EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« på: januar 14, 2008, 17:06:50 pm » |
|
Noen som har noen gode forslag til hvordan jeg fester batteriet skikkelig - eller ennå bedre, et bilde av hvordan det ser ut i din Bay? Jeg har festa batteriet med metall-strips, men jeg er ute etter noe mer solid. Føler meg ikke 100 prosent sikker på at batteriet ikke kan flytte seg litt i lengderetningen ved oppbremsing.
Det er ikke så mye å feste batteriet i inni der, bortsett fra de to listene på bildet.
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
riskyer
Supermedlem
    
Innlegg: 824
Bosted: Skien
76 bay
|
 |
« Svar #1 på: januar 14, 2008, 18:55:58 pm » |
|
Hei,har akkurat samme i min,jeg har kjøpt et gjengejern(veldig lang skrue) som jeg skal bore 2 hull til i bunnen a batterikassa,legge et flattjern på toppen og skru ned med muttere og skiver.tenkte å skru den fast i bilen før jeg satte på toppen.Ta litt sika rundt skivene som går igjennom bunn!
|
|
|
Loggført
|
Alt MÅ ned!!
|
|
|
1303SS
Supermedlem
    
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
 |
« Svar #2 på: januar 15, 2008, 08:25:31 am » |
|
batteriet skal sitte inntil den innerste kanten og så skal det sitte ett jern med en bolt igjennompå motsatt side
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #3 på: januar 15, 2008, 13:57:31 pm » |
|
Takk for hjelpen, er det festejernet jeg mangler. Men heldigvis har vi Skrotnisse som nok en gang skaffer meg hva jeg trenger 
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #4 på: januar 28, 2008, 23:51:00 pm » |
|
Kunne noen postet et bilde av hvordan batteriet er festet med festejernet på en early Bay?
Enten har jeg feil type festejern eller så skjønner jeg bare ikke hvordan det skal festes. Festejernet jeg har har et hull i midten og en stor bolt, men jeg skjønner ikke hvordan det skal brukes...
Jeg trodde det skulle festes på "langsiden" mellom batteriet og skinnen nærmest motoren, men det funker ikke.
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #5 på: januar 29, 2008, 00:04:04 am » |
|
Her er bilde av festejernet jeg har.
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
1303SS
Supermedlem
    
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
 |
« Svar #6 på: januar 29, 2008, 08:34:47 am » |
|
ser ut som du har rett feste du setter batteriet inn så dett sitter fast under den lista som er lengst ut mot skjermen da vil du se att den løse braketten som du har passer på motsatt side mot motoren sånn ca midt på batteriet det kan hende skruen som satt der før er knekt på bildet son du har tatt i første posten ser jeg ikke noen skrue/skruehull den skjules av kanten.Se fra undersiden så ser du mest sansynlig ett skrue hull eller en knekt bolt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #7 på: januar 29, 2008, 10:26:32 am » |
|
Noe skruehull der har jeg ikke funnet, men jeg skal sjekke fra undersiden. Takk for tipset 
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #8 på: januar 29, 2008, 17:20:05 pm » |
|
Espen,Kjøp gjenge stang M12,og litt flat jern og gummimatte. Det er det bæste du kan gjøre. Så feste du flatjern på toppen og gjenge stang med være side av batteriet, Bruke stor stopp skive under plata til batteriet. Skal ta bilde så kan du se det selv hvordan det lar sewg gjøre på 10-15min jobb.
Magne
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #9 på: januar 30, 2008, 20:45:47 pm » |
|
1303SS, du hadde helt rett! Det var et hull med en brukket bolt i... Den har brukket akkurat kant-i-kant så det tok mye kikking og føling før jeg til slutt oppdaget det. Tusen takk for hjelpen. Jeg regner med at jeg må låne meg en rørtang og bruke noen timer med den, WD-40 og mye banning for å få løsna den  Eller kanskje jeg kunne fått på en mutter underifra og skru den ut? Og for "morro skyld", man kan faktisk så vidt se hullet på bildet nå som jeg vet hvor jeg skal lete 
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
riskyer
Supermedlem
    
