ecmar
Seniormedlem
   
Innlegg: 312
Bosted: Refsnes
|
 |
« på: januar 20, 2009, 19:27:20 pm » |
|
Hvordan kan jeg få litt mer fart og spenning i motoren i bobla mi? Har en 1600-motor med dobbel trimeksos og en EMPI EPC-32/36 forgasser. Ser på cip1.com at de har et sylindersett til salgs.. Er dette noe å satse på? Vil det hjelpe på å bytte tenningssystemet? Mange spørsmål, men det må til innimellom..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ecmar
Seniormedlem
   
Innlegg: 312
Bosted: Refsnes
|
 |
« Svar #1 på: januar 20, 2009, 19:32:04 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #2 på: januar 20, 2009, 19:50:41 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
ecmar
Seniormedlem
   
Innlegg: 312
Bosted: Refsnes
|
 |
« Svar #3 på: januar 20, 2009, 19:56:21 pm » |
|
ja, la merke til det, men kan jo komme "in stock" med tiden.. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #4 på: januar 20, 2009, 20:03:26 pm » |
|
Du vil nok få mere "guffe" om du skifter til 2 doble forgassere, enn å øke motorvolumet noe. Mye mindre arbeid også.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #5 på: januar 20, 2009, 20:52:51 pm » |
|
Ting du kan gjøre
- Doble gassere - 1.25:1 vippearmer - Porte topper
Som nevnt av andre tror jeg heller jeg ville gått for noen av de tingene enn å øke slagvolumet. Å bytte tenningssystemet kan nok gi deg en ørliten effektnøkning, men det vil nok heller hjelpe mest på kjørbarheten på lavere turtall ved bytte til uoriginal forgasser. Men IKKE bytt til en såkalt 009 forgasser i tro om at dette vil hjelpe. Disse blir nå produsert i diverse asiatiske land, og er av veldig dårlig varierende kvalitet, så disse er ikke noe å stole på.
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
fatzy
Seniormedlem
   
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund
(O\ ! /O)
|
 |
« Svar #6 på: januar 20, 2009, 20:58:54 pm » |
|
Hvilken motor ønsker du? Hvor mye skal det koste? Hvor mye arbeid skal du legge i det? Her er iallefall en liten oversikt over "bolt-on" trimming (noe har du jo begynt med allerede....): http://vdub2you.com/index.php?option=com_content&task=view&id=18&Itemid=37De norske forhandlerne har det meste, og de snakker norsk på telefonen i tillegg. Kan plukke opp noen tips og handle hos dem 
|
|
|
Loggført
|
Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
|
|
|
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 979
Bosted: Verdal
|
 |
« Svar #7 på: januar 20, 2009, 21:03:18 pm » |
|
Du vil nok få mere "guffe" om du skifter til 2 doble forgassere, enn å øke motorvolumet noe. Mye mindre arbeid også.
tror jeg ikke noe på. Med originale topper og std kam hjelper det ikke å sette på mere gassere.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ecmar
Seniormedlem
   
Innlegg: 312
Bosted: Refsnes
|
 |
« Svar #8 på: januar 20, 2009, 21:33:19 pm » |
|
Takk for mange gode tips.. Har dere noen internettadresser til norske sider som har slike deler til salgs?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #9 på: januar 20, 2009, 22:05:32 pm » |
|
Du vil nok få mere "guffe" om du skifter til 2 doble forgassere, enn å øke motorvolumet noe. Mye mindre arbeid også.
tror jeg ikke noe på. Med originale topper og std kam hjelper det ikke å sette på mere gassere. Jeg har doble 40 weber, original 1600, orig.kam mexico topper, 1,25 vipper, Bosch 009 og CSP supercompetition eksos. Syns ikke det er så værst. Tror nok at jeg merker forskjell selv om det er originale topper og standard kam. Neste trinn er å porte topper, matchporte innsug/gassere. Gidder ikke kløyve blokka for å skifte kam enda..
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
dynne
Juniormedlem
 
