stl
Juniormedlem
 
Innlegg: 57
Bosted:
|
 |
« på: januar 04, 2009, 23:37:21 pm » |
|
Jeg driver og bygger en boble som skal gå i rallycross med data sprut. Det jeg lurer på da om det er noen der ute som har vært borti å lagd en catch tank for bensinen.En liten tank som bensinen blir pumpet oppi fra den store tanken,før den går ut til sprutet.Dette er for å forhindre at det kommer luft i systemet? Men hvor skal jeg plassere denne tanken?størrelse?Og eventuelt ha en ekstra pumpe som fyller denne? Trenger alle slags erfaringer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #1 på: januar 05, 2009, 00:04:39 am » |
|
Jaa , helt normalt å gå "tom for suppe " . Tror ikke du trenger pumpe ned til denne tanken , koble en 1/2" slange og la bensinen renne ned i tanken (festet på bunnplate eks). Tank ? : 3 " alurør m/lokk i begge ender ... ca 1-1,5 liter er vel nok . Kjører med 50 PSI i mitt system og gikk "tom" i skarp sving ..
Mvh Erich
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Turbo Haraune
Supermedlem
    
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes
|
 |
« Svar #2 på: januar 05, 2009, 14:08:10 pm » |
|
Lagde tank av alu rør med fritt fall på bensinen ned fra hoved tanken. tror slangen var 12-14mm innvendig. og likevell gikk det tommt i catch/header tanken ved banekjøring/autoslalom. derfor skal jeg nå montere en lavtrykkspumpe mellom hovedtank og catch tanken. Catch tanken er montert på veggen på høyre side av bunnplata, på samme plass som hovedbremscylinderen er på venstre side.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
stl
Juniormedlem
 
Innlegg: 57
Bosted:
|
 |
« Svar #3 på: januar 13, 2009, 21:31:36 pm » |
|
Nå har jeg pratet med noen drevne innenfor innsprut,og bane kjøring.Og de anbefalte en vanlig forgasser pumpe for å fylle catch tanken.Og tanken burde være ca 2til 3ltr.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #4 på: januar 13, 2009, 21:44:12 pm » |
|
høres snodig ut.. da men .. en innsprut pumpe har vel mye høyere Flow enn en forgasser pumpe?? siden de fleste innsprut system har retur opplegg tenkte bare om den forgasser pumpa vil lage restriksjon. men det har vel med spec'sa på den forgasser pumpa.
Bør vel holde med en grov slange hvis det er "fritt fall" ned til catch tanken. står den i samme hæyde eller høyere derimot......
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Blyfot
Medlem
  
Innlegg: 137
Bosted: Våler-Hedmark
|
 |
« Svar #5 på: januar 13, 2009, 22:08:21 pm » |
|
Problemet var at bilen fjusket i svinger med lite bensin på tanken. Følgende ble gjort:
Bruker ca 2 liters catchtank, facet forgasser pumpe som pumper til catchtank. Retur på spruten kjøres inn på catchtank. Overløp fra catch tank inn på hovedtanken.
Dvs, trykket fra returen går inn og fyller catchtanken sammen med forgasser pumpa. Overskuddet går til hovedtanken.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #6 på: januar 13, 2009, 22:59:31 pm » |
|
Hva slags tanker brukes? Hvis det er innvendige skvalpeplater, så er det vel utformingen av tanken som videre kan forbedres?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #7 på: januar 13, 2009, 23:18:41 pm » |
|
skjønner.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Turbo Haraune
Supermedlem
    
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes
|
 |
« Svar #8 på: januar 13, 2009, 23:36:46 pm » |
|
høres snodig ut.. da men .. en innsprut pumpe har vel mye høyere Flow enn en forgasser pumpe?? siden de fleste innsprut system har retur opplegg tenkte bare om den forgasser pumpa vil lage restriksjon. men det har vel med spec'sa på den forgasser pumpa.
Bør vel holde med en grov slange hvis det er "fritt fall" ned til catch tanken. står den i samme hæyde eller høyere derimot......
Forgasser pumpe har ikke nødvendigvis lavere flow en høytrykkspumpe, snarere tvert om. men høytrykkpumpa klarer å opprettholde flowen på høyt trykk. På min bil var det ikke nok med fritt fall og retur til catchtank. et annet problem var at varm bensin kom tilbake fra motoren med returen og varmet opp hele catch tanken. og varm bensin er ikke bra! Har tenkt å montere facet pumpe på lavtrykksiden og kjøre returen til hovedtank nå. er ikke sikker på vent fra catchtank, lurer på å sløyfe den da lavtrykkpumpen vil holde catchtanken (ca1,5l) full mer eller mindre hele tiden.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Blyfot
Medlem
  
Innlegg: 137
Bosted: Våler-Hedmark
|
 |
« Svar #9 på: januar 13, 2009, 23:58:55 pm » |
|
En kan modde org tank, eller lage en ny i alu. Ellers er det å få kjøpt skum som en knar i tanken.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Blyfot
Medlem
  
Innlegg: 137
Bosted: Våler-Hedmark
|
 |
« Svar #10 på: januar 14, 2009, 08:42:45 am » |
|
Siden dette er en rallycross bil, tror jeg neppe temp på bensin blir noe problem. Kjører vel ca 5-6 min i en finale. En annen faktor er vekt. Ikke ønskelig å drasse med seg mere fuel enn nødvendig.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #11 på: januar 14, 2009, 15:49:25 pm » |
|
Skjer ofte at bensin koker i rallycross
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Blyfot
Medlem
  
Innlegg: 137
Bosted: Våler-Hedmark
|
 |
« Svar #12 på: januar 14, 2009, 17:52:54 pm » |
|
Skjer ofte at bensin koker i rallycross
Har aldri brukt datasprut i rc, men vi bruker systemet som jeg beskrev på en asfalt bil. Vi kjører 6 timers løp, har aldri hatt problemet der.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
stl
Juniormedlem
 
Innlegg: 57
Bosted:
|
 |
« Svar #13 på: januar 14, 2009, 19:25:03 pm » |
|
Varme i bensinen vil garantert ikke være noe problem her.Jeg har lagd tank i alu,og skal lage en liten tank som sveises fast i denn igjen.Alt dette vil ligge der som den orginale var.Jeg går for en forgasser pumpe med ca 200ltr i timen ned til catchen.Det blir gjort fordi bilen skal gå på e85,som er veldig lite utprøvd,og den vil også få et større forbruk en normalt.Ellers så vil returen fra motoren gå i catchen,og så en retur derfra til hovedtanken.Det skal skum i hovedtanken,hvis det lar seg gjøre å få det gjennom påfyllingen,ble glemt da tanken ble sveist.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|