Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #1410 på: juni 10, 2012, 22:14:46 pm » |
|
Sekvensiell kasse er dritkult. Men jeg tenker det må være mulig å bygge en mekanisme man kan erstatte deler i kassa med som kan skifte sekvensielt slik som man gjør på en motorsykkel? Se første bilde til høyre i linken under. Der er det en skiftetønne, jeg tenker om det er mulig å sette noe slikt inn i en kasse. http://www.dansmc.com/gearshifters.htmEdit: Jeg har tenkt og tegnet litt og jeg har funnet at det faktisk ikke er veldig vanskelig å lage et system som kan skifte en H-skift girkasse kun ved å bygge et nytt nesekon.  Jeg ønsker meg maskineringsutstyr til jul 
|
|
« Siste redigering: juni 10, 2012, 23:51:34 pm av Dewil »
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #1411 på: juni 13, 2012, 12:34:30 pm » |
|
slik ser det ut når signalet inn er "fucked up"
da tenner den litt i hytt og gevær
Grunnen til at det blir slik (om noen lurer, enkelt forklart) er at når spenningen faller i spolen faller også magnetfeltet og når et magnetfelt faller i kjernen av en spole så genererer det en spenning. Så når turtallet blir høyt nok blir også spenningen og fallet høyere og den genererer en høyere og høyere spenning selv. når turtallet blir høyt nok vil den egengenererte spenningen bli så høy at motorstyringen tror det er et signal.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #1412 på: juni 13, 2012, 13:55:27 pm » |
|
Kompis av meg har tegnet sekvensiell girspak veldig enkelt, kan høre med'n om han vil legge ut, Det enkle er ofte set beste....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1413 på: juni 13, 2012, 21:41:57 pm » |
|
Kompis av meg har tegnet sekvensiell girspak veldig enkelt, kan høre med'n om han vil legge ut, Det enkle er ofte set beste....
nice. alltid kjekt med ideèr 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1414 på: juni 13, 2012, 22:44:54 pm » |
|
så etter å ha kjørt ca 4m med bilen (av løftebukken og forover) så er allerede planene på å overhale toppene i gang. Mine mistanker om K-line er bekreftet. Jeg fikk satt inn titanventiler i toppene av JPM for noen år siden , ved bruk av K-line innsatser. Disse toppene brukte jeg litt i Varianten min og de har ryki blått fra dag 1. Har egentelig ikke trodd det har vært toppene , vært litt frem og tilbake der ,som har forårsaket blårøyken, i varianten trodde jeg det var kina turboen som hadde gitt opp etter 3 sesonger....så når jeg bytta turbo blei mistankene dratt over til for liten drenering fra toppene siden andre løftere stod lengre inn i løfterborringene og kunne blokkert for oljereturen fra toppdekslet.OG jeg så små oljeflekker under hver innsugstyring da jeg deomonterte toppene fra 1. motor Ventilstyringene er tighte å fine og tightere en brukte WBX , men muligens det er "rillene" i K-line innsatsene som gjør dette eller att de konstruert for bruk sammen med ventiltetninger?? så nå må jeg få laget opp styringer og ta hele jobben på nytt  FCUK!!! var ikke dette resultatet jeg håpte på da jeg sendte bort jobben MEN jeg kjører denne sesongen med blårøyk ala Honda Camino med 4% oljeblanding 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #1415 på: juni 14, 2012, 08:06:13 am » |
|
Æsj, det hørtes ikke kult ut. Men hva med å sette inn ventiltetninger? Trenger jo ikke ha av toppene på motoren for å få satt på tetninger om det er plass. Blårøyk er kult det, men dette er feil blårøyk, du kjører jo ikke honda  Kompis av meg har tegnet sekvensiell girspak veldig enkelt, kan høre med'n om han vil legge ut, Det enkle er ofte set beste....
