LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #300 på: mai 15, 2009, 14:02:07 pm » |
|
Etter å ha sett resultatet av den moderate innkorting på bilen min begyner jeg å lure på om ikke cal-look stuk er mere meg Lite trolig at jeg kommer til å ha så smal forstilling i mange år....... Feber igjen? 
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #301 på: mai 15, 2009, 14:38:23 pm » |
|
Desto mer man korter inn, desto stivere blir fjæringen pga torsjonsstavene blir kortere.
Senking i seg selv forandrer også stiveheten, idet armens lengde forandres mellom oppheng av hjul og torsjonsstavene. Mykest skal det i teorien være når armen står vannrett, og den ligger vel ca slik med lastet bil original?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #302 på: mai 15, 2009, 15:54:55 pm » |
|
Mykest skal det i teorien være når armen står vannrett
Det stemmer ved stillestående bil
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #303 på: mai 15, 2009, 16:06:25 pm » |
|
Mykest skal det i teorien være når armen står vannrett
Det stemmer ved stillestående bil Interessant tema, har ikke konkludert helt på det. I alle tilfelle skal en jo kunne dekomponere kraften i en som gir et motmoment på hjulet og en som gir en vertikal kraft opp gjennom opphenget (tenkt at kraften angriper rett under akseltapp) Hvilken vinkel står bærearmene originalt når bilen har sjåfør inni?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #304 på: mai 15, 2009, 19:18:07 pm » |
|
Jeg har laget en slik tegning som dekomponerer disse kreftene en gang i tiden, men jeg klarer ikke å finne den nå. Med armer som peker oppover så vil bilen ved en gitt hastighet i prinsipp være helt stum (da hjulopphenget ikke har noen plass å rømme)
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #305 på: mai 15, 2009, 21:16:13 pm » |
|
Jeg husker tegningen, men er usikker på om den er riktig. Ref det jeg skrev over om dekomponering og hvordan da kreftene går gjennom forstillingen.
Ser en på de aller fleste forstillinger, og bakstillingen på bobla også forsåvidt, så vil man under samme antagelse også komme frem til at de er like stumme slik jeg ser det.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #306 på: mai 15, 2009, 22:21:11 pm » |
|
Bærearmene på en orginalbil peker gaske mye nedover. Med eller uten fører spiller liten trille... Så vidt jeg kan forstå så vil dette fungere som en punching ball. Når bilen møter et hinder "slår" bare bærearmene oppover. Ergo det skal lite krefter til for å løfte opp hjulet og fjæringen blir myk. Slik min boble står nå, med senkespindler og ca 6 cm over bakken foran så peker bærearmene svakt oppover. Før spindlene kom på pekte de radikalt oppover og det er årsaken til at bilen ble stiv med det oppsettet. Er ikke mye fjæringsbevegelse man får når armene ellerede i utgangspunktet peker nesten "rett opp". Nå med innkorting er den stiv fordi fjærene har blitt ganske mye kortere. Har ennå ikke fått prøvd bilen ordentlig, men jeg er ganske sikker på at den nå er relativt grusom å kjøre........ Stiv som den berømte stokken  Har noen et nyrebelte å selge??
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #307 på: mai 15, 2009, 22:45:18 pm » |
|
Har noen liggende, hva er livmålet? 
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #308 på: mai 15, 2009, 23:33:32 pm » |
|
Har noen liggende, hva er livmålet?  Det tør jeg ikke nevne på nett!!
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #309 på: mai 15, 2009, 23:59:09 pm » |
|
Med litt spennende forskning kan man finne ut hvor mye man korter for å oppveie de "negative" effektene av senkespindler 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #310 på: mai 16, 2009, 00:01:01 am » |
|
Har noen liggende, hva er livmålet?  Det tør jeg ikke nevne på nett!! Tror faktisk jeg har vokst fra de fleste jeg har, av en eller annen grunn...
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
    
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
 |
« Svar #311 på: mai 16, 2009, 10:20:09 am » |
|
Med litt spennende forskning kan man finne ut hvor mye man korter for å oppveie de "negative" effektene av senkespindler  Så lite som 2" Hjelper faktisk. Har ikke tenk på det før, men det er selvsagt derfor min ikke er så myk som den var med vanlig puma og spindler. Men fortsatt er den veldig behagelig å kjøre.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #312 på: mai 16, 2009, 10:40:33 am » |
|
Med litt spennende forskning kan man finne ut hvor mye man korter for å oppveie de "negative" effektene av senkespindler  Godt poeng. Et sted melom orginal og min 5" ligger nok det optimale.
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #313 på: mai 16, 2009, 14:08:51 pm » |
|
Har lest på thesamba at alt ned til 4" innkorting går fint. 5" var visst den ekstra tommen som skulle til for at den ble SKIKKELIG stiv. Var en som bytta fra 5" til 4" og merket stor forskjell!
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #314 på: mai 16, 2009, 14:30:14 pm » |
|
For å si det sånn: Det tror jeg på! Og jeg begyner også å forstå at en 6" innkorting fungerer helt ok uten dempere. For hvorfor ha dempere når bilen alikevel ikke fjærer?? De med 6" eller mere kan sikkert like godt bytte ut fjærene med masive firkanjern. Da trenger de helt sikkert ikke dempere......
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #315 på: mai 16, 2009, 20:00:51 pm » |
|
Man kan jo kutte ut noen fjærer og få fjæringen igjen... 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
kammiz
Supermedlem
    
