Gromgutn
Seniormedlem
   
Innlegg: 476
Bosted: Oslo
|
 |
« på: desember 17, 2008, 18:56:13 pm » |
|
Hvordan er mulighetene for å få fem gir i en boble? Er det mulig å få det til uten å bygge om "hele" bilen og til en fornuftig pris?
|
|
|
Loggført
|
72 1302 roadster
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #1 på: desember 17, 2008, 18:58:16 pm » |
|
Porsche girkassa!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
SilverPig
Medlem
  
Innlegg: 125
Bosted: Nesøya, Asker
Joik har større kraft enn krutt!
|
 |
« Svar #2 på: desember 17, 2008, 19:00:40 pm » |
|
Mulig ja! Berg har en lekker sak med 5 gir som smetter relativt lett inn i de fleste bobler. Den er litt vrien å få tak i, og så koster den jo litt da, men nå detter jo renta så da blir det enklere og billigere å låne spenn i banken igjen! Kan det bli bedre? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gromgutn
Seniormedlem
   
Innlegg: 476
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #3 på: desember 17, 2008, 19:02:30 pm » |
|
Hvor mye koster noe sånt da?
|
|
|
Loggført
|
72 1302 roadster
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #4 på: desember 17, 2008, 19:10:54 pm » |
|
Berg 5 pleier å ligge fra 15 000 til 25 000 alt etter betar som er brukt og tilstand ny/brukt. Eksempel; http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=683051Et annet valg er Mendeola. Duger mer en nok for de aller fleste. Brukt ligger dem fra 35 000,- og ny opptil 80 000,- Eksempel; http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=529464Så er det Porsche... men det er jo allerede nevnt. Mvh BB
|
|
« Siste redigering: desember 17, 2008, 19:14:18 pm av BeetleBug »
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Gromgutn
Seniormedlem
   
Innlegg: 476
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #5 på: desember 17, 2008, 19:13:49 pm » |
|
Da blir det et enkelt valg, jeg kjører med fire gir... 
|
|
|
Loggført
|
72 1302 roadster
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #6 på: desember 17, 2008, 19:23:29 pm » |
|
Vist du er heldig og finn ein porsche på skroten, med inntakt kasse, så er det jo ein muligheit for å skaffa seg billig 5gir... 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #7 på: desember 17, 2008, 19:28:08 pm » |
|
Vist du er heldig og finn ein porsche på skroten, med inntakt kasse, så er det jo ein muligheit for å skaffa seg billig 5gir...  Nå aner jeg ikke hva som befinner seg på skroten der du bor men iløpet av min tid så har jeg aldri sett en Porsche med en girkasse som kan benyttes i våre biler på skroten.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #8 på: desember 17, 2008, 19:32:39 pm » |
|
Du har garantert rett.... for eg veit heller ikkje kva for porsche modeller som har girkasse som passer... 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #9 på: desember 17, 2008, 19:37:57 pm » |
|
Du har garantert rett.... for eg veit heller ikkje kva for porsche modeller som har girkasse som passer...  da er det bedre å holde kjeft
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
-Marius-
Supermedlem
    
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
 |
« Svar #10 på: desember 17, 2008, 21:30:51 pm » |
|
Tistlo har en evne som gjør at allt bare må komenteres:) Fornuft eller ikke. Du har garantert rett.... for eg veit heller ikkje kva for porsche modeller som har girkasse som passer...  da er det bedre å holde kjeft
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #11 på: desember 17, 2008, 21:49:40 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #12 på: desember 17, 2008, 22:08:53 pm » |
|
Greit nok så går 901-kassa inn i boble med en mindre ombygging, men den tåler heller mindre enn en vanlig irs-kasse. 911 kassa er skrot (ca. lik 901 men laget i dårligere legering) , 915 kassa tåler greit 400-500 hk , men er mye mer jobb å montere enn 901 og er fortsatt litt rørete å gire.. G50-kassa er konge! Tåler ekstremt med pulver og er nydelig å gire, men et rent HELVETE å få til å passe i ei boble. Skinne har gjort det, men det som er et helvete for de fleste, er jo overkommelig for dem..  Bygge om/dreve om origkassa er nok tingen med mindre du skal ha veldig mye pulver... , men du har jo da alikevel bare 4 gir, hvis det var hele poenget´
|
|
« Siste redigering: desember 17, 2008, 22:15:30 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
    
