Odd-Einar Johansen
Seniormedlem

|
 |
« på: desember 04, 2008, 19:19:23 pm » |
|
fikk min i dag jeg og... innpakkinga på den var ikke pen etter at posten hadde gitt den godt med juling  Her er bilde:  Og nei; jeg har ikke begynnt å åpne den enda når bildet ble tatt... det var sånn jeg fant den i min postkasse. Skal åpne den nå for å se om boka har fått mye skader.
|
|
« Siste redigering: desember 04, 2008, 20:09:56 pm av Jøran Larssen »
|
Loggført
|
1971 1302 L
|
|
|
RuneA
|
 |
« Svar #1 på: desember 04, 2008, 20:32:02 pm » |
|
en bok pakket i en vanlig tynn konvolutt som også muligens er litt større enn boken er ikke noe særlig, må huske at mye av posten blir behandlet av maskiner og ikke tatt på med silkehansker, men kjipt for deg er det jo hvis avsender ikke har emballert boken godt nok. men sånn som den ser ut så skulle jo uansett posten merket den som skadd sending/dårlig innpakking før den havnet i postkassa di.
|
|
« Siste redigering: desember 04, 2008, 20:35:20 pm av RuneK »
|
Loggført
|
  1987 Westfalia 1980 Westfalia 1972 Westfalia
|
|
|
Odd-Einar Johansen
Seniormedlem

|
 |
« Svar #2 på: desember 04, 2008, 20:37:30 pm » |
|
Sørgelige saker... hele boka har blitt skakk og knekt på flere steder så permen er blitt litt stygg... Jeg må si jeg misliker postens behandling dårlig. De påstår at de har ikke noe erstatningsansvar. "dette er sikkert avsenders skyld" var mer eller mindre det de sa til meg her er den værste knekken... ser sidene inni boka gjennom den. ser ikke så ille ut på bildet, men  
|
|
|
Loggført
|
1971 1302 L
|
|
|
|
Odd-Einar Johansen
Seniormedlem

|
 |
« Svar #4 på: desember 04, 2008, 21:06:25 pm » |
|
Du får selvfølgelig tilsendt en ny bok av meg. Men om denne boka hadde ligget i to lag bobleplast, så hadde den neppe kommet frem hel uansett. Her har noen herja skikkelig. Hvis ikke du har en bikkje som er opplært til å ta inn avisen da  hehe har riktignok ei bikkje (jack russel terrier) men hu er en meter for lav til å nå opp  hadde ikke nådd opp om hu hadde hoppet engang... Glimrende service at du sender en til 
|
|
|
Loggført
|
1971 1302 L
|
|
|
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem

|
 |
« Svar #5 på: desember 04, 2008, 22:42:23 pm » |
|
Posten kan være flink til tider. Fikk tilsendt et bildealbum fra fotoknutsen, det dryppet vann av det og det hadde vært oppholdsvær heromkring i flere dager 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #6 på: desember 04, 2008, 23:57:19 pm » |
|
Jeg er ikke post ansatt selv.. men jobber tett mot Posten, UPS, Fedex, TNT, Jetpak og DHL. Og mitt tips er.. . Om du ikke kan kaste pakken 2 meter opp, og 5 meter bortover asfalten uten at den blir skadd. La være og send den!! Så ille er det. Og alt p.ga oss som forbrukere, som krever raskere og billigere leveringer. Vi håper og tror at dama på andre siden av skranken tar i mot gullet vi akkurat har solgt. Legger det mellom sine varme bryster og kjører de personlig frem til mottaker. Men sånn er det absolutt ikke  . Alt blir kastet oppi en pall med 2 meter høye kurvvegger. Om porselenet da ligger i bunnen på pallen med bremsetromlene til naboens lastebilfrima oppå driter speditør i.. bare embalasjen kommer frem. Pallkurvene blir tømt og fyllt med truck.. og da mener jeg tømt, som i snudd på hodet. Du ville blitt sjokkert. Jeg blir dessverre mer overrasket over å motta ting som er i orden hvor embalasjen er hel. Enn det hvor det er brekkasje. Med tanke på hvor mange ledd dette går igjennom. Boken som er sendt i dette tilfelle er bare flaks at ikke ser værre ut enn den gjør..  Minimum glassfiberarmert konvelutt med bobleplast, på bøker som skal være "mint" ved ankomst. Helst også finerplate eller lignende for å stive opp. Helt seriøst. Men det må nevnes at det går som regel bra... og det er derfor speditørene kan operere på denne måten.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem

