mai 05, 2025, 07:29:33 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: RETSKÅREDE KAM DREV  (Lest 4676 ganger)
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2098
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« på: februar 27, 2009, 18:40:34 pm »

Hva er fordel/ulempe med retskårende kam drev.Cato
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: februar 27, 2009, 18:58:59 pm »

Fordel: du taper ikke krefter ved at kammen skyves aksielt

Ulempe: bråker mere, og mer "ujevnt" inngrep om jeg husker rett?

Loggført
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2098
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #2 på: februar 27, 2009, 19:12:06 pm »

Fordel: du taper ikke krefter ved at kammen skyves aksielt

Ulempe: bråker mere, og mer "ujevnt" inngrep om jeg husker rett?



så dette er med tanke på større motorer?
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: februar 27, 2009, 19:33:37 pm »

I mine øyne bare tull...  Tror folk bruker det mer fordi det er kult enn noe annet.

Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #4 på: februar 27, 2009, 19:47:40 pm »

Herlig akademisk korrekt svar! Gliser Nydelig lyd, mistenker endel seriøse trimmere for å spare seg utlegg til store stereoanlegg.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #5 på: februar 27, 2009, 19:57:39 pm »

Vitsen med rettskårne drev er å unngå utslitte kam lager ved høyere fjærtrykk. De skrå skjærte drevene vil flytte kammen så langt det går i lengderettningen før den velger å komprimere fjærene. Om man hopper over rettskårne så kan man sette i to kam lager med "krage" som da teoretisk skal holde dobbelt så lenge.
Loggført

Speed is no substitute for direction
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: februar 27, 2009, 20:00:56 pm »

Disse kommer som regel i herdet stål - dette er vel noe mer standhaftig ved høyt fjærtrykk enn aluminiumsdrev på kam og messing på veiv?
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #7 på: februar 27, 2009, 20:02:10 pm »

Disse kommer som regel i herdet stål - dette er vel noe mer standhaftig ved høyt fjærtrykk enn aluminiumsdrev på kam og messing på veiv?

Messing?
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: februar 27, 2009, 20:09:07 pm »

Der kan du se å mye jeg kan om motorer Osteaktig Jeg mente stål, beklager - messingen er allokert til fordelerdrevet ...
Disse kommer som regel i herdet stål - dette er vel noe mer standhaftig ved høyt fjærtrykk enn aluminiumsdrev på kam og messing på veiv?

Messing?
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: februar 28, 2009, 14:03:47 pm »

Vitsen med rettskårne drev er å unngå utslitte kam lager ved høyere fjærtrykk. De skrå skjærte drevene vil flytte kammen så langt det går i lengderettningen før den velger å komprimere fjærene. Om man hopper over rettskårne så kan man sette i to kam lager med "krage" som da teoretisk skal holde dobbelt så lenge.

Hvor fort skjer denne slitasjen?

Man kunne jo brukt doble skrådrev, men er jo ikke allverdens plass heller der. Samt at hvis det ikke finnes i standard versjon, blir det jo dyrt.

Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #10 på: februar 28, 2009, 14:25:29 pm »

Fant denne tråden som jo var fin lesing...


http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=271788&highlight=straight+cut+gears
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #11 på: februar 28, 2009, 15:01:47 pm »

Hvor fort skjer denne slitasjen?

Teoretsk:
Hvor langt er et tau? Jeg har åpnet originalmotorer hvor nesten hele thrust'eflaten er vekk. Hvor fort det skjer med høyere fjærtrykk har jeg ingen erfaring med.

Poenget er vel, hvorfor ha slitasje når man kan slippe det helt?

En siste ting, om man er opptatt av optimalisering av sin kombo så er det kjekt å kunne stille kammen ved å lage eller bruke medbragte offset skiver ved montering.

Praktisk:
Du kan få endel lyd ut av straightcut drevene om du er uheldig med blokken din, avstanden mellom veiv og kam varierer fra blokk til blokk. Er avstanden stor vil den begynne å synge.
Ingen lager straightcut drevene i ulike størrelser for å unngå dette, det er heller ingen som lager skrådrev i ulike størrelser, så du må ha flaks der også.

Om du har to doble gassere så kan de lett overdøve straightcut lyden.


« Siste redigering: mars 01, 2009, 01:11:15 am av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: februar 28, 2009, 15:31:24 pm »

Hvis thrustflaten slites så stort med original, så er det et relevant argument for å bruke rettskårne. Men hvor mye større problemet blir er jo fortsatt interessant... Fjærtrykket skal jo taes opp radielt på kamlagrene, så om det blir så mye større aksielt trykk er spørsmålet som jeg absolutt ikke vet svaret på.
Offsett skiver kunne man jo lagd på andre drevtyper også.

Lyd: jepp, synd man ikke har inn +/- størrelser. En del av ettermarkedslivet dessverre...

Grunnen til skråskårne drev er at man har et mykere inngrep mellom tennene, men ulempen igjen er aksialkraften.

