april 28, 2024, 08:58:43 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Jomfrutur på porting av topper  (Lest 3353 ganger)
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« på: januar 13, 2009, 17:04:47 pm »

Jepp, min første "skikkelig" porting. Men hva mener de lærde? Er det noe jeg har / ikke har gjort som dere kan se utav bildene?

All feedback er god feedback

Det er standard topper 1600. har ikke pusset de skikkelig enda med papir, men skal ha gassere på de og da bør de vel ikke være helt glatte...


* mini-P1130345.JPG (163.91 KB, 1200x900 - vist 250 ganger.)

* mini-P1130346.JPG (176.01 KB, 1200x900 - vist 207 ganger.)

* mini-P1130347.JPG (156.84 KB, 1200x900 - vist 244 ganger.)

* mini-P1130348.JPG (194.64 KB, 1200x900 - vist 241 ganger.)

* mini-P1130351.JPG (174.82 KB, 1200x900 - vist 221 ganger.)
Loggført

HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: januar 13, 2009, 18:02:35 pm »

En ting er hva man ser ut av bilder, en annen ting er hva man kjenner med fingeren. Kjenn godt i alle porter for lik form og størrelse.
Neste er vel da matchporting av innsug?
Men... det ser ut ut som du har gjort en fin jobb Glad
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #2 på: januar 13, 2009, 18:48:27 pm »

En ting er hva man ser ut av bilder, en annen ting er hva man kjenner med fingeren. Kjenn godt i alle porter for lik form og størrelse.
Neste er vel da matchporting av innsug?
Men... det ser ut ut som du har gjort en fin jobb Glad

Har kjent mye med fingeren mens jeg drev ja. Og det føles som det er ganske likt. Men må det være 100% hellt likt? Vet noen fyller innsug
for innsug og måler cc, eller er det overdrevet?
Loggført

Jon T
Supermedlem
*****
Innlegg: 657
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3 på: januar 14, 2009, 10:23:37 am »

Hvilket verktøy brukte du til denne jobben?
Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #4 på: januar 14, 2009, 10:41:40 am »

Hvilket verktøy brukte du til denne jobben?

Mr Dremel, fres fra biltema(eske med 7-8 stk i), en del tid og tålmodighet.. Glad
Pusser over med 180-240 papir etterpå. Såre fingre etter det.. Blunker
Loggført

Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #5 på: januar 14, 2009, 16:15:43 pm »

Trenger eksoskanal være like glatt som innsugskanal?
Loggført

Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 14, 2009, 16:54:58 pm »

Trenger eksoskanal være like glatt som innsugskanal?

Trenger vel ikke å være så glatt eksoskanalen, men det skader i hvertfall ikke på den´ om den er helt glattpolert.  Det viktigste med tanke på pussing osv. er skarpe kanter og få jevne overganger (matchporting). Så et tilfelle en gang på en 1915 med orig.topper som var uporta som hadde dobble 48 idf på der innsug/topper ikke var matchportet for å si det mildt. Hvor mye mer krefter del ble i motor etter matchporting og porting av topper vet jeg ikke, men motoren "fungerte" i hvertfall etter dette ble gjort...   Glad
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #7 på: januar 14, 2009, 20:19:31 pm »

Da jeg jobbet hos Tess, kom det inn en kar som hadde porta mye V8'ere. Han fløy nesten i taket i lykkerus da han så at vi solgte Pferd freser. Det var visst det gjeveste han hadde brukt. Dessuten billigere enn der han hadde kjøpt de før (fra utlandet).  Kult
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #8 på: januar 14, 2009, 21:09:35 pm »

Da jeg jobbet hos Tess, kom det inn en kar som hadde porta mye V8'ere. Han fløy nesten i taket i lykkerus da han så at vi solgte Pferd freser. Det var visst det gjeveste han hadde brukt. Dessuten billigere enn der han hadde kjøpt de før (fra utlandet).  Kult

Utdyp om det freset. Glad
Loggført

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #9 på: januar 14, 2009, 22:50:17 pm »

Da jeg jobbet hos Tess, kom det inn en kar som hadde porta mye V8'ere. Han fløy nesten i taket i lykkerus da han så at vi solgte Pferd freser. Det var visst det gjeveste han hadde brukt. Dessuten billigere enn der han hadde kjøpt de før (fra utlandet).  Kult

Utdyp om det freset. Glad

Kalles roterende fil. Pferd er tysk, og topp kvalitet. De holder bra, og er gode å jobbe med. Her er en mye brukt fres, i høyre hjørne ser du de forskjellige typene.
http://www.industrinett.no/wsp/tess2/frontend.cgi?func=frontend.show&product_id=490914&template=pcat_webshop_product&nodeid=25463



Hovedside www.industrinett.no

Ellers diverse tabeller som er kjekt å ha en gang i blant:
http://www.tess.no/Slangeleksikon/innhold.htm

Ser ellers at prisene har blitt høyere, men det er bare å prute hos Tess.

Ellers har Pferd bl.a. svært gode kappeskiver, SG-elastik. Kapper vesentlig lenger enn konkurrentene før de er utslitt.
Og den med 1,0 mm tykkelse er perfekt når rust skal ut, og ny bit inn. Noen steder kan man legge den nye plata over den gamle rusta, skjære imellom begge lagene og har fin plass til sveisefuga.
« Siste redigering: januar 14, 2009, 23:03:22 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: januar 14, 2009, 22:59:55 pm »

kjøpte 2 sånne hos Tess som er spesielt til alu og de gnager skikkelig sammenlignet med en som er til stål
mye grovere , men funker bra

prut!! jeg fikk 45% bare å spørre..... Blunker
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #11 på: januar 14, 2009, 23:15:41 pm »

kjøpte 2 sånne hos Tess som er spesielt til alu og de gnager skikkelig sammenlignet med en som er til stål
mye grovere , men funker bra

prut!! jeg fikk 45% bare å spørre..... Blunker

Hvis de gnager skikkelig så passer de kanskje best i en erfaren hånd bedre enn min Øyerulling
Litt redd for å ta for mye mot veggene i porten. Men tror jeg har mer å gå på enda, spes i overkant over styringen og i taket.

men det er vel bare å prøve seg litt mer frem. Skal sjekke det freset Glad
Loggført

Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #12 på: januar 14, 2009, 23:18:08 pm »

Kjell Roar: Takk for utfyllende info. Tar meg tur på Tess en dag Glad
Loggført

Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #13 på: januar 14, 2009, 23:27:12 pm »

Jomfrutur ja, kjente frampå litt med finger'n da også. Ikke mye tålmodighet den gangen gitt... Dette blir topp, stå på!

 Glad
Loggført

Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #14 på: januar 14, 2009, 23:39:15 pm »

Jomfrutur ja, kjente frampå litt med finger'n da også. Ikke mye tålmodighet den gangen gitt... Dette blir topp, stå på!

 Glad


hehe...nei ikke den gangen....men damer av denne årgangen trenger en annen fremgangsmåte....med tålamod og litt mer kjenning
med fingeren Osteaktig
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!