgasser på midten høyere forbruk enn selv original forgasseren. Mitt spørsmål går på HVORFOR det er en så dårlig løsning... min mistanke går mot dråpedannelser
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
holmsen
Supermedlem
    
Innlegg: 2440
Bosted: oslo
|
 |
« Svar #14 på: november 28, 2008, 17:31:09 pm » |
|
Tror du det isf. skyldes forgasseren eller at innsiden av rørene har "feil" struktur/overflate. Eller rett og slett som Jærva sier,,,,denne løsningen egner seg ikke pga. klimaet her til lands.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #15 på: november 28, 2008, 17:35:22 pm » |
|
Kjørte vinteren rundt med 1641 og midtmontert dobbel 36 uten å ha noen slike issues, så jeg er ikke helt overbevist om at det er KUN der årsaken til høstproblemer alltid ligger... selv om det er en grei unnskyldning...
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Luftvw
Seniormedlem
   
Innlegg: 277
Bosted: Noreg
|
 |
« Svar #16 på: november 28, 2008, 17:56:19 pm » |
|
Sliter man med ising på kalde dager kan man bruke det gammle trikset med å tvinne et kobber bremse rør rundt grenrøra hele veien. 
|
|
|
Loggført
|
Folkevogn er kjerra!
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #17 på: november 28, 2008, 18:07:12 pm » |
|
Som de fleste kjenner til gir en dobbel forgasser på midten høyere forbruk enn selv original forgasseren. Mitt spørsmål går på HVORFOR det er en så dårlig løsning... min mistanke går mot dråpedannelser
Det er jo vanlig å bruke en progressiv forgasser når en har midtmontert gasser, og et problem med disse er jo at de er vanskelige å få justert de riktig. Noe som vil bidra til økt forbruk. Dråpedannelser i innsuget vil da evt. også bidra til økt forbruk.
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #18 på: november 28, 2008, 18:57:57 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: februar 20, 2011, 03:53:02 am av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Martin
Supermedlem
    
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
 |
« Svar #19 på: november 28, 2008, 21:38:30 pm » |
|
hvordan trur du draget i en 1835 med en senter montert gasser blir i en så "tung" bil som en buss? tengte da på isteden får den litt "late" 2 literen til type4
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #20 på: november 28, 2008, 21:56:45 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: februar 20, 2011, 03:54:00 am av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
|
folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem

Innlegg: 255
Bosted:
|
 |
« Svar #22 på: november 29, 2008, 01:22:45 am » |
|
om man får dråpedannelser eller ikke har jeg ikke belegg for å svare på, men ramcharching er et fenomen som opptrer i form av at man har trykkbølger som oppstår ved et gitt turtall avhengig av lengden fra toppen av trakten på forgasseren og ned til ventilen. Dette gir en liten "overladning" i forbrenningskammeret. Kort innsug = rancharing på høyt turtall og langt innsug gir ramcharging på lavt turtall. Men hvor for man denne ramchargingen med et så langt innsug? Er det på 1500rpm så er det i mine øyne null verdt. Kanskje noen som kjenner til lengden av innsuget og sitter med "engine analyzer"? ble bare litt nyskjerrig 
|
|
|
Loggført
|
11.96@180kmt - SCC2013 
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #23 på: november 29, 2008, 01:32:57 am » |
|
lengden og diameter hører sammen større diameter =lengre rør for å opprettholde samme "frekvens"
hvordan det er med oktaver /2. og 3. harmonisk etc vet jeg ikke ,men regner med det samme skjer her.
dvs resonans ved 1500-3000-6000 eller noe i den duren.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
 |
« Svar #24 på: november 29, 2008, 01:36:19 am » |
|
om man får dråpedannelser eller ikke har jeg ikke belegg for å svare på, men ramcharching er et fenomen som opptrer i form av at man har trykkbølger som oppstår ved et gitt turtall avhengig av lengden fra toppen av trakten på forgasseren og ned til ventilen. Dette gir en liten "overladning" i forbrenningskammeret. Kort innsug = rancharing på høyt turtall og langt innsug gir ramcharging på lavt turtall. Men hvor for man denne ramchargingen med et så langt innsug? Er det på 1500rpm så er det i mine øyne null verdt. Kanskje noen som kjenner til lengden av innsuget og sitter med "engine analyzer"? ble bare litt nyskjerrig  Lengden på dette innsuget med en dobbel midtmontert ( ikke progressiv ) er vel ikke så inni granskauen mye lengre enn ett orginalt ett vel? Bittelitt lengre, og litt større diameter? Går vel nærmest opp i opp da eller, slik at man har tilnærmet "orginale forhold" i resonnans og vennene hanses? Tenker bare høyt, og det bjynner å bli sent, hehe. Intressant diskusjon forresten, når den ble lagt utenom salgstråden 
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem

