<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< EDIT 2 >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Ja då följer en kort sammanställning.
Jag har sett lite på hårdvarukraven som har skapats utifån era önskemål.
Här blir det en oppen arkitektur som kan byggas vidare på i all oändlighet

En hårdvaru skiss:
http://www.are-inc.org/projects/datalog/hardware_big.jpg
En lista på portar som krävs så långt:
Analoga:
- MAP 1 (Boost/Vacc.) 1st Analogport
- MAP 2 (måle trykktap i intercooler) 1st Analogport
- MAP 3 (Crankpressure) 1st Analogport
- MAP 4 (Exsos backpressure) 1st Analogport
- Lambda 0-5v signal fra en lambda kontroller (LC-1 , LM-1 LM-2) 1st Analogport
- Lambda (Smalband) 1st Analogport
- Temp ingångar 0-150 grader (NTC) 3st 3st Analogport
- Temp på vann til evt vannkjølt ic NTC max 150grader 1st Analogport
- Luft temp (NTC max 150grader) 1st Analogport
- Oljtemp (NTC max 150grader) 1st Analogport
- Motortemp (Vann/topp temp) --
(NTC max 150grader OK??) 1st Analogport
- Bensin trykk 1st Analogport
- Olje trykk 1st Analogport
- 2st RPM ingångar med LM2917 2st Analogport
---------------------
17st Analoga portar
Digitala:
- EGT (evt 2-4 stk) (Max 6675 2st port för data till alla sedan 1/st) 6st Digitalport (4st sensorer)
- RPM (1st Timer interrupt driven) 1st Digitalport
- LCD (Tecken LCD, 1x8 till 4x40 tecken) 6st Digitalport
- SD-kort för data insamling. 4st Digitalport
Diverse:
- Serieport som kan hente data fra megasquirt? (On-board UART)
- Inkoppling av ett antal olika brytare.
- Inkoppling av olika indikeringar, LED, Lampa, BEEP varning
- USB-port för komunikation mot PC och för uppdatering av programvara.
Jag fortsätter att uppdatera så snart mer info kommer in

/n.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< EDIT >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Efter att denna tråden startat så har det kommit in lite ideer och önskemål.
Jag sammanställer detta här nedan, Jag uppdaterar denna lista så snart jag får in mera önskemål.
När vi har alla önskemål på plats så kommer jag att se på en lösning av hårdvaran.
Jag tror att vi kan använda kortet från 'Bromsbänks projektet' och lägga till ett data kort till det.
Jag skall jobba hårt med att ta fram en öppen lösning som gör att vi kan använda befintliga givare på motorn/bilen, eller använda det vi kan hitta på upphuggerier och biltema
Nog om detta, till listan:
HARDWARE:MAP:- MAP 1
- MAP 2 (måle trykktap i intercooler)
- MAP 3 (Crankpressure)
- MAP 4 (Exsos backpressure)
TEMP:- EGT (evt 2-4 stk)
- 2x IC temp før og etter (Borde vara 3stk, Vill ha ingående före/efter turbo och efter IC)
- Temp på vann til evt vannkjølt ic (denne er ikke så viktig da denhenger sammen med IC temp)
- Luft temp
- Oljtemp
- Motortemp (Vann/topp temp)
TRYCK:- Bensin trykk
- Olje trykk
RPM:- RPM ingångar 2-3st
(En funksjon som sammenligner motor turtall mot inngående i kassa som da gir deg cluch slip...)
LAMBDA:- Lambda 0-5v signal fra en lambda kontroller (LC-1 , LM-1 LM-2)
- Lambda (Smalband)
I/O:- Inkoppling av ett antal olika brytare.
- Inkoppling av olika indikeringar, LED, Lampa, BEEP varning,
DIVERSE:- Serieport som kan hente data fra megasquirt?
- Bruke de sensorene som allerede er komplet til Megasquirt
- Möjlighet att lagra mätdata på ett minneskort/minnebricka utan at ha PC:n inkopplad.
PC-INTERFACE:- Analoge metere er ett must
- skifter farge (rødt/grønt/gult?) viss målingen kommer utenfor det området du ønsker.
- All informasjonen på én graf og se hele hendelsesforløpet, med variabel oppløsning.
- Program alá Logviewer
- Setup program för att använda kortet 'Stand Alone'
- Setup program för inkoppling/kalibrering av sensorer/givare.
- Syncronisering av förgasare/spjällhus
- Mätning av IC effekt.
- Mätning av cluch slip
'Stand Alone' INTERFACE:- Enkelt knapp interface med LED indikering av status. Standby, Logging, Card full, Format card, Sensor Check.
- Möjlighet att koppla in en LCD, ex: 4x16 eller 4x20 tecken, för att få en enklare handtering utan PC:n.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Hei,
Jag har gjort en hel del olika programvaror för oss bilintresserade och nu tänkte jag att man skulle skapa
en ny programvara för oss som kör VW på stippen å gata.
Programvaran blir så kallad "Open sourse" och helt fritt att ladda ned och använda.
Jag vill ha förslag från er på vad denna programvara skall innehålla, vilka funktioner ni saknar när ni mappar/loggar era motorer.
Några exempel på funktioner jag har sedan tidigare programvaror:
- Loggning av mätdata under körningHär kan vi logga data under körning till PC:n (eller ett SD/MMC minnes kort) för att sedan analysera data på PC:n i lugn och ro i eftertid.
- Mätning av IC effektivitet.Här används 3st tempgivare som mäter insugsluft, Luft efter turbo, luft efter IC och sedan räknar ut effektiviteten på IC:n. Mycket använbar då man skall se vart den optimala placeringen av IC:n är på bilen.
- Mätning av mottryck i avgassystem.Denna är inte bara intressant för turbo brukare, man kan även mäta skillnader på olika avgassystem utan turbo..
- Syncronisering av förgasare.Här använder man 2st tryckgivare och varvtal. Man ställer in spjällen på tomgång efter tryckgivarna,
sedan kan man gasa långsamt från tomgång till WOT. med loggning av värden, På så sätt ser man enkelt om förgasarna arbetar likt och om det finns ett eventuellt luft läckage eller om ett spjäll ligger och glappar (vibrerar och ger olika öppning). Många som bytt gas reglage efter att ha sett hur kurvan deras ser ut efter en sådan körning
- HP/TQ mätning.Detta är ett projekt jag arbetar med i skrivande stund till ett annat projekt.
Det är meningen att man med en 3-axlig accelerometer skall mäta G-krafter i alla axlar och sedan utifrån det och vikten på bilen, kunna räkna ut HP/TQ. (Som en G-tech mätare)
Om ni har sett ett proff. program som ni tycker har bra funktioner, eller om ni har egna ideer om vad som skall finnas i ett sånt här program så kom med inlägg.
Jag skall försöka värdera alla ideer och lägga upp en önskelista här i tråden. Sedan ska jag programera detta till ett program som vi alla kan ha nytta av.
Det kommer i så fall byggas i VisualBasic för att det är ett programspråk som i stort sett alla programerare kan använda och dessutom så är det väldigt enkelt för vem som helst att förstå koden och lära sig att själv göra ändringar.
All källkod (Sourse code) kommer att släppas fritt, men jag kommer att hålla en "Master" hos mej ovh om det finns någon som vill ha in en egen funktion i "Master" programvaran så skall jag så klart se över det och lägga den in.
Jaja..
Låt ideerna strömma in, men var seriös, bomba inte denna tråd med förslag på 'databas för porrbilder' eller 'Systemfjärrkontroll för hemmabio anläggningen',
Det bör vara VW relaterade ting..
/n.