mars 29, 2024, 16:28:07 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Sveiseapparat  (Lest 11744 ganger)
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« på: november 28, 2008, 17:34:45 pm »

Min trofaste 23 år gamle Kemppi Kempomat 150 avgikk med døden i ettermiddag.

Må da handle nytt apparat med 1fas - 16 amp.
Blir brukt til rustsveising og sveising av veltebur.

Hvilket apparat ville Dere handlet og hvor hen?
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #1 på: november 28, 2008, 18:45:46 pm »

Du kan få et billig av "meg" hos wurth. Vi forhandler Lorch. Sitter inne med 3 stk etter NM i stavanger for noen uker siden. Disse mener jeg skulle ut for ca 6000 med moms.

* 30003642.pdf (64.14 KB - lastet ned 571 ganger.)
Loggført

Mvh

Marius
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #2 på: november 28, 2008, 18:48:36 pm »

Esab OrigoMag C171 Glad

Kjøpt på Eik Senteret!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #3 på: desember 01, 2008, 17:07:39 pm »

Da tok jeg imot rådet fra den erfarne sveiseren fra Voss
og handlet meg Esab OrigoMag C171 hos Tess i Sandnes
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: desember 01, 2008, 17:19:24 pm »

Da tok jeg imot rådet fra den erfarne sveiseren fra Voss
og handlet meg Esab OrigoMag C171 hos Tess i Sandnes

FLott apparat ser det ut til. Har selv OrigoMag C150, og skulle gjerne hatt muligheten til aluminium, og punktsveis og etterbrenningsfunksjonen.


Svindyrt?
Loggført
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #5 på: desember 01, 2008, 17:31:39 pm »

Kampanje hos Tess for tiden + noe "rallycross-rabatt"
7500,-
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
JK
Supermedlem
*****
Innlegg: 804
Bosted: Vestre Toten



Vis profil WWW
« Svar #6 på: desember 01, 2008, 18:28:28 pm »

Esab OrigoMag C171 Glad


Har sånn selv og er kjempeførnøyd med det  Glad
Loggført

46 84 69 59
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #7 på: desember 14, 2008, 19:27:45 pm »

Det var som å komme til himmelen når dette apparatet kom i hus.
Fatter ikke hva jeg har tenkt med når jeg har brukt den gamle Kempomaten.

Anbefales på det høyeste. Løp å kjøp


* ESAB.jpg (66.39 KB, 617x684 - vist 1092 ganger.)
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden


Brannmann!


Vis profil
« Svar #8 på: desember 14, 2008, 19:40:56 pm »

Hvor mye bedre enn det gamle var det?
Og hvordan merker du forskjellen?

Et godt MIG apparat ligger vell på ca 7-8000,- for karosseribruk.. Skal en drive proft, blir det vell dyrere igjen.
Hvilke kriterier stilles til kjøp av sveis, og hva skal en ta stilling til?
1 Fass 16A er jo veldig hendig å bruke, for du kan fyre opp det i de fleste verksteder - men er ikke 3fas 230v bedre med tanke på stabilitet, varme, styrke?
jeg kan ikke noe om dette, og bruker gjerne denne tråden til å lære litt =)
Loggført

... it's an adiction ... 
Trond I
SCC Event.
Medlem
*
Innlegg: 117
Bosted: Skarnes



Vis profil
« Svar #9 på: desember 14, 2008, 21:09:09 pm »



Tror nok det har skjedd noe med kemppi sin maskin på 23 år også ,så hvis du hadde fått prøvd en ny kemppi så tror jeg ikke den hadde hvert så mye dårligere en Esaben.Men at Esaben er en god maskin er ikke i tvil,vill tro det var et godt kjøp. Blunker
Loggført
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #10 på: desember 14, 2008, 21:11:56 pm »

Ikke noe vondt om Kemppi.
Utviklingen går videre og det merket jeg godt
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #11 på: desember 14, 2008, 21:29:38 pm »

Har 3 fas 400V i garasjen men valgte 1 fas 230V pga brukervennlighet.
Dumt å ha et sveiseapparat som er låst til garasjen.
Skal ikke være noe problemer angående varme.
På karosserisveising skal du sveise heftig før apparatet kobler ut.
Jeg har ikke fått det til selv om jeg helsveiser veltebur på full styrke
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #12 på: desember 14, 2008, 21:34:10 pm »

