Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« på: februar 13, 2009, 11:28:10 am » |
|
Så disse på thesamba. Er løsningen dum eller lur?   Ser jo ut som en enkel måte å senke på. Og man slipper problematikken med å slå fjærplatene oppi tårna som demperene er festet til i bunnplata! Derimot ser jeg for meg en variant der man ikke maltrakterer det orginale demperfestet i akselrøra.
|
|
« Siste redigering: februar 13, 2009, 19:30:26 pm av Empiboy.... »
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #1 på: februar 13, 2009, 16:16:28 pm » |
|
Ser veldig enkelt ut da, men likte ikke helt "strekket" på håndbrekkvaieren. Brekket vil vel dras på ved fjæring opp? Støtdemperfestet vil vel også bryte veldig.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #2 på: februar 13, 2009, 19:34:48 pm » |
|
Ser veldig enkelt ut da, men likte ikke helt "strekket" på håndbrekkvaieren. Brekket vil vel dras på ved fjæring opp? Støtdemperfestet vil vel også bryte veldig.
Ikke alt her ser like smart ut! Men teoretisk og med div modifikasjoner kansje? Brekkvaieren står dumt i forhold til orginalt. Men jeg er usikker på om den strammer seg ved bevegelse. Alle delene henger jo sammen og vil bevege seg likt. Fant et annet bilde hvor de hadde boret hull i fjærplata som vaieren gikk igjenom. Mye snedig de gjør i utlandet!
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #3 på: februar 13, 2009, 21:57:18 pm » |
|
Hvorfor innebærer alle modifikasjoner i USA alltid 3/8 stålplate... MÅ de absolutt ha tunge biler. Hvor i bilindustrien ellers bruker de så grovt gods  Ufjæret vekt er det noe som heter. Og en bil med gode kjøreegenskaper har alltid lav ufjæret vekt... Men dette produkter er vel helst for de som skal senke bilen og fortsatt ha rette hjul... Dvs de som hever gir og motor... ser ikke helt for meg brekkasjen om girkassa hadde sitti der den skulle fra Volkswagen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
alask
|
 |
« Svar #4 på: februar 13, 2009, 22:42:12 pm » |
|
stili at de har leggi imellom 3-4 skiver på den øverste bolten også!! hehe
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #5 på: februar 13, 2009, 22:51:28 pm » |
|
Jeg har sett verre løsninger her hjemme på berget gitt...
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #6 på: februar 13, 2009, 23:46:57 pm » |
|
Uansett en spesiell ide. Det jeg likte med dette er at ikke fjærplatene smeller oppi dempertårnene. På min bil som orginalt er levert uten bumpstop's bak er dette et problem. Tross i moderat senking bak. Det slår ikke, det dundrer når jeg kommer over litt store fartsdumper. Etter at jeg kappet litt av fjærplatene ble dette problemet nesten borte, men nå som jeg vurderer å gå lavere kunne dette prinsippet vært en ide.
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #7 på: februar 13, 2009, 23:53:36 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: november 20, 2010, 18:27:21 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
JOL
Nybegynner

Innlegg: 37
Bosted: Sør Trøndelag
|
 |
« Svar #8 på: februar 14, 2009, 00:00:32 am » |
|
Dette så ikke dumt ut 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #9 på: februar 14, 2009, 00:11:37 am » |
|
Det som er dumt her er vel som nevnt tidligere at vaieren til brekket får en ugunstig "strekk" og at de har Kappet bort det orginale demperfestet. Må jo finnes en måte å lage slike på hvor man heller kan benytte de orginale festene og en kortere demper.
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #10 på: februar 14, 2009, 00:19:12 am » |
|
Det som er dumt her er vel som nevnt tidligere at vaieren til brekket får en ugunstig "strekk" og at de har Kappet bort det orginale demperfestet. Må jo finnes en måte å lage slike på hvor man heller kan benytte de orginale festene og en kortere demper.
Originale demperfestet må vel vike uansett, da dette kommer til å bli midt på fjærplata. Hadde en diskusjon her tidligere i kveld, og vi kom bare frem til bar positive ting med denne plata. Eneste blir brekkvaier, men som sagt tidligere kan dette løses med ett hull i fjærplata.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #11 på: februar 14, 2009, 00:39:44 am » |
|
Demperfestet lurer jeg på om kansje er avhengig av hvor gammle akselrør som står på bilen. Jeg husker ikke helt men de som er på min 58 er av typen hvor ikke demperfestet er vridd og jeg tror heller ikke dette bygger veldig langt inn under bilen. Men sikker er jeg ikke. Får se når jeg henter hjem bilen for sommeren.
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #12 på: februar 14, 2009, 01:14:29 am » |
|
Jeg har sett verre løsninger her hjemme på berget gitt...
Få se.... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #13 på: februar 14, 2009, 02:09:47 am » |
|
Som i Norge.... ;-) Er bare å surfe innom biler til salgs på finn.no så finner man litt av hvert gitt...
Jeg snakket ikke om hjemme på berget som i min garasje! Selv om jeg har hatt en svenskebil der med noen finurlige løsninger som innebar bl.a. gaffa tape :-D
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
RobInThaHood
Supermedlem
    
