Foyen
Juniormedlem
 
Innlegg: 64
Bosted: Haugesund
|
 |
« på: desember 08, 2008, 22:33:05 pm » |
|
sikkert hvert oppe dette emne før men fant ikke noe når jeg søkte. Er det noen som har prøvdd å monter noe annet enn Boxer motor bak i boblene? F.eks. Golf GTi 8v motor? hvordan ville den ha past i forholdt til girkassen? Og vil det lønne seg i arbeid og penger å installere en GTI motor i steden for å trimme en 1,6L opp til samme effekt?
takker for alle inspill:)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #1 på: desember 08, 2008, 22:43:08 pm » |
|
sikkert hvert oppe dette emne før men fant ikke noe når jeg søkte. Er det noen som har prøvdd å monter noe annet enn Boxer motor bak i boblene? F.eks. Golf GTi 8v motor? hvordan ville den ha past i forholdt til girkassen? Og vil det lønne seg i arbeid og penger å installere en GTI motor i steden for å trimme en 1,6L opp til samme effekt?
takker for alle inspill:)
Dette er et stadig tilbakevendende tema, og søker du litt rundt finner du nok noen tråder om emnet. Såvidt jeg vet er det ikke enkelt, ikke billig og ikke bra. Mitt inspill; kjøp golf eller kjør luftkjølt 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
|
FreddyB
Supermedlem
    
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane
Toidi - men omvendt.
|
 |
« Svar #3 på: desember 08, 2008, 23:15:52 pm » |
|
Det er ein grunn til at dette kanskje er tidenes mest tungsolgte bil.. http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=2043130
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #4 på: desember 08, 2008, 23:34:22 pm » |
|
Ah, you beat me to it! Jeg satt her og tenkte bare... ånei, ikke nå igjen! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Foyen
Juniormedlem
 
Innlegg: 64
Bosted: Haugesund
|
 |
« Svar #5 på: desember 08, 2008, 23:47:36 pm » |
|
hehe sorry hvis jeg drar opp masse gamle emner, e bare nysjerrig og pittelitt utolmodig  men men finner nokk ein del der ja. Kjempe 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #6 på: desember 08, 2008, 23:56:47 pm » |
|
Skal du sette en Golf-motor inn i Bobla, tror jeg du må virkelig ønske å ha nettopp det som prosjekt. Det finnes sikkert løsninger, men de krever arbeid - antagelig mer arbeid enn å ganske enkelt bruke en vanlig 1600 som utgangspunkt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #7 på: desember 09, 2008, 00:05:34 am » |
|
Skulle jeg først montert noe annet en enn luftkjølt motor i bobla mi ville det nok blitt en subaru boxermotor. Et av de vakreste og best gjennomførte eksemplene på dette er denne bilen her: http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=1388040
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Foyen
Juniormedlem
 
Innlegg: 64
Bosted: Haugesund
|
 |
« Svar #8 på: desember 09, 2008, 00:07:13 am » |
|
mhm, når jeg såg di bildene av golf motorene så inså jeg at det ble nokk den gode gamle 1303s motoren som får gjennomgå. lite fristende å ikke kunne lukke igjenn motorluken. Motorkoden på motoren min er AD603176, er vell greit utgangspunkt det? jaja, takk for alle raske svar:)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
anders.
Supermedlem
    
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg
|
 |
« Svar #9 på: desember 09, 2008, 00:15:39 am » |
|
det var , er ? en til salg . boble med 16v golf ,corrado, passat eller ett eller annet motor. hang bare i girkassa og en adapterplate imellom har jeg hørt. den største jobben der er vel og få trekt opp slanger ,rør til radiator i front. men det ser jo ikke ut . motoren står ganske mye ut . men sikkert morro og en billig måte og få lekebil på
|
|
|
Loggført
|
1 up
|
|
|
Eddi
Seniormedlem
   
Innlegg: 438
Bosted: Sandnes
|
 |
« Svar #10 på: desember 09, 2008, 18:33:51 pm » |
|
Er vel mye enklere å sette inn en 112i vasserboxer hvis du nå skal ha vannsølt, og det gir mye morro for penga.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #11 på: desember 09, 2008, 19:34:24 pm » |
|
Er vel mye enklere å sette inn en 112i vasserboxer hvis du nå skal ha vannsølt, og det gir mye morro for penga.
Et av poengene med denne motoren er jo at boltene til motorfestene er like som på bobla, altså trenger du ikke noe dyr motoradapter.
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #12 på: desember 09, 2008, 19:46:47 pm » |
|
også er WBX'en skikkelig grommotor 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Foyen
Juniormedlem
 
