58orgbug
Supermedlem
    
Innlegg: 628
Bosted: fredrikstad
|
 |
« på: januar 29, 2009, 01:01:31 am » |
|
hei sann. jeg har 6volt i bobla mi og jeg hører stadig at folk bygger om til 12volt, pleier det og være noe problem med 6volten eller, bortsett fra at det lyser litt svakt i hovedlysa, jeg har ikke noe store planer å bygge om, men hvis det byr på mye trøbbel med 6volten, så kan det jo hende at jeg må. jeg liker best 6volt fordi det er tegn på at det er en gammel bil og ikke noe nymotens greier.
|
|
|
Loggført
|
FOLLO VW KLUBB
|
|
|
RuneL
Supermedlem
    
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim
|
 |
« Svar #1 på: januar 29, 2009, 01:14:30 am » |
|
Jeg har ikke hatt noen problemer med 6v de 1,5 årene jeg har hatt. Så lenge en ikke kjører mye på kvelden på vinteren ser jeg ingen grunn til å ikke beholde 6v
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #2 på: januar 29, 2009, 09:09:39 am » |
|
6 volt fungerer kjempefint til en sommer-veteranbil!  Du må sørge for at du holder det elektriske i god stand (batteri, starter, dynamo, reflektorer på frontlys) og også sjekker at ledninger er hele og gir god kontakt....og da funker dette helt fint. (Men sånn er det forøvrig også på 12 volt biler  ) om du med tiden skulle føle behov for litt større motor, klarer en 6V starter det også!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwgutten
Medlem
  
Innlegg: 144
Bosted: Sarpsborg
|
 |
« Svar #3 på: januar 29, 2009, 09:45:18 am » |
|
6 volt er helt greit å kjøre med det! Noen ting å tenke på er jo: - Noe svakere lys kan forekomme som nevnt her ja - Starthjelp!! Vi snakker om gammel bil og da KAN det jo skje at vi trenger litt hjelp med dette... sjeldent man finner andre biler som kan hjelpe da. - Pærer er ikke lenger "lagervare" på bensinstasjoner etc... Om det trenges "der og da". - Stereo... litt magrere utvalg her da ja. MEN: sørger man for god lading og et lite "lager" av pærer i hanskerommet er det bare tut og kjør. 6 Volt er en ganske så utprøvd greie, funka jo før så 
|
|
|
Loggført
|
ikke forstå... snakk med onkel
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #4 på: januar 29, 2009, 10:00:43 am » |
|
6 volt er helt greit å kjøre med det! Noen ting å tenke på er jo: - Noe svakere lys kan forekomme som nevnt her ja - Starthjelp!! Vi snakker om gammel bil og da KAN det jo skje at vi trenger litt hjelp med dette... sjeldent man finner andre biler som kan hjelpe da. - Pærer er ikke lenger "lagervare" på bensinstasjoner etc... Om det trenges "der og da". - Stereo... litt magrere utvalg her da ja. MEN: sørger man for god lading og et lite "lager" av pærer i hanskerommet er det bare tut og kjør. 6 Volt er en ganske så utprøvd greie, funka jo før så  Starthjelp i form av slepetau finnes på de fleste stasjoner.... :-) Godt fornøyd med min 62, der er det 6 V og det fungerer på et vis selv nå på vinteren. Nå har min bil bare blitt startet og kjørt litt sporadisk på bare veier, men i går ga batteriet beskjed om at det må ha en ladning. Får spandere på en lading så fungerer det sikkert igjen frem til våren.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Paasan
Supermedlem
    
Innlegg: 602
Bosted: Oslo
Frøkna
|
 |
« Svar #5 på: januar 29, 2009, 10:13:47 am » |
|
Kjørt mange år med 6V ikke noe problem, kan til og med få starthjelp fra 12v Snurra går litt fort og vær rask å ta av og ikke for lenge av gangen. 6V får du hos mopedbutikken Et bra 6v virker
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
 |
« Svar #6 på: januar 29, 2009, 10:19:52 am » |
|
6V er bra! Det finnes selv de der ute med stor motor som fremdeles sverger til 6V. Men hva forventer man egentlig å høre fra en som er medlem av en klubb som heter Sechs volt.... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jon T
Supermedlem
    
Innlegg: 657
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #7 på: januar 29, 2009, 12:15:08 pm » |
|
"6V er det nye 12 V"
Amen
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmatre
Supermedlem
    
