Lundby
Supermedlem
    
Innlegg: 2098
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« på: februar 27, 2009, 18:40:34 pm » |
|
Hva er fordel/ulempe med retskårende kam drev.Cato
|
|
|
Loggført
|
bergrenner TLF 90910383
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #1 på: februar 27, 2009, 18:58:59 pm » |
|
Fordel: du taper ikke krefter ved at kammen skyves aksielt
Ulempe: bråker mere, og mer "ujevnt" inngrep om jeg husker rett?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lundby
Supermedlem
    
Innlegg: 2098
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #2 på: februar 27, 2009, 19:12:06 pm » |
|
Fordel: du taper ikke krefter ved at kammen skyves aksielt
Ulempe: bråker mere, og mer "ujevnt" inngrep om jeg husker rett?
så dette er med tanke på større motorer?
|
|
|
Loggført
|
bergrenner TLF 90910383
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #3 på: februar 27, 2009, 19:33:37 pm » |
|
I mine øyne bare tull... Tror folk bruker det mer fordi det er kult enn noe annet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #4 på: februar 27, 2009, 19:47:40 pm » |
|
Herlig akademisk korrekt svar!  Nydelig lyd, mistenker endel seriøse trimmere for å spare seg utlegg til store stereoanlegg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #5 på: februar 27, 2009, 19:57:39 pm » |
|
Vitsen med rettskårne drev er å unngå utslitte kam lager ved høyere fjærtrykk. De skrå skjærte drevene vil flytte kammen så langt det går i lengderettningen før den velger å komprimere fjærene. Om man hopper over rettskårne så kan man sette i to kam lager med "krage" som da teoretisk skal holde dobbelt så lenge.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #6 på: februar 27, 2009, 20:00:56 pm » |
|
Disse kommer som regel i herdet stål - dette er vel noe mer standhaftig ved høyt fjærtrykk enn aluminiumsdrev på kam og messing på veiv?
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #7 på: februar 27, 2009, 20:02:10 pm » |
|
Disse kommer som regel i herdet stål - dette er vel noe mer standhaftig ved høyt fjærtrykk enn aluminiumsdrev på kam og messing på veiv?
Messing?
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #8 på: februar 27, 2009, 20:09:07 pm » |
|
Der kan du se å mye jeg kan om motorer  Jeg mente stål, beklager - messingen er allokert til fordelerdrevet ... Disse kommer som regel i herdet stål - dette er vel noe mer standhaftig ved høyt fjærtrykk enn aluminiumsdrev på kam og messing på veiv?
Messing?
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #9 på: februar 28, 2009, 14:03:47 pm » |
|
Vitsen med rettskårne drev er å unngå utslitte kam lager ved høyere fjærtrykk. De skrå skjærte drevene vil flytte kammen så langt det går i lengderettningen før den velger å komprimere fjærene. Om man hopper over rettskårne så kan man sette i to kam lager med "krage" som da teoretisk skal holde dobbelt så lenge.
Hvor fort skjer denne slitasjen? Man kunne jo brukt doble skrådrev, men er jo ikke allverdens plass heller der. Samt at hvis det ikke finnes i standard versjon, blir det jo dyrt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #11 på: februar 28, 2009, 15:01:47 pm » |
|
Hvor fort skjer denne slitasjen?
Teoretsk: Hvor langt er et tau? Jeg har åpnet originalmotorer hvor nesten hele thrust'eflaten er vekk. Hvor fort det skjer med høyere fjærtrykk har jeg ingen erfaring med. Poenget er vel, hvorfor ha slitasje når man kan slippe det helt? En siste ting, om man er opptatt av optimalisering av sin kombo så er det kjekt å kunne stille kammen ved å lage eller bruke medbragte offset skiver ved montering. Praktisk: Du kan få endel lyd ut av straightcut drevene om du er uheldig med blokken din, avstanden mellom veiv og kam varierer fra blokk til blokk. Er avstanden stor vil den begynne å synge. Ingen lager straightcut drevene i ulike størrelser for å unngå dette, det er heller ingen som lager skrådrev i ulike størrelser, så du må ha flaks der også. Om du har to doble gassere så kan de lett overdøve straightcut lyden.
|
|
« Siste redigering: mars 01, 2009, 01:11:15 am av JHU »
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #12 på: februar 28, 2009, 15:31:24 pm » |
|
Hvis thrustflaten slites så stort med original, så er det et relevant argument for å bruke rettskårne. Men hvor mye større problemet blir er jo fortsatt interessant... Fjærtrykket skal jo taes opp radielt på kamlagrene, så om det blir så mye større aksielt trykk er spørsmålet som jeg absolutt ikke vet svaret på. Offsett skiver kunne man jo lagd på andre drevtyper også.
Lyd: jepp, synd man ikke har inn +/- størrelser. En del av ettermarkedslivet dessverre...
Grunnen til skråskårne drev er at man har et mykere inngrep mellom tennene, men ulempen igjen er aksialkraften.
Så, hvis man virkelig hadde lyst til å lage noe som dekker alle behov: doble skråfortannede drev.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #13 på: februar 28, 2009, 18:41:57 pm » |
|
Vitsen med rettskårne drev er å unngå utslitte kam lager ved høyere fjærtrykk. De skrå skjærte drevene vil flytte kammen så langt det går i lengderettningen før den velger å komprimere fjærene. Om man hopper over rettskårne så kan man sette i to kam lager med "krage" som da teoretisk skal holde dobbelt så lenge.
Tillater meg selv som motordemontør (snart montør) å stille et spm: Er det org bare ett kamlager med krage? Hvor setter man da det andre lageret med krage? Må man da kjøpe to kamlager sett og kombinere disse settene? (Har kjøpt rettskårne til mitt 1915 prosjekt)
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #14 på: mars 01, 2009, 01:13:48 am » |
|
Er det org bare ett kamlager med krage? Hvor setter man da det andre lageret med krage? Må man da kjøpe to kamlager sett og kombinere disse settene? [/quote
I originalmotoren er det bare et halvt lager som har krage, så om man kjører med skråskjærte drev kjøper man to sett så man får et helt lager med krage. Om du har straight cut drev trenger du ikke å gjøre dette, mener jeg.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Oval57
Supermedlem
    