Innlegg: 824
Bosted: Skien
76 bay
|
 |
« Svar #10 på: januar 30, 2008, 20:50:12 pm » |
|
Det er knekt på akkurat samme måte i min,så jeg tipper det i utgangspunktet ikke er en super løsning.Få tak i et venstre bor og pøs på med rustløser,kanske den løsner,den gjorde ikke det hos meg,men håper du har mer hell! 
|
|
|
Loggført
|
Alt MÅ ned!!
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #11 på: januar 30, 2008, 20:57:22 pm » |
|
Bor ut hele skruen evt, og gå gjennom med gjengetapp etter siste bor som er riktig i forhold til gjengestørrelse.
Har du noe bolt på undersiden så er det å få sveist på en mutter et kongetriks.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #12 på: januar 30, 2008, 21:12:30 pm » |
|
Venstrebor, gjengetapp... No habla Espanõl...  Ikke har jeg et bor engang, langt mindre et sveiseapparat. Er helt amatør jeg vettu, jeg har ikke noe sted å mekke heller, så når jeg går ut etterpå for å prøve å få ut bolten, så snakker vi om å ligge på asfalten i Waldemar Thranesgate... Heldigvis vender batterisiden inn mot fortauet, tidligere i vinter prøvde jeg å demontere bakfangern, men da var den umulige skruen på andre siden så jeg lå med hue ut i veien. Ikke å anbefale 
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
riskyer
Supermedlem
    
Innlegg: 824
Bosted: Skien
76 bay
|
 |
« Svar #13 på: januar 30, 2008, 21:15:34 pm » |
|
Det som er fordelen med et venstrebor er at når det begynner og gå varmt så skrur den samtidig ut bolten,da trenger du kanskje ikke borre så lenge.Koster ikke mange kroner forresten. 
|
|
|
Loggført
|
Alt MÅ ned!!
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #14 på: januar 30, 2008, 21:22:29 pm » |
|
A-haaa, er det sånn det funker. Da lærte jeg noe i dag også. Jeg har forresten allerede to verktøybokser og en liten stabel med verktøy og apparater som ikke koster så mye (etter at jeg kjøpte første luftkjølt i august), men pokker så dyrt det blir likevel når man starter helt fra scratch  Nå tar jeg motet til meg og går ut og fyrer løs med litt rustfjerner og WD-40...
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #16 på: januar 30, 2008, 22:12:19 pm » |
|
Grunnen til at disse ryker er fordi nedre del av bolten stikker ut på baksiden og ruster. Den blir med årene feit og god og kiler seg fast når man prøver å skru den opp, og så ryker bolten. Derfor er trikset nå å skru resten av bolten ned. Kjøp deg Biltemas superbillige blåselampe og varm bolten skikkelig varm. Da kan du skru den ut nedenfra med en skikkelig tang.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #17 på: januar 30, 2008, 22:21:42 pm » |
|
Det var tre kvarter av mitt liv jeg aldri får tilbake  Var selvfølgelig håpløst å få den ut uten skikkelig utstyr. Jeg får nok satse på en tur til biltema ja. Tusen takk for all tålmodig hjelp, jeg lærer masse! Og takk for sist JTWE, at jeg tross alt lærer til slutt skjønner jeg når jeg tenker tilbake på når du måtte hjelpe meg å justere tenningen. Nå stiller jeg tenningen på gefüllen uten problemer 
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #18 på: januar 30, 2008, 22:22:01 pm » |
|
Grunnen til at disse ryker er fordi nedre del av bolten stikker ut på baksiden og ruster. Den blir med årene feit og god og kiler seg fast når man prøver å skru den opp, og så ryker bolten. Derfor er trikset nå å skru resten av bolten ned. Kjøp deg Biltemas superbillige blåselampe og varm bolten skikkelig varm. Da kan du skru den ut nedenfra med en skikkelig tang.
Rustfritt holder i hundre år 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|