|
 |
« Svar #7 på: desember 05, 2008, 00:00:14 am » |
|
Som sagt behandles det som sendes med posten ikke med silkehansker på noe vis, og dette har blant andre Amazon.com en glimrende løsning på. Når du kjøper bøker derfra kommer de pakken i stiv papp som er brettet rundt boka slik at du omtrent ikke klarer å bøye eska etter at boka er tatt ut. Nå er nok dette en løsning som vil innebære at det tar lenger tid å pakke inn hver bok, fordi slike som Jøran som ikke selger så veldig mange bøker sikkert ikke får tak i ferdige pappesker/konvolutter til dette formålet.
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Even Kirknes
Supermedlem

Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord
|
 |
« Svar #8 på: desember 05, 2008, 00:04:52 am » |
|
Ett annet tips er og sende pakken som Norgespakke, dyrere men da er plutselig posten erstattningsansvarlige ved skader eller at det blir borte i posten.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RuneA
|
 |
« Svar #9 på: desember 05, 2008, 00:25:20 am » |
|
ser vel ut som denne boka er sendt som brevpost og ikke pakkepost, pakkepost får tilnærmet den behandlingen Jee skriver om og anbefales sterkt å pakkes godt inn, ihvertfall bedre enn en tynn papir konvolutt. Men som brevpost av denne type sending så er også en tynn papir konvolutt litt smått, spesielt da boka ser ut til å være litt mindre enn konvolutten,-dette fører til at boka er bevegelig inni konvolutten og da kan man tenke seg til hvordan en "spiss" kant på en bok lager ett lite rift i papiret og da er det kjørt, ikke mye som skal til, papir er jo ikke så slitesterkt. Det er ufattelige mengder brevpost som kommer helskinnet frem til mottaker, men de er det jo ikke noe morsomt å snakke om  Men uansett, jævlig kjipt for de som får noe sånt levert i postkassa.
|
|
« Siste redigering: desember 05, 2008, 00:29:01 am av RuneK »
|
Loggført
|
|
|
|
Jøran Larssen
Supermedlem

|
 |
« Svar #10 på: desember 05, 2008, 00:56:51 am » |
|
Hvis jeg kunne få velge, så ville jeg sendt alt jeg selger med smartpostesker = forsikret og sporbart. Og det er jo som regel tilfelle med større deler/ordre. Men når det gjelder mindre deler, bøker o.l., så er ofte postens smartposkonvolutter alternativet, og ikke minst pga pris. Og hvor mange kan med hånden på hjertet si at de ville betalt kr. 105,- i porto for denne boka? Jeg valgte postens smartpostkonvolutt pga. passe størrelse og pris (kr. 30,-), samt at jeg inbiller meg at fraktkostnad også betyr noe når en kunde bestemmer seg for å handle eller ei. Ellers ser jeg at det er en som er opptatt av størrelse på konvolutt kontra bok også, men størrelsen på konvolutten er ganske låst, og hadde jeg pakket papp rundt boka, hadde ikke denne gått inn i konvolutten. Da hadde den revnet. Jeg valgte å tilby denne boka med en fraktkostnad på kr. 30,-, og endte opp med denne løsningen pga ovennevnte forklaring. Til syvende og sist vil jeg påpeke at det er jeg som bærer kostnaden ved tapet her, siden boken ble sendt med brev, mens trådstarter selvfølgelig får ny bok av meg. Så da kommer spørsmålet, hvordan skal denne sendes?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem

