mai 07, 2025, 04:36:30 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Er vi EGENTLIG unike i VW miljoet?  (Lest 3655 ganger)
TomR
Supermedlem

Vis profil WWW
« på: januar 08, 2009, 22:08:37 pm »

Sitter paa en pc med null norske tegn, men poster denne likevel. Jeg kom over dette her paa et helt anna forum enn VW, men etter aa ha lest den, saa tenkte jeg at denne gir meg litt assosiasjoner...

Dette er som sagt IKKE sakset eller sagt om dette forum paa dette forum, men i en helt anna hobby enn VW:

"Eneste skikkelige ulempen jeg føler med alt av billigsaker som er tilgjengelig er at blant annet forum som dette for det meste dreier seg om å gjøre alt grisebillig, mens dem som jager kvalitet og er særdeles opptatt av det mest innovative innen hobbyen faktisk ikke gidder å delta i debatter etc... "

Noen poster lenger ned er dette aa lese:

"I alle miljøer er det noen som er mest opptatt av pris og spesifikasjoner, mens andre prioriterer å ha det gøy og å kose seg. Grupperingene kan kanskje sies å være avhengig av hverandre."

Saa...er det ogsaa slik i vwmiljoet generelt, eller er det jeg som har det inntrykket, ingen nevnt - ingen glemt.. KJOER DEBATT!

Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Jærva
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #1 på: januar 08, 2009, 22:31:50 pm »

Synes ikke jeg ser linjene SÅ sterke her som i noen andre bilklubber. Prøv og beveg deg ut i bilkubber der det er noen mer pengesterke, så vil du se klarere linjer mellom de som mekker og de som har STOR lommebok og kanskje tilnærmet lik null peiling..

Skal ikke nevne klubb, men jeg er ikke medlem der lenger for å si det sånn  Blunker

Et av medlemmene i denne klubben krasjet en Ferrari Modena etter to runder på Rudskogen og det første han gjorde når det stod masse folk rundt bilen hans var å ringe importør å bestille ny bil  Øyerulling
« Siste redigering: januar 08, 2009, 23:16:08 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
TomR
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #2 på: januar 08, 2009, 22:37:33 pm »

Forumet jeg kopierte fra er ikke bil i det hele tatt faktisk, eneste andre bilgreier jeg har referanse fra er Volvoforumet / men det er ikke noe jeg snakker saa mye om...  Gliser
Loggført

Holmen
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 08, 2009, 22:37:52 pm »

Det har vell vært noen tråder her på VWNorge.
Det den "harde kjernen" gjør og sier er alltid riktig,
og de som gjør det på andre måter eller har andre oppfatninger er idioter.

Dette er nok en uttalelse fra min side som ikke blir populært mottatt her på forumet,
men Dere kan ta kontakt på PM for å skjelle meg ut Rekker tunge
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
OTO
Supermedlem

Vis profil
« Svar #4 på: januar 08, 2009, 22:43:33 pm »

Synes ikke jeg ser linjene SÅ sterke her som i noen andre bilklubber. Prøv og beveg deg ut i bilkubber der det er noen mer pengesterke, så vil du se klarere linjer mellom de som mekker og de som har STOR lommebok og kanskje tilnærmet lik null peiling..

Skal ikke nevne klubb, men jeg er ikke medlem der lenger for å si det sånn  Blunker

Et av medlemmene i denne klubben krasjet en Ferrari Modena etter to runder på Rudskogen og det første han gjorde når det stå masse folk rundt bilen hans var å ringe importør å bestille ny bil  Øyerulling

Du beskriver dette skremmende likt slik jeg oppfattet vw-audi-club-norway for 10 år siden. Jeg aner ikke hvordan det er i dag.
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
TomR
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #5 på: januar 08, 2009, 22:47:55 pm »

Jeg er ikke helt enig, mange av den harde kjerne gir mye av seg selv her i perioder. Jeg kan nevne baade JHU og Beetlebug, beklager om jeg setter dere i en baas dere ikke synes passer. Men jeg ser igjen og igjen at blant anna de i beste velvilje forsoeker aa raade eller fraraade personer som kanskje vil ta en anna vei enn det som er fornuftig. Noen ganger er det flere veier til Rom, andre ganger er det ikke det, men jeg synes kanskje at mange av oss setter stempler folk som er standhaftige og gir velmenende raad, og kanskje heller kaller de bedrevitere i stedet for erfarne med gjentatte forsoek paa kanskje det samme som vedkommende naa vil forsoeke...

