BERGER
|
 |
« på: desember 23, 2008, 14:23:50 pm » |
|
Hvilket sett/merke med rettskårne kamdrev er best? Hvilke erfaringer har dere med de ulike typene?
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Tommy.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 938
Bosted: Åsgårdstrand
SCC EVENT
|
 |
« Svar #1 på: desember 23, 2008, 20:44:47 pm » |
|
Er det mye og hente på rettskårende drev?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Paddington
Medlem
  
Innlegg: 239
Bosted: Holmestrand
|
 |
« Svar #2 på: desember 24, 2008, 00:12:36 am » |
|
jeg forsto det sånn at de ikke hadde så mye motstand når de ble dreid rundt i forhold til de skeive
|
|
|
Loggført
|
61" t1 1200 deluxe
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #3 på: desember 24, 2008, 00:26:43 am » |
|
det er vel for å avlaste thrust'inga/sideveis belastningen man får på kamlagerene , når man bruker kam'er med høyt løft/høyt fjærtrykk. ved rettskårne så får man vel tilnærnet null i sideveis belastning, men mere "lyd" enn ved skråstilte. jeg synes det er musikk. 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #4 på: desember 24, 2008, 00:55:18 am » |
|
Musikk, joda, men ikke mer enn noen minutter av gangen vil jeg tro. Den hvinelyden vil nok gå enhver på nervene etter en stund  Men det er vell ikke et kjempevanlig problem, siden rettskårne kamdrev som regel brukes i stripe/racing-motorer...
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #5 på: desember 24, 2008, 09:04:35 am » |
|
Hvis kamdrevene skal i motoren til bussen er vel ikke kupèstøy det store problemet. Jeg hadde gått for Magnum Straight Cut Cam Gears. Justerbare, i stål, lette og så langt veldig bra kvalitet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #6 på: desember 24, 2008, 17:15:05 pm » |
|
Bra , er vel CE , magnum .. fine .. vinner et par HK tror jeg Erich
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #7 på: desember 24, 2008, 17:53:57 pm » |
|
Ligg unna CB i hvertfall, de har for lite hull til å passe på veivene. Om lyden kommer avhenger av hvor heldig/ uheldig du er med blokka.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
rallybugs
Seniormedlem
   
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne
|
 |
« Svar #8 på: desember 24, 2008, 21:20:09 pm » |
|
JHU.....Jeg har brukt CB på alle mine motorer uten et problem , men jeg har jo bare laget noen 10 talls motorer med disse dreva på, så dere der ute har sikkert mere erfaring som har laget i 100 vis? av motorer ,jeg bruker stright cut på nesten alt , å det er motorer som går flere titusen av km på veien. CB sine drev er made in USA å har en god stål kvalitet å passform både på veiv å kamaksel, dette med hullet på veiven er lite ,er kun for å få drevet til å sitte fast på veiven , litt varme på drevet gjør underverker under montering , men en må smi mens jernet er varmt!! Her også , sinker som bruker lite varme får store problemer.Spar HK å belastning , bruk stright cut!!!
God Jul
|
|
« Siste redigering: desember 25, 2008, 12:10:45 pm av rallybugs »
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #9 på: desember 24, 2008, 22:50:26 pm » |
|
CB har laget en batch med drev som er feilmaskinert. Etter tre forsøk med stekeovn og fryseboks begynte jeg å måle. Husker ikke målene lenger men jeg skjekket i mine tekninske regnetabeller og det var langt utenfor anbefalte klaringer. Om du sjekker på nettet så vil du finne ut at folk har varmet drevene rødglødende (idioti) for å få de på, hvorpå drevene sprekker etter 30 min. i motoren. Jippi Jeg gav bort mine drev til en som hadde fått feilmaskinert veiv, og brukte heller mine no-name drev som har funket uten problem siden 83. God Jul
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
rallybugs
Seniormedlem
   
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne
|
 |
« Svar #10 på: desember 24, 2008, 23:42:38 pm » |
|
Ja , med stor tro og store sko kan en gå på vannet også , men jeg har kansje bare hatt flaks med mine ti talls CB drev  Det er jo ikke altid tommestokker og tabellene rekker til med målingene.Jeg måler alt innen en1,000 mm, men jeg har ikke funnet avik.og har aldri hatt problemer med CB stright cut drev kit, men etter 40 år innen VW begynner vel en å bli sinil? Glad at jeg nå har kutta ut dette tullet. God Jul
|
|
« Siste redigering: desember 24, 2008, 23:59:19 pm av rallybugs »
|
Loggført
|
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #11 på: desember 25, 2008, 00:10:46 am » |
|
Det er helt sant at CB hadde problem med en serie kamdrev, Pat fortalte dette selv når han var i Norge tidligere i år. Men jeg fikk inntrykk av at de fikk begrenset dette i en viss grad - men noen er nok kommet på avveie ja, kanskje JHU var så heldig å få en slik produksjon. Lå en lengre tråd om dette på cal-look.com og, her er den: http://www.cal-look.com/forum/index.php?topic=15848.0En fortsatt god jul 
|
|
« Siste redigering: desember 25, 2008, 02:44:54 am av TomR »
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
rallybugs
Seniormedlem
   
