Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« på: februar 21, 2009, 14:49:42 pm » |
|
Jeg har en liten diskusjon med meg selv om hvorvidt jeg skal montere en åndeboks på cheap'o prosjektet.. Finnes det noen rammer for når dette er nyttig, eller er det en "prøv og se" sak? Hvis det er lite trolig at det har en funksjon på en såpass liten motor vil jeg helst la være, men hvis det kan være gunstig så har jeg en liggende. Enkelte ruter jo også en slange direkte fra påfyllinga til det ene luftfilteret - har det noen hensikt eller blir det det bare søl i den gasseren? Motoren er for ordens skyld en T1 1584 , 9.7:1, Engle 110, 2x40 DRLA. Takker for inspill og erfaringer 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
tezer
Supermedlem
    
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken
|
 |
« Svar #1 på: februar 21, 2009, 16:50:52 pm » |
|
Det er vel mere nødvendig med åndeboks på en større kubikk motor eller veldig høy komp motor som da gir mere trykk i blokka som i blant den orginale luftinga ikke klarer og ta unna for!med olje søl og blåste pakkninger som følge!
|
|
|
Loggført
|
Vw 1302
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #2 på: februar 21, 2009, 17:24:37 pm » |
|
Turtallsområde spiller vel også inn etter hva jeg forstår, skal du dra på litt blir det vel også mer trykk og oljedamp som må ut av blokken en eller annen vei. Bedre gjennom en åndeboks når du likevel har den liggende enn blåste pakninger?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #3 på: februar 21, 2009, 19:20:18 pm » |
|
Jo på stor motor er dette åpenbart en nødvendighet, men denne blir jo hverken særlig stor eller noe turtallsmonster. Tanken var vel helst å holde det så cleant som mulig, uten slanger og fjas. PÅ en annen side er lekkasjer såpass uønsket at jeg antakelig safer og bruker den jeg har..
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
tezer
Supermedlem
    
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken
|
 |
« Svar #4 på: februar 21, 2009, 19:26:46 pm » |
|
Med den trimminga dere har på den motoren så er jeg ganske sikker på att dere ikke trenger det!og det er jo bare og kjenne hvor mye det blåser da en tar av oljekorka etter at motoren er starta! er det veldig mye så sett på en, er det normalt så er det jo ikke noe problem!er ikke før en begynner og kjøre hardt att det blir noe problem og da kan du jo montere hvis du ser att det er mye trykk! og vet på type4 motorer så trengte vi ikke åndeboks før vi gikk opp i kubikk selv om vi dro dem bra over 8000rpm med 12-1 i komp!
|
|
|
Loggført
|
Vw 1302
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #5 på: februar 22, 2009, 13:22:21 pm » |
|
Er det åndeboks eller ånding vi snakker om? Før VW valgte å bli miljøbeviste å koble åndingen til luftfilteret hadde motorerne et 13mm rør ned langs dynamofoten til friluft. Dette på en bitteliten motor med lavt turtall, jeg forsøker å få til litt mer enn det når jeg ånder i hvertfall... Det er jo litt komisk med CSP's åndeboks som har fire inganger på ca 8mm og to utganger på samme størrelse til friluft... går det regnestykket opp?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #6 på: februar 22, 2009, 14:01:45 pm » |
|
Hiver meg på i denne tråden jeg også.
Dette temaet har jeg også gått å lurt litt på. Til min 1915 som er i ferd med å monteres fra longblock til turnkey har jeg fremdeles dynamofoten som stod på 1776 motoren tjelta bygget. Denne har det 13 mm røret ned fra oljepåfyllingen rett ut i friluft.
Har kjøpt åndeboks, men tenkte å kun kjøre ånding fra toppdekslene til denne.
Hva trenger jeg på en 1915 med 10,5:1 i komp og 2 x 44 weber ?
Trenger jeg ånding i bensinpumpe block-off når jeg har den originale dynamofoten ? Trenger jeg ånding i toppdekslene ?
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #7 på: februar 22, 2009, 15:10:07 pm » |
|
Trenger jeg ånding i bensinpumpe block-off når jeg har den originale dynamofoten ? Trenger jeg ånding i toppdekslene ?