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
 |
« Svar #13 på: desember 17, 2008, 22:32:31 pm » |
|
Du har garantert rett.... for eg veit heller ikkje kva for porsche modeller som har girkasse som passer...  da er det bedre å holde kjeft hei...man pleier vel itte være slik i kjeften selv om noen viser inntrese....sorry språkbruken min....
|
|
|
Loggført
|
  VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #14 på: desember 17, 2008, 22:43:41 pm » |
|
slik i kjeften ?? . er dette stygg munnbruk?? holde kjeft ; holde munn.
same shit for me
man må ikke kommeneter allt. spesielt når man kommermed råd som man ikke har peil på og ikke vet hva man kan bruke, så synes jeg det er bedre å ta sin daglige dose Ritalin og ikke åpne munnen sin.
|
|
« Siste redigering: desember 17, 2008, 22:45:14 pm av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
    
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
 |
« Svar #15 på: desember 17, 2008, 23:00:41 pm » |
|
jaja samma for meg også men det je sier er at Tistlo viser STOR inntrese og da meiner je man skal la alle få komme med det de vil  men dette er jo igjen et stort diskosjons tema (som alt anna) og foresten....back to topic;)
|
|
« Siste redigering: desember 17, 2008, 23:03:06 pm av vw4ever »
|
Loggført
|
  VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #16 på: desember 17, 2008, 23:05:36 pm » |
|
Hvorfor skal du ha 5-gir? Kan du oppnå samme med å dreve om girkassa du har, dvs med 4-gir? Eller ønsker du muligheten til å ha en tett utveksling på de første 4 og et overgir på siste?
Hele hensikten med en girkasse er jo å kunne gi motoren idelle turtallsområde å jobbe i, mens man har en viss hastighet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Foyen
Juniormedlem
 
Innlegg: 64
Bosted: Haugesund
|
 |
« Svar #17 på: desember 17, 2008, 23:22:21 pm » |
|
Greit nok så går 901-kassa inn i boble med en mindre ombygging, men den tåler heller mindre enn en vanlig irs-kasse. 911 kassa er skrot (ca. lik 901 men laget i dårligere legering) , 915 kassa tåler greit 400-500 hk , men er mye mer jobb å montere enn 901 og er fortsatt litt rørete å gire.. G50-kassa er konge! Tåler ekstremt med pulver og er nydelig å gire, men et rent HELVETE å få til å passe i ei boble. Skinne har gjort det, men det som er et helvete for de fleste, er jo overkommelig for dem..  Bygge om/dreve om origkassa er nok tingen med mindre du skal ha veldig mye pulver... , men du har jo da alikevel bare 4 gir, hvis det var hele poenget´ Hvor får man tak i drevsats til orginal kasser? og hva ligger di på?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #18 på: desember 17, 2008, 23:46:47 pm » |
|
Å gire om kassen er dyrt, om man skal gire alle girene. Første og andre gir er en enhet og koster en del. Skal man gire om tredje eller fjerde kommer man langt med noen tusenlapper.
Det er en del arbeid også å skifte drev i en girkasse. Nytter ikke med en skiftesnøkkel og et skruejern. Må ha litt kunskap om girkasser og noe spesialverktøy.
De fleste som selger Bobledeler selger også drev til girkasser.
|
|
« Siste redigering: desember 17, 2008, 23:55:35 pm av Holmen »
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Foyen
Juniormedlem
 
Innlegg: 64
Bosted: Haugesund
|
 |
« Svar #19 på: desember 18, 2008, 00:01:55 am » |
|
hmm, hva vil du/dere da anbefale for en som skal bruke boblen på Autoslalom, alså bli litt utsatt for rivstarter og satser på pluss minus 100 hk i motoren?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #20 på: desember 18, 2008, 00:06:47 am » |
|
Skal du dreve om kassen koster 1. & 2. gir ca 10.000 mens 3. og 4. koster ca 2000 pr stk
du kan trygt bruke originalkassen til ditt bruk. Dette blir gjordt i bilcross og de kassene får virkelig bank man varer mye mere enn man tror
|
|
« Siste redigering: desember 18, 2008, 00:08:20 am av Holmen »
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Foyen
Juniormedlem
 
