RuneL
Supermedlem
    
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim
|
 |
« på: februar 27, 2009, 10:47:58 am » |
|
Oppfølger til http://www.vwnorge.no/index.php/topic,12742.0.html ("Lite kompetanse på motorer - look som teller") For å prøve å gjøre at folk (meg selv inkludert) blir mere interessert i motorbygging kunne det vært fint å få ut en god oversikt over hvilken verktøy en MÅ ha, hvilken en bør ha, og hva de forskjellige verktøyene blir brukt til. et enkelt Eks:  ------------------------------------------- HvaSkrutrekker/skrujern http://no.wikipedia.org/wiki/SkrujernBruksområdebrukes til å skru inn og ut skruer http://no.wikipedia.org/wiki/SkrueForskjellige versonerDisse finnes med forskjellige spor på tuppen, sporet på skruen avgjør hvilket skrujern du benytter. Valg av riktig spor og størrelse er viktig for å ikke ødelegge skruen. Enkelte skrujern kan ha en skrallefunksjon og de finnes tilogmed i elektriske versjoner. For å unngå å miste skruer har mange skrujern magnetisk spor slik at skruen følger med opp. Dette kan være veldig nyttig når en skal skru på steder det er veldig trangt ------------------------------------------- Slik kan jo en forklaring se ut. Nå vet jo de fleste hva en skrutrekker brukes til men når det kommer til spesialverktøy for motoren er det mange som ikke kan så mye (deriblant meg) så fint om motorhuene som henger på forumet kunne kommet med noen forslag. Jeg kan jo oppdatere første posten etterhvert som ting kommer inn.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Stein.H
Seniormedlem
   
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord
|
 |
« Svar #1 på: februar 27, 2009, 17:26:41 pm » |
|
Hei av skrutrekkere er det vel nok med stjerne og til rettspor du trenger et par av hver i forskjellig størrelse. Så er det greit med et pipesett,noen leddnøkler og noen fastnøkler dette kommer du langt med 
|
|
|
Loggført
|
Tlf 92062314
|
|
|
RuneL
Supermedlem
    
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim
|
 |
« Svar #2 på: februar 27, 2009, 19:12:16 pm » |
|
Hvordan er det med verktøy for montering av stempelringer, måleverktøy, tenningsstrobe osv? ofte er det vel litt mere enn skrutrekkere en trenger.. (og eksempelet var med litt glimt i øyet men er mer en illustrasjon om at en si litt mere enn akuratt hva verktøyet heter.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #3 på: februar 27, 2009, 19:44:07 pm » |
|
Har du en Fastnøkkel og leddnøkkel, begge av størrelse 13 opplever jeg at du kan komme til mye...
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #4 på: februar 27, 2009, 19:46:12 pm » |
|
SKal ta bilder av det jeg har samla av verktøy og lage en beskrivelse av det og poste her om det er interessant - jeg har ikke alt - men ikke så mye som mangler - andre fyller sikkert på. Verktøy er som regel en engangsinvesterings som man har glede av hele livet 
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
VeteranBobla
|
 |
« Svar #5 på: februar 27, 2009, 21:20:14 pm » |
|
Bra tiltak! Jeg har selv nettopp hatt en liteoverhaling av en motor. Bruktre da de vanlige verktøyene jeg hadde, men er ganske sikker på at det er mye spesialverktøy der ute som kan gjøre jobben ganske mye letter. Venter i spenning på bildene dine tomr
|
|
|
Loggført
|
T1 1300 1969 "Bølle" T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil) Fiat 500D 1961 Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #6 på: februar 27, 2009, 21:25:34 pm » |
|
Var av spesialverktøy jeg tenkte ja  Bra tiltak! Jeg har selv nettopp hatt en liteoverhaling av en motor. Bruktre da de vanlige verktøyene jeg hadde, men er ganske sikker på at det er mye spesialverktøy der ute som kan gjøre jobben ganske mye letter. Venter i spenning på bildene dine tomr
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #7 på: februar 27, 2009, 21:37:10 pm » |
|
Som grunnleggende verktøy vil jeg anbefale det største settet til Biltema. Kombiner dette med ett skikkelig skrutrekkersett, og noen tenger så kommer man langt.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #8 på: februar 28, 2009, 18:34:31 pm » |
|
forsøkte meg på en lignende tråd for et år siden... http://www.vwnorge.no/index.php/topic,1019.0.htmlDet er vel spesialverktøy som er mest interessant skulle jeg tro ja. Bilder og forklaringer hadde vært gull!
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #9 på: februar 28, 2009, 19:05:26 pm » |
|
Intresangt dette ja! TomR: Kom med bilda og fakta!! Og kva er blueprinting? 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
RuneL
Supermedlem
    
