Hansi
Supermedlem
    
Innlegg: 521
Bosted: Ørskog
tlf: 949 72 075
|
 |
« på: februar 18, 2009, 16:46:19 pm » |
|
har en 67 med lange aksler som jeg har planer om å slippe ned litt bak, vil jeg få negativ camber på hjula eller vil de stå slik som de "skal" gjøre,rett opp og ned? nesten en fordel å vite før jeg kjøper nye dekk så det ikke subber 
|
|
|
Loggført
|
Member of the  Vintage VW-Club of Møre & Romsdal 67 t1-- 70 westy
|
|
|
|
Hansi
Supermedlem
    
Innlegg: 521
Bosted: Ørskog
tlf: 949 72 075
|
 |
« Svar #2 på: februar 18, 2009, 17:25:40 pm » |
|
med "skræv" da eller? ettersom du skrev "ligge" 
|
|
|
Loggført
|
Member of the  Vintage VW-Club of Møre & Romsdal 67 t1-- 70 westy
|
|
|
torvw
Juniormedlem
 
Innlegg: 67
Bosted: FURNES
|
 |
« Svar #3 på: februar 18, 2009, 17:26:52 pm » |
|
skræv ja 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
anders.
Supermedlem
    
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg
|
 |
« Svar #4 på: februar 18, 2009, 17:27:23 pm » |
|
hvordan felger ska du ha ?
|
|
|
Loggført
|
1 up
|
|
|
Hansi
Supermedlem
    
Innlegg: 521
Bosted: Ørskog
tlf: 949 72 075
|
 |
« Svar #5 på: februar 18, 2009, 17:29:27 pm » |
|
hvordan felger ska du ha ?
kromma GB 
|
Member of the  Vintage VW-Club of Møre & Romsdal 67 t1-- 70 westy
|
|
|
anders.
Supermedlem
    
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg
|
 |
« Svar #6 på: februar 18, 2009, 17:32:14 pm » |
|
fett  jeg regner med 185 60 15 blir helt passe på de felgene uten att det subber 
|
|
|
Loggført
|
1 up
|
|
|
Hansi
Supermedlem
    
Innlegg: 521
Bosted: Ørskog
tlf: 949 72 075
|
 |
« Svar #7 på: februar 18, 2009, 17:50:16 pm » |
|
ok takk for info  var nemlig en som sa at bobler med lange aksler ikke får skræv... så jeg lurte på om jeg skulle lage cal-looker av denne.. og kjøpe en eldre bil som resto... ska ha en av hver uansett.. men nå blir det senk, ny lakk og masse stæsj på 67'n 
|
|
|
Loggført
|
Member of the  Vintage VW-Club of Møre & Romsdal 67 t1-- 70 westy
|
|
|
anders.
Supermedlem
    
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg
|
 |
« Svar #8 på: februar 18, 2009, 17:56:18 pm » |
|
ok takk for info  var nemlig en som sa at bobler med lange aksler ikke får skræv... så jeg lurte på om jeg skulle lage cal-looker av denne.. og kjøpe en eldre bil som resto... ska ha en av hver uansett.. men nå blir det senk, ny lakk og masse stæsj på 67'n  konge  bobler med irs bakstilling skræver ikke så mye , men skræver de å med masse senk . men 67mod skrever masse  det er hvel ikke før på 70 tallet det kom irs
|
|
|
Loggført
|
1 up
|
|
|
torvw
Juniormedlem
 
Innlegg: 67
Bosted: FURNES
|
 |
« Svar #9 på: februar 18, 2009, 18:10:58 pm » |
|
ok takk for info  var nemlig en som sa at bobler med lange aksler ikke får skræv... så jeg lurte på om jeg skulle lage cal-looker av denne.. og kjøpe en eldre bil som resto... ska ha en av hver uansett.. men nå blir det senk, ny lakk og masse stæsj på 67'n  konge  bobler med irs bakstilling skræver ikke så mye , men skræver de å med masse senk . men 67mod skrever masse  det er hvel ikke før på 70 tallet det kom irs irs skræver ikke om du senker dem nei!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #10 på: februar 18, 2009, 18:17:01 pm » |
|
Senker du nok så gjør de vel det, men ikke på langt nær så mye som svingaksel....
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
torvw
Juniormedlem
 
Innlegg: 67
Bosted: FURNES
|
 |
« Svar #11 på: februar 18, 2009, 18:25:47 pm » |
|
Senker du nok så gjør de vel det, men ikke på langt nær så mye som svingaksel....
kanskje 2-3mm med kjørbar senking
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #12 på: februar 18, 2009, 18:39:15 pm » |
|
Kjørte da med min senking... 
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
torvw
Juniormedlem
 
Innlegg: 67
Bosted: FURNES
|
 |
« Svar #13 på: februar 18, 2009, 18:42:28 pm » |
|
Kjørte da med min senking...  ja men nå prater vi på senkede biler da 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hansi
Supermedlem
    
Innlegg: 521
Bosted: Ørskog
tlf: 949 72 075
|
 |
« Svar #14 på: februar 18, 2009, 18:44:49 pm » |
|
kjørbar senking er vel et vidt begrep... spørs vel hvem som kjører 
|
|
|
Loggført
|
Member of the  Vintage VW-Club of Møre & Romsdal 67 t1-- 70 westy
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #15 på: februar 18, 2009, 18:46:00 pm » |
|
Kjørte da med min senking...  ja men nå prater vi på senkede biler da  Kan ikke huske å ha sett lavere 02 i Norge...  ? 
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
torvw
Juniormedlem
 