Naar folk maa begynne aa argumentere for sine gode raad med gode tekniske beskrivelser saa detter kanskje mange av og synes at vedkommende snakker gresk og briefer med sine kunnskaper.

Dette er nok en uttalelse fra min side som ikke blir populært mottatt her på forumet,
« Siste redigering: januar 08, 2009, 22:51:33 pm av TomR » Loggført

Jærva
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 08, 2009, 22:53:57 pm »

Jeg er ikke helt enig, mange av den harde kjerne gir mye av seg selv her i perioder. Jeg kan nevne baade JHU og Kalle, beklager om jeg setter dere i en baas dere ikke synes passer. Men jeg ser igjen og igjen at blant anna de i beste velvilje forsoeker aa raade eller fraraade personer som kanskje vil ta en anna vei enn det som er fornuftig. Noen ganger er det flere veier til Rom, andre ganger er det ikke det, men jeg synes kanskje at mange av oss setter stempler folk som er standhaftige og gir velmenende raad, og kanskje heller kaller de bedrevitere i stedet for erfarne med gjentatte forsoek paa kanskje det samme som vedkommende naa vil forsoeke...

Naar folk maa begynne aa argumentere for sine gode raad med gode tekniske beskrivelser saa detter kanskje mange av og synes at vedkommende snakker gresk og briefer med sine kunnskaper.

Er ikke helt sikker på om det er det Holmen mener her men (det kan han sikkert svare på selv). Jeg vil delvis si meg enig med Homen og JEG sikter da til det jeg mener er litt uriktig kritikk av feks. EBB og  hans kanskje noen litt "utenom det vanlige" løsninger.. Om han har hovedveien eller sideveiene til ROM er en annen sak, men bla. han har da vist at det finnes flere veier..
« Siste redigering: januar 08, 2009, 23:10:11 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Holmen
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #7 på: januar 08, 2009, 23:07:46 pm »

EBB er et godt eksempel.
Han har sine egne løsninger og får mye kritikk for det.
Mye av det han gitt utrykk for er fra hans side satt på spissen for å skape debatt, men det blir hets i stedet.
Han har lært oss mye og delt kunskapen sin med oss.
Men er han så aktiv på forumet lenger?
Nei, og grunnen vet vi.

En annen som også har fått kam etter håret er Vidar Christensen
Han ble på en måte mobbet  i en bi-setning om noe kunskap angående måleur/skyvelær om jeg ikke tar feil.
Denne mannen bygde motorer mens den "harde kjernen" ennå brukte bleier, så litt ydmyk går det ann å være.
Har drevet med motorsport i en mannsalder og kan sine saker.

En god regel er å bruke folkeskikk og bruke den tonen til andre som du selv vil ha tilbake.

Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
TomR
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #8 på: januar 08, 2009, 23:15:49 pm »

Sporer kanskje litt av, det jeg var ute etter er om det er slik at de som ikke er saa noye paa om det heter ditt eller datt og heller ikke er merkebevisst foeler mer tilhorighet til andre som ogsaa er slik - og at de som mener dyre ting er kvalitet og spesifikasjoner holder seg til sine?

Men at de i sammen ikke kommuniserer saa godt, det var det denne traaden egentlig handlet om. Jeg onsker ikke at dette skal bli en traad der han eller han burde blitt behandla slik og slik, da har innlegget mitt blitt misforstaatt desverre Trist

Vi er alle forskjellige og kommuniserer forskjellig, saa noe clinch og kommentarer vil det alltid vaere. Kjemi er kjemi, men det var ikke det jeg egentlig ville ta opp....

Naar det er sagt saa er begge nevnte utrolig dyktig paa sine ting, det tror jeg ikke det er noen enorm uenighet om. JHU og Betlebug var to av mange, men jeg er usikker paa hva andre legger i den harde kjerne saa jeg tok de to, og i mine poeng her saa er IKKE den harde kjerne noe negativt - selv om jeg mistenker kanskje noen andre for aa mene at det er det..
« Siste redigering: januar 08, 2009, 23:59:40 pm av TomR » Loggført

Jee
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #9 på: januar 09, 2009, 01:26:42 am »

Er det på et dildoforum du har vært nå Tom??    Spesifikasjoner... gøy..kose seg?? Kremt.

