mai 05, 2025, 18:10:14 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Feil eksos?  (Lest 1717 ganger)
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« på: januar 07, 2009, 17:25:56 pm »

Hei godtfolk Glad

Jeg har en 1600ccm motor i min 1302s som fikk seg en overhaling for ca 15 år siden. Glad
Under overhalingen fikk motoren blandt annet nytt eksosanlegg. Motoren har ikke vært montert i bilen etter dette pga restaurering(men har vært startet flere ganger). For litt siden så var det klart igjen for å sette inn motoren igjen. Så kom det som forundrer meg. Det virker som om eksospotta sitter for høyt, eller at utløpa til eksosrøra sitter for høyt.

Nå er ikke jeg sikker på om eksosen er nøyaktig til denne motoren, pga det ble kjøpt for lenge siden i sverige. Det var et jeg kom over og kjøpte det der og da. Det ble senere satt på motoren og har stått lagret slik til jeg prøvde å sette motoren i bilen. Det passer perfekt på motoren, men utløpa sitter for høyt virker det som.

Jeg har sammenliknet dette anlegget mot et som sitter på en 68' mod og har funnet ut at potta/utløpa til eksosrøra sitter litt over 20mm høyere opp enn det skal på 02'n. Altså de går i bakplata uten at motoren er helt oppe. Bakenden/bakplata på 68'n er jo lik som på min 02, så vil tro at denne er lik slik det skal være på min.

Eksosen er av merket Walker.

Så til spm. Noen som vet hvilken modell denne eksosen kan høre til? Buss? Kun annen modell? større/mindre motor? eller rett og slett en dårlig kopi, noe jeg tviler på.

Jeg spør siden det finnes så mange kloke vw hoder på forumet. Glad
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #1 på: januar 07, 2009, 19:55:31 pm »

Hei godtfolk Glad

Jeg har en 1600ccm motor i min 1302s som fikk seg en overhaling for ca 15 år siden. Glad
Under overhalingen fikk motoren blandt annet nytt eksosanlegg. Motoren har ikke vært montert i bilen etter dette pga restaurering(men har vært startet flere ganger). For litt siden så var det klart igjen for å sette inn motoren igjen. Så kom det som forundrer meg. Det virker som om eksospotta sitter for høyt, eller at utløpa til eksosrøra sitter for høyt.

Nå er ikke jeg sikker på om eksosen er nøyaktig til denne motoren, pga det ble kjøpt for lenge siden i sverige. Det var et jeg kom over og kjøpte det der og da. Det ble senere satt på motoren og har stått lagret slik til jeg prøvde å sette motoren i bilen. Det passer perfekt på motoren, men utløpa sitter for høyt virker det som.

Jeg har sammenliknet dette anlegget mot et som sitter på en 68' mod og har funnet ut at potta/utløpa til eksosrøra sitter litt over 20mm høyere opp enn det skal på 02'n. Altså de går i bakplata uten at motoren er helt oppe. Bakenden/bakplata på 68'n er jo lik som på min 02, så vil tro at denne er lik slik det skal være på min.

Eksosen er av merket Walker.

Så til spm. Noen som vet hvilken modell denne eksosen kan høre til? Buss? Kun annen modell? større/mindre motor? eller rett og slett en dårlig kopi, noe jeg tviler på.

Jeg spør siden det finnes så mange kloke vw hoder på forumet. Glad

1000 ord sier mindre enn bilder! Blunker
Walker har laget repropotter til VW av (kremt!) varierende kvalitet, men jeg har ikke hørt om at de har lagd høye og lave versjoner... men jeg utelukker ingenting - ekspertene her kan sikkert korrigere det! Dobbelsjekk at du har fått den skikkelig innpå varmeboksene også, og at alt er tight og fint. Det kan svare seg å løsne litt på varmepottene på forsiden av motoren (og de fire skruene på kjøleblekket som er festet i dem) hvis det er trangt å få potten innpå.
Min erfaring med Walker-potter tilsier at du bør sette det godt inn med mange lag ovnslakk eller en annen form for varmelakk, spesielt om du skal bruke bilen i vinter.
Loggført
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #2 på: januar 07, 2009, 20:12:07 pm »

Hadde tenkt til å legge ut bilde, men har ikke kamera  akkurat nå Trist

Har ikke noen problemer med varmepottene, alt passer perfekt utenom at hulla til eksosen sitter for høyt iforhold til hva de skal. de passer perfekt til varmepottene og til forvarmingen av innsuget. Er vel egentlig derfor jeg lurer på om det er til en annen type motor eller kanskje til en buss  Hæ

Hvis de har laget anlegg av varierende kvalitet så er det vel kaskje her svaret ligger.

Noen andre som har noen kloke ord, eller er enig i at det kan være dårlig passform?
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: januar 07, 2009, 20:39:53 pm »

Har bakplaten vært skiftet? Passer motorlokket og skjermene perfekt mot bakplaten? Problemet kan ligge der
Loggført
fatzy
Seniormedlem
****
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund


(O\ ! /O)


Vis profil
« Svar #4 på: januar 07, 2009, 20:42:33 pm »

Du sier at bilen har vært under restaurering: har midtplata bak motoren (hvor utsparingene til eksosrøra er) vært skiftet? Da KAN den være sveiset inn for lavt. Hæ

Ups, JTWE kom meg i forkjøpet med samme spm.
Loggført

Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #5 på: januar 07, 2009, 22:47:01 pm »

Jeg holder med Andy. demonter klemmene som fester ekosen i varmepottene og se om du får presset de lenger inn. Da flytter du fort rørene ned en del.

Har montert walker på alt slags bobler fra både 60 og 70 tallet inkludert en original 02, aldri hatt problemer utenom at de ruster fælt etterpå....
Loggført

1961 T1 - Custom
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #6 på: januar 07, 2009, 23:29:58 pm »

Jeg tenkte at det spm om bakplata ville komme. Blunker Bakplata er skifta, Men det ble gjort etter at motor ble prøvemontert. Altså i nyere tid. Eksosen treffer på akkurat samme sted på den avtagbare som på den originale som stod der før.

Har målt på bakplata i hue og ræva og sammenliknet med 68' og den originale så feilen ligger nok ikke der. For de er tilnærmet like.
Feilien oppstod altså før bakplatebytte.

Men da tror jeg at jeg skal sjekke tipsene til RZR-Andy og Kjetil L.
« Siste redigering: januar 07, 2009, 23:32:23 pm av Vw1302s » Loggført
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #7 på: januar 09, 2009, 20:33:48 pm »

Da ordnet alt seg med ny eksos fra Unneberg. Nå passer eksosen slik den skal Blunker Glad
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!