Tom_A
Medlem
  
Innlegg: 206
Bosted: Hamar
Ghost Riders
|
 |
« på: februar 25, 2009, 23:16:24 pm » |
|
Her er min ny innkjøpte 1600..65 mod som jeg kjøpte i januar. Har skiftet bremsetrommler bak og bremser rund hele.Er igjen litt småteri før eu-kontroll. Er det noen som vet hva som er galt når kun det ene bakhjulet skråner mer inn ovenifra en det andre?? La merke til det da jeg satt på breiere hjul bak.
|
|
|
Loggført
|
1960 t1 1966 t1
|
|
|
Berglund
Medlem
  
Innlegg: 216
Bosted: Åsgårdstrand
|
 |
« Svar #1 på: februar 25, 2009, 23:22:22 pm » |
|
Det var jo en fin boble da!! Gratulere så mye 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre S
Supermedlem
    
Innlegg: 2113
Bosted: Egersund
Våre liv er summen av de valg vi har tatt.
|
 |
« Svar #2 på: februar 25, 2009, 23:23:39 pm » |
|
Står bilen noenlunde på en rett flate? Svingaksel kan lure deg hvis du ikkje e klar over det.....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tom_A
Medlem
  
Innlegg: 206
Bosted: Hamar
Ghost Riders
|
 |
« Svar #3 på: februar 25, 2009, 23:31:12 pm » |
|
Ja... har kjørt den litt på en rett strekke, fortsatt skråere det ene hjulet.. hmmmm. foring?
|
|
|
Loggført
|
1960 t1 1966 t1
|
|
|
Svein.
Supermedlem
    
Innlegg: 2442
Bosted: Lørenskog
|
 |
« Svar #4 på: februar 25, 2009, 23:39:24 pm » |
|
Hei Er det noen høyde forskjell på bilen bak? Venstre kontra høyre side.
Mvh Svein
|
|
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #5 på: februar 25, 2009, 23:43:58 pm » |
|
Spørs om noen tidligere mekanikere har vært litt uheldige ved senking. Fort gjort å få frigjordt torsionstaven både inne og ute, og ikke alltid like enkel å få på samme plass igjen. Kan også være 2 forskjellige fjærstaver med forskjellig stivhet. Legger ved skjema med splineoppsett over finjustering.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Tom_A
Medlem
  
Innlegg: 206
Bosted: Hamar
Ghost Riders
|
 |
« Svar #6 på: februar 26, 2009, 00:27:14 am » |
|
Er ikke så høydeforskjell bak heller... tok to bilder her det første er Venstre side det andre bildet er Høyreside der problemet er..  
|
|
|
Loggført
|
1960 t1 1966 t1
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #7 på: februar 26, 2009, 00:47:13 am » |
|
Ser da ut som om den ligger helt nedpå støtputa på høyre, mens på venstre har du fortsatt klaring. Kan være som jeg skrev i mitt forrige innlegg, at stavene har vært ute, og ikke blitt satt på plass igjen likt. Du får kjøre alene, så er den da rett da ihvertfall.. 
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #8 på: februar 26, 2009, 00:54:53 am » |
|
Ser da ut som om den ligger helt nedpå støtputa på høyre, mens på venstre har du fortsatt klaring. Kan være som jeg skrev i mitt forrige innlegg, at stavene har vært ute, og ikke blitt satt på plass igjen likt. Du får kjøre alene, så er den da rett da ihvertfall..  Eller kanskje den har hatt en feit eier, som ville at bilen sto rett når han kjørte.....  ( Gikk en slik forsterket grønn Volvo 140 i Holmestrand med stivere fjæring på den eine sida, kokken på Solbø var tung!).
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #9 på: februar 26, 2009, 09:14:57 am » |
|
Enig med H-MEK her.
Det er bare å finne ut hvordan du vil ha bilen i høyden og ta ett tak. Vil du ha bilen like høy som på venstre sida, ja da skrur løsner du de støtdemperne nede på begge sider og så jekker du opp bilen etterpå og setter den på bukker. Så skrur du løs akslingene fra fjærplata 3 skruer. Så løsner du dekselet over torsjonstaven framme ved skjermen, setter en jekk under fjærplata og så begynner du å dra ut fjærplata forsiktig slik at den akuratt går klar av stopperen, senk ned jekken slik at fjærplata henger løst, mål vinkelen imot noe slik at du har noe å overføre til andre sida. Dette er egentlig veldig greit, vanskelig blir det om torsjonsfjærene har ujevnt spenn, slik at bilen fortsatt er skeiv når den står på hjula igjen etterpå, da må du enten justere på den ene sida slik at det til slutt blir likt bare når bilen står på hjula eller du må kjøpe nye staver og begynne på nytt.!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #10 på: februar 26, 2009, 09:16:00 am » |
|
Fin bil forresten, flere bilder?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #11 på: februar 26, 2009, 09:26:47 am » |
|
Vet du litt historie om bilen din? Den er ihvertfall bygget opp av litt forskjellig om det står 65 i vognkortet.  Spennende.  Z-Stag kom ikke før i 1967, ser litt ut som stab-stag men fugerer egentlig bare som ekstra fjæring om bilen blir lav bak.
|
|
« Siste redigering: februar 26, 2009, 09:30:31 am av Gunnar|Rennfahrer2 »
|
Loggført
|
|
|
|
Tom_A
Medlem
  
