JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #210 på: februar 15, 2009, 00:07:16 am » |
|
jeg har ikke helt troa på at det er dårlige kabler på en bil som er såpass grundig restaurert. alt ser jo bra ut. skal prøve igjen imorra.[/quote] Du har ikke trua på det... Men å spraye startgass UTENPÅ luftfilteret har du trua på tydeligvis...  Begynn med å lære deg det enkle. Ikke luftfjæring og kortede forstillinger. Det kommer du garantert ikke til å angre på. Sjekket du olja før du startet opp? Den som er 8 år gammel?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
kammiz
Supermedlem
    
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
 |
« Svar #211 på: februar 15, 2009, 00:09:33 am » |
|
jeg har ikke helt troa på at det er dårlige kabler på en bil som er såpass grundig restaurert. alt ser jo bra ut. skal prøve igjen imorra. Du har ikke trua på det... Men å spraye startgass UTENPÅ luftfilteret har du trua på tydeligvis...  Begynn med å lære deg det enkle. Ikke luftfjæring og kortede forstillinger. Det kommer du garantert ikke til å angre på. Sjekket du olja før du startet opp? Den som er 8 år gammel? se nøye etter du, så ser du at jeg har tatt av luftfilterlokket og sprayer ned i gasseren. sjekket olja ja. (om det må til kan jeg legge ut resten av videoen, så du får se at jeg setter på lokket igjen like etter at jeg gir tommelen opp.)
|
|
« Siste redigering: februar 15, 2009, 00:11:18 am av kammiz »
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #212 på: februar 15, 2009, 00:16:05 am » |
|
Beklager, jeg syntes ikke det så sånn ut på videoen. Det jeg vil frem til er at det er folk med mange mange års erfaring med disse bilene som prøver å gi deg tips og råd. Da kan det hende at det er noe i dem. Lykke til.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
kammiz
Supermedlem
    
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
 |
« Svar #213 på: februar 15, 2009, 00:29:15 am » |
|
Beklager, jeg syntes ikke det så sånn ut på videoen. Det jeg vil frem til er at det er folk med mange mange års erfaring med disse bilene som prøver å gi deg tips og råd. Da kan det hende at det er noe i dem. Lykke til.
selv om jeg sier at jeg ikke har trua på at det er ledningene, så betyr det ikke at jeg ikke hører på det som blir sagt her. jeg kommer til å gå over ledningene imorra for å se om noe ser dårlig ut, men jeg tviler på at akkurat dårlige ledninger er problemet. jeg mistenker egentlig rett og slett at jeg ikke fikk klemt jordinga på batteriet skikkelig nedpå så den ikke ligger an mot hele polen. har forøvrig 10 års erfaring med å skru bil selv, men du har helt rett i at jeg ikke har erfaring med disse bilene. derfor spør jeg her på forumet først fordi jeg ikke er så stolt at jeg må finne opp hjulet på nytt hver gang. det jeg vil fram til er at jeg ikke nødvendigvis er uerfaren selv om jeg spør mye og at jeg ikke nødvendigvis avviser råd selv om jeg betviler dem. det er bare opp til hvordan du/dere tolker meg.
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #214 på: februar 15, 2009, 01:00:53 am » |
|
Jeg vil anbefale deg 2" senkeforstilling - det er en utprøvd sak på alle felger jeg har sett i Norge - vet kun om et sett felger som krever mer enn 2". 4" korta forstilling har ikke noe for seg - samme hva andre "forståsegpåere" her på forumet sier - i rest my case  Kjøper du 4" og det kommer for langt inn i skjermen og ikke blir fornøyd og skal selge den her på forumet så tipper jeg at ingen av de som har tipsa deg om den forstillinga er kjøpere. Mulig jeg pisser i buksa her nå - men det er deilig med en gang - og jeg bryr meg lite om hva som skjer når det blir kaldere. Ikke lev ut andres våte drømmer med å kjøpe 4" korta forstilling - jeg vet IKKE om noen vw produserte felger som krever 4" korting og havner der de skal... Du står fortsatt selvsagt fritt til å velge det du vil, men dette er mitt råd - lykke til med prosjektet videre 
|
|
« Siste redigering: februar 15, 2009, 01:09:02 am av TomR »
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #215 på: februar 15, 2009, 01:02:59 am » |
|
Førstegiret ditt er usynkronisert så det skal være litt rare lyder i første. Kjenner meg ikke gjen i "kjetting dratt over en metallkant-lyden", er mer ule-lyd på min. Du må filme det slik at vi får høre  hmmm... synkroniseringen er jo der for å få kassa letter i gir, men når du først har fått inngrep, har det ingen betydning om det er synkringer eller ikke...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #216 på: februar 15, 2009, 01:09:36 am » |
|
Førstegiret ditt er usynkronisert så det skal være litt rare lyder i første. Kjenner meg ikke gjen i "kjetting dratt over en metallkant-lyden", er mer ule-lyd på min. Du må filme det slik at vi får høre  hmmm... synkroniseringen er jo der for å få kassa letter i gir, men når du først har fått inngrep, har det ingen betydning om det er synkringer eller ikke... Jeg har usynkront 1. gir, lyden minner om en hvilkensomhelst bil som rygger.
|
|
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
kammiz
Supermedlem
    