Innlegg: 616
Bosted: stavanger omegn og sånt
|
 |
« Svar #14 på: februar 16, 2009, 00:50:58 am » |
|
Kjøpte slike "senkefester" fra USA tidl. i år. Har ikke fått prøvd dem enda, men tenkte å få prøvd dem på 64- T1-en. Falt for tanken med å opprettholde rett geometri, ved senket bil. Så det gjenstår og se hvordan dette vil fungere i praksis. Mtp brekkvaier må det finnes en bedre løsning 
|
|
|
Loggført
|
It's not a hobby; it's a way of life!
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #15 på: februar 16, 2009, 01:01:10 am » |
|
eehhh...
då får jo akkurat samme hjulvinkelen hvis du senker like mye.... hvis ikke må du flytte opp girkassa som nevnt lenger opp her
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #16 på: februar 16, 2009, 01:31:53 am » |
|
Han tenker på spissingen... Ikke Camberen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
OTO
Supermedlem
    
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik
|
 |
« Svar #17 på: februar 16, 2009, 10:55:47 am » |
|
Jeg tenkte med en gang på at dette produktet egentlig er ment for de som fjerner reduksjonsbokser på splittbuss, for å unngå den enorme senkeeffekten.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Elwood
Supermedlem
    
Innlegg: 721
Bosted: Hamar, Hedmark
Our lady of blessed acceleration.Don`t fail me now
|
 |
« Svar #18 på: februar 16, 2009, 12:47:16 pm » |
|
Noen som kan lage slike her? Kan tenke meg å prøve disse. Ser ikke så altfor dyrt ut hvis en har tilgang på de riktige maskinene. Kanskje noe for "Formula Vee" å sette i produksjon
|
|
« Siste redigering: februar 16, 2009, 12:49:11 pm av Elwood »
|
Loggført
|
Tjofadderittan - två fingrar i ............kylskåpet.
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #19 på: februar 16, 2009, 12:49:06 pm » |
|
Noen som kan lage slike her? Kan tenke meg å prøve disse. Ser ikke så altfor dyrt ut hvis en har tilgang på de riktige maskinene.
Har en plan...
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Elwood
Supermedlem
    
Innlegg: 721
Bosted: Hamar, Hedmark
Our lady of blessed acceleration.Don`t fail me now
|
 |
« Svar #20 på: februar 16, 2009, 12:49:39 pm » |
|
Noen som kan lage slike her? Kan tenke meg å prøve disse. Ser ikke så altfor dyrt ut hvis en har tilgang på de riktige maskinene.
Har en plan... Count me in 
|
|
|
Loggført
|
Tjofadderittan - två fingrar i ............kylskåpet.
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #21 på: februar 16, 2009, 17:47:10 pm » |
|
Om fjærplata er helt horisontal så er spissingen riktig med denne klædden på, peker fjærplaten litt ned flytter denne løsningen hjulet litt ekstra bakover, og skrår fjærplaten oppover flyttes hjulet ekstra mye frem. Endringen i spissing gjennom fjæringsveien endres mye pga at man i praksis har flyttet akselen ut av sirkelen som fjæringen følger. Funker helt likt som lengre fjærplater.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #22 på: februar 16, 2009, 20:28:06 pm » |
|
Om fjærplata er helt horisontal så er spissingen riktig med denne klædden på, peker fjærplaten litt ned flytter denne løsningen hjulet litt ekstra bakover, og skrår fjærplaten oppover flyttes hjulet ekstra mye frem. Endringen i spissing gjennom fjæringsveien endres mye pga at man i praksis har flyttet akselen ut av sirkelen som fjæringen følger. Funker helt likt som lengre fjærplater.
Enig. Vet du om det finnes lengere/ bøyde fjærplater ala baybuss til T-1 å få kjøpt ferdig noe sted?
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #23 på: februar 16, 2009, 21:48:58 pm » |
|
Det dukker opp red9design på netthinnen min... men det kan være lenge siden...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #24 på: februar 16, 2009, 22:20:01 pm » |
|
Disse gjør vel samme jobben som reduksjonsbokser sånn i praksis, bortsett fra reduksjonen... 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #25 på: februar 16, 2009, 22:26:58 pm » |
|
Disse gjør vel samme jobben som reduksjonsbokser sånn i praksis, bortsett fra reduksjonen...  Hmm, hvordan vil cambern bli da? Vanlig svingkasse, og disse på en splittbuss.. Må senke motor og kasse tilsvarende da vel?
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
tovwair
Supermedlem
    
Innlegg: 713
Bosted: Sander
|
 |
« Svar #26 på: februar 16, 2009, 22:32:20 pm » |
|
Men noe av gleden med å senke boble er vel å få den kule "skrævinga"....?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #27 på: februar 16, 2009, 22:40:02 pm » |
|
Men noe av gleden med å senke boble er vel å få den kule "skrævinga"....?
Skrævinga blir den samme på boble, både med og uten disse platene..
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #28 på: februar 16, 2009, 22:59:12 pm » |
|
Var noen varianter av droppa fjærplater her! http://www.red9design.com/type1.htm
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
|