Innlegg: 206
Bosted: Hamar
Ghost Riders
|
 |
« Svar #12 på: februar 26, 2009, 18:54:34 pm » |
|
Motor, gir og bakaksling er fra en nyere type en 65, så det er sikkert forklaringen på Z-stagene, var 4x130 bak som jeg har gjort om til 5x205  Takk for alle svar  , så da er det bare og brette opp armene og begynne å skru.. Kommer flere bilder..
|
|
|
Loggført
|
1960 t1 1966 t1
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #13 på: februar 26, 2009, 19:00:26 pm » |
|
Festene til z-staget finnes ikke i karosseriet før på 67mod, og de finnes på din bil. Ergo karosseriet må være nyere.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Tom_A
Medlem
  
Innlegg: 206
Bosted: Hamar
Ghost Riders
|
 |
« Svar #14 på: februar 26, 2009, 19:12:45 pm » |
|
Er det noen mulighet å modifisere karosseriet da? Skiftet ut den ene festebolten på z-staget og da ser jeg at det har blitt sveiset der, inne i hjulbrønnen der festene på z-staget sitter. hmmmm.....
|
|
|
Loggført
|
1960 t1 1966 t1
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #15 på: februar 26, 2009, 19:22:45 pm » |
|
Kan jo være sveisa inn fester selvsagt. Hvis jeg ikke tar helt feil er det mykere fjærstaver på modeller med z-stag. Kan være mulig at det sitter en gammel, og en nyere fjærstav der som skaper høydeforskjellen også.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Endre S
Supermedlem
    
Innlegg: 2113
Bosted: Egersund
Våre liv er summen av de valg vi har tatt.
|
 |
« Svar #16 på: februar 26, 2009, 21:15:51 pm » |
|
Det er vel bare å løse av torsjonsfjærene og måle vinkel og strekking i de. Da ser en hvertfall om de jobber likt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #17 på: februar 26, 2009, 23:18:01 pm » |
|
Dritkul bil om ikkje ant!! Pastellfarger ruler! (fortsatt) 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
JLH
Supermedlem
    
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar
Bumblebee bugs and busses
|
 |
« Svar #18 på: mars 01, 2009, 19:01:07 pm » |
|
Fet bil. Lykke til videre. 
|
|
|
Loggført
|
T-1 1200 1965 T-1 Oval 1954 Golf MK2 1.6 Sport 1988 VW Caddy 2007
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #19 på: mars 03, 2009, 09:53:02 am » |
|
Kan jo være sveisa inn fester selvsagt. Hvis jeg ikke tar helt feil er det mykere fjærstaver på modeller med z-stag. Kan være mulig at det sitter en gammel, og en nyere fjærstav der som skaper høydeforskjellen også.
Dette er en mulighet ja... mener å huske dette jeg også, skulle liksom bli mer komfort med mykere fjærer og Z-staget skulle ta unna om det ble tungt baki. Har du 1 eller 3 luft utslipp med plast riller under frontruta? Syntes dørhåndtaka dine også tilsier 67 modell er det en rund knapp på dørhåndtaka eller firkantet. Rund tilsier 67 modell, isåfall, er nok teorien om to forskjellige torsjonstaver bak meget mulig. Dette er ikke for å pirke altså.... bare moro. kult å finne ut hva som er gjort med en ombygd bil.
|
|
« Siste redigering: mars 03, 2009, 09:57:21 am av Gunnar|Rennfahrer2 »
|
Loggført
|
|
|
|
Tom_A
Medlem
  