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
 |
« Svar #217 på: februar 15, 2009, 01:24:50 am » |
|
Førstegiret ditt er usynkronisert så det skal være litt rare lyder i første. Kjenner meg ikke gjen i "kjetting dratt over en metallkant-lyden", er mer ule-lyd på min. Du må filme det slik at vi får høre  hmmm... synkroniseringen er jo der for å få kassa letter i gir, men når du først har fått inngrep, har det ingen betydning om det er synkringer eller ikke... Jeg har usynkront 1. gir, lyden minner om en hvilkensomhelst bil som rygger. det er ikke sånn type lyd. det er en klakk klakk klakk lyd. hehe. jeg vet hvordan en usynkronisert eller dårlig synkronisert kasse høres ut. 
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
roarrag57
Seniormedlem
   
Innlegg: 380
Bosted: dokka
|
 |
« Svar #218 på: februar 15, 2009, 02:42:01 am » |
|
nå ble jo heller ikke de felgene laget for at bilen skulle senke maks......ta 4"innkrympa....for å iritere ..... det me innkrympa forstilling er en vane sak.....likte det ikke til å begynne med men det har kømmi seg... jeg har en 5" innkrympa airbem....men nå var det gjort mye rart på bilen min fra før..... noe det ikke er med din..... mange som er stiv av misunnelse... derfor er det nok mange meninger ute å går her..bra det.... men er din bil om du går for 2 eller 4 er da opp til deg....du ødlegger jo ikke bilen noe mere samma hva.... om du ønsker så bygger du luft....oppp til deg.. din bil.... men jeg ville nok tenkt meg 2 ganger om.ratt hadde je hatt den orginal.. selv om jeg ikke liker det. 
|
|
|
Loggført
|
bumblebee
|
|
|
kammiz
Supermedlem
    
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
 |
« Svar #219 på: februar 15, 2009, 13:53:44 pm » |
|
tingen er at jeg kommer til å bli mye mer irritert om hjula blir stående for langt ut, enn om de blir stående for langt inn. hehe. 
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #220 på: februar 15, 2009, 14:00:48 pm » |
|
Som jeg sa: Lykke til med prosjektet videre, håper bare at du får bilen din slik DU vil ha den  tingen er at jeg kommer til å bli mye mer irritert om hjula blir stående for langt ut, enn om de blir stående for langt inn. hehe. 
|
|
« Siste redigering: februar 15, 2009, 14:07:38 pm av TomR »
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #221 på: februar 15, 2009, 14:09:55 pm » |
|
4" for å irritere faktisk - det var trådens beste argument  Vel, han irriterer ikke meg - mine råd er gitt i beste mening. Jeg har penger til å bygge min bil slik jeg vil ha den og slipper å være missunnelig på andre  nå ble jo heller ikke de felgene laget for at bilen skulle senke maks......ta 4"innkrympa....for å iritere ..... det me innkrympa forstilling er en vane sak.....likte det ikke til å begynne med men det har kømmi seg... jeg har en 5" innkrympa airbem....men nå var det gjort mye rart på bilen min fra før..... noe det ikke er med din..... mange som er stiv av misunnelse... derfor er det nok mange meninger ute å går her..bra det.... men er din bil om du går for 2 eller 4 er da opp til deg....du ødlegger jo ikke bilen noe mere samma hva.... om du ønsker så bygger du luft....oppp til deg.. din bil.... men jeg ville nok tenkt meg 2 ganger om.ratt hadde je hatt den orginal.. selv om jeg ikke liker det. 
|
|
« Siste redigering: februar 15, 2009, 14:11:40 pm av TomR »
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #222 på: februar 15, 2009, 14:16:51 pm » |
|
Dersom det irriterer noen så er hensikten oppnådd!  Skjønner ikke at noen lar seg irritere over andres prioriteringer og måter og bygge bil på. Jeg gjør slik jeg vil og ønsker, så får andre gjøre sånn de ønsker - vi lever i et fritt land! )Vel, ikke helt. Er jo ikke lov til å bygge beach buggy/kit car o.l. Sist jeg hørte om det, så var det bare Norge og Albania hvor det var forbudt). Men meninger og anbefalinger er jo lov, er jo greit å lære av andres feil!
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #223 på: februar 15, 2009, 14:59:07 pm » |
|
tingen er at jeg kommer til å bli mye mer irritert om hjula blir stående for langt ut, enn om de blir stående for langt inn. hehe.  Som nevnt tidligere, bestem deg først for hvilke felger, bremser og for om du evt. skal ha senkespindler i tillegg, regn litt på hvor mye dette til sammen vil bygge utover/innover, og bestem deg så for hvor mye kortere forstilling du trenger for å få den looken du vil ha.
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
kammiz
Supermedlem
    