Innlegg: 62
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #10 på: januar 20, 2009, 22:06:58 pm » |
|
Takk for mange gode tips.. Har dere noen internettadresser til norske sider som har slike deler til salgs?
vdub2you.com vwservice.no unneberg-bil.no
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #11 på: januar 20, 2009, 22:16:27 pm » |
|
Med originale topper og std kam hjelper det ikke å sette på mere gassere. [/quote]
Den uttalelsen motsier alle bøker jeg har lest om trimming av type1 motor. Hva er den basert på?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 979
Bosted: Verdal
|
 |
« Svar #12 på: januar 20, 2009, 22:26:26 pm » |
|
Med originale topper og std kam hjelper det ikke å sette på mere gassere.
Den uttalelsen motsier alle bøker jeg har lest om trimming av type1 motor. Hva er den basert på? [/quote] basert på at han allerede har en 32/36 og på at org topper er rimelig tette i eksoskanaler. Hadde det vært nye org brasiltopper hadde ting vært litt annerledes, de toppene er mye åpnere i eksosen. Tror at de som har skrevet de bøkene er kjøpt og betalt av de som selger gassere eller har hørt av noen at det gir effekt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #13 på: januar 20, 2009, 22:28:57 pm » |
|
Du vil nok få mere "guffe" om du skifter til 2 doble forgassere, enn å øke motorvolumet noe. Mye mindre arbeid også.
tror jeg ikke noe på. Med originale topper og std kam hjelper det ikke å sette på mere gassere. Tru ska du gjøra i kjerka!!
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 979
Bosted: Verdal
|
 |
« Svar #14 på: januar 20, 2009, 22:35:09 pm » |
|
Du vil nok få mere "guffe" om du skifter til 2 doble forgassere, enn å øke motorvolumet noe. Mye mindre arbeid også.
tror jeg ikke noe på. Med originale topper og std kam hjelper det ikke å sette på mere gassere. Tru ska du gjøra i kjerka!! Kan jeg godt gjøre. 2 DOBLE GASSERE PÅ STD MOTOR ER BORTKASTET inntil du gjør noe med topper kamaksel og eksos. Det tror jeg på, selv i kjerka.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #15 på: januar 20, 2009, 22:35:35 pm » |
|
På en NA motor med org. topper er vel veien inn en større begrensning enn veien ut? Jeg trodde det var en vedtatt sannhet at boblemotoren er konstruert med for liten gasser, for langt innsug og for restriktivt eksosanlegg i forhold til maksimal ytelse?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #16 på: januar 20, 2009, 22:41:18 pm » |
|
Du vil nok få mere "guffe" om du skifter til 2 doble forgassere, enn å øke motorvolumet noe. Mye mindre arbeid også.
tror jeg ikke noe på. Med originale topper og std kam hjelper det ikke å sette på mere gassere. Tru ska du gjøra i kjerka!! Kan jeg godt gjøre. 2 DOBLE GASSERE PÅ STD MOTOR ER BORTKASTET inntil du gjør noe med topper kamaksel og eksos. Det tror jeg på, selv i kjerka. Ja ja, enkelte kan vel ikke omvendes. Hadde vært kjedelig om alle hadde samme mening å..
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #17 på: januar 20, 2009, 22:50:27 pm » |
|
I bilcross merker man STOR forskjell mellom STD forgassere kontra to doble forgasser. Da er toppene originale og ikke portet.
Da har jo RE411 forklare. Kan vi få en faglig uttalese hvorfor dette ikke virker når det beviselig gjør det......
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 979
Bosted: Verdal
|
 |
« Svar #18 på: januar 20, 2009, 23:01:28 pm » |
|
Får vel finne ei boble med std 1600 og sette mine 45 dell på og prøve da  får sikkert 90 hk ut av den da Mener fortsatt at det er mest effekt å hente på å ordne motoren innvendig. ikke pynte med store gassere utvendig
|
|
« Siste redigering: januar 20, 2009, 23:08:23 pm av Re411 »
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #19 på: januar 20, 2009, 23:26:11 pm » |
|
Det blir diskutert mye om hvilke deler /forgassere som er best, men fælt lite om å justere inn det man har riktig. Ofte hjelper det MYE!
På Kawa'n min (Z1000A2 fra 78) kostet jeg på drøyt 9000,- for å bytte forgassere til en nyere type (større) originalforgasser og kjøre den i Dynobenk. 4-1 var påmontert fra før. Resultat: 89 hk på bakhjulet (+10-15% på motor), mot 83 på motor originalt. Dessuten en effektkurve som er rett som en strek opp til max. Sykkelen gikk utrulig fint over hele registeret. Det koster litt å la proffe folk med utstyr gjøre jobben, men man får igjen i kjøreglede.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #20 på: januar 20, 2009, 23:32:34 pm » |
|
Får vel finne ei boble med std 1600 og sette mine 45 dell på og prøve da  får sikkert 90 hk ut av den da Mener fortsatt at det er mest effekt å hente på å ordne motoren innvendig. ikke pynte med store gassere utvendig På en std 1600 blir 45 mm for stort.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 979
Bosted: Verdal
|
 |
« Svar #21 på: januar 20, 2009, 23:43:30 pm » |
|
Får vel finne ei boble med std 1600 og sette mine 45 dell på og prøve da  får sikkert 90 hk ut av den da Mener fortsatt at det er mest effekt å hente på å ordne motoren innvendig. ikke pynte med store gassere utvendig På en std 1600 blir 45 mm for stort. Dere påstår jo at store gassere er veien å gå, hvorfor ikke gå helt av skaftet 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #22 på: januar 21, 2009, 00:21:20 am » |
|
.
|
|
« Siste redigering: februar 05, 2011, 17:18:09 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #23 på: januar 21, 2009, 01:31:17 am » |
|
Dere påstår jo at store gassere er veien å gå, hvorfor ikke gå helt av skaftet  [/quote] For at gasshastigheten din vil bli for lav...  Ingen som påstår at større er bedre, du må ha riktige gassere med riktige halsringer og dyser i forhold til motoren.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ecmar
Seniormedlem
   
Innlegg: 312
Bosted: Refsnes
|
 |
« Svar #24 på: januar 21, 2009, 12:30:22 pm » |
|
Mange snakker så varmt om "1.25:1 vippearmer".. Er det en stor jobb å bytte de originale vippearmene til slike?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #25 på: januar 24, 2009, 01:27:47 am » |
|
Uten å ha gjort det, mener jeg du bare tar av toppdekselet, skrur ut de gamle, monterer de nye og stiller inn riktig klaring. Tror ikke du trenger ta ut motor heller.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
volkswagen1302
Seniormedlem
   
Innlegg: 391
Bosted: Grimstad
|
 |
« Svar #26 på: februar 01, 2009, 20:56:12 pm » |
|
sette på større insug og forgasser vil altid hjelpe selvom du har standar motor!
|
|
|
Loggført
|
1971 Volkswagen 1302 R.I.P 1969 Volkswagen 1300
jada så sånn e det!!
|
|
|
|