Innlegg: 67
Bosted: FURNES
|
 |
« Svar #16 på: februar 18, 2009, 18:51:00 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Svein.
Supermedlem
    
Innlegg: 2442
Bosted: Lørenskog
|
 |
« Svar #18 på: februar 19, 2009, 12:48:49 pm » |
|
har en 67 med lange aksler som jeg har planer om å slippe ned litt bak, vil jeg få negativ camber på hjula eller vil de stå slik som de "skal" gjøre,rett opp og ned? nesten en fordel å vite før jeg kjøper nye dekk så det ikke subber  Hei Har en 60 mod med lange aksler. Her er den senket et hakk inne og med 195/60-15. Med mer senk mer skræv................. Mvh Svein
|
|
« Siste redigering: februar 19, 2009, 12:50:43 pm av Svein. »
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
Hansi
Supermedlem
    
Innlegg: 521
Bosted: Ørskog
tlf: 949 72 075
|
 |
« Svar #19 på: februar 19, 2009, 12:56:33 pm » |
|
fin bil  mye du har senka da? 2 hakk eller?
|
|
|
Loggført
|
Member of the  Vintage VW-Club of Møre & Romsdal 67 t1-- 70 westy
|
|
|
Svein.
Supermedlem
    
Innlegg: 2442
Bosted: Lørenskog
|
 |
« Svar #20 på: februar 19, 2009, 13:04:48 pm » |
|
har en 67 med lange aksler som jeg har planer om å slippe ned litt bak, vil jeg få negativ camber på hjula eller vil de stå slik som de "skal" gjøre,rett opp og ned? nesten en fordel å vite før jeg kjøper nye dekk så det ikke subber  Hei Har en 60 mod med lange aksler. Her er den senket 1 hakk inne og med 195/60-15. Med mer senk mer skræv................. Mvh Svein
|
|
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
Johnny Oeen
Seniormedlem
   
Innlegg: 280
Bosted: Sogndal
|
 |
« Svar #21 på: februar 19, 2009, 13:18:17 pm » |
|
Hiver inn eit spørsmål i tråden her( håper det går greit?) :
Hva er forskjellen mellom korte og lange aksler, kva typer har evt korte og lange, ulemper/ fordeler med begge?
mvh
Johnny
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hansi
Supermedlem
    
Innlegg: 521
Bosted: Ørskog
tlf: 949 72 075
|
 |
« Svar #22 på: februar 19, 2009, 13:22:08 pm » |
|
har en 67 med lange aksler som jeg har planer om å slippe ned litt bak, vil jeg få negativ camber på hjula eller vil de stå slik som de "skal" gjøre,rett opp og ned? nesten en fordel å vite før jeg kjøper nye dekk så det ikke subber  Hei Har en 60 mod med lange aksler. Her er den senket 1 hakk inne og med 195/60-15. Med mer senk mer skræv................. Mvh Svein på tide med briller ja 
|
|
|
Loggført
|
Member of the  Vintage VW-Club of Møre & Romsdal 67 t1-- 70 westy
|
|
|
Hansi
Supermedlem
    
Innlegg: 521
Bosted: Ørskog
tlf: 949 72 075
|
 |
« Svar #23 på: februar 19, 2009, 13:30:03 pm » |
|
Hiver inn eit spørsmål i tråden her( håper det går greit?) :
Hva er forskjellen mellom korte og lange aksler, kva typer har evt korte og lange, ulemper/ fordeler med begge?
mvh
Johnny
hjula kommer lenger ut i skjermen med lange aksler.. men fordeler og ulemper vet jeg ikke noe særlig om, bortsett fra at felgutvalget er mye bedre... men det er vel bobler med 4x130 boltsirkel som har lange aksler og de med fem bolts som har korte..
|
|
|
Loggført
|
Member of the  Vintage VW-Club of Møre & Romsdal 67 t1-- 70 westy
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #24 på: februar 19, 2009, 16:31:25 pm » |
|
Men lange aksler kan enkelt bygges om til 5x205 bolt.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Lynet
Seniormedlem
   
Innlegg: 308
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #25 på: februar 20, 2009, 01:33:37 am » |
|
Hiver inn eit spørsmål i tråden her( håper det går greit?) :
Hva er forskjellen mellom korte og lange aksler, kva typer har evt korte og lange, ulemper/ fordeler med begge?
mvh
Johnny
Forskjellen ligger i navnet; frem til 66-modell var akslene korte, for 67-modellen ble de lange og de holdt seg lange fra -68 og oppover. Fordelen med lange aksler er større sporvidde = mer stabilitet. En annen fordel er at samme fjæringsvei gir noe mindre utslag på camber. Ser ingen ulemper med lange aksler, eller fordeler med korte.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Johnny Oeen
Seniormedlem
   
Innlegg: 280
Bosted: Sogndal
|
 |
« Svar #26 på: februar 20, 2009, 08:46:50 am » |
|
Kan korte og lange akslinger byttes om? dvs lange akslinger på ein bil som har kort, og motsatt? kva må da evt byttes i tillegg til akslingene?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
alask
|
 |
« Svar #27 på: februar 20, 2009, 09:17:22 am » |
|
det er i utgangs punktet bare akslingene som må byttes men om du skal beholde 5 bolt trommel så må du fikse til en spcer til trommelen
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|