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
 |
« Svar #224 på: februar 15, 2009, 15:39:59 pm » |
|
tingen er at jeg kommer til å bli mye mer irritert om hjula blir stående for langt ut, enn om de blir stående for langt inn. hehe.  Som nevnt tidligere, bestem deg først for hvilke felger, bremser og for om du evt. skal ha senkespindler i tillegg, regn litt på hvor mye dette til sammen vil bygge utover/innover, og bestem deg så for hvor mye kortere forstilling du trenger for å få den looken du vil ha. blir nok til at jeg gjør det på denne måten ja.  jeg tror det blir både innkorta forstilling og senkespindler, for å slippe å få hjula langt fram om jeg får lyst til å senke mye. å bytte ut bremsene tror jeg ikke egentlig blir aktuelt, ihvertfall ikke hvis jeg beholder originalmotoren. om jeg finner på å sette i en trimma motor eller noe slikt blir det jo mer aktuelt, men det er foreløpig ikke en gang på ønskelista. det er jo en kosebil.  men skal regne litt ja. 
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
kammiz
Supermedlem
    
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
 |
« Svar #225 på: februar 15, 2009, 19:34:28 pm » |
|
Idag har jeg montert steinsprutvern på venstre bakskjerm. Han som hadde den før meg hadde bare montert på høyresiden. I tillegg har jeg strammet clutchen, nå ble den myyye bedre og så har jeg fjernet radioen som forrige eier hadde satt inn. Den var ikke koblet til en gang. Heldigvis hadde han tatt vare på det originale blinddekselet.   prøvde også å filme mens jeg kjørte for å fange den rare klakkelyden. det er mye lettere å høre det hvis du har en laptophøyttaler som spiller lite bass. det er ihvertfall lettere å høre det på mobilen min enn på stereoanlegget. det er kun ved pådrag. når man bremser på giret er ikke lyden der. det er kanskje lettest å høre når jeg bare kjører bortover på tomgang på slutten av klippet. helt til slutt er det også et lite klipp hvor dere får høre hvor lett den starter. det er riktignok etter at den hadde gått noen minutter og etter at jeg hadde kjørt den bittelille turen. jeg glemte å filme når jeg prøvde å starte den etter at den hadde stått siden igår, men den tjinnet mye fortere idag og startet lett da også. edit: jeg gikk også over ledninger og jording. alt ser ut som nytt.
|
|
« Siste redigering: februar 15, 2009, 19:37:26 pm av kammiz »
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #226 på: februar 15, 2009, 19:43:39 pm » |
|
Montert turbo høyrer eg 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
kammiz
Supermedlem
    
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
 |
« Svar #227 på: februar 15, 2009, 19:56:00 pm » |
|
Montert turbo høyrer eg  hehehe 
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
    
Innlegg: 3455
Bosted: oppland
|
 |
« Svar #228 på: februar 15, 2009, 21:53:46 pm » |
|
hvis thomas skal bruke disse felgene, må han ha mer enn 2" smalna-forstilling da ? 
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
Berglund
Medlem
  
