Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #30 på: mars 05, 2009, 00:36:55 am » |
|
Stoler på dere begge, virker som to stødige karer! 
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #31 på: mars 05, 2009, 00:44:44 am » |
|
Du har tydeligvis ikke møt oss  type4 har vel samme diameter akkurat der de går over til plenumet, men smalner inn etter noen cm.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #32 på: mars 05, 2009, 01:07:34 am » |
|
Har nok møtt Grelland på Tjøme long time ago... Mangler bare et par topper nå, så kan jeg begynne og eksperimentere litt med innsug og plenum. Koster ikke så mye det... ;-)
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
tmatre
Supermedlem
    
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp
|
 |
« Svar #33 på: mars 11, 2009, 00:22:16 am » |
|
Jeg brukte WBX pleniumog spjell på min T3 1915 motor med Engle 130 kam. Det ble litt mye puler for å tune tomgang enkelt.. men det ble mye bedre med en sveisedyse og et bensin filter på map signalet. En kan selvsagt kjøre TPS styrt innsprut på tomgang, så gå over på MAP litt opp i turtall, men jeg tror jeg hadde gått for CB TB's og kun TPS styring om jeg hadde bygget noe nytt hissig med kvass kam
Har en gammels sliten Passat 32b Syncro (stasjonsvogn) med Audi S2 motor... RS2 turbno og litt dilldall med Megasquirt. Det tok vel ca 10 minutt fra den startet til den gikk bedre en K-Jet'en (Da uten torbotrykk seff) Tuning med Plenium og kam som passer til dette er enkelt
Skal nå bygge en T4 motor til en T2a Camper jeg SKAL ha til sommeren :-) Har DTM viftehus, og kommer til å teste ulike løsninger. Blir det turbo også blir det et plenium på hver side og T-Rør mellom. Dette er ikke optimalt for sugis, men det er jo det enkleste å få til Såg en som hade brukt engangsflaske med veisegass som plenium på hver side... Diskuteres litt på Shoptalk forrums ang kam og innsprut med plenium til T4, samt litt design
Hadde jeg hatt T4 viftehus hadde jeg nok gått for WBX plenium tror jeg ja...
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #34 på: mars 11, 2009, 00:45:33 am » |
|
Blir nok std type 4 med plenum og TB fra wbx. Separate TB's blir mer for turtallsmotorer slik jeg har forstått det, mens min blir en daily driver. Har kommet i kontakt med en som har bygget en del MS utstyrte biler, som har rullende landevei. Så bare jeg får det opp og gå så blir nok han besøkt for å optimalisere oppsettet.
Det er greit å ha et lite lager av deler, bytta nettopp til meg en MSII v3.0 med stim'er, ekstra coildrivere, kabelsett +++ Da er jeg i hvertfall i gang!
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #35 på: mars 18, 2009, 23:59:40 pm » |
|
tenkte jeg skulle lese litt her og lære, men...etter første runde vant uttrykkene  Vi prøver igjen.. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #37 på: mars 19, 2009, 00:04:01 am » |
|
spør om hva du lurer på, så kan vi jo lage en MS ordliste (= MegaSquirt ordliste )  MS? er ikke det en sykdom(beklager hvis jeg støter noen)? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #38 på: mars 19, 2009, 00:08:18 am » |
|
Ja, ser du ikke at det er flere av oss som har fått den da Lasse.... uten sammenligning med den andre MS sykdommer - som slett ikke er noe å spøke med!
Roy, kunne vært kjekt med en ordliste ja!
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
tmatre
Supermedlem
    
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp
|
 |
« Svar #39 på: mai 03, 2009, 11:50:12 am » |
|
Er litt diskusjon i under Type-4 på shoptakforums nå ang kammer og runner med ulik størrelse og effekt/moment en får ut fra dette. Større er ikke nødvendigvis bedre 
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #40 på: april 05, 2010, 08:20:06 am » |
|
Jeg driver og planlegger litt MS. Pratet litt rundt 2xdoble spjeldhus, og mange har sliti med å få map sensoren til å fungere optimalt sammen med ett slikt oppsett, og har derfor valgt TPS styring istedet, Jørn og Lynet mener det bør gå fin fint, bare jeg får laget en "forsterker" til vakumsignalet til MAPsensoren.
Jeg har ikke vanvittig rå kam, men antagelig litt for store spjeld i forhold til litt små ventiler. Noen som har noen tanker?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #41 på: april 05, 2010, 11:37:27 am » |
|
er ikke sikekr på om jeg skjønte spørsmålet ditt, skal du eller skal du ikke bruke MAP signalet? I "std" megasquirt oppsett brukes bare TPS (Throttle position Sensor) kun til et par "sekundære" funksjoner, slik som accel enrichment, altså tilsvarende en aksellerasjonspumpe, som reagerer på raske endringer i gass-spjellet, pluss for de avanserte kan man legge inn at den struper bensinmengden ved motorbremsing etc.
Det er nok mulig å styre bensinmengden KUN på TPS signalet, men det tror jeg vil kreve MYE tuning for å få til å funke bra.
Har hørt om en del som lager en MAP-slange med T-stykke som er koblet til begge innsuga, og så legger man inn en innsnevring før MAP sensoren (typisk ca 1 mm) for å filtrere MAP-signalet før ECUen leser det. Har hørt man har brukt bly-søkker (fiskeutstyr) som har passe stort hull til fiskesene...