Hadde vært kult å se. Kan legge ut det jeg har tegnet også (i paint  ). Om noen vil lage noe sånt er jeg gira på å ha noe sånt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #1416 på: juni 14, 2012, 08:11:58 am » |
|
Er det farlig for motoren å kjøre med litt lekk ventilstyringer? Blir vel bare til at motoren bruker litt olje?
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1417 på: juni 14, 2012, 23:57:47 pm » |
|
det er ikke farlig, blir litt avleiringer. MEN motoren er foreløpig friskmeldt.  den røyk ikke noe spes i dag ved oppstart og lot den stod å gå en stund slik att olja blei god og varm 85 grader. ryker ikke noe unormalt nå. eneste som ryker er spritdamp fra olja  E85 koker vel rundt 80-85 så da forsvinner den ut av olja. er nok en del e85 i olja etter en del kinning og ujustert motor når jeg plundret med veivsensor. litt mere justering og prøvertur til helga så blir det oljeksift.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1418 på: juni 17, 2012, 20:40:24 pm » |
|
fått ordnet luftfilter ut av motor-rommet blei en midlertidig ventilasjonslange fra Bauhaus mellom turbo og luft filter. ser ut til å fungerer ok så mulig den blir permanent se ut til å hjelpe bra på temperaturen med kald luft rett inn.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1419 på: juni 17, 2012, 20:52:21 pm » |
|
i går gjorde jeg klart til 1. prøvekjøring  en dunke sprit og prøveskilt
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1420 på: juni 17, 2012, 20:53:57 pm » |
|
slik så plenumet ut før prøve tur:......
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1421 på: juni 17, 2012, 21:04:26 pm » |
|
så fikk jeg tunet litt og var oppe i 7000 o/min og 1,5 bar (i følge log'en) med rapporter om forstatt stigende effekt fra sete-dynoen. gliset gikk nesten helt rundt  så kabooOOOOoom!!!  plenumet fikk plutselig litt vel stor gassåpning, da hele bakveggen blåste ut!!! det blei den største gasspjeldåpningen jeg har sett , ca 15x45cm  scheise!! heldigvis funket turtallsperre som det skulle og var aldri over 7500 innen jeg fikk summet meg å kutta tenninga... sveisen er nok ikke vært best nei , men frem med kalkulatoren. veggen er ca 15x45 cm , som blir 675cm² med 1,5bar trykk som er 1,53kg/cm² (bar X 1,02) som tilsvarer 1032kg kraft !  så snakker vi over ett Tonn kraft på den veggen.... ingen tegn på olje fra turboen inni plenumet i allefall ....  her må det mer Ampère på sveieseapparatet og mere boble støtstenger som forsterkninger 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1422 på: juni 17, 2012, 22:01:50 pm » |
|
men det har vært en del positivt i løpet av dagen. og det må man ta med seg bl.a: motoren er turtallsvillig , så ser potensiale her Alu støtstengene ser ut til å være gudegave kontra cro moly. endrer seg så å si ikke fra kald til varm motor! Signalet fra den nye veivsensoren ser veldig bra ut. Clutchen gir mykere pedal og "tar" som en originalclutch oljetrykket/tørrsump ser veldig bra ut. forandringer på kjølesystemet gir bedre kjøling 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1423 på: juni 17, 2012, 22:09:39 pm » |
|
en annen ting er att ved høyt turtall så har den kastet litt olje ut av åndeslangen. den ånder ikke noe på lavere turtall, så rimelig sikker på att alt er ok med stempler/ ringer /blowby det jeg tror og håper er årsaken er att oljereturen fra turboen går ned i hullet der bensinpumpa på gasser motorer sitter, og åndinga er rett ved dette. på høyt turtall kommer det ganske mye olje i returen og det er skum aktig, så havner dette på den skrå "hylla" (gult) dreneringen derfra og ned i sumpen er en del mindre så tipper det legger seg en del olje der som blir dytta opp i åndeslangen siden det må bli noe ånding og blowby på høyt turtall ladetrykk + kam drevet som hjelper å piske dette opp igjen simringer et er tørre og fine skal flytte returen direkte til sumpen . blir ikke arbeidsledig med det første.... 
|
|
« Siste redigering: juni 17, 2012, 22:12:36 pm av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #1424 på: juni 18, 2012, 06:05:43 am » |
|
Steike, noe skal det alltid være! Men morro at det er liv i sakene da  Hva med å kjøre returen av olja fra turboen ned i hullet der originalfordeler har sittet?