Slik jeg ser det lurt å slippe ut trykket fra der det "oppstår", dvs i blokka, helst skal man klare å få atmosfærisk trykk eller mindre (tørrsump?) der inne, da må det ventileres. Olje (og alt annet) har det med å søke dit det er lavest trykk. Oljen blir pumpet opp til toppene av oljepumpa, men er det lavere atmosfærisk trykk der så er den lite motivert til å renne tilbake til blokka. Se også for deg hvordan det alltid vil blåse opp til toppene om det er der trykket kommer seg ut, det vil nok også være litt kjipere å renne motsatt vei av denne blåsten. Dette er min egen teori, resten av verden ånder fra toppene, om det er pga det er bekvemt eller om det er Money see mokey do vet jeg ikke 
|
|
« Siste redigering: februar 22, 2009, 15:22:13 pm av JHU »
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #8 på: februar 22, 2009, 15:44:57 pm » |
|
Hørest fornuftig ut.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #9 på: februar 22, 2009, 15:54:30 pm » |
|
Jo på stor motor er dette åpenbart en nødvendighet, men denne blir jo hverken særlig stor eller noe turtallsmonster. Tanken var vel helst å holde det så cleant som mulig, uten slanger og fjas. PÅ en annen side er lekkasjer såpass uønsket at jeg antakelig safer og bruker den jeg har.. Tror du trenger åndeboks jeg . Modifisert med kam ,komp og diverse tåler jo denne motoren endel "hardkjør" og spesielt ved hard banekjøring kan det "værste " skje . Ryker det en stempel /oljering m.m kan det være greit å få dette utluftet . Tror dette er påbudt ved konkuranser . Ved vanlig kjøring er vel det orginale godt nok . Erich
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #10 på: februar 23, 2009, 11:15:56 am » |
|
Ånding er et litt spennende tema  Rent teoretisk skal luftmengden inne i motoren ikke endre seg, siden stemplene beveger seg i takt og bare flytter luftmassen fra side til side. Men siden det eksistere blow-by fra stempelringene vil luftmengden i blokken øke. Økt komp og sylindervolum gir behov for mer utlufting. Er enig med JHU om at det nok ikke er ideelt å lufte fra toppdekslene. Monter ånding fra bensinpumpe blokkoff og dynamofot, tror det er nok på din motor
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #11 på: februar 23, 2009, 11:34:41 am » |
|
jeg har gjort den enkle veien med ånding, koplet slanger fra ventilhus dekslene og opp til en bugpack åndeboks,og slangen som normalt går inn i luft filteret har jeg også opp til ånde boksen.
etter jeg gjorde dette ble det mye mindere kondens som blir avgitt fra oljen, under bruk av motor.dette ble mye bedere ledet bort og ut fra motor,så slipper man å ha den gule guffa under ventilhus dekslene men selv om det er nytt sylinder sett på denne motor kunne jeg føle litt trykk ut fra slangen fra ventilhus dekslene ved litt turtall.
men nå er denne motoren ikke noe super hig tech motor jeg nevner bare en 1600cc som er lett tunet
|
|
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #12 på: februar 23, 2009, 12:11:23 pm » |
|
På en snill bruksmotor får du nok bedre luft i blokka med ånding fra toppdekslene, men problemet ved hard bruk er at åndeboksen faktisk fylles med olje. Olja blåser opp slangene, og det besviser de JHU sier om at man faktisk bremser oljen for retur til blokka.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #13 på: februar 23, 2009, 12:31:07 pm » |
|
Har fått tak i bensinpumpe block off med lufting nå, har nytt bugpack åndehus liggende som sikkert er godt nok, skal jeg droppe ånding fra toppdekslene og kun kjøre ånding i blokka eller er begge deler bedre ?
Endre; sorry at jeg kupper tråden din.... du får gi meg litt julig senere.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #14 på: februar 23, 2009, 12:57:40 pm » |
|
Interessant, vet du/dere om noen som har forsket på kun ånding i blokka - og ikke i toppdekslene - for det JHU sier gir jo mening. Trenger jeg ånding i bensinpumpe block-off når jeg har den originale dynamofoten ? Trenger jeg ånding i toppdekslene ?
Slik jeg ser det lurt å slippe ut trykket fra der det "oppstår", dvs i blokka, helst skal man klare å få atmosfærisk trykk eller mindre (tørrsump?) der inne, da må det ventileres. Olje (og alt annet) har det med å søke dit det er lavest trykk. Oljen blir pumpet opp til toppene av oljepumpa, men er det lavere atmosfærisk trykk der så er den lite motivert til å renne tilbake til blokka. Se også for deg hvordan det alltid vil blåse opp til toppene om det er der trykket kommer seg ut, det vil nok også være litt kjipere å renne motsatt vei av denne blåsten. Dette er min egen teori, resten av verden ånder fra toppene, om det er pga det er bekvemt eller om det er Money see mokey do vet jeg ikke 
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #15 på: februar 23, 2009, 13:03:16 pm » |
|
Forsket og forsket... noen har passert forsknings stadiet; Selv kommer jeg ikke til å ha åndeslanger fra toppdekslene, men muligens en retur til sumpen. Mvh BB Interessant, vet du/dere om noen som har forsket på kun ånding i blokka - og ikke i toppdekslene - for det JHU sier gir jo mening. Trenger jeg ånding i bensinpumpe block-off når jeg har den originale dynamofoten ? Trenger jeg ånding i toppdekslene ?