Innlegg: 64
Bosted: Haugesund
|
 |
« Svar #13 på: desember 09, 2008, 22:16:07 pm » |
|
Er vel mye enklere å sette inn en 112i vasserboxer hvis du nå skal ha vannsølt, og det gir mye morro for penga.
nja, og i kass biler er det di står i?  hvor enkelt er de å få tak i forhold til en transporter motor f.eks. som jeg vil tippe er populært å hive i bobler?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #14 på: desember 09, 2008, 22:22:44 pm » |
|
transporter...
et tips er å søke litt på dette forumet, så finner du svar på dette...
hadde det vært en utrolig god ide å sette inn en golf eller en annen motor i bobla, hadde nok flere gjort det. De fleste ender gang på gang opp med at det enkleste og beste er å ta den motoren som sitter der, og legge så mye penger man har råd til i den. Det er selvsalgt unntak, og folk som har fått mye rart til å funke, men etter som jeg forstå er både erfaringen og lommeboka di noe "slunken" så da er det nok det beste å lese seg opp på hva som funker best med å oppgradere den motoren du har.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Foyen
Juniormedlem
 
Innlegg: 64
Bosted: Haugesund
|
 |
« Svar #15 på: desember 09, 2008, 22:39:36 pm » |
|
transporter...
et tips er å søke litt på dette forumet, så finner du svar på dette...
hadde det vært en utrolig god ide å sette inn en golf eller en annen motor i bobla, hadde nok flere gjort det. De fleste ender gang på gang opp med at det enkleste og beste er å ta den motoren som sitter der, og legge så mye penger man har råd til i den. Det er selvsalgt unntak, og folk som har fått mye rart til å funke, men etter som jeg forstå er både erfaringen og lommeboka di noe "slunken" så da er det nok det beste å lese seg opp på hva som funker best med å oppgradere den motoren du har.
Akkuratt, det et sånt svar jeg var ute etter=) Jeg har en 1303 S, en AD603176 motor, er det et bra utgangspunkt for trimming eller må masse skiftes ut? har tenkt å splitte blokka uansett for å skifte lagrer osv. og for å sjekke hvordan ting står i stand( leke litt olja og vil ikje sei ann går bra, men kan vell ikje forvente noe mer fra en orginal boble motor?)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #16 på: desember 09, 2008, 22:48:50 pm » |
|
det er et bra utgangspunkt, ja, og igjen, søk litt rundt her på forumet, så finner du svar på det du lurer på....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #17 på: desember 09, 2008, 23:15:30 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: desember 09, 2008, 23:18:17 pm av Kjetil L »
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Fisk1
Medlem
  
Innlegg: 120
Bosted: Lillehammer/Gjøvik
|
 |
« Svar #18 på: desember 11, 2008, 04:11:04 am » |
|
Jeg har drivi å grubla mye rundt det å putte en dieselmotor i ei boble, og det jeg har kommet frem til i "forskningen" min er at det vil kreve mye tid, penger, og modifisering av bobla. Passform og plassering av radiator, evt. intercooler osv. er en stor jobb, siden dette ofte vil føre til mye rørlegging, eller modifiserng av bærende konstruksjoner. Små motorerer er det lettest, og helst boxermotorer. Subaru har en turbomotor som passer over ved hjelp av girkasseadapter og endel mekking på motorfest etc. Dette er et forholdsvis "vanlig" motorbytte for de som vil ha turbo i bobla, har jeg inntrykk av. Her er tråden min om dieselmotor, hvis det skulle være til noen hjelp...
|
|
|
Loggført
|
Altfor mange planer og altfor lite penger...
|
|
|
Tele-75
Juniormedlem
 
Innlegg: 55
Bosted: Alta
|
 |
« Svar #19 på: desember 11, 2008, 11:55:08 am » |
|
 fysj diesel i bobla, diesel hører hjemme i båter og annleggsmaskiner, har en td fra en transporter liggende om noen er så tullate at dem vil ha noe slikt 
|
|
|
Loggført
|
Lykkelig eier av en vw transporter 75mod og en 94mod lang Caravelle med 2,5l bensin og automat
Tidligere VW
Vw transporter dobbel cabiner 1600cc 1973 Vw transporter dobbel cabiner 1600cc 1969 Vw transporter campingbil 1600cc 1971 Vw 411 stasjonsvogn 1700cc 1973 Vw 411 LE sedan 1800cc 1973 Vw 411 LE sedan 1800cc 1974 Vw boble 1200cc 1961 Vw boble roadster prosjekt 1600cc 1971 Vw transporter syncro 1,9 bensin 1989 Vw caravelle 2,1 bensin 1988 Muligens et par transportere som jeg har glemt + 5-6 passater/audi 80, 2 K70 og en haug med andre biler og kjøretøy.
|
|
|
Ragge
Supermedlem
    