Vi er dessverre inne i en tid der flest innlegg på et forum avgjør hvem som har kunskap og ikke. Og med en tid der Tv innbiller oss at biler restaureres på 4 dager for en tier... Og kineserne spyr ut halvfabrikat.

Men det er fortsatt noen som velger å se litt mellom fingrene og tenke litt realistisk... men de har ikke mange innleggene inne på forum som dette (selv om de sitter å leser). De bruker heller den gamle jungeltelegrafen hvor personlige anbefalinger teller mer enn siste meritt og antall innlegg.
Men de sistenevnte blir færre og færre. Fristelsen over enkle løsninger etter hva andre har lest seg til, kan lett bli stor... Noe som er forståelig.

Døgnfluene i hobbyen vår derimot. Tar råd fra første og beste som svarer på et innlegg. Om så rådet er å kjøpe/sjekke tennpluggene når tanken er tom... spiller ingen rolle  Osteaktig

« Siste redigering: januar 09, 2009, 01:56:56 am av Jee » Loggført

| UMBINC |
Seniormedlem

Vis profil
« Svar #10 på: januar 09, 2009, 01:47:27 am »

tom tenkte på disse speksa..

http://www.kondomeriet.no/default.aspx?did=9761629

Ref: "I alle miljøer er det noen som er mest opptatt av pris og spesifikasjoner, mens andre prioriterer å ha det gøy og å kose seg. Grupperingene kan kanskje sies å være avhengig av hverandre."

Her er det vel stort sett slutt på jazzet om at du er en "dust" fordi du ikke har de riktige bitene lenger.. At noen liker å provosere andre gjør hverdagen mere spennende og fargerik:) I like it...

Vi er ikke så unike her.. er vel samma styret her som på alle bilkanter.  Med og uten peiling..med og uten lommebok...

« Siste redigering: januar 09, 2009, 01:49:00 am av UMBINC » Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem

:: DKL ::

Vis profil
« Svar #11 på: januar 09, 2009, 01:55:50 am »

Allsidig :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017

"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
DrLaban
Supermedlem

The RestoRod

Vis profil WWW
« Svar #12 på: januar 09, 2009, 07:46:11 am »

Et av medlemmene i denne klubben krasjet en Ferrari Modena etter to runder på Rudskogen og det første han gjorde når det stå masse folk rundt bilen hans var å ringe importør å bestille ny bil  Øyerulling

Du beskriver dette skremmende likt slik jeg oppfattet vw-audi-club-norway for 10 år siden. Jeg aner ikke hvordan det er i dag.

Vel, har ikke forandret seg så VEEEELDIG mye på 10 år kan jeg fortelle deg.
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
Paasan
Supermedlem

Frøkna

Vis profil
« Svar #13 på: januar 09, 2009, 10:11:01 am »

Vet ikke hvor unike vi er, er ikke inne på så mange forum. Men det jeg synes er bra med VwNorge og luftmiljø er at det er ganske åpent for alle. Fra hardcore gutta hvor delene må være Nos - orginale og som deler av sine spesielle kunnskaper med de andre. Mye prosjekter som jeg personlig ikke helt får med meg nyansene av,men når jeg leser innbiller jeg meg at jeg lærer litt også.
I tillegg kommer alle oss andre (meg selv ink.) som synes dette er moro men ikke har inngående kunnskap og er nødt til å "kjøpe" tjenester (kanskje så billig som mulig innimellom også) Vi er med å leser og lærer fordi vi liker miljøet og bilene.

Det at folk deler erfaringer og prøver ut nye løsninger på problemer kan jo også bidra til utvikling. Det har tross alt skjedd litt på den tekniske utvikling siden disse bilene var i vanlig handel. Billige kreative forsklag kan virke de også, noen ganger må man bare prøve.

Jeg synes dette forumet tolererer mye og de virkelig "idiotene" blir jo pent satt på plass. Nos eller ikke og mye eller lite penger bør ikke være kriterier for å være med på forumet.

Stå på alle sammen Osteaktig
Loggført

Kjell Roar
Supermedlem

Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...