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim
|
 |
« Svar #10 på: februar 28, 2009, 19:33:11 pm » |
|
Og kva er blueprinting?  Fint du spurte.. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #11 på: februar 28, 2009, 20:14:46 pm » |
|
Måle, tilpasse alle deler til nøyaktige toleranser med vekt og klaring. Notere dette som dokumentasjon på byggingen.
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #12 på: februar 28, 2009, 21:11:12 pm » |
|
I See.. Men i kan't see bildene te TomR 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #13 på: april 03, 2009, 19:07:46 pm » |
|
Ja det var dei bilda då....
Akkuratt NO skulle denne tråden ha vert "ferdig".... eg skal snart kjøpa inn masse verktøy!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #14 på: april 05, 2009, 21:41:07 pm » |
|
Her er et lite utvalg av noe jeg synes er "kjekt å ha" Måleur med magnetfot: Måling av endeslark ved shimsing av svinghjul, og monteres i adapteren til høyre for å måle vendehøyde på stempler. Blokk splitter: Monteres i oljepumpehullet for å splitte blokka etter at oljepumpen er dratt ut med det verktøyet jeg ikke tok bilde av  Svinghjulsholder: Holder svinghjulet stille når du skal løsne/feste det. Bor og dor: Til å borre ut ventilstyringer og slå nye inn i toppene. Digitalt mikrometer: Perfekt til å sjekke at ikke veiva er utslitt/oval i lagerbaner
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
VeteranBobla
|
 |
« Svar #15 på: mai 08, 2009, 14:00:30 pm » |
|
Da har vi lært noe ang motorverktøy i allefall
|
|
|
Loggført
|
T1 1300 1969 "Bølle" T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil) Fiat 500D 1961 Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
|
|
|
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold
|
 |
« Svar #16 på: mai 08, 2009, 14:08:40 pm » |
|
Av verktøy til motormekk kan jeg anbefale bukk
|
Member #1 /Spliths venner
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #17 på: mai 08, 2009, 21:59:29 pm » |
|
Med verktøy er det ofte slik at når det først er kommet i hus, er det litt vanskelig å forstå hva du gjorde uten det før. Kan selvfølgelig anbefale en kompressor. Viss det er litt størrelse på den kan den brukes til sandblåsing, og alt mulig av luftverktøy og renblåsing. Muttertrekker er fin. I stedet for å skru i 5 minutter på en rusten og treg mutter, bruk trekkeren og den er av på 2 sekunder. Av større "verkstedutrustning" er det veldig greit med en søyleborremaskin og dreiebenk, selv om det kanskje er nærmere "kjekt å ha" enn et must. (men jeg er blitt avhengig....  ) Og av og til tar det litt av, så det siste i hus er en avbalanseringsmaskin til veivaksler 
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
RuneL
Supermedlem
    
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim
|
 |
« Svar #18 på: mai 09, 2009, 05:20:13 am » |
|
Kan jo spørre meg frem litt da. (husk at jeg ikke har noen erfaring med skruing av motor så om spørsmålet høres dumt ut så er det kanskje det  ) Må/bør en ha: (om ikke, hva kan en bruke i stedetfor?) Ventilfjærspenner? Stempelringtang av noe slag? (ser for meg at det ikke går å ha på stempelringer uten) Momentnøkkel (er vel mest spm. om hvilke områder en bør ha for) Ser jo at en ved blueprinting av motor skal ha micrometer og greier. Trenger en å kontrollere alt så nøye ved en enkel overhaling? Har planer om å kjøpe "how to rebuilt your aircooled vw engine.. " og mye står sikkert der. Er det eventuelt andre bøker som er bra? Er både enkel overhaling og gjerne litt om lett trimming jeg skulle hatt bok om.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #20 på: mai 09, 2009, 11:05:12 am » |
|
.
|
|
« Siste redigering: februar 05, 2011, 16:22:39 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
|