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1425 på: juni 19, 2012, 21:59:33 pm » |
|
det er jo ett alternativ berger,men er jo fortsatt i sammen området legger den ned i original olje påfyllinga nederst i sumpen. da er det unna alt i området der . startet på prosjekt plenum forsterkning. det går i gamle oppgjenga boblestøtstenger på kryss og tvers  gikk tom for skruer og skiver..
|
|
« Siste redigering: juni 19, 2012, 22:02:52 pm av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
MrKreosot/ Arne
SCC Event.
Supermedlem

Innlegg: 744
Bosted: 2ten Eastside
|
 |
« Svar #1426 på: juni 19, 2012, 22:09:47 pm » |
|
Sikkert et dumt spørsmål, men hvordan vil alle disse stengene påvirke flowen, eller har de ikke så mye å si? Bare spør siden jeg er litt grønn hva gjelder slikt, men er nysgjerrig 
|
|
|
Loggført
|
Mvh Arne 92644716 66 mod Type 1 Vrakpant Racing Edition, Mr Kreosot 68 mod Type 3 Squareback, Baron Bullit 69 mod Type 3 Fastback, no name yet.
"Arbeidet hater mannen"
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #1427 på: juni 19, 2012, 22:13:26 pm » |
|
Sikkert et dumt spørsmål, men hvordan vil alle disse stengene påvirke flowen, eller har de ikke så mye å si? Bare spør siden jeg er litt grønn hva gjelder slikt, men er nysgjerrig  =,1bar mer i trykk så er man like langt.. Ikke noe stress.. Og et rundt objekt påvrker ikke flow så fælt. Prøv å stå i ly for vinden bak en rund søyle..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1428 på: juni 19, 2012, 22:18:22 pm » |
|
arealet som de stengene utgjør er så lite att det forsatt er mer enn nok areal for luftstrømmen tipper jeg bekymrer meg ikke for det. ser du litt lenger inn så er det annet som er mere restriksjon, nemlig intercooler elementet
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1429 på: juni 21, 2012, 22:06:10 pm » |
|
fått sveisa ferdig plenumintercooler box'en . var litt hissigere med sveiseapparatet nå. som på den forrige motoren så har jeg isolert hele plenumintercooler box'en med filt og sveisematte  "heatsoak" er ett problem med intercooler i motor rom , spesielt med 2 av eksosrøra rett under, så dette bør hjelpe  fikk også starta motoren i dag og den går som ingenting har hendt. HELDIGVIS 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1430 på: juni 21, 2012, 22:09:11 pm » |
|
og fått gjort ferdig og montert den extra radiatoren til intercooler kjølinga vært i dialog med Dynapack mannen også 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #1431 på: juni 21, 2012, 22:49:51 pm » |
|
Er helt utrolig hvilket resultat du får til med brukte deler og egne løsninger. Er dette her som det går ann å ta av seg hatten for folkens. Skru i sammen motor med bolt-on-deler er noe "alle" kan, men det her er bare helt rått. Ikke bare funker det bra, men det ser faktisk veldig bra ut oxo! Keep up the (very) good work! 