|
 |
« Svar #11 på: desember 05, 2008, 01:07:05 am » |
|
Legg den i ei syltepresse å skru til. det er jo Jul.
Han var heldig, noen ganger har inmaten hengt på utsida når jeg har fått pakker.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RuneA
|
 |
« Svar #12 på: desember 05, 2008, 03:28:32 am » |
|
for all del, sikkert meg du sikter til, de fleste bøkene du har sendt ut og sikkert andre deler også kommer helskinnet frem, så å sende det på billigste måte er klart mest lønnsomt, slikt som dette skjer beklageligvis, lite å gjøre med, alle firmaer har litt tap på en eller annenn måte og der har posten også sitt å stri med  brevsenteret i oslo har litt over to millioner brevsendinger hver dag, 6 dager i uken, og da kan man tenke seg til at det er endel mer på landsbasis, så det hadde vært merkelig om alt skulle vært gull og ikke noe skadd, selvom vi som kunder hadde håpet at de tok like godt vare på det vi sender og bryr oss om  men her er jo trådstarter heldig som får ny bok, super ekstraservice av Jøran.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem

|
 |
« Svar #13 på: desember 05, 2008, 11:09:03 am » |
|
Fra spøk til revolver. Jeg har fått bøker fra Amerika, England Osv. De har kommet hele frem i de aller fleste tilfeller, men de er forsvarlig pakket. De levrandører i det store utlandet som jeg får pakker fra, stoler ikke på transportøren, men embalasjen.
(Noe jeg synes er trist er prisen på slike pakker, når forsendelsen paserer verdien får jeg noen ganger et problem. Heldigvis har porto på innport fra utlandet vært biligere, men bisnis er butikk i gamlelandet, service Ja?)
Jeg synes denne embalasjen var svært dårlig og at avsenderen var vel optimistisk denne gangen om jeg kan si det.
|
|
« Siste redigering: desember 05, 2008, 12:32:22 pm av svenole »
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem

|
 |
« Svar #14 på: desember 05, 2008, 11:25:08 am » |
|
Det er ufattelige mengder brevpost som kommer helskinnet frem til mottaker, men de er det jo ikke noe morsomt å snakke om  Nå er det jo vanskelig å ødelegge et brev med å slenge andre brev oppå... Er liksom ikke så mye brekkasje i skumgummi transport bransjen heller... Det triste er at alt som går gjennom postens systemer er like viktig for enten avsender eller mottaker, og da holder det ikke å peke på prosenten i diskusjon med kunden.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #15 på: desember 05, 2008, 11:45:53 am » |
|
Brevpost er litt mer enn bare brev.. gett. Posten er ikke værre enn noen andre. Pakk bedre er det eneste som hjelper 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RuneA
|
 |
« Svar #16 på: desember 05, 2008, 13:01:27 pm » |
|
Det er ufattelige mengder brevpost som kommer helskinnet frem til mottaker, men de er det jo ikke noe morsomt å snakke om  Nå er det jo vanskelig å ødelegge et brev med å slenge andre brev oppå... det er jo litt naivt å tro, bare å tenke på brevet som startet denne tråden og ett lite takkekort fra bestemor i bodø, boka blir Slengt som du sier oppå lille tynne stakkarslige takkekortet som ligger litt på skrå, jeg tør å tippe på hvem som overlever den fighten, men det er bare teit å diskutere akkurat dette, det skjønner jo de fleste. men det er jo blitt belyst at det å pakke inn pakken eller brevet etter hva du sender er fornuftig, det var mitt poeng med å skrive i denne tråden, så takk for meg 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem

