Charles
Juniormedlem
 
Innlegg: 87
Bosted: Gardvik Nord-Odal
|
 |
« på: desember 20, 2008, 19:08:46 pm » |
|
Har vært inne på dette før, men jeg spør igjen. Motoren min går ikke på sylinder 3 og 4 har tatt av ventildeksler og sett etter at ventilene er med ( tror i hvertfall det ) Denne motoren skal vel ha hydr. løftere men tror de burde vært justert, så spørsmålet er da. Kan de justeres og hvordan, trenger ellers innspill på hva som kan være feil.
|
|
|
Loggført
|
2x 70mod Notchback
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #1 på: desember 20, 2008, 19:12:26 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Charles
Juniormedlem
 
Innlegg: 87
Bosted: Gardvik Nord-Odal
|
 |
« Svar #2 på: desember 20, 2008, 19:58:02 pm » |
|
Se der ja du fant det jo, det med mekaniske løftere. Hvor får jeg tak i det og hva trengs, er det noe en kan bruke fra en annen VW motor. Hvordan kan jeg vite om de hydr. løfterne er pumpet opp eller ikke.
|
|
|
Loggført
|
2x 70mod Notchback
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #3 på: desember 20, 2008, 20:14:04 pm » |
|
Hydrauliske løftere skal ikke justeres. Hvis du ser at ventilene åpner og lukker, må du se på tenning og bensintilførsel.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #4 på: desember 20, 2008, 20:23:47 pm » |
|
Hydrauliske løftere skal ikke justeres. Hvis du ser at ventilene åpner og lukker, må du se på tenning og bensintilførsel.
Justeres og justeres.... De skal ihvertfall ikke ha så store klaringa før man bør skru etter. Vet ikke om man kan kalle det å justere jeg. Slitasje forekommer her også som på så mye anna metall i bevegelse..
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #5 på: desember 20, 2008, 20:26:47 pm » |
|
de skal ha en grunn innstiling når de er nye. hvis motoren har stått lenge , kan de olja ha siget ut av de. det sjekker du ved å prøve å dytte støtstanga tilbake (mot kammen) hvis den fjærere så er de tomme. Vanligvis så er det bare å la motoren gå en stund så pumper de seg opp.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Charles
Juniormedlem
 
Innlegg: 87
Bosted: Gardvik Nord-Odal
|
 |
« Svar #6 på: desember 20, 2008, 20:52:37 pm » |
|
Jeg har prøvd å la motorern gå både lenge og vel uten at den har forandret seg. Får prøve å demontere vippearmer og løftere i morgen, og se på tilstandenpå de. Får håpe at jeg finner noe feil, men dere må bare komme med løsninger slik at den vil gå på alle 4.
|
|
|
Loggført
|
2x 70mod Notchback
|
|
|
cato®
Supermedlem
    
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
 |
« Svar #7 på: desember 20, 2008, 22:03:44 pm » |
|
HVis motoren kun går på 2, så tipper jeg det er noe helt annet galt enn bare å justere ventiler. Den eneste muligheten er i såfall at ventilene ligger på, men det er neppe noe som skjer av seg selv, på begge samtidig. Hvilken motorkode er det på motoren din ? 2 Enkle forgassere ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #8 på: desember 20, 2008, 22:48:43 pm » |
|
Hydrauliske løftere skal ikke justeres. Hvis du ser at ventilene åpner og lukker, må du se på tenning og bensintilførsel.
Hvis du trenger å justere grunninnstillinga, kan det være nedkjørte knaster på kammen. Dårlig erfaring....
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Charles
Juniormedlem
 
Innlegg: 87
Bosted: Gardvik Nord-Odal
|
 |
« Svar #9 på: desember 21, 2008, 12:08:53 pm » |
|
Det er en CU motor 80 - 83 mod skulle vel det være da
|
|
|
Loggført
|
2x 70mod Notchback
|
|
|
Charles
Juniormedlem
 
Innlegg: 87
Bosted: Gardvik Nord-Odal
|
 |
« Svar #10 på: januar 06, 2009, 22:02:19 pm » |
|
Lurer på en ting, hvis det er noe feil på hydr. løftere, støtstenger,ventiler . Vil dette da vise seg ved en kompresjonstest, kjøpte et på Biltema for å prøve. På dette instrum. lå alle sylinderne mellom 8.8 og 9.5 kg .Burde vel gå på alle sylindrene da, eller er det noe jeg har misforstått HJELP!!
|
|
|
Loggført
|
2x 70mod Notchback
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #11 på: januar 07, 2009, 11:21:11 am » |
|
Har du forgassere eller innsprøytning?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #12 på: januar 07, 2009, 13:09:28 pm » |
|
Lurer på en ting, hvis det er noe feil på hydr. løftere, støtstenger,ventiler . Vil dette da vise seg ved en kompresjonstest, kjøpte et på Biltema for å prøve. På dette instrum. lå alle sylinderne mellom 8.8 og 9.5 kg .Burde vel gå på alle sylindrene da, eller er det noe jeg har misforstått HJELP!!
Det betyr at stempler og ringer + ventiler er ok, og at du har litt løft på kammen. Og at luftfilteret ditt ikke er potte-tett. Ellers liker jeg en sylinderlekkasjetest mye bedre enn en kompresjonstest. Den forteller tilstand på sylinder og ventiler mye bedre (man kan høre hvilken vei lufta lekker, bare å lytte i eksos og oljepåfylling). Luftfilteret bør være tatt ut for å stole på en kompresjonstest (veit om en som blei lurt, 5-6 kg på komptest, tett/fin på syl.lekkasjetesten. Luftfilteret var tett).
|
|
« Siste redigering: januar 07, 2009, 13:22:39 pm av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Charles
Juniormedlem
 
Innlegg: 87
Bosted: Gardvik Nord-Odal
|
 |
« Svar #13 på: januar 07, 2009, 16:28:02 pm » |
|
Det er forgassere på den ja, målt uten luftfilter
|
|
|
Loggført
|
2x 70mod Notchback
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #14 på: januar 07, 2009, 16:48:27 pm » |
|
Sjekk om den får bensin på den siden, kikk lukt eller prøv startspray på den siden når den går. Kommer gnisten frem til plugg? Eller slår den over fra sprukne kabler?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Charles
Juniormedlem
 
Innlegg: 87
Bosted: Gardvik Nord-Odal
|
 |
« Svar #15 på: januar 07, 2009, 21:56:41 pm » |
|
Ja da det er gnist på pluggene .
|
|
|
Loggført
|
2x 70mod Notchback
|
|
|
cato®
Supermedlem
    
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
 |
« Svar #16 på: januar 07, 2009, 23:23:13 pm » |
|
Du mangler vel bensin på den ene siden, da..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1303SS
Supermedlem
    
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
 |
« Svar #17 på: januar 08, 2009, 15:23:43 pm » |
|
kan være dårlig bensintrykk,pumpa greier ikke å fylle den venstre forgasseren den ligger lengst bort fra pumpa.Har sett endel t4 motorer som trykkstanga til bensinpumpa er utslitt.Da virkerpumpa dårlig.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Charles
Juniormedlem
 
Innlegg: 87
Bosted: Gardvik Nord-Odal
|
 |
« Svar #18 på: januar 08, 2009, 22:44:41 pm » |
|
Ja vel, det må jeg nok sjekke. Takk for alle innspill hittil.
|
|
|
Loggført
|
2x 70mod Notchback
|
|
|
|