Anders Røsåsen
Supermedlem
    
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
 |
« på: desember 01, 2008, 17:45:01 pm » |
|
har fått detti hælvetes probleme med at je itte får stramma til skikkelig på oljesump lokket og ender med og dra over gjengene til de boltene som alt sitter der  så lurer egentlig på om det er noen her inne som har hatt det samme problemet og fått fiksa det ?? om det er noen her så skrik ut  Bilde av Oljesump lokket oo oo oooooo oo o
|
|
|
Loggført
|
  VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
    
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
 |
« Svar #1 på: desember 01, 2008, 17:46:17 pm » |
|
det er skruene som holder lokket oppe det dreier seg om( bare så det er sagt) 
|
|
|
Loggført
|
  VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #2 på: desember 01, 2008, 18:26:08 pm » |
|
er det ikke nok når det er rett før de hopper over?
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
    
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
 |
« Svar #3 på: desember 01, 2008, 18:35:37 pm » |
|
desverre er de alt dratt over 
|
|
|
Loggført
|
  VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #4 på: desember 01, 2008, 18:47:54 pm » |
|
the i dont know...
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #5 på: desember 01, 2008, 20:46:29 pm » |
|
Ta det med ro!  Dette er ganske vanlig og kan fikses med time-sert gjengesats. Dette krever selvsagt at du tar av lokket og da tømmer olja, + at du må kjøpe et slikt sett. Eventuellt få "bomme" en stk. av en som har et slikt sett. Du borrer overdim og gjenger og setter inn denne time-sert greia og vips så er saken i orden. Sånne helicoilgreier går oxo, men det er mer en nødløsning. Denne løsningen er samme greie som case-savers for pinnebolter. Har selv gjort dette på en T1 blokk og det funka fint, faktisk kanskje bedre enn originalt..  Om du da bruker studs og mutter eller om du bruker skruer er jo et valg...
|
|
« Siste redigering: desember 01, 2008, 20:50:00 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
    
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
 |
« Svar #6 på: desember 01, 2008, 23:41:27 pm » |
|
Ta det med ro!  Dette er ganske vanlig og kan fikses med time-sert gjengesats. Dette krever selvsagt at du tar av lokket og da tømmer olja, + at du må kjøpe et slikt sett. Eventuellt få "bomme" en stk. av en som har et slikt sett. Du borrer overdim og gjenger og setter inn denne time-sert greia og vips så er saken i orden. Sånne helicoilgreier går oxo, men det er mer en nødløsning. Denne løsningen er samme greie som case-savers for pinnebolter. Har selv gjort dette på en T1 blokk og det funka fint, faktisk kanskje bedre enn originalt..  Om du da bruker studs og mutter eller om du bruker skruer er jo et valg... takk for svar  men du sier time-sert gjengesats? er det en gjengetapp som man bruker når man gjenger opp igjen du meiner. i så fall så meiner du at det bare er og borre overdim og gjenge opp igjen og sette i nye "studs" og muttre som vanlig ? 
|
|
|
Loggført
|
  VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #7 på: desember 01, 2008, 23:42:52 pm » |
|
Unneberg kjøpte jeg av når jeg hadde same problemet. bolter hvor ene halvparten er en overdim, og andre halvparten er vanlig size.. perfekt .. bare å gjenge opp en dim så er problemet løst.
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 979
Bosted: Verdal
|
 |
« Svar #8 på: desember 01, 2008, 23:46:41 pm » |
|
Unneberg kjøpte jeg av når jeg hadde same problemet. bolter hvor ene halvparten er en overdim, og andre halvparten er vanlig size.. perfekt .. bare å gjenge opp en dim så er problemet løst.
Og de har delenr n01-447-81/S/S
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
    
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
 |
« Svar #9 på: desember 02, 2008, 00:22:08 am » |
|
takk for svar igjen  men må bare slenge ut en egen ide mens je fortsatt husker den  om man gjenger opp til en overdim og gjenger opp en passende størelse og finner bolter som passer til den størelsen gjenger, er det da itte bare og skru de oppi og "lime" de med locktight. (et middel som låser skruen i gjengene) og bore opp hulene i olje lokk, sil og pakninger til samme dim som boltene og finne muttre som passer....dermed så blir boltene under som holder sila mye sterkere og man kan dra til hardere uten at det skjer noe slikt dritt en gang til. eller er je helt på jorde ? å trur dere?? 
|
|
|
Loggført
|
  VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #10 på: desember 02, 2008, 08:36:39 am » |
|
Det er ikke styrke i pinneboltene som er problemet, men gjengene i blokka. De er skåret i en myk legering = draes over av stål pinnebolten.
Husk at om du borer gjennom inn i blokka kan du få spon i olja. Og en av pinneboltene har en mutter som låser den på oversiden for å sikre oljepickupen. Så er den løs er det en god del pirk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
    
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
 |
« Svar #11 på: desember 02, 2008, 10:38:33 am » |
|
men om man benytter bolter av større dim, så blir det vel itte så lett og dra dem ut av gjengene og med en mutter på toppen blir det vel nesten umulig  i tilegg kan je "lime" dem fast i blokka med locktight så da burde de jo holde å trur dere? er det en fornuftig ide som kan gjennomføres? 
|
|
|
Loggført
|
  VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
ola
Seniormedlem
   
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #12 på: desember 02, 2008, 10:51:57 am » |
|
jeg ville gjort "det vanlige", helicoil eller en overdim pinnebolt, også passet på å ikke trekke til for hardt ved oljeskift.
Husker jeg ikke feil skal disse boltene ha 5Nm.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #13 på: desember 02, 2008, 19:02:51 pm » |
|
takk for svar igjen  men må bare slenge ut en egen ide mens je fortsatt husker den  om man gjenger opp til en overdim og gjenger opp en passende størelse og finner bolter som passer til den størelsen gjenger, er det da itte bare og skru de oppi og "lime" de med locktight. (et middel som låser skruen i gjengene) og bore opp hulene i olje lokk, sil og pakninger til samme dim som boltene og finne muttre som passer....dermed så blir boltene under som holder sila mye sterkere og man kan dra til hardere uten at det skjer noe slikt dritt en gang til. eller er je helt på jorde ? å trur dere??  Jeg maskinerte noen delikate deler hvor kunden beskrev hellicoil fremfor gjengeinnsats. Årsaken var at det for lite gods igjen om du satte inn gjengesats. (Måtte borre større høl)
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
1303SS
Supermedlem
    
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
 |
« Svar #14 på: desember 02, 2008, 19:41:57 pm » |
|
har brukt wurt gjengeinnsatser på ei blokk engang det var det beste fordi det er så lite gods i blokka det blir lite igjen til gjenger,låste det fast med loctite også
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
    
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
 |
« Svar #15 på: desember 03, 2008, 09:35:03 am » |
|
takk for gode svar folkens har fått tips av en annen her på forumet om at det kan være muttrene som har gått over gjengene og boltene kan reddest. foresten skal je prøve dette i kveld etter skolen  så får se da om det er nød for oppgjenging. Men i så fall så anbefaler dere meg og bruke helicoil?
|
|
|
Loggført
|
  VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
1303SS
Supermedlem
    
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
 |
« Svar #16 på: desember 03, 2008, 22:08:07 pm » |
|
bruk wurth gjengeinnsatser
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
    
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
 |
« Svar #17 på: desember 05, 2008, 15:52:16 pm » |
|
jaja...i efta skal je nedpå jobben og da skal je prøve og "snike" med meg et par muttre så je får prøvd ideen om at det bare var muttrene som kamma over  tid will sjow 
|
|
|
Loggført
|
  VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
|