JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« på: desember 11, 2008, 16:06:02 pm » |
|
Lurer på en ting som kanskje de mer elektrokyndige kan svare på.
Jeg har den største Biltema kompressoren, og den er jo tre-fas. Er det mulig å gjøre noe for å få den til å fungere på 1-fas?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #1 på: desember 11, 2008, 16:12:27 pm » |
|
Lurer på en ting som kanskje de mer elektrokyndige kan svare på.
Jeg har den største Biltema kompressoren, og den er jo tre-fas. Er det mulig å gjøre noe for å få den til å fungere på 1-fas?
Tror det går å laske den om. Sikkert andre her som har mer greie på det. Er det 400V eller 220V?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #3 på: desember 11, 2008, 16:44:20 pm » |
|
Å legge denne om til en fas er ikke å anbefale. Det er et regnestykke på effekt, men for å si det enkelt, motoreffekten blir vesentlig redusert. På en kompressor er det ingen god løsning. Så vidt jeg husker er den for 400 v men kan legges om til 220 v.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #4 på: desember 11, 2008, 16:47:45 pm » |
|
man kan gjøre om 3 fas motorer til å gå på "1fas" med hjelp av en kondensator som lager den siste fasen på en måte. DEt fungerer på små motorer..kanksje opp til 1-1,5KW uten altfor stor startstrøm men din er vel kjapt 3-5kW??
en 3 fas motor koples om fra stjerne (400v) til trekant(230v) for bruk på riktig drivspennig.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #5 på: desember 11, 2008, 16:49:23 pm » |
|
5,5 hk = 4 kW.
Men denne er jo 230V allerede, vil jeg da miste effekt? Effekt = strøm x spenning
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #6 på: desember 11, 2008, 17:07:24 pm » |
|
ja for med ekte 3 fas må du også gange med 1,73 dvs: Volt x Ampere x 1,73 = Watt hvordan den formelen blir med jukse 3 fas/kondesator vet jeg ikke. men du får nok mindre effekt og mindre starttmoment. ikke å anbefale på en så stor motor.vanligvis er det 120 grader forskyvning melleom hver fase. med en kondesator blir det 90 grader mellom den en av fasene ....og da 150 grader til neste eller noe...... hvis jeg husker skoleboka rett da..  belastningen blir litt skeiv
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #7 på: desember 11, 2008, 17:09:58 pm » |
|
Ok, da skjønner jeg mer. Har aldri fått lest meg opp nok på disse tingene.
Hvordan er det å legge inn 3-fas i garasjer? Er dette en enkel kjapp jobb, eller må man gjøre vesentlige større ting med el-anlegget?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
-Marius-
Supermedlem
    
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
 |
« Svar #8 på: desember 11, 2008, 17:19:21 pm » |
|
Jeg har en slik blokk, bruker 1-fas motor fra ei kappsag. Denne er 2200w. Denne må gires litt net, men fungerer bra.
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #9 på: desember 11, 2008, 17:23:13 pm » |
|
har du 3 fas inn i huset/bygget ellers da? (3 stk hovedsikringer)
da er det "bare" å strekke riktig *3+jord kabel* og montere rett sikringvel å merke hvis du har 230v anlegg og ikke 400v da
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #10 på: desember 11, 2008, 20:04:26 pm » |
|
Eg slit med samme problemet.... i garasjen har me berre 16A 230V aka valeg ledning... og kompressoren er ALTFOR liten til mitt bruk, så eg skulle hatt den som JTWE har, altså ein STOR biltema kompressor... men eg har jo sjølvsagt ikkje 3fas i garasjen, og komunen eller everket osv, skal ha 100.000,- for å legge ned ny ledning den halve kilometeren som er til nermaste høgspentsboks........ Marius: Kan du forklara litt meir!!! Er VELDIG intresert i å veta korleis eg kan bygga omm store og skikkelege kompressorar til å funka med vanleg ledning.... 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
-Marius-
Supermedlem
    
