Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« på: januar 13, 2009, 18:04:47 pm » |
|
Jepp, min første "skikkelig" porting. Men hva mener de lærde? Er det noe jeg har / ikke har gjort som dere kan se utav bildene?
All feedback er god feedback
Det er standard topper 1600. har ikke pusset de skikkelig enda med papir, men skal ha gassere på de og da bør de vel ikke være helt glatte...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #1 på: januar 13, 2009, 19:02:35 pm » |
|
En ting er hva man ser ut av bilder, en annen ting er hva man kjenner med fingeren. Kjenn godt i alle porter for lik form og størrelse. Neste er vel da matchporting av innsug? Men... det ser ut ut som du har gjort en fin jobb 
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #2 på: januar 13, 2009, 19:48:27 pm » |
|
En ting er hva man ser ut av bilder, en annen ting er hva man kjenner med fingeren. Kjenn godt i alle porter for lik form og størrelse. Neste er vel da matchporting av innsug? Men... det ser ut ut som du har gjort en fin jobb  Har kjent mye med fingeren mens jeg drev ja. Og det føles som det er ganske likt. Men må det være 100% hellt likt? Vet noen fyller innsug for innsug og måler cc, eller er det overdrevet?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jon T
Supermedlem
    
Innlegg: 657
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #3 på: januar 14, 2009, 11:23:37 am » |
|
Hvilket verktøy brukte du til denne jobben?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #4 på: januar 14, 2009, 11:41:40 am » |
|
Hvilket verktøy brukte du til denne jobben?
Mr Dremel, fres fra biltema(eske med 7-8 stk i), en del tid og tålmodighet..  Pusser over med 180-240 papir etterpå. Såre fingre etter det.. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #5 på: januar 14, 2009, 17:15:43 pm » |
|
Trenger eksoskanal være like glatt som innsugskanal?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #6 på: januar 14, 2009, 17:54:58 pm » |
|
Trenger eksoskanal være like glatt som innsugskanal?
Trenger vel ikke å være så glatt eksoskanalen, men det skader i hvertfall ikke på den´ om den er helt glattpolert. Det viktigste med tanke på pussing osv. er skarpe kanter og få jevne overganger (matchporting). Så et tilfelle en gang på en 1915 med orig.topper som var uporta som hadde dobble 48 idf på der innsug/topper ikke var matchportet for å si det mildt. Hvor mye mer krefter del ble i motor etter matchporting og porting av topper vet jeg ikke, men motoren "fungerte" i hvertfall etter dette ble gjort... 
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #7 på: januar 14, 2009, 21:19:31 pm » |
|
Da jeg jobbet hos Tess, kom det inn en kar som hadde porta mye V8'ere. Han fløy nesten i taket i lykkerus da han så at vi solgte Pferd freser. Det var visst det gjeveste han hadde brukt. Dessuten billigere enn der han hadde kjøpt de før (fra utlandet). 
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #8 på: januar 14, 2009, 22:09:35 pm » |
|
Da jeg jobbet hos Tess, kom det inn en kar som hadde porta mye V8'ere. Han fløy nesten i taket i lykkerus da han så at vi solgte Pferd freser. Det var visst det gjeveste han hadde brukt. Dessuten billigere enn der han hadde kjøpt de før (fra utlandet).  Utdyp om det freset. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #9 på: januar 14, 2009, 23:50:17 pm » |
|
Da jeg jobbet hos Tess, kom det inn en kar som hadde porta mye V8'ere. Han fløy nesten i taket i lykkerus da han så at vi solgte Pferd freser. Det var visst det gjeveste han hadde brukt. Dessuten billigere enn der han hadde kjøpt de før (fra utlandet).  Utdyp om det freset.  Kalles roterende fil. Pferd er tysk, og topp kvalitet. De holder bra, og er gode å jobbe med. Her er en mye brukt fres, i høyre hjørne ser du de forskjellige typene. http://www.industrinett.no/wsp/tess2/frontend.cgi?func=frontend.show&product_id=490914&template=pcat_webshop_product&nodeid=25463Hovedside www.industrinett.noEllers diverse tabeller som er kjekt å ha en gang i blant: http://www.tess.no/Slangeleksikon/innhold.htmSer ellers at prisene har blitt høyere, men det er bare å prute hos Tess. Ellers har Pferd bl.a. svært gode kappeskiver, SG-elastik. Kapper vesentlig lenger enn konkurrentene før de er utslitt. Og den med 1,0 mm tykkelse er perfekt når rust skal ut, og ny bit inn. Noen steder kan man legge den nye plata over den gamle rusta, skjære imellom begge lagene og har fin plass til sveisefuga.
|
|
« Siste redigering: januar 15, 2009, 00:03:22 am av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #10 på: januar 14, 2009, 23:59:55 pm » |
|
kjøpte 2 sånne hos Tess som er spesielt til alu og de gnager skikkelig sammenlignet med en som er til stål mye grovere , men funker bra prut!! jeg fikk 45% bare å spørre..... 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #11 på: januar 15, 2009, 00:15:41 am » |
|
kjøpte 2 sånne hos Tess som er spesielt til alu og de gnager skikkelig sammenlignet med en som er til stål mye grovere , men funker bra prut!! jeg fikk 45% bare å spørre.....  Hvis de gnager skikkelig så passer de kanskje best i en erfaren hånd bedre enn min  Litt redd for å ta for mye mot veggene i porten. Men tror jeg har mer å gå på enda, spes i overkant over styringen og i taket. men det er vel bare å prøve seg litt mer frem. Skal sjekke det freset 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #12 på: januar 15, 2009, 00:18:08 am » |
|
Kjell Roar: Takk for utfyllende info. Tar meg tur på Tess en dag 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bjørnar
|
 |
« Svar #13 på: januar 15, 2009, 00:27:12 am » |
|
Jomfrutur ja, kjente frampå litt med finger'n da også. Ikke mye tålmodighet den gangen gitt... Dette blir topp, stå på! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #14 på: januar 15, 2009, 00:39:15 am » |
|
Jomfrutur ja, kjente frampå litt med finger'n da også. Ikke mye tålmodighet den gangen gitt... Dette blir topp, stå på!  hehe...nei ikke den gangen....men damer av denne årgangen trenger en annen fremgangsmåte....med tålamod og litt mer kjenning med fingeren 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|