Jeg har 2 doble spjeldhus liggende, som jeg skal teste ut, men først skal jeg opparbeide meg litt erfaring med det oppsettet jeg har
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #42 på: april 05, 2010, 11:47:01 am » |
|
det er visst en haug med folk som kjører med MS- map sensor og throttle bodier med hell. de drar en liten slange fra hver runner , inn i ett plenum, og så til MAP sensor. for å stabilisere /utjevnde signalet.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #43 på: april 05, 2010, 11:51:25 am » |
|
du kan kjøre kun TPS og turtall basert , såkalt Alpha N.
klippet fra Megamanualen: “Control Algorithm” lets you choose between Speed Density and Alpha-N. In all cases, you should choose speed density unless you have a good reason to do otherwise, and understand how this will change your tuning efforts. All tuning advice in this manual is based on the speed-density algorithm. Alpha-N uses the throttle position (alpha) and RPM (N) to calculate the amount of fuel to inject as opposed to using the manifold absolute pressure (MAP) and RPM to calculate the amount of fuel to inject. Alpha-N is useful for long duration cams where the resolution of manifold air pressure (map) would be small. It is also useful to get smoother idle on engines that have erratic map values. MegaSquirt® be converted from its default speed-density calculations to Alpha-N which uses RPM, temperature and TPS only. You must have version 2.0 (or higher) of the embedded software installed. Start up the tuning software, go to the Constants dialog and change speed density to Alpha-N. Re-map your VE table. You will no longer use the MAP sensor for estimating the load on the engine -- the throttle position and rpm are used instead. This can help with cams with long duration and/or a lot of overlap, as they have low and variable vacuum at idle, making tuning very difficult.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #44 på: april 05, 2010, 11:54:25 am » |
|
hehe du fant den dør meg, tenkte jeg skulle finne den samme teksten, men legg merke til dette: "you should choose speed density unless you have a good reason to do otherwise" som du også sier, Jørn så er det mange som får til dette med boble spjellhus og MAP, og så lenge kammen ikke er for ekstrem, bør det funke.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #45 på: april 05, 2010, 13:22:32 pm » |
|
Kammen er "bare" en FK8 så da bør ikke det være noe problem.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #46 på: april 05, 2010, 13:31:05 pm » |
|
Jeg kommer til å gjøre meg flid for å få det til å virke med MAP. Er ikke veldig gira på å prøve å få til en fin kurve med TPS.
Forslag til TPS? Jeg skal montere på spjeld som bare har ei stang stikende rett ut på sida.
Jeg driver og leser for å prøve å finne ut hva jeg trenger når jeg skal bestille ECU'n.
Mitt oppsett vil jeg skal styre tenning, helst 4 separate coiler. Det skal på en luftkjølt suge motor og hva trenger jeg da, har du det du trenger på boardet ditt Roy? Kjekt å gjøre likt som andre.
Det står så sinnsvakt mye rundt på de forskjellige forum at jeg går meg helt vekk... Må lese mer.
ER det noe poeng å gå for MS3? Eller er det like greit å begynne med en 2'er?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #47 på: april 05, 2010, 18:51:49 pm » |
|
Eg vil anbefale MS II med EDIS . komplett EDIS med EDIS4 modulen . da trenger du kun 2 ledninger mellom MEgasquirt og EDIS. EDIS er som du sikkert vet fordelerløst med dobbeltenning og er godt utprøvd sammen med MS. det er nok ting å sette seg inn i ellers så anbefaler det til å begynne med 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #49 på: april 06, 2010, 00:00:17 am » |
|
Ser ut som det blir litt endring i mine planer, ender nok opp på et volum rundt 2.5 ltr. Ut i fra hva jeg leser meg til anbefaler mange separate spjellhus på så stort volum. Har sett på en del Jenwey spjellhus, beregnett for og erstatte Weber DCOE. Den er jo en "liggende"gasser. Hvordan ville det være og montere disse stående? Et spjellhus er jostein spjellhus, eller hva? Hvilken størrelse er aktuell, 40/42/45? Har kikket på et sett på 51mm, det blir vel stort?
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #50 på: april 06, 2010, 07:52:19 am » |
|
Spjeld er spjeld 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #51 på: april 06, 2010, 07:59:46 am » |
|
Mye grymt på Jenvey sida, men hvorfor skal du ha dcoe spjeld og ikke noe som passer direkte på innsug som allerede er å få til t4? Siden de er korte?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #52 på: april 06, 2010, 09:20:02 am » |
|
Kan få tak i et sett nye med dcoe innfesting billig
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #53 på: mai 25, 2010, 12:05:17 pm » |
|
skulle hatt mye mer tid tilgjengelig... men får spørre så lenge dere svarer.
Jørn: har du fått testet svinghjul med tenner enda? Gikk det greit få sensoren på riktig sted gjennom hullet bak på blokka?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #54 på: mai 25, 2010, 12:06:30 pm » |
|
ja det funker. har hatt det på den motoren som står i Racebussen siden i fjor.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #55 på: mai 25, 2010, 12:16:06 pm » |
|
Modifiserte du svinghjulet selv?
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #56 på: mai 25, 2010, 13:44:06 pm » |
|
selve fresingen blei utført av en med fres. modding av sensor feste gjorde jeg sjøl hvis han som utførte jobben vil stå frem men navn og bilde , vites ikke
|
|
« Siste redigering: mai 25, 2010, 15:21:50 pm av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #57 på: mai 25, 2010, 13:49:14 pm » |
|
"Grandiosa poeten"
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #58 på: mai 25, 2010, 15:12:45 pm » |
|
Og det er ikke noe problem i forhold til å få signalet på riktig sted?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #59 på: mai 25, 2010, 15:18:05 pm » |
|
det må jo måles opp. att "missing tooth" kommer på riktig plass i forhold til sensoren
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|