mai 05, 2025, 12:53:15 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Må ha i gang en motor som har stått lenge...  (Lest 1779 ganger)
Byggern
Medlem

Vis profil

« på: desember 12, 2008, 19:15:49 pm »

Jeg må ha liv i Snowtracken min, nå er jo føreforholdene supre!
Motoren har stått ett par år, men jeg fikk liv i den i sommer. Dvs, jeg fikk den til å gå noen sekunder av gangen.. Her mistenker jeg for alvor "rusk i forgasseren", men jeg har aldri demontert / renset en boble-gasser før. (Er en 1200 motor, om det betyr noe..)

Har dere noe tips til fremgsngsmåte?

Andre ting jeg må være obs på, eller som bør sjekkes nå?

Om noen har tips om ett lokale det går an å leie seg inn i, for å skru litt i vinter, så hører jeg gjerne om det også. Aktuelle steder er da Oslo, Asker / Bærum, Hønefoss, Drammen og Sande i Vestfold..

Takker!
Loggført
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann

Vis profil
« Svar #1 på: desember 13, 2008, 00:14:24 am »

Det er to skruer på sida av forgassaren (venstre) eine større enn den andre. Dei skrur du ut, og bles gjennom med forgassarrens-på boks eller trykkluft til det går fritt gjennom dysa. (obs: når du skrur dei ut er det ein fordel å notera seg kor mangen omdreiningar du skrudde, ettersom det då er lettare å justera gassaren etterpå, når skrua stå noklunde bra!)

Etter det så kan du skru ut ei skrua på høgre sida, som er ganske lang og blåse gjennom denne og! Den skal berre strammast så du treng ikkje hugse omdreiningana...

Så kan du ta av toppen på gassaren, ved å løyse alle skruene rundt kanten. Så ser du noko som liknar ein kjøkkenkran. Der kjem bensinen ut, så vist du tek den av, og bles igjennom den er du sikker på att den er rein..... ellers så kan du se etter drit rundt omkring i kammeret etter drit, som du fjerner...

Mulig denne framgangsmåten ikkje er heilt rett, for det kjem og anpå kva type gassar det er!

Men det beste er jo sjølvsagt å overhale heile gassaren! Altså demonter heile skiten og vask den med ein sånn ultralydvaskar, eller noko ant... og vask alle dyser osv + monter med eit nytt overhalingssett med nye pakningar osv...

Håper dette hjelper litt!

MvH Tistlo Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Anders Røsåsen
Supermedlem

Vis profil
« Svar #2 på: desember 13, 2008, 00:24:31 am »

bare og ta av gasseren det. sitter to skruer under men det har du vel sett. skru av gasswiren og koble av chocke funksjonen.
når gasseren er av så bare tar du av alle de 5 skruene som holder "toppen" på forgasseren fast. husk og ta av fjæra som drar gassen tilbake igjen føre du tar av toppen! så er det bare og dra ut flottøren og ta ut de dyssene som du kommer til på Glad bare vær litt nøyaktig med å se hvor alle delene sitter når du tar dem fra hverandre så får du den nok i orden igjen. la den ligge i disel/bensin over natta og blås rein med trykk luft. kan nok foresten lønne seg og kjøpe et "overhalnings/pakning sett" når du beggynner med denne jobben. som oftest går det noen pakninger....snakker med erfaring Trist

men du sier at denne motorn har stått over et par år. Da kan det lønne seg og ha litt disel i syllindrene for og løse opp fjærer og ventiler. bare skru ut pluggene og finn en slange som du kommer ned i plugghullene med så er den saken biff Blunker la stå over natta/et par dager dette og Glad
Husk og bytte olje og a Blunker Tut og kjør Glad
Loggført

VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Anders Røsåsen
Supermedlem

Vis profil
« Svar #3 på: desember 13, 2008, 00:26:09 am »

oi det var vist en ivrig kar som fikk posta et innlegg føre meg ser det ut som Osteaktig samma meininga ser je Glad
Loggført

VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem

Rust is not a crime..

Vis profil
« Svar #4 på: desember 13, 2008, 00:39:58 am »

sjekk bensinpumpa oxo.. kan være at den har blitt tørr innvendig så da kommer det ikke bensin fram....
Loggført

Erik Andersen 3322 Darbu
tlf: 46813220
----------------------------------------------------------

Røyken og Omegn Aircoolers

Arrangement Ansvarlig

------------------------------------------------------------------------------
1967 Notchback
1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt
1969 Variant Solgt
1956 Oval Solgt
1973 1303S SOLGT
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann

Vis profil
« Svar #5 på: desember 13, 2008, 01:13:08 am »

Og kjøp deg ei bok, så er det lettare å forstå enn side opp og side ned med tekst på dataen! Blunker

Anbefaler How To Keep Your VW Alive av John Muir, eller Haynes Boka Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Byggern
Medlem

Vis profil

« Svar #6 på: desember 13, 2008, 16:28:16 pm »

Flott gutter! Takker for svar..
Hvor skaffer jeg et pakningssett til en slik gasser, da?

(Som sagt, tror dette er en 1200cc, tipper den er fra 1967, Snow-tracken er hvertfall en '67 modell...)
Loggført
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann

Vis profil
« Svar #7 på: desember 13, 2008, 16:33:49 pm »

Sånt finner du på din lokale vw-forhandlar!

Altså:

-Unneberg-bil.no
-Dalhems.no
-Vwservice.no
-Hotshop.as
-Jøran skaffer det til deg: http://www.vdub2you.com/shop/

+++ Du finner kanskje eit sett her på forumet og, vist du spør Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!