Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #30 på: desember 31, 2008, 00:57:50 am » |
|
Kan du ta eit bilde av korleis du kobla saman dei to?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #31 på: desember 31, 2008, 01:13:07 am » |
|
Bruker bare en slangebit mellom koblet inn på hver kompressor. Jeg koblet i tillegg inn en 1/4" kuleventil fra båtavdelingen til biltema. Måtte kjøpe noen forskjellige luftnippler og slangeklemmer.... skal ta et bilde av greiene i morgen men det er ikke vanskelig.
Kompressor 1 <-> Luftnippel hann med 1/4" gjenger <-> Kuleventil 1/4" <-> Luftnippel hann med 1/4" gjenger <-> Luftslange med hunn - Hann <-> Kompressor 2
Men i utgangspunktet trenger du ikke gjøre det vanskeligere enn en slange med hann i begge ender og koble dem sammen. Dersom du trenger kun en kompressor kobler du de bare fra hverandre.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #32 på: desember 31, 2008, 01:22:48 am » |
|
aha! Nå begynner eg å se for meg oppsettet her 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #33 på: desember 31, 2008, 02:00:47 am » |
|
Lurt å bruke de tykkeste niplene og slange. Les Runnfahrer sine innlegg om kompressorer, mye lærerikt der.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #34 på: desember 31, 2008, 10:35:41 am » |
|
Når det gjelder hurtigkoblinger til luftslanger og håndverktøy, finns det 2 "vanlige" luftkoblinger. På Tess solgte vi Cejn og Rectus, der heter den ene Cejn 310/Rectus 23, det er den jeg kaller Hansen-kobling (Hansen 3000). Det er den gamle standarden i Norge. Så har det kommet "ny" kobling, Cejn 320/Rectus 25, som jeg kaller (og heter vel også ) Euro-kobling. Den slipper imellom en god del mere luft. Faktisk slipper førstnevnte ut maks 925 l/min, og sistnevnte max 2100 l min. På det meste av utstyr som kjøpes i dag, følger det med euro-koblingen. Pass på at du har samme utsyr hele veien! Anbefaler å oppgradere alt til Euro hvis du har litt forskjellig, og særlig til luftverktøy som trekker mye luft. Man ser det lett på nippelen når man sammenligner de to, Euro-koblingen har større innvendig diameter. Man kan sette en 310 nippel i en 320 kobling, men vil få svak luftlekkasje ( så hvis det fiser litt luft i koblinga, kan det være at du har en mismatch her!). Til større verktøy finns det større koblinger. Det finnes mange forskjellige luftkoblinger til forskjellige behov. Håper denne er til hjelp for enkelte! Ha et godt nytt år!!! 
|
|
« Siste redigering: desember 31, 2008, 10:40:44 am av kjells »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #35 på: desember 31, 2008, 15:19:03 pm » |
|
Enig med kjells her, det er lurt å oppgradere til euro koblinger hele veien, antagelig vil alt av utstyr du kjøper ha euro kobling også, det er noen dyre merker som av en eller annen grunn fortsetter med Hansen koblingene, men alt fra Clas og Biltema pleier å bli levert med Euro. Jeg har noe utstyr og slanger med Euro og noen med Hansen, og da har jeg laget meg en hurtigkobling med Hansen hann og Euro hunn, da får jeg koblet dem sammen uten å kjøpe mange nye koblinger for å få alt likt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gromgutn
Seniormedlem
   
Innlegg: 476
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #36 på: januar 03, 2009, 23:59:22 pm » |
|
Har noen mulighet til å få lagt ut et bilde av sammenkoblingen av flere kompressorer? 
|
|
|
Loggført
|
72 1302 roadster
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #37 på: januar 04, 2009, 00:25:59 am » |
|
Her er bilde, men ikke særlig bra...
Det du trenger fra Biltema er kun 2 stk Euro hann luftkoblinger med 1/4" gjenger og en kuleventil fra Båtavdelingen med 1/4" innvendige gjenger i begge ender. Husk en rull med gjengetape.
Skru en hann i hver ende av kuleventilen og koble til kompressoren, da vil du etterpå kunne koble en vanlig luftslange munn-hann mellom kompressorene og du har kuleventil som stoppekran dersom du kun vil bruke en kompressor eller eventuellt en kompressor men begge tankene (slår av strømmen på den andre). Enda billigere løsning er å kun ha en slange med hann i begge ender og koble til og fra ved behov.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #39 på: januar 04, 2009, 01:30:14 am » |
|
Jeg gadd ikke lure lenge.... 3 fas har ikke jeg og jeg fikk 2 stk 50 liters kompressorer med 3 HP i hver for kr 3400,- + en hundrings for koblingene, så langt fungerer dette bra. Den kompressoren fra bergen er sikkert bedre med reimdrift og greier men jeg fikk det jeg var ute etter.
|
|
« Siste redigering: januar 04, 2009, 01:32:05 am av Kjetil L »
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Gromgutn
Seniormedlem
   