Slik jeg ser det lurt å slippe ut trykket fra der det "oppstår", dvs i blokka, helst skal man klare å få atmosfærisk trykk eller mindre (tørrsump?) der inne, da må det ventileres. Olje (og alt annet) har det med å søke dit det er lavest trykk. Oljen blir pumpet opp til toppene av oljepumpa, men er det lavere atmosfærisk trykk der så er den lite motivert til å renne tilbake til blokka. Se også for deg hvordan det alltid vil blåse opp til toppene om det er der trykket kommer seg ut, det vil nok også være litt kjipere å renne motsatt vei av denne blåsten. Dette er min egen teori, resten av verden ånder fra toppene, om det er pga det er bekvemt eller om det er Money see mokey do vet jeg ikke 
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #16 på: februar 23, 2009, 13:04:06 pm » |
|
Trenger jeg ånding i bensinpumpe block-off når jeg har den originale dynamofoten ? Trenger jeg ånding i toppdekslene ?
Slik jeg ser det lurt å slippe ut trykket fra der det "oppstår", dvs i blokka, helst skal man klare å få atmosfærisk trykk eller mindre (tørrsump?) der inne, da må det ventileres. Olje (og alt annet) har det med å søke dit det er lavest trykk. Oljen blir pumpet opp til toppene av oljepumpa, men er det lavere atmosfærisk trykk der så er den lite motivert til å renne tilbake til blokka. Se også for deg hvordan det alltid vil blåse opp til toppene om det er der trykket kommer seg ut, det vil nok også være litt kjipere å renne motsatt vei av denne blåsten. Dette er min egen teori, resten av verden ånder fra toppene, om det er pga det er bekvemt eller om det er Money see mokey do vet jeg ikke  Type4 motoren har jo ånding fra topp som standard. Siden dette er noe vag selv har funnet ut av, så må det vel være noe i det også?
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #17 på: februar 23, 2009, 13:10:35 pm » |
|
Ånding er noe som hører til utslitte motorer :-)
Jeg personlig ånder ikke toppene. Men anbefaler alltid slanger til catch tank da jeg har opplevd at topp-dekslene blir overfyllt med olje over 8500 rpm.. og har du de da koblet til en sånn søt liten Bugpack sak blir det fort klin i motorrommet. Da disse ikke er annet enn et filter.
På overladede motorer med mye ladetrykk bør det åndes i toppene. Spesiellt om det er litt klaring på ventilstyringer.
Ellers holder det med ånding rett fra blokka. Men gjerne noe større enn 10mm. Jo større... jo bedre.
Men som sagt... ånding hører ikke hjemme på en motor i god form. Kun pulser fra stempelbevegelsene.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #18 på: februar 23, 2009, 13:22:46 pm » |
|
Da kanskje jeg skal konsentrere på åndinga fra veivhuset - via dynamofot og gjennom bensinpumpeblockoff - gode tips! Takk og takk Ånding er noe som hører til utslitte motorer :-)
Jeg personlig ånder ikke toppene. Men anbefaler alltid slanger til catch tank da jeg har opplevd at topp-dekslene blir overfyllt med olje over 8500 rpm.. og har du de da koblet til en sånn søt liten Bugpack sak blir det fort klin i motorrommet. Da disse ikke er annet enn et filter.
På overladede motorer med mye ladetrykk bør det åndes i toppene. Spesiellt om det er litt klaring på ventilstyringer.
Ellers holder det med ånding rett fra blokka. Men gjerne noe større enn 10mm. Jo større... jo bedre.
Men som sagt... ånding hører ikke hjemme på en motor i god form. Kun pulser fra stempelbevegelsene.
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #19 på: februar 23, 2009, 13:27:54 pm » |
|
typisk her blir det nevnet hard core motorer,ikke alle er på et slikt nivå....... og hva er ånding da?  ?
|
|
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #20 på: februar 23, 2009, 13:30:39 pm » |
|
Endre har vel fått sitt svar - men dette er et interessant tema - derfor fortsatte jo tråden  typisk her blir det nevnet hard core motorer,ikke alle er på et slikt nivå....... og hva er ånding da?  ?