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1432 på: juni 21, 2012, 23:35:11 pm » |
|
takk takk Jærva  er en fan av "gjørra sjæl"  det er jo (mer) en halve morroa
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #1433 på: juni 22, 2012, 00:03:34 am » |
|
... også kan man lage egne ord på nye deler man finner opp underveis som f.eks. "plenumintercooler box'en" Det er jo akkurat dette som er moro! Gleder meg til å få sett denne loffen på banen igjen 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
-Marius-
Supermedlem
    
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
 |
« Svar #1434 på: juni 22, 2012, 09:11:35 am » |
|
Det beste er faktisk å se det:) Som Jærva sier, Det ser jo så bra ut, og ikke minst høres bra ut:)
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1435 på: juni 24, 2012, 22:54:58 pm » |
|
Kennedy KEP vil ikke svare lenger på mail anng svinghjulet som er feilmaskinert ...... jeg har bare sendt en forespursel om noen form for kompensasjon siden jeg måtte maskinere delene her i norge
drittfirma!!
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1436 på: juni 30, 2012, 19:01:26 pm » |
|
PHU!! en hektisk dag er over i Dynapacken . Dagen startet ikke så bra...den SISTE slangen som var pressa skulle jo selvfølgelig hoppe av da jeg skulle rygge bilen opp på henger'n...  så da stod det mellom å gi F%€# eller på med slange klemmer det blei slangeklemmer Som nevnt tidligere så er den pressinga noe som slangemmannen har finni på sjæl, det funker ikke. så da blir det å få inn hydralikk på den siste slangen så det blir solid hele veien uansett så fikk jeg starta med mapping. må si det gikk ei kule varmt da jeg satt med tastaturet til dynapacken og skulle bruke denne for første gang sjøl , PC'en med tunersoftware , øreklokker for tenningsbank og skulle følge med på lamda, ladetrykk eksostemp, turtall ++ samtidig å høre etter knitrelyd  samtidig men det gikk nå på ett vis  første gangene løste vi den på 3-4-5000 RPM . og allerede ved 5000 ga den 350hk på hjula. 1.1-1.2 bar ca.  så det var håp. så kjørte jeg ett par pull opp til 6500 med veldig feig tenning og fikk 430hk. videre til 7000 havnet vel på 460~ish hk ett par knepp på tenninga så fik jeg 492'ish så satt jeg turtallsperra på 7700 og dro til , resultatet blei 543 Hjulhester ved 7645 O/min og 521nm (Triple smilefjæææs!) Jeg har på tenning og fuelcut (ala launchcontrol) for turtallsperre så det smalt å bråka fælt, med resultat att den trykte vann ut av kjøletanken. Enten er det toppen(e) som løftet seg noen hundre deler , eller luft i anlegget.... kjørte flere pull etterpå uten symptomer , men da med lavere trykk og turtall de 543 Hjulhestene kom på ca 1.8 bar , da jeg fikk boost creep . og ikke planlagt instrumentet i dashboardet viste ikke så høyt trykk , mulig pga litt forsinkelser, siden det signalet går via tynne slanger,via en "map-sensor" og så til instrumentet som går "tregt" oppover. lat skjer ganske fort  dysene gir seg på ca 6600 , da står de fullt åpne. og motoren leanet ut til tvilsomme 0.95 lambda... regner med det var leaninga som forårsaket dette... så da blir det inn med de nye dysene som ligger klart, mere mapping og har ikke fått map'et ferdig tenninga . så med Ringstad Dynapack faktor TCF på 1.15 er det teoretiske 624 motorhester.(men det er ikke så mye i virkeligheten altså.. tro jeg )
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1438 på: juni 30, 2012, 19:09:30 pm » |
|
her ett pull. er superfornøyd med momentkurven OG att kurven ikke gir seg på 7650 o/min!! Dynapcken er satt til 7500 så den bremser motoren ned.... vet ikke hvor høyt jeg tør å dra den !  man kan se ved 6600 att momentkurven og ladetrykket øker akkurat der der dysene står vidt åpne og den begynner å leane.
|
|
« Siste redigering: juni 30, 2012, 19:13:43 pm av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1439 på: juni 30, 2012, 19:11:47 pm » |
|
takk takk må ta en TLF til Skinne for noen tips og meninger 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|