Gaute (alutig)
Supermedlem
    
Innlegg: 527
Bosted: Florø
|
 |
« på: november 23, 2007, 00:06:38 am » |
|
får vel flytte jeg og..ellers blir jeg vel sittende igjen i tussmørke.. her er forhistorien på 2you: http://forum.vw2you.com/cgi-bin/UltraBoard.cgi?action=Read&BID=24&TID=11302&P=6&SID=4085451kort fortalt en 55 t1 som hadde ståt 10 år i en garasje. Som alltid så har det dukket opp litt meir rust enn man først trodde ,men ingenting "alvorlig"  Ting tar bare litt lenger tid. Vet ikke om det er noen nye brukere her, men :  sånn den stod når vi fant den.. her er den omtrent i dag:  sveising:  må bare prøve å lage evt. bestille kanalbunner og sveise på så er den siden "a wrap"
|
|
« Siste redigering: januar 01, 2008, 18:37:01 pm av Gaute Barstad (alutig) »
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse
Supermedlem
    
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #1 på: november 23, 2007, 09:29:03 am » |
|
Der var hans sveiselige høyhet også ja  Bra! Gleder meg til å følge tråden videre her...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaute (alutig)
Supermedlem
    
Innlegg: 527
Bosted: Florø
|
 |
« Svar #2 på: november 23, 2007, 20:05:08 pm » |
|
det var da voldsomt!  har et spørsmål. trenger en 1 komponent grunning til framskjermene mine. Hva kan eg bruke for å unngå trøbbel når eg skal på med andre ting utenpå? regner ikke med noen problemer med sparkel, men når eg kommer med 2 komponent på toppen er det jo en del produkter som ikke kan kombineres..Er det noen enkle hovedregler her? Er jeg trygg hvis jeg velger grunning som kan tynnes med hvite spirit? Vil nødig ha på noe som koker når topp strøket skal på.. ser og at enkelte legger sparkel rett på stålet. Er ikke dette dumt? Sånn som jeg ser det så må det jo være en fordel med grunning innerst..?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
wide5
|
 |
« Svar #3 på: november 24, 2007, 09:43:33 am » |
|
Hallois... Ikke at jeg har så jækla peil på dette, men fikk klar beskjed fra billakksenteret i drammen om at skulle det sparkles, skulle det brukes tokomponent grunning. epoxysparkel løser visst opp enkomponent grunning. brukte selv euroxy fra rm. den var fin å sparkle på. Lakkereren som lakka bilen var også glad for at dette var brukt... men for all del.. Finnes sikkert andre meninger om dette. jeg gjorde bare som jeg fikk beskjed om, siden jeg ikke er noen lakkerer. blir moro å se bilen din ta form.. Petter'n.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaute (alutig)
Supermedlem
    
Innlegg: 527
Bosted: Florø
|
 |
« Svar #4 på: desember 24, 2007, 01:30:17 am » |
|
har mye å lære skjønner jeg.. Har holdt på med et annet prosjekt på jobben ei stund.. sandblåsekabinett fikk lokka sjefen med på at et sånt bare måtte vi ha! Sa ingenting om at eg hadde bruk for ett..  Beklager dårlige bilder Så når det ble litt rolig på jobb så bar det i gang: sveiste først sammen bunndelen med trakt og dren  bokka så toppen i ett stykke 4mm alu 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaute (alutig)
Supermedlem
    
Innlegg: 527
Bosted: Florø
|
 |
« Svar #5 på: desember 24, 2007, 01:41:48 am » |
|
skar så ut hull til hansker, vindu, luftinntak og avsug, sveiste så på en boks på toppen til å sette ei 500w arbeidslampe i  så var det å få det gjennom pulverlakk og montere sammen igjen topp og bunn med neoprenpakning mellom  Døra lagde eg med god kant på for at den skulle bli skikkelig stiv sånn at pakningen skulle få god anleggsflate  Her er skapet ferdig montert opp med avsuget på plass  etter å ha prøvd det så er eg godt fornøyd med resultatet, bortsett fra at eg kanskje skulle ønske at eg haddde bygd det sånn at eg kunne åpne hele fronten. det hadde gjort det enda mer praktisk når man skal ha ting inn og ut av skapet
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #6 på: desember 24, 2007, 02:22:58 am » |
|
5 rattar!
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #7 på: desember 24, 2007, 02:23:48 am » |
|
En 55' i den stand er ikke dagligdags, meget godt utgangspunkt.
Du lager vel ikke et slikt kabinett på bestilling vel? Så meget flott ut. En ide er å lage front og vindusdel i ett, så kan du topphengsle dette med gassdemper. Så får du litt større åpning og låser ikke plassen på siden av kabinettet pga døra.
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
52split
Seniormedlem
   