En fordel med ett 3 fas apparat er att det kan gi "jevnere/smoothere" sveisestrøm pga de 3 fasene man får i en periode mot ett  1fas
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hansi
Supermedlem
*****
Innlegg: 521
Bosted: Ørskog


tlf: 949 72 075


Vis profil
« Svar #13 på: november 17, 2009, 13:45:25 pm »

Esab OrigoMag C171 Glad

Kjøpt på Eik Senteret!
mye du betalte for dette?
Loggført

Member of the  Vintage VW-Club of Møre & Romsdal

67 t1-- 70 westy
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #14 på: november 17, 2009, 14:19:09 pm »

Esab OrigoMag C171 Glad

Kjøpt på Eik Senteret!
mye du betalte for dette?

Det hadde vel ein utsalgspris på 10k med gassregulator, tråd og slangepakka. Men eg beyalte vel ikkje så mykje...
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Mr.Bubblehead
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Bodø


Vis profil WWW

« Svar #15 på: november 17, 2009, 17:39:12 pm »

Er det trinnløs justering på strøm/mating?


K1t
Loggført

Member of The Split Cruisers.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #16 på: november 17, 2009, 17:41:55 pm »

Trinnlaus mating, men straumen er det 8 faste instillingar på. Funker utmerka på karosseri. I katalogen så står det att det er egna for karosserisveising, og att det sveiser optil 5mm tjukt stål, og det gjer det!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
T2-Vandal
Supermedlem
*****
Innlegg: 672
Bosted: Nord-Fron



Vis profil
« Svar #17 på: november 18, 2009, 11:05:53 am »

Jeg har en Esab, hugser ikke helt typen.. Men det er et meget kjekt apparat som kan kjøres med rørtråd, d.v.s at dy bytter om + og -.. Og setter i rull med rørtråd som inneholder flussmiddel, da slipper man gass.. Er ikke det genialt?
Loggført

29 Chevrolet AC Phaeton
47 Farmall A
66 T1
70 T1 (German look)
78 Corvette sachs 380
77 T2 (Vandalbussen)
72 Eldorado cab
08 Alfa Romeo 159 Ti
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #18 på: november 19, 2009, 00:27:50 am »

Fulgte trenden i denne tråden og skaffet meg et esab c171 selv i forrige uke.
Virkelig kvalitetsfølelse i forhold til biltemaapparatet jeg hadde før!
Loggført

1957 Type 2
øystein
Medlem
***
Innlegg: 211
Bosted: vinje


Hvor gammel kan ei folkevogn bli?


Vis profil
« Svar #19 på: november 19, 2009, 07:17:06 am »

Jeg har en Esab, hugser ikke helt typen.. Men det er et meget kjekt apparat som kan kjøres med rørtråd, d.v.s at dy bytter om + og -.. Og setter i rull med rørtråd som inneholder flussmiddel, da slipper man gass.. Er ikke det genialt?
Rørtråd er vell ikje sø bra til tynnplate blir for varmt.
Loggført
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #20 på: november 21, 2009, 09:40:03 am »

Rørtråd blir varmt ja det er det ikke tvil om ,samtidig gir det også en overlegen inntrenging på tykkere materialer.Gassen som oppstår fra rørtråd er gørrgiftig så den egner seg ikke innendørs med mindre du ikke har et godt avsug,men hvis du trenger full gjennomsveis i materiale over 3-4 mm og kun kan sveise fra en side er det helt uovertruffent. Homogen tråd og gass er langt billigere i det lange løp, da du får en 5kg rull med 0,8 homogen tråd for det samme som en 0,9kg rørtråd koster(ca 200 kr) Gass koster jo selvfølgelig også.
« Siste redigering: november 21, 2009, 09:42:23 am av Gullik » Loggført

Seaside VW Klubb
T2-Vandal
Supermedlem
*****
Innlegg: 672
Bosted: Nord-Fron



Vis profil
« Svar #21 på: november 27, 2009, 14:38:14 pm »

Bruker dere ikke TIG på tynnplate?
Loggført

29 Chevrolet AC Phaeton
47 Farmall A
66 T1
70 T1 (German look)
78 Corvette sachs 380
77 T2 (Vandalbussen)
72 Eldorado cab
08 Alfa Romeo 159 Ti
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #22 på: november 27, 2009, 14:56:04 pm »

Bruker dere ikke TIG på tynnplate?
De fleste bruker vel mig/mag.
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!