Holmen
|
 |
« på: januar 08, 2009, 22:31:33 pm » |
|
Jeg kjøper og selger en del deler på dette forumet slik som Dere andre. Selger mye deler som er "ny i eske" og ikke utpakket.
Sitter etter hvert med det inntrykket at det er mange kjipe folk i miljøet som tror at alt så og si er gratis.
Først skal de ha delen godt under kostpris og i tillegg skal jeg som selger betale frakt.
Hvorfor skal jeg sponse folk i VW-miljøet med deler? Vet om flere som sliter med samme problemstilling og har rett og slett sluttet med å aventere deler på forumet.
Dette med "skambud" er en ukultur som forsurer miljøet.
Når delene er nye, er de nye og prisen deretter. Brukte deler er en annen ting. Da ar det vanskeligere med prissetting.
Muligens jeg er sær men jeg er ikke intressert i å selge nye deler store tap.
KJØR DISKUSJON!
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #1 på: januar 08, 2009, 22:41:43 pm » |
|
Tja, man har jo kjoept og solgt no deler. Noen har jeg tapt en del paa, men hovedregelen min er at jeg gidder ikke tape penger paa det jeg selger, de gangene jeg har gjort det er fordi jeg har betalt for mye selv og innser at tap ikke er til aa unngaa eller fordi kanskje kjoeper har gitt meg en grei pris en gang eller to foer.... Jeg selger alltid deler pluss frakt, siden jeg ikke er noe postmann saa har jeg ikke fraktpriser i hodet heller 
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
JS
Supermedlem

|
 |
« Svar #2 på: januar 08, 2009, 22:43:41 pm » |
|
Jeg synes IKKE det skal være nødvendig at du skal sponse VW miljøet i Norge med nye lavprisdeler. Ellers i varehandelen er pris + evt. frakt en selvfølge som alle er klar over.
Men jeg lurer på: Hvorfor driver du med mye kjøp og salg av nye deler når du vet at du taper penger på det?
PS. Hadde vi denne debatten for en måned siden?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #3 på: januar 08, 2009, 22:55:37 pm » |
|
Men jeg lurer på: Hvorfor driver du med mye kjøp og salg av nye deler når du vet at du taper penger på det?
[/quote]
Noe ubesluttsom og stadig endring i planer gjør at jeg som regel har kjøpt inn deler jeg allikevell ikke trenger. Disse prøver jeg å selge, ikke gi bort.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EGOtrip
Medlem

It´s not the fart that kills, it´s the smell.
|
 |
« Svar #4 på: januar 08, 2009, 23:21:59 pm » |
|
Det der med skambud er noe enkelte bruker for å få frem en minstepris. Men det finnes nybegynnere her på forumet og som ikke tør komme med bud på noe de ikke vet hva er verdt, for de er redd enten å legge inn skambud, eller ende opp med å betale for mye for en del, fordi de ikke har peiling på hva dette egentlig er verdt.
Men så må man å se på det fra selgerens side, som og kan være nybegynner. som setter gi bud, fordi de heller ikke vet hva delene er verdt, og vil ikke sette en minstepris for å bli sett på som en pengegrisk selger, eller selge delene med tap..
Mitt lille syn på saken fra nybegynnerenes side.
|
|
|
Loggført
|
69´ boble prosjekt 82´ 944 prosjekt
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #5 på: januar 08, 2009, 23:30:32 pm » |
|
Det greieste er ofte å "google" på produktnavnet og da får man opp ca. pris.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre S
Supermedlem

Våre liv er summen av de valg vi har tatt.
|
 |
« Svar #6 på: januar 08, 2009, 23:45:05 pm » |
|
Enkelt, sett en pris på delene og ikkje selg før du e fornøyd. Det e du som sitter på delen og hvis noen vil ha den så får de betale. Om noen sitter i andre enden og syns eg e en grisk jævel e d hans problem, da blir delen liggende i hylla......men d e meg.....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #7 på: januar 08, 2009, 23:45:21 pm » |
|
Noe ubesluttsom og stadig endring i planer gjør at jeg som regel har kjøpt inn deler jeg allikevell ikke trenger. Disse prøver jeg å selge, ikke gi bort.
Da har du jo valget da av å sitte med delene på hylla og la de støve ned eller selge de til grei pris for å frigjøre cash. så må du avgjøre hvor mye du evt vil "tape" på å være ubelsutsom og ikke klare å bestemme deg over hvilke deler du skal ha. Å syte over att folk kommer med ett bud er for dumt. er det for lavt ,sett minstepris. Og hvem som sponser hvems hobby er jo alltid en diskusjon.......
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Raymond
Medlem

|
 |
« Svar #8 på: januar 09, 2009, 00:06:32 am » |
|
Personlig så kjøper jeg heller en del til fullpris hos f.eks Unneberg, enn akkurat samme delen (og fortsatt ny i innpakning) av en eller annen for meg ukjent privatperson til samme prisen eller med et lite avslag. Skal det væe interresant å kjøpe fra privatperson snakker vi om et skikkelig avslag i pris, litt avhengig av prisen. Billigere deler (noen hundrelapper) ville jeg ikke gitt mere en halvparten av nypris. Dyrere deler (1000,- og oppover) selvfølglig ikke så mye avslag, men hvertfall 20-30%. Det har med garanti, reklamasjonsrett og generelt sikkerhet å gjøre.
Just my two cents.....
|
|
|
Loggført
|
Den er IKKE søt, den er tøff!!!
|
|
|
Lars Johansen
Supermedlem

|
 |
« Svar #9 på: januar 09, 2009, 00:53:56 am » |
|
Dette løses på lett. Sett minimumspris og at kjøper må betale frakt.
Får du henvendelser som går utennom disse "kravene" ignorer du dem bare.
Er det ikke så lett?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Adax (Buskebil)
Seniormedlem