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
 |
« Svar #316 på: mai 18, 2009, 10:55:42 am » |
|
oisann her var det jo kommet igang en skikkelig diskusjon.  jeg har selv hørt at 4" innkorting er såpass moderat at det ikke påvirker kjøregenskapene veldig negativt. Stivere vil det vel bli ja, men jeg har jo derfor gått for spindler for å beholde litt fjæringsvei. I tillegg må man jo også tenke på at spindler motvirker innkorting litt, fordi de bygger utover. jeg skal i utgangspunktet kjøre med originalhjul, men det blir Fuchs-felger etterhvert, forhåpentligvis innen neste sesong. Jeg ønsker ikke å få "campingbil" utseende, men jeg må innrømme at jeg synes det er mye penere med det utseendet, enn felger som flukter med skjermkanten eller bygger utenfor. Bobla kler at hjula forsvinner litt inne i de deilige volumiøse skjermene.  hvor mye jeg skal senke er usikkert, horna stikker vel ut i panna mi når vi skal montere senkinga.. jeg elsker skamsenk. hehe. men det siste illustrasjonsbildet er nok en god pekepinn.
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
Low67
Medlem
  
Innlegg: 173
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #317 på: mai 18, 2009, 11:08:35 am » |
|
Med litt spennende forskning kan man finne ut hvor mye man korter for å oppveie de "negative" effektene av senkespindler  Godt poeng. Et sted melom orginal og min 5" ligger nok det optimale. Å montere 2 justerere pr. rør, er vel en grei mulighet. Om man vil ha stiv bil med "normal" sporvidde og drop spindler. Eller bredde den "holderen" til fjærpakka. Nesten rart ingen selger det, når jeg tenker meg om...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
kammiz
Supermedlem
    
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
 |
« Svar #318 på: mai 18, 2009, 15:40:45 pm » |
|
Med litt spennende forskning kan man finne ut hvor mye man korter for å oppveie de "negative" effektene av senkespindler  Godt poeng. Et sted melom orginal og min 5" ligger nok det optimale. Å montere 2 justerere pr. rør, er vel en grei mulighet. Om man vil ha stiv bil med "normal" sporvidde og drop spindler. Eller bredde den "holderen" til fjærpakka. Nesten rart ingen selger det, når jeg tenker meg om... nå datt jeg av? 
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #319 på: mai 18, 2009, 15:47:05 pm » |
|
Det sitter en holder inne i forstillingen, som vris når du justerer forstillingen... om denne var bredere så ville mindre av fjærstavene kunne vri seg - vips er den stivere. Samme prinsipp som å sette fire justerere i forstillingen.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
kammiz
Supermedlem
    
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
 |
« Svar #320 på: mai 18, 2009, 16:52:32 pm » |
|
Det sitter en holder inne i forstillingen, som vris når du justerer forstillingen... om denne var bredere så ville mindre av fjærstavene kunne vri seg - vips er den stivere. Samme prinsipp som å sette fire justerere i forstillingen.
ahaaa! hehe. 
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
kammiz
Supermedlem
    
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
 |
« Svar #321 på: mai 19, 2009, 23:21:51 pm » |
|
idag har jeg fikset ventilasjonsvinduet på førerdøra. sveiset på igjen tappen under ruta.  nesten umulig å se.  kjørte også en liten tur med den, artig å se hvordan folk glor. 
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
kammiz
Supermedlem
    
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
 |
« Svar #322 på: mai 21, 2009, 18:26:20 pm » |
|
fått gjort litt mer idag, har skiftet olje til classic 20w50, fått hengt opp igjen taktrekket inni bilen og tok en tur til dr. laban for å vise frem gliset. må få kjøpt ny retningsviser-pære på ene siden og så har jeg bestilt nytt bremsevæsketanklokk, gjennomføringsgummi for oljedamprøret pluss sånn tut til oljedamprøret, har også bestilt nye tennpluggsledninger. må også fikse tuten, den lager bare en kneppelyd når man prøver. må også få strammet håndbrekk. tok av lokket foran for å se på stramminga, men jeg forsto ikke så mye. hvordan strammes dette?? noen bilde. bilen fikk noen regndråper på seg på turen også, så vindusviskerene fikk prøvd seg.    
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
roarrag57
Seniormedlem
   
Innlegg: 380
Bosted: dokka
|
 |
« Svar #323 på: mai 21, 2009, 23:06:45 pm » |
|
fyyyyy så fin bil....får itte sagt det nok......
|
|
|
Loggført
|
bumblebee
|
|
|
kammiz
Supermedlem
    
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
 |
« Svar #324 på: mai 21, 2009, 23:41:47 pm » |
|
fyyyyy så fin bil....får itte sagt det nok......
takktakk. bildene lyver litt. må gyve på krommen for å friske opp igjen den og lakken trenger en polering. da skal du se fin bil da! 
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #325 på: mai 22, 2009, 12:30:04 pm » |
|
Mulig jeg har litt feber idag, men synes kansje det er litt trist å "modde" denne flotte orginalbilen.....
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
kammiz
Supermedlem
    
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
 |
« Svar #326 på: mai 22, 2009, 12:55:01 pm » |
|
vi får alle litt feber når vi ser noe vi ikke liker. fordelen med å se noe man ikke liker er at man ender opp med å like det man liker enda bedre. hvis man aldri hadde sett noe man ikke likte ville alle vært likegyldige til det de liker, fordi alt er likt.. du bør altså takke meg for det jeg gjør, slik at du styrker din egen smak og liker det du liker enda bedre! 
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #327 på: mai 23, 2009, 02:01:06 am » |
|
Wow 
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #328 på: mai 23, 2009, 21:56:49 pm » |
|
Kjør på kammiz! Få den ned på jorda der den skal være!
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #329 på: mai 23, 2009, 23:58:09 pm » |
|
Jeg har fjernet noen innlegg som var av en karakter vi ikke ønsker på VWnorge
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
|