Innlegg: 64
Bosted: Haugesund
|
 |
« Svar #21 på: desember 18, 2008, 00:09:09 am » |
|
hehe oki, "HADE"...off e det muligt at det ska være så dyrt... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #22 på: desember 18, 2008, 00:18:58 am » |
|
Da jeg drev med rallycross kostet en ferdig bygd kasse med sperre 35.000 hos Kjell Aaen
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Gromgutn
Seniormedlem
   
Innlegg: 476
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #23 på: desember 18, 2008, 00:49:48 am » |
|
Hvorfor skal du ha 5-gir? Kan du oppnå samme med å dreve om girkassa du har, dvs med 4-gir? Eller ønsker du muligheten til å ha en tett utveksling på de første 4 og et overgir på siste?
Hele hensikten med en girkasse er jo å kunne gi motoren idelle turtallsområde å jobbe i, mens man har en viss hastighet.
Jeg er vant til å kjøre biler med fem gir, synes turtallet er litt høyt på motorveien osv. Jeg tenkte det kanskje kunne være at en transportergirkasse kanskje hadde fem gir og passet, jeg er fersk på VW så jeg spør kanskje om mye dumt men det er jo en fin måte å lære på.
|
|
|
Loggført
|
72 1302 roadster
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #24 på: desember 18, 2008, 00:51:26 am » |
|
Jeg har kjørt mange mil med 901 kasse og gleder meg til å gjøre det igjen snart. Super utveksling for langtur og fungerer helt ypperlig til dagligkjøring også. Den er ikke glad i rivstart, men 200HK i en dailydriver er ikke noe problem. Den er dyr å reparere på om uhellet er ute, men ikke avskrekkende i innkjøp. Du får en fin kasse fra 6-7000 kr. Det som trengs av fester for å få den inn i boble finnes også som hyllevare. 100km/t = ca 3000RPM, alt etter hjulstørrelse du bruker
901 til dailydriver = helt supert 901 til stripebruk = styr unna
Det er flere meningen enn erfaringer om 901 kassa, dessverre. (uten å sikte til noe her)
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Gromgutn
Seniormedlem
   
Innlegg: 476
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #25 på: desember 18, 2008, 00:58:28 am » |
|
Hvaslags bil kommer 901 kasse fra? Bilen kommer etterhvert til å få en motor med rundt 100 hk, absolutt ingen stripebil men mer en bil til cruising og litt "aktiv" kjøring på vei... Å kjøre rett frem på en bane har jeg ingen interresse av. 
|
|
|
Loggført
|
72 1302 roadster
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #27 på: desember 18, 2008, 09:09:50 am » |
|
Hmm det er vel også slik at alle 901 kasser ikke er 5 girs!? Mener at jeg måtte hjem og sjekke kassa mi om det gikk ann å gire 5'e giret. Transporter kom også med 5 girs kasse, men den tror jeg er like vanskelig å få inn som G50 porsche, for den er DIGER. Det beste du kan gjøre er å forsikre deg om at du har den orginal kassa med den høyeste utvekslingen, det er så langt du kommer for en billig penge. Og over det så tåler motoren fint å ligge i 120km/t over lengre tid uten prob. Ta på hørselvern 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
riskyer
Supermedlem
    
Innlegg: 824
Bosted: Skien
76 bay
|
 |
« Svar #28 på: desember 18, 2008, 10:20:50 am » |
|
Den 914 jeg hadde hadde 5 gir og en 3,3 liter biturbo,den hadde gått 20 000km etter at motor blei putta inn og den funka fint til vanlig kjøring.den hadde vel 350+hk,da brukte jeg den selvfølgelig ikke til stripe kjøring,men det dro greit sidelengs på de første 3 gira på tørr varm asfalt,så noe juling tåler de. 915 er nok en mye bedre løsning med short shift på,men er jo også dyrere.
|
|
|
Loggført
|
Alt MÅ ned!!
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #29 på: desember 18, 2008, 12:20:02 pm » |
|
901 kom i både 4 og 5 gir. Mener det er 912 som hadde 4 gir. Uten at jeg skal garantere det.
Wevo har shortshift kit til 901 kasse. Sitat: "In order to use the WEVO 901 Shifter you have to install the late 915/930 shift tower. We can get them for around $200. It does have the reverse block out mechanism."
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
|