Innlegg: 476
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #40 på: januar 16, 2009, 17:54:16 pm » |
|
Jeg var å leverte varer på Thorshov Bilrekvisita på Storo i Oslo i dag, de har tilbud på Gebe 2 hk kompressorer til 990,- La ikke merke til hvilken modell det var men skulle levere rundt 200 l/min.
|
|
|
Loggført
|
72 1302 roadster
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #41 på: januar 16, 2009, 20:42:15 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: august 22, 2010, 00:47:17 am av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #42 på: januar 16, 2009, 21:05:55 pm » |
|
Jeg var å leverte varer på Thorshov Bilrekvisita på Storo i Oslo i dag, de har tilbud på Gebe 2 hk kompressorer til 990,- La ikke merke til hvilken modell det var men skulle levere rundt 200 l/min.
jeg kjøpte min på thorshov i sørlandsparken. Kompressor PowerAir 50/3SVC 50 liters tank, slagvolum 356 l./min., el.motor 3,0 HK, 1-fase. Luftfylte hjul. (111110422) . . . . . . .1.990,- se mere her: http://www.torshovbil.no/bilder/Grafikk/2008%20Torshov%20Bilrekvisita%20-%20web_L2.pdfSamme som jeg kjøpte 2 av det. Funker bra så langt.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #43 på: januar 16, 2009, 22:44:36 pm » |
|
Eg kan få samme kompressoren til 1550kr (innkjøpspris) så eg trur eg skal gå for den, men det eg lurte på var om eg vil kunne ha to stk til å gå samtidig!? Pappa trur ikkje det er mulig (1fas. 16ampere) den me har sliter jo allerede, så då trur han ikkje att det vil gå med to..... så derfor; Kordan får du/dekan det til å gå med att 2 stykk går samtidig? Vil jo trekka veldig mykje straum når begge går, går eg ut ifrå?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #44 på: januar 17, 2009, 01:11:34 am » |
|
Nytt hus, 1 stk 16 Ah treg sikring med innebygget jordfeilbryter, det funker hos meg.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #45 på: januar 17, 2009, 01:16:13 am » |
|
Heilt fint, eller merker du att det går treigt??
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #46 på: januar 17, 2009, 13:34:21 pm » |
|
Du kan få problem hvis de starter samtidig, ihvertfall.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #47 på: januar 17, 2009, 21:28:23 pm » |
|
Ja det med att dei starter samtidig.... er det berre til å justere ned litt på den eine, sånn att den starter før den andre?!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #48 på: januar 17, 2009, 21:36:16 pm » |
|
Ja det med att dei starter samtidig.... er det berre til å justere ned litt på den eine, sånn att den starter før den andre?!
Ja, det har Holmen sagt for mange innlegg siden. Men som sagt jeg har ikke problemer med at de starter på likt. Men huset mitt er helt nytt og jeg har noen spesielle sikringer med innebygget jordfeil i hver sikring og de skal være trege. Uansett, jeg har flere ganger startet dem samtidig og det eneste jeg opplever er litt blinking i lyset.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
ZAR
Supermedlem
    
Innlegg: 633
Bosted: Nær Bergen
Patina er mangel på vedlikehold og reparasjoner
|
 |
« Svar #49 på: januar 17, 2009, 22:31:38 pm » |
|
..............og jeg har noen spesielle sikringer med innebygget jordfeil i hver sikring......
La oss ikke håpe det  De er sikkert med jordfeilbryter! Har ingen ting å si for start av en eller flere apparater før du har evt jordfeil på et av disse, da mørklegger du kun en kurs og ikke hele huset. Treg sikring må nok til for å starte flere, de er isåfall merket med C (kanskje D).
|
|
« Siste redigering: januar 17, 2009, 22:33:33 pm av ZAR »
|
Loggført
|
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #51 på: mai 26, 2009, 11:48:28 am » |
|
Noen som fortsatt selger Geben til en hyggelig pris?
Er Gebe en fabrikant eller en levrandør?
Er Kellen samme ulla?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #52 på: mai 26, 2009, 13:56:07 pm » |
|
Ser at de selger GEBE 50L til 1890,- på Bilextra, men det er i stavanger :-)
Finnes sikkert på ei sjappe nær deg.
Har ikke hatt noe problemer med disse enda, men de bråker. Det visste jeg for såvidt fra før. Har satt de opp i en isolert bod ved siden av garasjen så jeg ikke skal bli døv.
Når vi skal slipe bilen min ned til høsten skal de muligens få kjørt seg skikkelig, mulig de slipper da min far holder på å kjøper en 3 fas Atlas Copco skruekompressor.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #53 på: mai 26, 2009, 21:15:21 pm » |
|
Atlas skrue, Høres kjekt ut:)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #55 på: september 07, 2009, 13:55:28 pm » |
|
kuult. 3 sylindre driver motor og en mater luft til tanken.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Amzoch
Medlem
  
Innlegg: 162
Bosted:
|
 |
« Svar #56 på: april 02, 2017, 17:14:20 pm » |
|
Om man har 2 forskjellige kompressorer, si en 2 hk og 1,5 hk, kan og ingen har inntak, kun uttak for luft, kan man da koble di to slangene i en T eller Y led vist det finnes. Og ut mot en slange til verktøyet, vil man da få økt l/min til verktøyet?
|
|
|
Loggført
|
1960 Vw bobble
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #57 på: mai 09, 2017, 09:20:34 am » |
|
Ja
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|