|
 |
« Svar #17 på: desember 05, 2008, 14:33:29 pm » |
|
Personlig så vil jeg tro at det er mest brev og regninger som utgjør brevposten, ikke i kilo, men antall. Jeg antar også at postens systemer er laget for å håndtere posten varsomt, dvs, det er ikke laget for å ødelegge post... selv om det kan skje. Jeg plages ikke på langt nær så mye av en brett i regningen, som at den faktisk kom... 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
RuneA
|
 |
« Svar #18 på: desember 05, 2008, 15:09:39 pm » |
|
Personlig så vil jeg tro at det er mest brev og regninger som utgjør brevposten, ikke i kilo, men antall. Jeg antar også at postens systemer er laget for å håndtere posten varsomt, dvs, det er ikke laget for å ødelegge post... selv om det kan skje. Jeg plages ikke på langt nær så mye av en brett i regningen, som at den faktisk kom...  du har selvfølgelig helt rett, men veldig mange bøker, da fra større leverandører som bokklubber og slikt sender bøker som brevpost og tenker man prosent så står nok disse for mesteparten av skader, veldig mye dårlig innpakket i omløp. Av vanlige brev så er det mest skader på det olsen og nilsen leverer i tømmekassene rundtomkring(de røde og gule), der blir det puttet inn det utroligste av ting og det ligger hulter til bulter i en sekk før den blir tømt og kommer inn til brevsenteret for videre sortering. men men, alle sammen, pakk inn julegavene godt hvis det skal sendes med post eller annet selskap, god jul 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem

|
 |
« Svar #19 på: desember 05, 2008, 21:35:24 pm » |
|
Boka mi var "slitt" i alle fire kanter den også, men det er i orden. Krever ikke noen ny bok Jøran, men hadde valgt å betale 105,- ekstra for en penere bok. 
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
RuneL
Supermedlem

|
 |
« Svar #20 på: desember 06, 2008, 02:08:27 am » |
|
Har jobbet på posten tidligere og ja, ting blir behandlet dårlig. Som skrevet av Jee : "Om du ikke kan kaste pakken 2 meter opp, og 5 meter bortover asfalten uten at den blir skadd. La være og send den!! "
Om boken kommer øverst i en container blir den da nederst i bunken når containeren veltes.. og den skal besøke flere conainere i løpet av turen...
Jeg tror Pakkeposten blir behandlet noe bedre enn brevposten (som denne sendingen var).
edit: Det kan nok også være fint å lage litt volum på pakken slik at de som jobber med den VET at den ikke går igjennom stemplingsmaskina.. det er mange konvelutter som er på grensen til hva maskinen klarer og da er det endel som setter seg fast og kan bli ødelagt
|
|
« Siste redigering: desember 06, 2008, 02:10:17 am av RuneL »
|
Loggført
|
|
|
|
Boblund
Medlem

Alt kan modifiseres UGGUR CUSTOM
|
 |
« Svar #21 på: desember 06, 2008, 16:31:01 pm » |
|
Boka mi var også litt krøllete på en kant men det gjør ikke noe siden jeg skal lese den og ikke stille den ut  Papp rundt det en skal sende er nok et triks.
|
|
|
Loggført
|
1960 T1 Endeslakk ka e det?? 1979 Singelhyttpickisen Tømmerbilen TVWK Uggur Custom Talatut:93286715
|
|
|
Jøran Larssen
Supermedlem

|
 |
« Svar #22 på: desember 06, 2008, 16:53:35 pm » |
|
Her er det vel bare å bøye seg i støvet og beklage dårlig emballering. Har nok hatt for stor tiltro til Posten også.
Krysser fingrene og håper de fleste får sin bok i god behold.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #23 på: desember 06, 2008, 22:16:11 pm » |
|
jeg blei fortalt på postkontoret her i drammen att man må emballere slik att pakken tåler ett fritt fall fra 60cm Da det var høyden fra noen transportbånd , ned i noen containere eller no.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
RuneL
Supermedlem

|
 |
« Svar #24 på: desember 06, 2008, 22:33:24 pm » |
|
jeg blei fortalt på postkontoret her i drammen att man må emballere slik att pakken tåler ett fritt fall fra 60cm Da det var høyden fra noen transportbånd , ned i noen containere eller no.
Og jeg vil si 2 meter... nå har ikke jeg vært på alle terminaler men der jeg jobba var det iallefall slik.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|