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord
Tlf 95773556
|
 |
« Svar #20 på: desember 11, 2008, 19:44:14 pm » |
|
Gti motor i en boble er jo en gøy tanke.. Husker godt denne: http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=2043130 tror nok den er litt tungsolgt pga selgeren. Jeg har hatt litt kontakt med han, og en mer reservert bilselger skal du lete lenger etter.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Fisk1
Medlem
  
Innlegg: 120
Bosted: Lillehammer/Gjøvik
|
 |
« Svar #21 på: desember 12, 2008, 04:55:34 am » |
|
 fysj diesel i bobla, diesel hører hjemme i båter og annleggsmaskiner, har en td fra en transporter liggende om noen er så tullate at dem vil ha noe slikt  Hver sin smak. Kaller du meg tullete får du være deg om det, jeg kjenner ikke deg og du kjenner ikke meg. Offtopic de luxe, forresten.
|
|
|
Loggført
|
Altfor mange planer og altfor lite penger...
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #22 på: desember 12, 2008, 10:23:39 am » |
|
Ja det må være selgeren, for bilen er jo one sweet ride.. 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Tele-75
Juniormedlem
 
Innlegg: 55
Bosted: Alta
|
 |
« Svar #23 på: desember 12, 2008, 13:59:23 pm » |
|
 fysj diesel i bobla, diesel hører hjemme i båter og annleggsmaskiner, har en td fra en transporter liggende om noen er så tullate at dem vil ha noe slikt  Hver sin smak. Kaller du meg tullete får du være deg om det, jeg kjenner ikke deg og du kjenner ikke meg. Offtopic de luxe, forresten. Så da er du kansje interesert i den tdèn som ligger å roter i krok på verksted?  men HALLO Diesel i en personbil! feil i min verden, men e no ikke så lite tullate skjøl hehe
|
|
|
Loggført
|
Lykkelig eier av en vw transporter 75mod og en 94mod lang Caravelle med 2,5l bensin og automat
Tidligere VW
Vw transporter dobbel cabiner 1600cc 1973 Vw transporter dobbel cabiner 1600cc 1969 Vw transporter campingbil 1600cc 1971 Vw 411 stasjonsvogn 1700cc 1973 Vw 411 LE sedan 1800cc 1973 Vw 411 LE sedan 1800cc 1974 Vw boble 1200cc 1961 Vw boble roadster prosjekt 1600cc 1971 Vw transporter syncro 1,9 bensin 1989 Vw caravelle 2,1 bensin 1988 Muligens et par transportere som jeg har glemt + 5-6 passater/audi 80, 2 K70 og en haug med andre biler og kjøretøy.
|
|
|
Tele-75
Juniormedlem
 
Innlegg: 55
Bosted: Alta
|
 |
« Svar #24 på: desember 12, 2008, 14:26:36 pm » |
|
Dette er løsninga om man vil kjøre billig 
|
|
|
Loggført
|
Lykkelig eier av en vw transporter 75mod og en 94mod lang Caravelle med 2,5l bensin og automat
Tidligere VW
Vw transporter dobbel cabiner 1600cc 1973 Vw transporter dobbel cabiner 1600cc 1969 Vw transporter campingbil 1600cc 1971 Vw 411 stasjonsvogn 1700cc 1973 Vw 411 LE sedan 1800cc 1973 Vw 411 LE sedan 1800cc 1974 Vw boble 1200cc 1961 Vw boble roadster prosjekt 1600cc 1971 Vw transporter syncro 1,9 bensin 1989 Vw caravelle 2,1 bensin 1988 Muligens et par transportere som jeg har glemt + 5-6 passater/audi 80, 2 K70 og en haug med andre biler og kjøretøy.
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #25 på: desember 12, 2008, 14:30:51 pm » |
|
Nevner ikke navn men en i klubben vår laget en gang adapterplate og satte en vw 1,6 diesel i ei 70 talls boble. Mest for morro tror jeg. Bilen er sikkert spiker nå.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
|