Innlegg: 206
Bosted: Hamar
Ghost Riders
|
 |
« Svar #20 på: mars 04, 2009, 00:14:54 am » |
|
Det er firkantet knapp på dørhåndtaka, men det er ingen luftriller under frontruta inne i bilen, bare 2 inntak ihvert hjøren.
|
|
|
Loggført
|
1960 t1 1966 t1
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #21 på: mars 04, 2009, 09:11:17 am » |
|
Da er det ikke godt å si.
Får vi se flere bilder?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tom_A
Medlem
  
Innlegg: 206
Bosted: Hamar
Ghost Riders
|
 |
« Svar #22 på: mars 04, 2009, 18:32:28 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
1960 t1 1966 t1
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #23 på: mars 04, 2009, 18:53:40 pm » |
|
Litt vel moderne luftfilter, kanskje? Finare med filter før 73 som ikkje trenger den store boksen for å få plass til pappfilteret sitt... Menmen, den har jo stinger så då går det bra 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
GraffsT1
Supermedlem
    
Innlegg: 541
Bosted: Aurskog
Urskog VW Aircoolers
|
 |
« Svar #24 på: mars 04, 2009, 18:59:13 pm » |
|
Kuul bil er det i hvertfall 
|
|
|
Loggført
|
Urskog VW Aircoolers
'66 mod t1 rat (byttet bort) '72 Fastback
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #25 på: mars 04, 2009, 19:09:52 pm » |
|
Sikla på denna bilen i ukevis mens den lå for salg. Greide liksom aldri å få ut fingern. Godt å se den havnet i distriktet, slik at jeg får tatt den i nærmere øyesyn og angre enda mer  .. Helrå bil ihvertfall.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Joachim
Seniormedlem
   
Innlegg: 318
Bosted: lillehammer
|
 |
« Svar #26 på: mars 04, 2009, 19:13:19 pm » |
|
Kul bil Kul farge:D
|
|
|
Loggført
|
Vovlo 940 turbo  1958 boble (Prosjekt lekebil) 1967 boble 1967 boble 1500 1968 Variant 1969 Buss 1974 " Porsche boble"
|
|
|
Tom_A
Medlem
  
Innlegg: 206
Bosted: Hamar
Ghost Riders
|
 |
« Svar #27 på: mars 04, 2009, 22:00:38 pm » |
|
Luftfilteret skal skiftes ut.... skal sette inn ett mindre filter.. En liten motorvask hører også med. Da gjenstår bare eu-kontroll, er de strenge på senking på verksteder? slik at jeg må på biltilsynet å få godkjent. Hvordan er de på biltilsynet mht. Pumafortilling? Har papirer fra Møller.
|
|
|
Loggført
|
1960 t1 1966 t1
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #28 på: mars 05, 2009, 01:56:19 am » |
|
Biler som er senket skal "egentlig" være senket likt fremme og bak, men all senking skal uansett stå i vognkort. Kan godt være noen verksteder ikke tar så hardt på om det ikke står i vognkortet eller ikke, eller ikke får med seg at bilen er senket, men er du uheldig treffer du "feil" verksted og bilen blir ikke godkjent. Jeg ville tatt meg en tur innom BT, tatt med papirene fra Møller, og fått senkinga skrevet inn i vognkortet. Merk at om du har justerbar forstilling så skal justeringene være punktsveist fast for at du skal få det godkjent (dette står det vell noe om i papirene fra Møller).
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #29 på: mars 05, 2009, 07:21:57 am » |
|
Liker den bare mer og mer ;-) Sjøl om de pappfiltrene er store og bælete, så gjør de jobben ganske bra da.. Vi i Hedmark er jo ikke velsignet med asfalt overalt så det er lurt å beholde noe filter hvis man har tenkt til å beholde motoren ei stund... har du tenkt til å bygge ny eller kjøpe en annen, ja da kan man ha dårligere luftfilter, slik at man kanskje får rævva i gir til å anskaffe en ny.  Ellers vil jeg si at det er en masse 68 og nyere deler på bilen men den har jo før 68 panser og motorluke, tenker det er enten ett 68 karosseri som har fått ny front og bakdel, ellers har den som har bygget den, sveist inn hele innerskjermer bak fra en sein 67 eller nyere, pga z-staget. nære en konklusjon. hmm du kan se om det er en 68 modell kaross om det er sveist igjen luftutslipp under frontruta. Liker godt tanken til han som har bygget den med tanke på hva slags kombinasjoner som er på bilen, Oransj med svart overalt og stort sett ikke noe anna. Kult. Og felg valget passer jo utmerket.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|