Innlegg: 394
Bosted: KRISTIANSUND
Strandbil
|
 |
« Svar #8 på: desember 24, 2007, 02:40:49 am » |
|
kjøpte et sånnt kabinett hos www.gasolin.no i porsgrunn forrige uke.... 5500,- på tilbud. Du kan sikkert gjøre deg noen kroner der!!! Men kjekt å ha ja! 
|
|
|
Loggført
|
T1 1966
|
|
|
Eddi
Seniormedlem
   
Innlegg: 438
Bosted: Sandnes
|
 |
« Svar #9 på: desember 24, 2007, 04:25:24 am » |
|
Ser meget bra ut dette. Kjekk bil du har også.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
T2man
Supermedlem
    
Innlegg: 1114
Bosted: Aurskog
Termos er bra
|
 |
« Svar #10 på: desember 24, 2007, 10:59:12 am » |
|
Kabinett fra Gasolin tilsvarende det vi ser her koster mye mer enn 5500,- 
|
|
|
Loggført
|
Ønsker å kjøpe originalt Hamburg pansermerke
|
|
|
Gaute (alutig)
Supermedlem
    
Innlegg: 527
Bosted: Florø
|
 |
« Svar #11 på: desember 24, 2007, 12:39:26 pm » |
|
Det var noe sånt eg tenkte på. Topphengsla med gassdempere. Neste som står på programmet er blåsekrukke. Har ei som en kollega har lagd, men den er i minste laget, så ei ny er på tegnebrettet 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #12 på: desember 24, 2007, 13:06:28 pm » |
|
Ja, du får si ifra om du vil lage et kabinett på bestilling, for det hadde virkelig kledd garasjen min 
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
|
Gaute (alutig)
Supermedlem
    
Innlegg: 527
Bosted: Florø
|
 |
« Svar #14 på: desember 24, 2007, 15:46:40 pm » |
|
Det blir nok ikke lagd flere kabinetter, det går ikke i hop økonomisk. det blir omtrent like billig å kjøpe industrikabinettet til gasolin, og du får nok mer for pengene der. Det blir i tilfelle å lage ett til for å ha i garasjen når den er ferdig, men først må eg vel få meg en seriøs kompressor tror eg. Lite vits i uten å ha rikelig tilgang på luft.. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #15 på: desember 24, 2007, 17:06:51 pm » |
|
ser og at enkelte legger sparkel rett på stålet. Er ikke dette dumt? Sånn som jeg ser det så må det jo være en fordel med grunning innerst..?
Hei! Slike prosjekttråder er morsomt å følge! Tøfft med motometer i dashen og hele pakka Jeg fikk streng beskjed fra en lakkerer om at jeg MÅTTE grunne før jeg la på sparkel. Han sa at mange la det på på bart metall, men da var sjansen for at det løsna og sprakk opp mye større. Det sa han, og det virker jo ganske logisk 
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Gaute (alutig)
Supermedlem
    
Innlegg: 527
Bosted: Florø
|
 |
« Svar #16 på: desember 27, 2007, 20:02:41 pm » |
|
Det er det jeg har sett. At mange legger sparkelen rett på stålet.. men syns det virker fornuftig med grunning under jeg og.. Ellers skal jeg prøve å fyre brannpumpe motoren i kveld..  Ønsk meg lykke til 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaute (alutig)
Supermedlem
    
Innlegg: 527
Bosted: Florø
|
 |
« Svar #17 på: desember 28, 2007, 00:25:49 am » |
|
YESS! Hadde en liten skvett med olje i bensinen for ekstra smøring og en liten dram i forgasseren så starta gamla og gikk som ei klokke  det virka som alt var i skjønneste orden, så det blir nok kam og fordeler bytte på denne og rett i bilen At kompanjongen omternt blir ufør i 2 uker p.g.a et par knuste fingre når sveiva glapp det får no så være..  litt svinn må man regne med..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #18 på: desember 28, 2007, 01:24:41 am » |
|
Anng sparkel så sitter vel sparkel vel så bra på bart stål som på grunning,men for å hindre rustdannelser såer det bets med grunning under sparkel. 2 komponent vel å merke.løsemidlene i sparkelen kan/løser opp 1 k grunning
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Gaute (alutig)
Supermedlem
    
Innlegg: 527
Bosted: Florø
|
 |
« Svar #19 på: desember 31, 2007, 01:40:06 am » |
|
Idag har kompanjongen vært i garasjen og bora ut sveisepunktene på høyre sida tar ut hele biten og reparerer den "same procedure" som venstre sida. Litt mindre stålmark pluss at eg lagde dobbelt sett av det meste når eg holdt på på venstre sida burde gjør ting litt enklere  Ellers har eg holdt på med motorbukk til brannpumpemotoren, som eg no har plukka brannpumpe bitene av  har lagd den med stativ og hjul siden eg skal ha den på jobb og plukke på den der 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
anders.
Supermedlem
    
