|
|
TomR
|
 |
« Svar #2 på: desember 16, 2008, 23:26:18 pm » |
|
En slik er bygget i Sverige for maaaaaaaaaaaaaange år siden 
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #3 på: desember 16, 2008, 23:34:04 pm » |
|
Gikk en del slike bygg i rallycross på 80 tallet. 2.5 L T-4 blokk med Porschetopper. Ford BDA topper ble også brukt. Disse ble kappet på midten. Disse turbomotorene leverte rundt 450 hk
|
|
« Siste redigering: desember 16, 2008, 23:36:52 pm av Holmen »
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #4 på: desember 17, 2008, 12:39:13 pm » |
|
Hovedgrunnen til at VW aldri brukte dette i noen boblemotor i alle fall er er nok fordi de ville holde kostnadene nede, og holde motoren så enkel som mulig.
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Low67
Medlem
  
Innlegg: 173
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #5 på: desember 17, 2008, 14:06:13 pm » |
|
En bekjent hadde for noen år tilbake en 1303 4X4. Med 2.3l type 1. Denne hadde overligende kammer, turbo og mekanisk sprut. Tror bilen er på østlandet enda. kan se om jeg får hosta opp noen bilder...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #6 på: desember 17, 2008, 15:29:05 pm » |
|
BugBus her på forumet har ei slik 1303 4x4 boble stående i verksted sitt, med et monster av en motor og et snedig oppsett 
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #7 på: desember 17, 2008, 16:59:22 pm » |
|
Det var Örjan Wahlund som bygde disse 4X4 Boblene på 80 tallet. Disse ble kjørt i den gjeveste rallycross classen sammen med Martin Schanche
Den gamle bil til Örjan Wahlund står i Laudal. Like nord for Mandal Denne har Porschetopper om jeg ikke tar feil.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #8 på: desember 18, 2008, 01:37:04 am » |
|
Russ Fellows sin hjemmelagde, kjørt dragrace i UK med den i noen år: http://www.centralvwaudi.com/protoruss.htmHyllevare nå med 16V til $4400 for paret - ikke OHC, men ser jo snedig ut likevel http://www.araoengineering.com/VWheads.htmAngående grunnen var det vel kanskje litt økonomi med i bildet, svindyrt å lage og en knapp håndfull mennesker som klarte å skru på dem (Fuhrmann).
|
|
« Siste redigering: desember 18, 2008, 01:43:46 am av RZR-Andy »
|
Loggført
|
|
|
|
Adax (Buskebil)
Seniormedlem
   
Innlegg: 329
Bosted: Kongsberg
"Aeris tepesco plebis plaustrum"
|
 |
« Svar #9 på: desember 18, 2008, 02:03:07 am » |
|
citroen GSA hadde overliggende kammer på bokser motoren sin
|
|
|
Loggført
|
 Dare to be different. "Aeris tepesco plebis plaustrum"
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #10 på: desember 18, 2008, 11:10:14 am » |
|
En kam som virkelig er overlegen er FK89! 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #11 på: desember 18, 2008, 15:08:42 pm » |
|
citroen GSA hadde overliggende kammer på bokser motoren sin
Men de toppene måtte overhales etter en (kort)stund.... anslagsvis 100.000 km
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
 |
« Svar #12 på: desember 18, 2008, 23:51:49 pm » |
|
En slik er bygget i Sverige for maaaaaaaaaaaaaange år siden  Jeg var faktisk i Sverige og tok noen bilder her om dagen.. Denne ble bygget i 1977 og kjørt på stripa med kompressor. Still going strong og dukker plutselig opp på startplata igjen 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #13 på: desember 19, 2008, 00:59:27 am » |
|
That engine is baaaaaaaaaad 
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
Dag L
Supermedlem
    
Innlegg: 3481
Bosted: Skien
|
 |
« Svar #14 på: desember 19, 2008, 09:02:16 am » |
|
Det var Örjan Wahlund som bygde disse 4X4 Boblene på 80 tallet. Disse ble kjørt i den gjeveste rallycross classen sammen med Martin Schanche
Den gamle bil til Örjan Wahlund står i Laudal. Like nord for Mandal Denne har Porschetopper om jeg ikke tar feil.
Husker godt jeg så Ørjan Wahlund i aksjon mot Schanche & co på Geiteryggen midt på 80-tallet  Va'kke noen som tok han i starten med 4X4 1303'n ...  ....DET var god underholdning det.....
|
|
|
Loggført
|
59' 23W Deluxe Beige Grey/Sealing Wax Red 65' Dobbelkabiner L 512 Velvet Green 74' 1300S L31 A Senegal red 74' 1303S L96 M Marathon met. 75’ 1303 L61 H Lofotengrün 86’ T3 Singelkabiner wbx L 90 D 86’ T3 Club Joker wbx Bronze met. 90' T3 Tristar Syncro wbx L 90 D 90 T3 Dobbeltkabiner 110 TDI
|
|
|
1303RCN
Seniormedlem
   
Innlegg: 348
Bosted: Hedemark
|
 |
« Svar #15 på: desember 19, 2008, 23:18:17 pm » |
|
Mika Janson hadde også en sån motor i drag race byggyn sin som han brukte på siste halv del av 80 tallet. Ellers har jeg lest i blad at det var en som brukte Subaru topper på en vw Rally cross motor i England.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|