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #21 på: februar 23, 2009, 13:32:38 pm » |
|
Jeg vet ikke om det kan kalles forskning men bildet BB har lagt ut er av motoren til Håkan Lundgren. Da jeg spurte han om hvorfor han hadde det ja han bare, det er standard Pauter oppsett. Jeg har gjort noen halvhjertede forsøkt på å finne boksere med ånding fra toppene, men hittil har jeg ikke funnet noen... da de gjerne har tørrsump, og dermed må være hermetisk lukket. Har virkelig type 4 motoren ånding UT fra toppdeklsene? Min interesse for dette går bare på å få olja tilbake til blokka... kjipt å ha med seg en liter olje bare for at den skal ligge i topper eller puke-box'n Å tro at ånding bare gjelder værsting motorer (finnes de) er bare HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEELT latterlig! 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #22 på: februar 23, 2009, 13:35:38 pm » |
|
Endre har vel fått sitt svar - men dette er et interessant tema - derfor fortsatte jo tråden  typisk her blir det nevnet hard core motorer,ikke alle er på et slikt nivå....... og hva er ånding da?  ? nemmelig, og jeg er interesert i det beste for motorens ånding, men ikke alle som har så Heavy Motorer som nevnet i denna, og hva er alternativet da??? mange som har motorer på 100-150hk som er bare et blå bær i forhold til nevnet motorer
|
|
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #23 på: februar 23, 2009, 13:35:55 pm » |
|
Morsomt at tråden utarter seg, og mange gode innlegg  . Jeg har forøvrig planlagt å bruke org bensinpumpe på denne motoren, og kan derfor ikke ta ut ånding fra blockoff - er det da tilstrekkelig med slange fra dynamofoten? Det blir jo i tilfelle det samme som originalt?
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #24 på: februar 23, 2009, 13:37:23 pm » |
|
Min 1915 kommer jeg ikke til å kjøre opp mot 8500 rpm så jeg tror jeg konsentrer meg om ånding fra blokka. Kommer nok kanskje til å bytte den bugpikk boksen i noe annet.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #25 på: februar 23, 2009, 13:43:46 pm » |
|
turtalls området for enn som kjører langs E 18 ligger jo rundt 2500- 5500rpm og kansje 6500 i en motbakke.
hvor mye ånding bruker motoren Da..........
|
|
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #26 på: februar 23, 2009, 13:51:19 pm » |
|
Har virkelig type 4 motoren ånding UT fra toppdeklsene?
Etter litt research, har jeg funnet ut at det muligens bare er på 1700/1800e motorene. Usikker på funksjon, når det gjelder ut/inn... Med de er der, og sitter på selve toppen og ikke i toppdeksel.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
FreddyB
Supermedlem
    
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane
Toidi - men omvendt.
|
 |
« Svar #27 på: februar 23, 2009, 13:54:52 pm » |
|
Eg har ein T4 1700 med niplar/ånding i toppdeksel.. Eg antar i alle fall at dette er for ånding. Kan knipse litt når eg kjem heim, dog.
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #28 på: februar 23, 2009, 13:55:56 pm » |
|
CB, CSP, Berg dynamotfot ånding og bensinpumpeblockoff er vel er grei nregel om man skal opp i såpass turtall vel  Uavhenging av ccm... turtalls området for enn som kjører langs E 18 ligger jo rundt 2500- 5500rpm og kansje 6500 i en motbakke.
hvor mye ånding bruker motoren Da..........
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #29 på: februar 23, 2009, 13:56:59 pm » |
|
Berger sier at luftvolumet holdes konstant inne i motoren... det stemmer nok når man drar den rundt for hånd... men hva skjer når disse pulsene krasjer i midten når farten på de går opp? Jeg tror det blir skikkelig kaos inni der... Det finnes masse mennesker som banner reimhjul opp og ned pga. at oljefrakter sporene ikke er dype nok... eller setter inn sandseal for å få motoren tett... så motorer med pusteproblemer finnes det overalt.
VW's originale 1600 ånding har en slange som går inn i luftfilteret, der inne får vi tro det er litt undertrykk som hjelper åndingen litt. Øker du volum eller turtall, eller begge, i tillegg til å ikke fore åndingen til gasseren så blir åndingen i hvertfall mindre enn originalt... og så er jo ikke 94mm sylindrene de rundeste som finnes så blowby blir det vel litt av etterhvert også. Men dette er ikke noe å bekymre seg med for folk med versting motorer, men de som kjøre E18 bør tenke seg om.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
|