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp
|
 |
« Svar #8 på: januar 29, 2009, 12:38:55 pm » |
|
6 volt fungerer kjempefint til en sommer-veteranbil!  Du må sørge for at du holder det elektriske i god stand (batteri, starter, dynamo, reflektorer på frontlys) og også sjekker at ledninger er hele og gir god kontakt....og da funker dette helt fint. (Men sånn er det forøvrig også på 12 volt biler  ) om du med tiden skulle føle behov for litt større motor, klarer en 6V starter det også! Holder på med en Porsche industrimotor - som nå er blitt 356 motor til ovalen De originale 1680 cylinderene var ødelagt av lagring med fuktighet, så jeg har 86mm (1720) cylindersett nå sammen med en 280 graders kam. Komp blir rundt 9.25:1 Er det noen som har erfaring med 6V starter og tilsvarende motor / komp? Mulig en helt ny starter også er bedre en den gamle sliteren som står montert nå Venter på litt bedre temperatur, slik at jeg kan få lakkert kjøledeksel og montert sammen resten 
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
 |
« Svar #9 på: januar 29, 2009, 12:47:37 pm » |
|
6 volt fungerer kjempefint til en sommer-veteranbil!  Du må sørge for at du holder det elektriske i god stand (batteri, starter, dynamo, reflektorer på frontlys) og også sjekker at ledninger er hele og gir god kontakt....og da funker dette helt fint. (Men sånn er det forøvrig også på 12 volt biler  ) om du med tiden skulle føle behov for litt større motor, klarer en 6V starter det også! Holder på med en Porsche industrimotor - som nå er blitt 356 motor til ovalen De originale 1680 cylinderene var ødelagt av lagring med fuktighet, så jeg har 86mm (1720) cylindersett nå sammen med en 280 graders kam. Komp blir rundt 9.25:1 Er det noen som har erfaring med 6V starter og tilsvarende motor / komp? Mulig en helt ny starter også er bedre en den gamle sliteren som står montert nå Venter på litt bedre temperatur, slik at jeg kan få lakkert kjøledeksel og montert sammen resten  Hør med Knechten på forumet her. Han har forsket en del på dette temaet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #10 på: januar 29, 2009, 19:39:25 pm » |
|
Bakdelen med 6v iforhold til 12v er at du trenger dobbelt så mye støm for å få samme effekt. Det gjør det enda viktigere med gode kontakter uten irr og godt dimensjonerte ledninger. Ellers funk'ær det greit, den gjør akkurat samma jobben. Og man kan nyte at boxer'n går, uten noe forstyrrende stereo.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
58orgbug
Supermedlem
    
Innlegg: 628
Bosted: fredrikstad
|
 |
« Svar #11 på: januar 29, 2009, 20:14:19 pm » |
|
takk for alle svar, og jeg beholder nok 6volten. og noe anlegg skal jeg ikke ha i den, for jeg liker lyden av boxeren i bobla mi, det er ingenting som er så deielig som å kruse rundt en varm sommerdag i en luftavkjølt boble og bare trekke inn lukten av gammel bil, også har jeg jo en orginal radio i bobla da hvis jeg vill ha litt musikk.gleder meg til sommern.og det virker som dynamo og alt det andre elektriske er helt bra på den, den starter lett, og jeg har kjørt i mørket med den og syns lysa virker bra nok, har kjørt mange nyere biler som ikke har lyst noe bedre.
|
|
|
Loggført
|
FOLLO VW KLUBB
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #12 på: januar 29, 2009, 20:21:51 pm » |
|
6 volt fungerer kjempefint til en sommer-veteranbil!  Du må sørge for at du holder det elektriske i god stand (batteri, starter, dynamo, reflektorer på frontlys) og også sjekker at ledninger er hele og gir god kontakt....og da funker dette helt fint. (Men sånn er det forøvrig også på 12 volt biler  ) om du med tiden skulle føle behov for litt større motor, klarer en 6V starter det også! Holder på med en Porsche industrimotor - som nå er blitt 356 motor til ovalen De originale 1680 cylinderene var ødelagt av lagring med fuktighet, så jeg har 86mm (1720) cylindersett nå sammen med en 280 graders kam. Komp blir rundt 9.25:1 Er det noen som har erfaring med 6V starter og tilsvarende motor / komp? Mulig en helt ny starter også er bedre en den gamle sliteren som står montert nå Venter på litt bedre temperatur, slik at jeg kan få lakkert kjøledeksel og montert sammen resten  6v starter og 10 i komp er ikke noe problem.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|