Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #30 på: desember 22, 2008, 01:18:28 am » |
|
Enig i at : pauter fortsatt lager fine råder ... Veivemnene til GB kom fra Bofors dengang mener jeg, det er jo gode nyheter ettersom gruva i nordsverige snart er i gang igjen ... Lite kjekt at vi normenn "ikke kjøper svenskt da " bortsett fra i Strømstad .. Erich
|
|
« Siste redigering: desember 22, 2008, 01:21:38 am av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #31 på: desember 22, 2008, 08:25:17 am » |
|
Det var vel ikke bare nordmenn som ikke kjøpte... Sikkert en grunn til at GB brøt samarbeidet med Bofors. Dessverre. Hva kostet en langslagsveiv fra Berg i gamle dager? Har hørt priser på 10-20.000!?! Dette var dog før internet og online-shopping.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #32 på: desember 22, 2008, 11:04:40 am » |
|
Faktisk var det en ganske betydelig nattproduskjon på Bofors i de dager, det skal sitte en "berg" veiv i nesten alle rally bobler rundt den fabrikken der. Jeg kjenner i hvertfall til en slik veiv i Vestfold.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #33 på: desember 22, 2008, 19:12:28 pm » |
|
Så det er derfor en relativt ofte ser svenske motorer avertert med Bergveiver -
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #34 på: desember 23, 2008, 07:59:03 am » |
|
Det er en ting å tenke på at en bilfabrikant faktisk leverer bila sine med GARANTI, og det er faktisk veldig mange bra orginaldeler der ute, det er bare det at kombinasjonen av deler ikke alltid er den beste, bruker man derimot det beste fra flere forskjellige modeller har man ofte noe som er skikkelig bra!
Tenk bare hvor overkill den orginale girkassa til bobla er, hvis du ikke rivstarter med sliks eller på "preppa" stripe er det utrolig hvor lenge kassa holder. Selv med 150 gamp som er 3 ganger orginalt. Og hvor mye tåler egentilig ei 091 kasse til transporter som er levert med maks 112hk.... minst 3 ganger orginal.
Johannes Persson (JPM) bruker vel orginal veiv i "mouse" motoren med 197hk...... ok den flekser sikkert litt men har ikke ryki.
Orginalråder er faktisk også ganske utrolige, prolemet med disse oppstår først når man varver skikkelig med "tunge" 94mm stempler f.eks. eller har turbo eller gass.. de kan selvfølgelig ryke før det også men, de tåler det utroligste bare dem er i orden. Orginalblokk av Magnesium..... Det sier litt, rart dem ikke er ødelagt alle sammen.
Enig med Jørn, er det noe orginalt som kan brukes er det dumt å ikke prøve, derfor gleder jeg meg alltid over trådene til Jørn, med alle løsninger og finnurligheter.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #35 på: desember 23, 2008, 10:21:40 am » |
|
Det foregår ingenting magisk inne i motoren til JPM... trikset er lav vekt på roterende masse. Små dimensjoner og fiiiiine stempler.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #36 på: desember 26, 2008, 22:09:12 pm » |
|
Det var vel ikke bare nordmenn som ikke kjøpte... Sikkert en grunn til at GB brøt samarbeidet med Bofors. Dessverre. Hva kostet en langslagsveiv fra Berg i gamle dager? Har hørt priser på 10-20.000!?! Dette var dog før internet og online-shopping.
Tenkte faktisk ikke på dette , men at vi nok engang ikke velger Svensk (Jaz Gripen ) bidrar jo ikke akkurat til svenskenes eminente stål/ våpen produksjon .... Erich synes det tragisk at vi nok en gang "velger amerikansk" krige skal vi jo ikke ...
|
|
« Siste redigering: desember 27, 2008, 01:02:47 am av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
GeirH
Supermedlem
    
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.
|
 |
« Svar #37 på: desember 26, 2008, 22:56:03 pm » |
|
.....også jeg som er i besittelse av flere originalveiver. 
|
|
|
Loggført
|
Har laaang VW-pause.
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #39 på: desember 27, 2008, 19:37:40 pm » |
|
Før en bestemmer seg for at VW`s originale veiver er det beste bør en huske på at de ofte har vært godt brukt. Komponenter har bare en viss levetid, og ofte er mye av denne brukt opp. Det er en viktig faktor når en skal bestemme seg
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #40 på: desember 27, 2008, 20:04:05 pm » |
|
En smidd veiv som har gått 300.000 i en motor med 45 hester under 5000 rpm er ikke utslitt. Men ja, for hvert minutt som går er det store rastet nærmere... slik forholder det seg også med døden.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #41 på: januar 02, 2009, 10:59:49 am » |
|
Det foregår ingenting magisk inne i motoren til JPM... trikset er lav vekt på roterende masse. Små dimensjoner og fiiiiine stempler.
He he syntes jeg ser noen stjerner, en flosshatt, 2-3 hvite duer og en tryllestv inni der når du sier Magisk hehe.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|