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
 |
« Svar #11 på: desember 11, 2008, 20:55:29 pm » |
|
Det er jo en 2,2kw motor, i mitt tilfelle kjøpt ny på Mekk AS for 700,- Her er det satt på et reimhjul i riktig dimensjon. Dette er koblett til en vanlig trykkbryter og koblett til en 25l tank eller 200l tank. Bruker mest den på 25l. Dette er ingen stor jobb Tistlo. Biltema selger kompressorblokker i 3 strørelser..
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #12 på: desember 11, 2008, 21:09:20 pm » |
|
Men biltema selger ikkje tanker... Skulle hatt ein på 200 eller meir!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #13 på: desember 11, 2008, 21:09:52 pm » |
|
Tistlo, du får IKKE i pose og sekk. mindre motor (kilo WATT) gir deg mindre luft mengde derfor du må "gire" den ned med annet reimhjul. sålenge trykket er det samme.
Kw og L/min følger hverandre hånd i hånd
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #14 på: desember 11, 2008, 22:42:16 pm » |
|
Så kor mykje vil eg MAX få ut av 1-fas?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #15 på: desember 11, 2008, 23:54:11 pm » |
|
Ok, da skjønner jeg mer. Har aldri fått lest meg opp nok på disse tingene.
Hvordan er det å legge inn 3-fas i garasjer? Er dette en enkel kjapp jobb, eller må man gjøre vesentlige større ting med el-anlegget?
Hvis denne kompressoren er på 4kw i trefas, så holder det med en 3x16a sikring i skapet(pga. start-strøm trenger du en sikring med såkalt C-karakteristikk, dvs. 3x16C) og du trenger en 3x2,5 +jord kabel. Skal du legge den i jorda ute, så bør du grave den ned 40cm og bruke en kabel som heter PFSP (mørk grå) og en kontakt i garasjen. Har du trefas inn i huset ditt fra før er dette null problem. Det å koble om denne med kondensator tror jeg vil funke heller dårlig. Da kan du like gjerne kjøpe en mindre med enfas...
|
|
« Siste redigering: desember 11, 2008, 23:58:52 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #16 på: desember 11, 2008, 23:54:41 pm » |
|
16A x230V = 3680 watt men man skal ikke belaste sikringen fullt ut i praksis da ca 3000watt ved 16A
hadde du hatt 3 fas 16A så ganger man med tilegg 1,73 3680w x 1,73= 6366 Watt
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #17 på: desember 11, 2008, 23:57:53 pm » |
|
Så kor mykje vil eg MAX få ut av 1-fas?
Med en 16A sikring vil du max få ut ca 3600 watt med 1-fas(alt etter hvor høy spenning du har i installasjonen din). Og så tar du 3600 watt og ganger med cosinus phi på motor (feks 0,85) og du er nede på 3060 watt avgitt fra motor + tap i kompressor = avgitt effekt/luft... Men er du skikkelig hardcore vw-entusiast, så kan du jo bare bygge om en brannpumpe-vw-motor og sette på kompressor istedet for brannpumpe = ekte kompressor i garasjen... 
|
|
« Siste redigering: desember 12, 2008, 00:07:34 am av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #18 på: desember 12, 2008, 00:17:32 am » |
|
Hmm ikkje dumt  Mulig det går an å få lagt ned ny ledning frå huset! Me har 3fas i kjedlaren! Men det er jo ca. 200m med bakke mellom sikringskapene... Då har eg jobb når telen er vekke og 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #19 på: desember 13, 2008, 09:02:37 am » |
|
16A x230V = 3680 watt men man skal ikke belaste sikringen fullt ut i praksis da ca 3000watt ved 16A
hadde du hatt 3 fas 16A så ganger man med tilegg 1,73 3680w x 1,73= 6366 Watt
Ja, men da kan du også bruke stjerne/trekantvender så du hadde sluppet den høye startstrømmen...
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
SAS
Medlem
  
Innlegg: 125
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #20 på: desember 16, 2008, 17:14:38 pm » |
|
Tistlo: Alternativt kan du koble sammen to eller flere kompressorer (var det ikke en på dette forumet som hadde det?), eller bruke en bensin/diesel motor å drive en stor kompressor når det trengs. Du har vel en motor til overs vel?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #21 på: desember 16, 2008, 17:16:09 pm » |
|
Holmen hadde kobla ihop fleire, ja! Hmmmmm 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Gromgutn
Seniormedlem
   
Innlegg: 476
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #22 på: desember 16, 2008, 18:08:30 pm » |
|
Hvordan går man frem for å koble sammen to kompressorer? Må de evt være like?
|
|
|
Loggført
|
72 1302 roadster
|
|
|
|