Innlegg: 216
Bosted: Åsgårdstrand
|
 |
« Svar #229 på: februar 15, 2009, 22:48:58 pm » |
|
De felga var fine  Hadde passa bra på min
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #230 på: februar 16, 2009, 00:13:36 am » |
|
hvis thomas skal bruke disse felgene, må han ha mer enn 2" smalna-forstilling da ?  Ja - hvis han vil ha de litt under bilen. Nei - hvis han vil ha de nærmere skjermkanten... da holder det med en 2" Igjen så kommer det jo alt ann på spindler og bremser  Tror det blir ganske trangt med 2" dersom man skal ha senkespindler, csp bremser og disse hjula. De felgene der bygger jo ekstremt utover da
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #231 på: februar 16, 2009, 00:30:49 am » |
|
Cal parts hjula er de som jeg siktet til i tidligere post - det er vel de eneste hjula som jeg vet vil kreve mer enn 2" Men nå skal jeg la denne tråden være i fred, jeg har kommet med mine innspill og synspunkter - skal ikke hakke og styre mer med de 
|
|
« Siste redigering: februar 16, 2009, 00:56:31 am av TomR »
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #232 på: februar 16, 2009, 00:56:33 am » |
|
Om man skal senke mye foran med de buggyhjulene der tror jeg ikke noe under 5" korting er noe å satse på. Baboon har klart å få dem på boble så umulig er det jo ikke. Utrolig kule felger.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #233 på: februar 16, 2009, 09:46:58 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
kammiz
Supermedlem
    
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
 |
« Svar #234 på: februar 16, 2009, 09:55:06 am » |
|
har ikke noe imot diskutering jeg.  men jeg kunne ønske at noen kommenterte den siste videoen og lydene jeg prøvde å fange.
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #235 på: februar 16, 2009, 10:07:43 am » |
|
Jeg kunne ikke høre så mye gæli' ( høres ut som min), det skal ule mere på første gear pga rakskårne drev der ( usynkroniserte gear/kasser har rakskårne drev, mens synkroniserte har skråskjærte drev som går vesentlig penere). Har du hørt lyden fra enkelte rallybiler? Eneste jeg reagerte på er en kippelyd når du går av og på gassen. Men det skyldes kanskje noe annet? Hvis du setter'n i revers og rygger fort, skal det vel være samme ulinga som på 1.gearet, mener jeg. Der er det også rakskårne drev. Det var vel varmere sist gang du startet bobla (mener det var mye kaldere første gangen). Er det tykk olje på motoren, kan den gå sakte rundt av den grunn( + at den har stått lenge). Sommer olje på bobla var ofte 20W50, og bør ikke brukes under ca +10 grader ( nå tenker jeg mineralolje). Jeg kjører alltid på 10w40. 
|
|
« Siste redigering: februar 16, 2009, 10:23:10 am av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
kammiz
Supermedlem
    
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
 |
« Svar #236 på: februar 16, 2009, 11:06:21 am » |
|
ifølge noen tidligere i tråden skal det liksom ikke ha noe å si at en motor har stått lenge, men min erfaring er at motorer som står er tregere å få igang enn motorer som brukes. var ihvertfall lettere å starte andre gangen.  er det noen spesiell olje som anbefales eller er det slik som på nyere biler, desto dyrere desto bedre? bør man kjøre classic olje på 20w50 eller kan man like gjerne bruke ny olje, 5w50 liksom? ang den lyden jeg prøver å få dere til å forstå, det er ikke ule-lyden pga drevene,det er en klakklakklakk lyd som følger turtallet, på 1. gir, ikke på 2. gir. der er den helt stille og fin. men det er vel kanskje bare slik det skal være?
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #237 på: februar 16, 2009, 11:24:23 am » |
|
Det høres for meg ut som du beskriver en slik rape lyd som kommer når to drev subber mot hverandre. Kanskje har forrige eier ikke mestret giringen helt og har laget godt med skjegg på drevene... som nå subber i noe...
Tøffe felger!
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Lundby
Supermedlem
    
Innlegg: 2098
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #238 på: februar 16, 2009, 14:36:59 pm » |
|
bytt giroljen bare for og ha gjort det,ofte en oversett ting.
|
|
|
Loggført
|
bergrenner TLF 90910383
|
|
|
Oval57
Supermedlem
    
Innlegg: 3011
Bosted: Lier
Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.
|
 |
« Svar #239 på: februar 16, 2009, 15:02:29 pm » |
|
så hvis jeg kjøper 2" innkorta og dropspindler, så vil kanskje hjulene stå omtrent like langt ut, men kanskje ikke like mye? jeg kunne tenke meg at hjulene står ca i samme posisjon, så da er det vel smart med dropspindler så de ikke blir så langt fram. nok en gang takk for at dere svarer på det jeg spør om.  Har dette oppsettet på min 52modell og det ser meget bra ut. Jeg har alltid trodd at Mr. Høgseth har vært helt tro mot det originale og nærmest originalpolizei. Men slik er det visst ikke? 
|
|
|
Loggført
|
*Paradise road* Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.comTlf. 900 13 764 Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer. Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har noe du vil selge.
|
|
|
|