Vis profil
« Svar #14 på: januar 09, 2009, 10:36:15 am »

Jeg har ihvertfall fått høre noen punkter som gjør oss mindre typiske enn mange andre "merkesklubber" ( dette etter en samling med VVWK hvor utenforstående var tilstede), det er at de fleste med gammel VW har allsidige (motor)interesser, lite statusjag (de fleste bilene våre er tross alt ikke så mye verdt, og relativt få modeller å velge i), og mye trivelig selskap! Og stor takhøyde (også for de som senker taket).
Og det er en bil som fortsatt tiltrekker seg ungdom, altså rekruttering, det sliter nok andre miljøer mer med.
Om vi er  unike av den grunn veit jeg ikke.

Jeg får si vi (altså vi på forumet) er en rimelig bra blanding med VW -interesserte mennesker, med forskjellige syn og visjoner med bilen(e) vår(e).
« Siste redigering: januar 09, 2009, 10:45:36 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
EspenX
Supermedlem

Praise the raised

Vis profil
« Svar #15 på: januar 09, 2009, 11:00:48 am »

Holdt på å skrive et innlegg her med min mening, men jeg innså at jeg synes Påsan og Kjell Roar har truffet spikern på hodet med sine innlegg så jeg lar det være Glad
Loggført

1969 Militær-buss
StarBugs Geir
Supermedlem

Vis profil
« Svar #16 på: januar 09, 2009, 11:02:11 am »

Eg føler miljøet og tonen (både i og utanfor forumet) er veldig bra. Folk som ikkje tek seg sjølv så høgtideleg, og som svarer på spørsmål som (for dei) sikkert er håplause.

I UltraVW og Volksworld blir det etterlyst (og sett pris på) meir kreativitet i miljøet. Nokon vil tilbake til det "ville" 80-talet, men (forhåpentlegvis) i ei ny form. Eg likar den tanken.

Miljøet må ha rom for, og sette pris på alle retningar. Men det er sjølvsagt bilar som har ein slik kvalitet at dei bør bli urørt. Kva "kvalitetar" dette skal være er jo ein annan diskusjon.

Nokon er ekstremt oppteken av originaldeler, og betaler kva som helst for det,  medan andre er ekstremt opptekne av å forandre, forbedre?, og gå nye vegar. Det er ikkje alle som synes originalt er så veldig originalt for å sei det slik.

Når eg les magasiner, og søkjer på nettet, kan ein bli like inspirert av ein mattsvart sundkappa volksrod, som av ei originalboble full av tilbehør. Byggekostnad har liten betydning. Men kreativiteten som ligg bak, som resulterer i noko unikt, den er imponerande!
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Hot Owl
Administrator
Supermedlem

Vis profil WWW

« Svar #17 på: januar 09, 2009, 13:35:14 pm »

EBB er et godt eksempel.
Han har sine egne løsninger og får mye kritikk for det.
Nei, helt feil, han får alltid kritikk for måten han ordlegger seg på... ALDRI ALDRI er det kritik som går på om han har greie på det han snakker om!

Mye av det han gitt utrykk for er fra hans side satt på spissen for å skape debatt, men det blir hets i stedet.

Ja når han ALLTID i stedet for å svare på spørsmål om detaljene, roper "Jeg blir hetset!!" så kan de se ut som hets ja..

Han har lært oss mye og delt kunskapen sin med oss.

Enig!

Men er han så aktiv på forumet lenger?
Nei, og grunnen vet vi.

Han har vel funnet et publikum som passer han bedre...

En annen som også har fått kam etter håret er Vidar Christensen
Han ble på en måte mobbet  i en bi-setning om noe kunskap angående måleur/skyvelær om jeg ikke tar feil.
Denne mannen bygde motorer mens den "harde kjernen" ennå brukte bleier, så litt ydmyk går det ann å være.
Har drevet med motorsport i en mannsalder og kan sine saker.

Enig i den, men så var det det med å falle i egne feller da... ikke sleng med leppa om å ikke kontrollmåle ting når man har en egen tråd hvor man innrømmer å ha gjort samme blunder selv.
Så pass får man tåle samme hvor gammel man er.

En god regel er å bruke folkeskikk og bruke den tonen til andre som du selv vil ha tilbake.

Fin regel, du har ennå smoothere seiling om du jatter med på alle som blåser i trompetene... men du lærer ingenting av å ikke tenke og spørre.
Dette er ikke et alter, det er et diskusjonsforum...