Innlegg: 3011
Bosted: Lier
Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.
|
 |
« Svar #15 på: mars 12, 2010, 15:43:41 pm » |
|
Interessant. Det er altså litt sjansespill på en gammel og "normalt" slitt motor. Jeg skal ha to enkle gassere, og hvis man da ikke hører lyden har det ikke så mye for seg.
Det er jo dumt om det høres ut som ulyd.
|
|
|
Loggført
|
*Paradise road* Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.comTlf. 900 13 764 Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer. Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har noe du vil selge.
|
|
|
Paasan
Supermedlem
    
Innlegg: 602
Bosted: Oslo
Frøkna
|
 |
« Svar #16 på: mars 12, 2010, 15:59:38 pm » |
|
Lyden venner du deg til (rene malingen som fra en katt  ) Men når du gir full spiker så overdøver gurglinga fra gasserne alt så da er ikke kamdrevlyden så påtrengende 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #18 på: mars 12, 2010, 18:30:10 pm » |
|
Du får kjøpt kamlager med dobble thrustflater/krager. Så det trengst ikkje å kjøpa to sett og blanda isaman.
Men eg lurar på om dobbel thrustelager er lika bra som å ha rettskårne kamdrev med tanke på slitasje aksialt, og dermed på endethrusten på blokka ?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
 |
« Svar #19 på: mars 14, 2010, 20:17:54 pm » |
|
Kan bare droppe planer om stereoanlegg da, siden rettskårne +to dobble og et a'la Abarth anlegg kommer til å gi den koselyden som ønskes kan, jippi
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
MLH
Medlem
  
Innlegg: 173
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #20 på: mars 14, 2010, 21:19:36 pm » |
|
der ser du, nesten samme svar som du fikk av oss i garagen jo, he he.. 
|
|
|
Loggført
|
1200 Jeans 1974,kræsjet... 1200 T 1 1955 "Dragon Wagon" gitt bort til kjerringa 1600 Variant 1971, grønn. 1600 Variant 1970 "panel" Rusten!!! 1500 T 1 1969 Muggen 1600 TL 1971 (solgt)
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
 |
« Svar #21 på: mars 14, 2010, 21:21:58 pm » |
|
Ja oss raringer kommer i alle typer og varianter
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
Lundby
Supermedlem
    
Innlegg: 2098
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #22 på: mars 14, 2010, 21:25:44 pm » |
|
der ser du, nesten samme svar som du fikk av oss i garagen jo, he he..  Hvis du mente meg som trådstarter Morten fikk jeg svar i Februar 2009 
|
|
|
Loggført
|
bergrenner TLF 90910383
|
|
|
MLH
Medlem
  
Innlegg: 173
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #23 på: mars 14, 2010, 21:32:02 pm » |
|
2009/2010 pytt pytt hehe 
|
|
|
Loggført
|
1200 Jeans 1974,kræsjet... 1200 T 1 1955 "Dragon Wagon" gitt bort til kjerringa 1600 Variant 1971, grønn. 1600 Variant 1970 "panel" Rusten!!! 1500 T 1 1969 Muggen 1600 TL 1971 (solgt)
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
    
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
 |
« Svar #24 på: mars 25, 2010, 20:47:26 pm » |
|
I alle fall det je lerte på skoorn, uten at je kan så mye om motor, er at med rette kamdrev taper man ikke så mye krefter sia dreva slipper å skyve hverandre aksialt(som sagt over) Rettskårne kamdrev hare jo mer annlegsflate/større grep på hverandre eller flere tenner i inngrep samtidlig , en skråskårne drev har. Rettskårne drev bråker mer...noe som er en herlig lyd;) Skråskårne bråker ikke så mye og er vel derfor å bruke i en vanlig bruksmotor.
|
|
|
Loggført
|
  VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #25 på: mars 27, 2010, 21:11:09 pm » |
|
Hørte lyden èn gang, og fikk etterbestilt rettskåren til motorbygget mitt umiddelbart. Driter litt i hva det gjør og ikke gjør, men "kidsa på Shell gir meg Cred når jeg fyrer. "
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
wide5
|
 |
« Svar #26 på: mars 28, 2010, 11:01:44 am » |
|
Hæ hæ... kult...  Liker den lyden jeg også...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|