Så, hvis man virkelig hadde lyst til å lage noe som dekker alle behov: doble skråfortannede drev.
Loggført
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #13 på: februar 28, 2009, 18:41:57 pm »

Vitsen med rettskårne drev er å unngå utslitte kam lager ved høyere fjærtrykk. De skrå skjærte drevene vil flytte kammen så langt det går i lengderettningen før den velger å komprimere fjærene. Om man hopper over rettskårne så kan man sette i to kam lager med "krage" som da teoretisk skal holde dobbelt så lenge.


Tillater meg selv som motordemontør (snart montør) å stille et spm:
Er det org bare ett kamlager med krage? Hvor setter man da det andre lageret med krage? Må man da kjøpe to kamlager sett og kombinere disse settene?
(Har kjøpt rettskårne til mitt 1915 prosjekt)
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #14 på: mars 01, 2009, 01:13:48 am »

Er det org bare ett kamlager med krage? Hvor setter man da det andre lageret med krage? Må man da kjøpe to kamlager sett og kombinere disse settene?
[/quote

I originalmotoren er det bare et halvt lager som har krage, så om man kjører med skråskjærte drev kjøper man to sett så man får et helt lager med krage.
Om du har straight cut drev trenger du ikke å gjøre dette, mener jeg.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #15 på: mars 12, 2010, 15:43:41 pm »

Interessant. Det er altså litt sjansespill på en gammel og "normalt" slitt motor. Jeg skal ha to enkle gassere, og hvis man da ikke hører lyden har det ikke så mye for seg.

Det er jo dumt om det høres ut som ulyd.
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Paasan
Supermedlem
*****
Innlegg: 602
Bosted: Oslo


Frøkna


Vis profil
« Svar #16 på: mars 12, 2010, 15:59:38 pm »

Lyden venner du deg til (rene malingen som fra en katt Osteaktig) Men når du gir full spiker så overdøver gurglinga fra gasserne alt så da er ikke kamdrevlyden så påtrengende Blunker Blunker
Loggført

Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #17 på: mars 12, 2010, 16:32:00 pm »

Lyden venner du deg til (rene malingen som fra en katt Osteaktig) Men når du gir full spiker så overdøver gurglinga fra gasserne alt så da er ikke kamdrevlyden så påtrengende Blunker Blunker

amen... Kult
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #18 på: mars 12, 2010, 18:30:10 pm »

Du får kjøpt kamlager med dobble thrustflater/krager. Så det trengst ikkje å kjøpa to sett og blanda isaman.

Men eg lurar på om dobbel thrustelager er lika bra som å ha rettskårne kamdrev med tanke på slitasje aksialt, og dermed på endethrusten på blokka ?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #19 på: mars 14, 2010, 20:17:54 pm »

Kan bare droppe planer om stereoanlegg da, siden rettskårne +to dobble og et a'la Abarth anlegg kommer til å gi den koselyden som ønskes kan, jippi
Loggført

Seaside VW Klubb
MLH
Medlem
***
Innlegg: 173
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #20 på: mars 14, 2010, 21:19:36 pm »

der ser du, nesten samme svar som du fikk av oss i garagen jo, he he.. Blunker Kult
Loggført

1200 Jeans 1974,kræsjet...
1200 T 1 1955 "Dragon Wagon" gitt bort til kjerringa
1600 Variant 1971, grønn.
1600 Variant 1970 "panel" Rusten!!!
1500 T 1 1969 Muggen
1600 TL  1971 (solgt)
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #21 på: mars 14, 2010, 21:21:58 pm »

Ja oss raringer kommer i alle typer og varianter
Loggført

Seaside VW Klubb
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2098
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #22 på: mars 14, 2010, 21:25:44 pm »

der ser du, nesten samme svar som du fikk av oss i garagen jo, he he.. Blunker Kult

Hvis du mente meg som trådstarter Morten fikk jeg svar i Februar 2009  Glad
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
MLH
Medlem
***
Innlegg: 173
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #23 på: mars 14, 2010, 21:32:02 pm »

2009/2010 pytt pytt hehe Osteaktig
Loggført

1200 Jeans 1974,kræsjet...
1200 T 1 1955 "Dragon Wagon" gitt bort til kjerringa
1600 Variant 1971, grønn.
1600 Variant 1970 "panel" Rusten!!!
1500 T 1 1969 Muggen
1600 TL  1971 (solgt)
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #24 på: mars 25, 2010, 20:47:26 pm »

I alle fall det je lerte på skoorn, uten at je kan så mye om motor, er at med rette kamdrev taper man ikke så mye krefter sia dreva slipper å skyve hverandre aksialt(som sagt over)
Rettskårne kamdrev hare jo mer annlegsflate/større grep på hverandre eller flere tenner i inngrep samtidlig , en skråskårne drev har.
Rettskårne drev bråker mer...noe som er en herlig lyd;)
Skråskårne bråker ikke så mye og er vel derfor å bruke i en vanlig bruksmotor.
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #25 på: mars 27, 2010, 21:11:09 pm »

Hørte lyden èn gang, og fikk etterbestilt rettskåren til motorbygget mitt umiddelbart.
Driter litt i hva det gjør og ikke gjør, men "kidsa på Shell gir meg Cred når jeg fyrer. "
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #26 på: mars 28, 2010, 11:01:44 am »

Hæ hæ...  kult... Osteaktig
Liker den lyden jeg også...
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!