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne
|
 |
« Svar #12 på: desember 25, 2008, 00:21:06 am » |
|
Alle kan maskinere feil , å det skjer som regel i USA, men de fleste ordner opp i problemet , etter hvert, snu i tide er den noe som heter vist du oppdager tolleranser som ikke passer , vold å varme hører ikke i sammen i en motor i dag, ett par drag i honemaskinen lager lett de rette tolleransenen uten å ødelegger de feilmaskinerte deler . Husk , ingen ting til VW er bolt on lenger !!! Sjekk alt!! fra A-Å på tolleranser .
En forsatt god jul ønskes dere alle fra en på over 60....
|
|
« Siste redigering: desember 25, 2008, 05:16:56 am av rallybugs »
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #13 på: desember 25, 2008, 01:13:43 am » |
|
 jaja.. du har hatt "flaks" med dine drev da.. selvom en person har hatt 20 stk kamdrev uten problemer så betyr ikke det att dermed finnes det ikke feil på noen drev derute. Blir nesten som Toyota dette , hvorfor har Toyota verksteder ? det er stor sannsynlighet att det finnes en batch som er dårlig innimellom.det er tross alt "Made in china...assembled in the USA with pride deler" vi snakker om , så kvalitets sikringer er som den amerikanske økonomien . no varierende. JHU kan faktisk bruke micrometer (han også) og alle har vel en honemaskin i garasjen?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
rallybugs
Seniormedlem
   
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne
|
 |
« Svar #14 på: desember 25, 2008, 01:18:21 am » |
|
 jaja.. du har hatt "flaks" med dine drev da.. selvom en person har hatt 20 stk kamdrev uten problemer så betyr ikke det att dermed finnes det ikke feil på noen drev derute. Blir nesten som Toyota dette , hvorfor har Toyota verksteder ? det er stor sannsynlighet att det finnes en batch som er dårlig innimellom.det er tross alt "Made in china...assembled in the USA with pride deler" vi snakker om , så kvalitets sikringer er som den amerikanske økonomien . no varierende. JHU kan faktisk bruke micrometer (han også) og alle har vel en honemaskin i garasjen? Det burde de ha så lenge dere holder på med antikk..
|
|
« Siste redigering: desember 25, 2008, 01:21:22 am av rallybugs »
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #15 på: desember 25, 2008, 01:47:31 am » |
|
Ok, kjøp CB hvis du har honemaskin, eller flaks. Kjøp Demello veiv om du har sveis, veivsliper og skyvelær til pinneboltene.
Man skal stå tidlig opp om man ikke skal møte seg selv i døra...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #16 på: desember 26, 2008, 20:28:32 pm » |
|
Hvis kamdrevene skal i motoren til bussen er vel ikke kupèstøy det store problemet. Jeg hadde gått for Magnum Straight Cut Cam Gears. Justerbare, i stål, lette og så langt veldig bra kvalitet.
Det er til bussmotoren ja  Hvem selger Magnum drevene?
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #17 på: desember 26, 2008, 21:58:03 pm » |
|
CSP solgte de før, og sikkert enda. Mener å huske at vwparts hadde de også.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #18 på: desember 26, 2008, 22:06:08 pm » |
|
Competiton Engineering . Tror du finner det på J.Sims side (turbosims) Mvh Erich
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål A.F.
Supermedlem
    
Innlegg: 634
Bosted: Vestfossen
|
 |
« Svar #19 på: desember 27, 2008, 00:28:55 am » |
|
|
|
« Siste redigering: desember 27, 2008, 01:10:53 am av Ghia62 »
|
Loggført
|
1958 T1 boble. 1960 T1 boble ragtop.
|
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #21 på: desember 27, 2008, 19:21:47 pm » |
|
Mener jeg har Magnum drev. Fine, så bra ut når de ble tatt ut også.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #22 på: desember 27, 2008, 19:57:36 pm » |
|
Uansett, de beste drevene finnes ikke... Her er hvorfor: VW's egne originale drev kom i flere størrelser, +1, +2, +3, +4, +5, +6, 0, -1, -2, -3, -4, -5, -6, dvs over og under dimensjon pluss 0 selvfølgelig. VW's blokker er litt variable i maskineringen, derfor laget de drev som passet til de ulike målene man kunne ende opp med. Empi lagde slike drev på 60 og 70 tallet, hos Empi måtte spesifisere hvilket originaldrev som satt i blokken fra fabrikken for at man skulle få riktig. De laget alle de 13 dimensjonene! Les teksten på bildet under:  Siden da har slik know-how og finesse gått av moten, nå lages det EN størrelse på drevene... så tar man seg heller litt bedre betalt slik at kunden får følelsen av å ha det BESTE drevet... Don't buy the hype.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #23 på: desember 27, 2008, 20:09:11 pm » |
|
Hmm..hva gjør man i dag hvis drevene blir for tighte da? Linjeborrer tilsvarende i offset..?
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #24 på: desember 27, 2008, 20:10:00 pm » |
|
Da klapper man seg på ryggen og skryter av at drevene hyler mye bedre enn andres drev!
Men litt mer seriøst, drevene er sikkert dimensjonert slik at de aldri blir trange, dvs på -6 siden. Slakke drev bråker vel mer enn thighte?
|
|
« Siste redigering: desember 27, 2008, 20:25:41 pm av JHU »
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #25 på: desember 27, 2008, 20:30:05 pm » |
|
Satser på et slikt Magnum sett, bestilling sendt nå 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
|