Loggført

Speed is no substitute for direction
Atmobil
Supermedlem

Vis profil
« Svar #18 på: januar 09, 2009, 17:12:15 pm »

Jeg tror JHU beviser i sitt innlegg her at det ofte er flere sider på samma saken.
Vi er nok ikke så alt for unike i verden men som Paasan og Kjell Roar sier så er vi ganske åpne med hverandre.
Er man ny og uvitende så er det lov det så lenge man oppfører seg normalt.

Jeg var sist sommer på midt første treff i Mercedes klubben og det som slo meg var forskjellene fra VW treff til Merce treffet.
Her var det ikke snakk om hva en hadde gjort med motoren sin eller hvilken tjeneste bilen hadde gjort som ny, ei heller så veldig mye snakk om antall eiere eller antall kjørte km.
Mest var det snakk om hvor mye av den orginale bilen som var blitt byttet slik at den skulle bli så fin som idag. Gjerne mye finere enn da den var ny også.
Det var heller ingen som kom med prosjektet sitt på henger for de fleste hadde ikke prosjekter selv lengre men satte dem bort til andre.
Ikke var det hamburgere heller, det var istede en fin festmiddag på det fine hotellet.
Dette i seg selv er da helt greit det men jeg tror nok vi i VW miljøet slår de fleste andre miljøer når det kommer til folkelighet, vi kjører jo tross alt folkevogn...
Loggført

BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem

Vis profil
« Svar #19 på: januar 09, 2009, 18:28:57 pm »

Sporer kanskje litt av, det jeg var ute etter er om det er slik at de som ikke er saa noye paa om det heter ditt eller datt og heller ikke er merkebevisst foeler mer tilhorighet til andre som ogsaa er slik - og at de som mener dyre ting er kvalitet og spesifikasjoner holder seg til sine?

Kan jo gi min oppfatning:

Tror vel egentlig ikke det handler så mye om hvilken stil man liker, men dersom man i utgangspunktet ikke kommer fra en kompisgjeng stappfull av vw-entusiaster vil man nok oppsøke de som driver med samme stil/har samme oppfatning av en restaurering som en selv.

Når det er sagt har jeg selv blitt anklaget for å være delaktig i å omvenne store deler av min tidligere omgangskrets innen amcar/mc miljøet, noe som er positivt for både vw og i grunnen miljøet forøvrig.. I denne gjengen har vi vel ett spekter som begrenser seg noe mtp stilarter, (finnes det noen tro?) men det som går igjen er at vi synes det er moro å drive med samme type bil.

I forumsammenheng kontra treff oppfatter jeg at bak de fleste nick, og til tider skarpe/uskarpe kommentarer, gjemmer det seg en særdeles hyggelig bunke med folk uavhengig av om brorparten av bilen de kjører er laget i Asia eller kommer fra Tyskland på 50 tallet..

Loggført

Member #1 /Spliths venner
Kjell Roar
Supermedlem

Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...

Vis profil
« Svar #20 på: januar 09, 2009, 19:35:32 pm »

Jeg tror JHU beviser i sitt innlegg her at det ofte er flere sider på samma saken.
Vi er nok ikke så alt for unike i verden men som Paasan og Kjell Roar sier så er vi ganske åpne med hverandre.
Er man ny og uvitende så er det lov det så lenge man oppfører seg normalt.

Jeg var sist sommer på midt første treff i Mercedes klubben og det som slo meg var forskjellene fra VW treff til Merce treffet.
Her var det ikke snakk om hva en hadde gjort med motoren sin eller hvilken tjeneste bilen hadde gjort som ny, ei heller så veldig mye snakk om antall eiere eller antall kjørte km.
Mest var det snakk om hvor mye av den orginale bilen som var blitt byttet slik at den skulle bli så fin som idag. Gjerne mye finere enn da den var ny også.
Det var heller ingen som kom med prosjektet sitt på henger for de fleste hadde ikke prosjekter selv lengre men satte dem bort til andre.
Ikke var det hamburgere heller, det var istede en fin festmiddag på det fine hotellet.
Dette i seg selv er da helt greit det men jeg tror nok vi i VW miljøet slår de fleste andre miljøer når det kommer til folkelighet, vi kjører jo tross alt folkevogn...

Det var bl.a. stjernegrisklubben som blei nevnt (av utenforstående) som sterk kontrast til VWklubben....
Der nyttet det ikke med en gammel 200. Her går vi (bortimot) bananas for en enkel spareboble! Fordi den er litt annerledes.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!