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg
|
 |
« Svar #20 på: desember 31, 2007, 01:57:35 am » |
|
kan også si litt om sparkelen ,ikke farlig og sparkle på rent stål. glasfibersparkel er best i bunn ,det er den mest vantette. skal du ha noe under så er det epoxy grunding som gjelder ( vanntett ) alt annet er bare tull og sløsing med lakk. i lakk yrket er det ikke vanlig og legge epoxy i bunn og rette over det men legge epoxy før lakk , men det er bare fint og ha det i bunn  men hvis du legger på epoxy så må det mattes før du sparkler over med 320 papir
|
|
|
Loggført
|
1 up
|
|
|
Gaute (alutig)
Supermedlem
    
Innlegg: 527
Bosted: Florø
|
 |
« Svar #21 på: desember 31, 2007, 02:06:14 am » |
|
takker for gode svar  Dere er gode å ha når kunnskapen kniper!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
syver
Juniormedlem
 
Innlegg: 81
Bosted: geithus (buskerud)
tlf 46847022
|
 |
« Svar #22 på: desember 31, 2007, 02:46:33 am » |
|
takker for gode svar  Dere er gode å ha når kunnskapen kniper! hei, når du sparkler bør du bruke glassfiber sparkel i bånn.vanlig stålplast bør ikke bygge mer enn 5mm, da ungår du evnt sprekker/synkninger i ettertid
|
|
|
Loggført
|
1303s 73mod 1300 67mod honda accord aerodeck 86mod volvo v70 2,0t 04mod
|
|
|
Gaute (alutig)
Supermedlem
    
Innlegg: 527
Bosted: Florø
|
 |
« Svar #23 på: januar 03, 2008, 16:55:01 pm » |
|
Var seint i går kveld avgårde og fikk tinna eine framskjermen  greit å kunne lære av erfarne folk, så en slipper å gjør ALLE nybegynnerfeilene  ferdig og klar for karosserifila  Må få kjøpt meg utstyr sjøl, detta var artig!  har ellers begynt såvidt på høyresida innv.  og quarterpanel. trengs litt transplantasjon her ja.. fikk omsider rota meg til å bestille kanalbunner i dag, så om ikke altfor lenge skal eg vel få lukka venstre sida og
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #24 på: januar 04, 2008, 01:05:30 am » |
|
Blir bra, Gaute! Bestilte du fra Wolfparts eller Hookys?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaute (alutig)
Supermedlem
    
Innlegg: 527
Bosted: Florø
|
 |
« Svar #25 på: januar 04, 2008, 02:11:54 am » |
|
Bestilte de fra veteran & vw service i Fredrikstad.. Vet ikke hvem som har produsert de.. det stod ingen plass hvor de kom fra..(tror eg)  kanskje eg har bæsja på leggen igjen...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
FreddyB
Supermedlem
    
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane
Toidi - men omvendt.
|
 |
« Svar #26 på: januar 04, 2008, 07:44:37 am » |
|
Bæsja på leggen? Kvifor det?
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
Knechten
|
 |
« Svar #27 på: januar 04, 2008, 09:14:48 am » |
|
Der har du biten som "alle" trenger men ingen lager =) Wolfparts har antydet at denne sveisedelen kan komme i produksjon bare han får tid, og det håper vi. Når det gjelder kanalbunner er det kun Wolfparts sine som har riktig innstanset mønster til tidlig Type 1, så vidt jeg vet. Men de kommer i 3 deler og må skjøtes. Andre fabrikanter leverer hele kanalbunnen i ett stykke, men med mønsteret til nyere Type 1. Det har ingen som helst praktisk betydning, kun utseende... det lille du ser utenfor bunnplata, bak stigbrettet, når du ligger på bakken =) Større feil har blitt gjort for å si det sånn...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaute (alutig)
Supermedlem
    
Innlegg: 527
Bosted: Florø
|
 |
« Svar #28 på: januar 04, 2008, 11:02:13 am » |
|
med bæsja på leggen så tenkte eg på at eg kanskje hadde bestlt noe som egentlig var ment for andre modeller.. og det viser seg jo i følge knechten at den ikke er helt riktig, men så lenge biten passer så får det heller gå at den har litt feil mønster  Det eneste som viser er vel ei lita stripe mellom bunnplata og stigbrettet.. når det gjelder biten som ingen lager, så blir det gjort som eg gjorde her på venstre sida  bytter hele stykket utenfor røret
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #29 på: januar 04, 2008, 12:18:10 pm » |
|
Om det er slik den platen ser ut på de tidlige er de enklere å lage en til tidlige sekstitallere. Holder på med å fikse dette området på en bil for en kompis. Tror dette er en "grunn stenene" i VW karosseriet, alt må vekk for å få den ut.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
|