"Aeris tepesco plebis plaustrum"
|
 |
« Svar #10 på: januar 09, 2009, 01:26:16 am » |
|
Personlig så kjøper jeg heller en del til fullpris hos f.eks Unneberg, enn akkurat samme delen (og fortsatt ny i innpakning) av en eller annen for meg ukjent privatperson til samme prisen eller med et lite avslag. Skal det væe interresant å kjøpe fra privatperson snakker vi om et skikkelig avslag i pris, litt avhengig av prisen. Billigere deler (noen hundrelapper) ville jeg ikke gitt mere en halvparten av nypris. Dyrere deler (1000,- og oppover) selvfølglig ikke så mye avslag, men hvertfall 20-30%. Det har med garanti, reklamasjonsrett og generelt sikkerhet å gjøre.
Just my two cents.....
Enig med deg der, garantier er viktig, og er esken åpnet blir det fort halvpris, sånn er det jo om du kjøper en hel bil også det, så fort du får den ut døra taper den seg mangfoldig tusen.
|
|
|
Loggført
|
 Dare to be different. "Aeris tepesco plebis plaustrum"
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #11 på: januar 09, 2009, 01:45:41 am » |
|
Jeg gir alltid et skambud når pris ikke blir satt i en annonse. Noe annet vil jo bare være for dumt. Ingen i dag..bortsett fra noen sjeiker i Dubai og norske kommuner.. som vil betale mer enn de trenger for et produkt. Så lenge pris uteblir fra en annonse må du nok regne med det...
Men at kjøper mener selger skal stå for frakt høres jo helt bak mål ut... Har jeg aldri opplevd. Og ville nok le godt om noen foreslo det....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem

The RestoRod
|
 |
« Svar #12 på: januar 09, 2009, 08:03:54 am » |
|
Som flere her skriver her, sett en minstepris så vet folk hvor landet ligger. Da kan jo folk heller prute om det viser seg at delen blir liggende lenge 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
-Marius-
Supermedlem

|
 |
« Svar #13 på: januar 09, 2009, 09:39:29 am » |
|
Det er som det blir sakt, vis du skal ha samme pris som butikk, da kjøper jeg heller i butikk. Det med å selge for billig blir jo din egen feil, det er jo du som sier JA til en pris. Du tror at det er du som selger som bestemmer prisen. Beklager, da lever du i en annen verden Holmen. Egentlig ser jeg ikke problemet ditt. Du kan jo bare sette opp prisen, og ikke glem å skrive med frakt. da er jo det løst også.
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
StarBugs Geir
Supermedlem

|
 |
« Svar #14 på: januar 09, 2009, 11:07:12 am » |
|
Bør jo være enkelt å merke varene/annonsa med til dømes "fast pris, ikkje prutbar" eller "gi bud" i dei tilfella ein heller vil det. Då bør jo dette regulere seg sjølv. Frakt kjem ALLTID i tillegg. Det veit vel dei fleste......men skriv det og, så er det ikkje noko tvil.
|
|
|
Loggført
|
1974 1303s 2018 Husqvarna Vitpilen 701
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #15 på: januar 09, 2009, 11:26:08 am » |
|
Det er som det blir sakt, vis du skal ha samme pris som butikk, da kjøper jeg heller i butikk.
Har ofte selv opplevd at norske butikker må selv bestille delen fra utlandet da dette ikke er lagervare. Leveringstiden kan til tider være svært lang Da har jeg ingen problemer med å betale fullpris privat og få delen dagen etter.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem

|
 |
« Svar #16 på: januar 09, 2009, 12:38:31 pm » |
|
Hva du selger varene dine for bestemmer du selv, hva slags bud du får er vel helt irrelevant i denne sammenhengen?
Idét du som privatperson legger ut en annonse under "deler til salgs" på ett forum med tittel "bud ønskes" uttrykker du ett ønske om å bli kvitt varen. -Du ønsker en tjeneste, å se på seg selv som en forhandler her blir helt feil. Det er så to variabler som bestemmer prisen:
-Markedet og etterspørselen.
Den dagen jeg googler etter pris på brukte/nye varer solgt secoundhand på ett forum står ikke verden til påske, Hvem gjør vel det?!
|
|
|
Loggført
|
Member #1 /Spliths venner
|
|
|
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem

Brannmann!
|
 |
« Svar #17 på: januar 09, 2009, 20:43:09 pm » |
|
Dersom selger ikke er interessert i spotsalg, evt skambud/salg, kan følgende skrives i salgsannonsen:
- Selges til kostpris: xxxx,- - Selges nærme kostpris: xxxx,- - Ingen skambud, kostpris er: xxxx,- - Kun seriøse bud.
Ja, skambud er en ukultur- dette er måten å komme i bukt med problemet på.
Enig med Holmsen, leveringstiden er verdt å handle delen privat - iallefall når selger er real og dealen gjøres skikkelig.
|
|
« Siste redigering: januar 09, 2009, 20:45:15 pm av Vemund Simensen (prizma) »
|
Loggført
|
... it's an adiction ... 
|
|
|
Nova
Medlem

|
 |
« Svar #18 på: januar 09, 2009, 21:53:52 pm » |
|
Dette kommer jo litt ann på hvordan man tenker.
Når jeg har deler til overs så selger jeg dem til minstepris. Hvis det er noen som er heldige og får deler kjempebillig så synes jeg det er fint. Jeg har jo ikke bruk for delene, og ligger de i garasjen min i flere år så blir de ødelagt eller kastet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem

|
 |