Innlegg: 255
Bosted:
|
 |
« Svar #25 på: november 29, 2008, 11:40:32 am » |
|
lengden og diameter hører sammen større diameter =lengre rør for å opprettholde samme "frekvens"
hvordan det er med oktaver /2. og 3. harmonisk etc vet jeg ikke ,men regner med det samme skjer her.
dvs resonans ved 1500-3000-6000 eller noe i den duren.
god poeng med rørdiameter, men hvordan er med de harmoniske, er de like kraftige? og hvordan blir det med varmevekslingen mellom omgivelsene og drivstoffet når røret er så langt, blir det forringelse av kvaliteten på drivstoffet i en eller annen form? Ser ikke noe poeng i å sammenligne med det orginale rørene, de er ikke akkurat optimalte, er vel en grunn til at okrasa gjorde som de gjorde.
|
|
|
Loggført
|
11.96@180kmt - SCC2013 
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #26 på: november 29, 2008, 12:27:35 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: februar 20, 2011, 03:55:04 am av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
 |
« Svar #27 på: november 29, 2008, 12:33:35 pm » |
|
lengden og diameter hører sammen større diameter =lengre rør for å opprettholde samme "frekvens"
hvordan det er med oktaver /2. og 3. harmonisk etc vet jeg ikke ,men regner med det samme skjer her.
dvs resonans ved 1500-3000-6000 eller noe i den duren.
god poeng med rørdiameter, men hvordan er med de harmoniske, er de like kraftige? og hvordan blir det med varmevekslingen mellom omgivelsene og drivstoffet når røret er så langt, blir det forringelse av kvaliteten på drivstoffet i en eller annen form? Ser ikke noe poeng i å sammenligne med det orginale rørene, de er ikke akkurat optimalte, er vel en grunn til at okrasa gjorde som de gjorde. Eneste poenget med å sammenligne med orginalt er at det orginale har på en måte funka noenlunde greit med tanke på lengden, på eks antall millioner biler, og at det plutselig skulle være trøste å bære meg med dråpedannelser og alskens uhumskheter når det ble satt på en dobbel gasser på "nesten" samme sted, da røra da plutselig blir "for" lange til at dette skal kunne fungere. Det var vel egentlig det jeg prøvde å formidle  Uansett, i ca. 90% av alle tilfeller der feil oppstår, er det brukerfeil / monteringsfeil / oppsettsfeil i bildet, og ikke direkte delene eller dems kontruksjon det er noe galt med. 
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
 |
« Svar #28 på: november 29, 2008, 13:00:00 pm » |
|
Som de fleste kjenner til gir en dobbel forgasser på midten høyere forbruk enn selv original forgasseren. Mitt spørsmål går på HVORFOR det er en så dårlig løsning... min mistanke går mot dråpedannelser
Har mer tro på at dette dårlige ryktet skyldes at flere av dem som kjøper ett slik "kit" bare setter det på og kjører avsted, uten å dyse om eller justere annet enn tomgangen, med følgende svar når vedkommende blir spurt om han har dyset om og justert forgasseren - " Bilen går jo, hvorfor skal jeg gjøre noe med gasseren da??" 
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #29 på: november 29, 2008, 13:04:50 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: februar 20, 2011, 03:55:40 am av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
|