april 27, 2024, 03:48:02 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: VW Beach Buggy 1967 mod.  (Lest 5675 ganger)
Eirikoyg
Nybegynner
*
Innlegg: 31
Bosted: Ålgård


Vis profil

« på: februar 28, 2009, 03:41:51 am »

Da er det på tide at jeg legger inn en liten prosjekttråd ang. min Beach Buggy. Kan si med en gang at utviklingen på denne bilen vil ikke gå i stor fart, da jeg har ikke for mye penger og heller ikke lite å bruke dem på Sjokkert Men denne tråden vil jeg bruke til å høre deres meninger og for å få hjelp, for det trenger jeg Glad

En annen ting er at en del rister nok på hodet når jeg sier jeg har planer om å sette i Porsche motor. Det er fullt forståelig pga. ugunstig vektfordeling, deletilgangen og trimmemulighetene på boblemotoren osv... Det er jeg enig i Blunker  Men nå kom jeg over denne og liker utseendet, lyden, fikk en god pris etter min mening og jeg syns det virket spennende å begynne med!

Bilen kjøpte jeg i fra Sandnessjøen i høstferien 2007. Ble fraktet med Hurtigruta til Bergen og ble kjørt der i fra til Ålgård, 20 min sør for Stavanger. Bilen fungerte utmerket til toppen av Bømlofjordtunnelen (på det bratteste), da stopte den med brask og bram. Den ene pluggen ble sprengt ut av toppen og viftereimen røk også i tunnellen... Det viser seg at det er utført en reparasjon på plugg-gjengene med oppborring, skrudd i foring og plugg i foring. Men jeg kom meg hjem og ny topp ble handlet for 200 kr

Etter dette har jeg byttet motor en gang og ellers brukt bilen, for dette er en lekebil!

Litt om bilen:
- VW Boble 1600 motor (AD)
- Ukjent girkasse
- ATS Classic (?) 15x7,5 (?) felger bak og originale foran.
- Den er velutstyrt med dimming av lys i dashbordet, skinn, veltebøyle, hull til radio/kassett eller cd-spiller og baksete! Glad

PLANER:
- Nå går bilen gjennom en liten restaurering. Skal lakkes "innvendig", alt det elektriske skal erstattes og bilen skal EU-godkjennes
- Senk foran
- Bygge opp igjen alt det elektriske. Det som står i nå ser ut som en eneste spagettigryte og har mange feil og mangler.
- Ny motor er handlet inn, dette er en Porsche 911 2,0T motor som trenger kjærlighet. Er i det spent på motorens stand under skallet. Hentet motoren for en stund siden, men er lagt på vent pga. det er viktigere ting som skal gjøres først
- Skivebremser
- Nye felger, enda usikker på hva jeg skal gå for...
- Oppshining av kallesje, eller få sydd en ny.
- Etterhvert burde den fått noe lakkering. Er ganske mange hull etter gamle eiere har borret i karosseriet
- Hydraulisk håndbrekk vil bli vurdert.


Jeg håper dere kan hjelpe meg med ett par ting:

- Girkasse valget? Hvilken holder til min motor? Hvilken er det lettest å få inn? osv...
- For at jeg skal få veteranskilt på bilen må jeg sende inn en søknad. Det er fordi bilen har hatt veteranskilt (i en dag) før og etter norske regler må du da søke for å få veteranskilt en gang til. Så om noen har noen tips til hva jeg skal skrive mottas dette me stor takk!
- Hvis jeg får til den nye motoren vil jeg vurdere om det går ann å få det godkjent, noen innspill?
- Jeg må ordne en oljetank til Porschemotoren. Her er det også tørrsump så takker for tips for å få ordnet dette best mulig.

Planene vil nok forandres litt etterhvert, så følg med i tråden!

Bilder må man ha!





Ett bilde med stolt eier Glad


Tusen takk for at du leser om min lille bil. Takk for all tilbakemelding på godt og vondt Blunker
« Siste redigering: februar 28, 2009, 13:35:35 pm av Eirikoyg » Loggført

- VW Beach Buggy 1967 - http://www.vwnorge.no/index.php/topic,12775.msg132001.html#new
- Audi V8 1991, Quattro
Eirikoyg
Nybegynner
*
Innlegg: 31
Bosted: Ålgård


Vis profil

« Svar #1 på: februar 28, 2009, 03:43:31 am »

Porsche 911 2,0T motoren:

Lagt på is frem til mye annet er fikset Glad Så slipper jeg mer kommentarer på den enn så lenge
« Siste redigering: februar 28, 2009, 13:36:39 pm av Eirikoyg » Loggført

- VW Beach Buggy 1967 - http://www.vwnorge.no/index.php/topic,12775.msg132001.html#new
- Audi V8 1991, Quattro
Eirikoyg
Nybegynner
*
Innlegg: 31
Bosted: Ålgård


Vis profil

« Svar #2 på: februar 28, 2009, 03:47:34 am »

« Siste redigering: februar 28, 2009, 13:40:51 pm av Eirikoyg » Loggført

- VW Beach Buggy 1967 - http://www.vwnorge.no/index.php/topic,12775.msg132001.html#new
- Audi V8 1991, Quattro
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #3 på: februar 28, 2009, 08:26:59 am »

Stilig prosjekt! Blir kanskje "en antydning" baktung i en liten buggy, men pyttpytt, så lenge en er klar over det! Etter hva jeg har lest oppdaget Porsche også dette og fikset dette med at 911 fikk øket akselavstand. Blir nok lett å dra ville hjulløft, bare å slippe clutchen!  Gliser
« Siste redigering: februar 28, 2009, 08:29:57 am av RZR-Andy » Loggført
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2088
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #4 på: februar 28, 2009, 08:33:07 am »

Spennende prosjekt og en tøff bil. Kor mye e denne kortet inn? Ska følge med her. Register deg og gjerne på vårt lokale forum og selvfølgelig i klubben hvis du ikkje allerede e det.

http://www.srvwk.com/index.php
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #5 på: februar 28, 2009, 08:46:49 am »

Nå skal ikke jeg male fanden på veggen, men han man lyst til å lære å overhale en motor er vel kanskje ikke en 911 motor noe å begynne med?
Når det gjelder sekser i en buggy bør man vel tenke seg nøye om. Husk at denne er en god del tyngre enn en Vw motor og den bygger kanskje bortimot 25 cm bakover i forhold til senter hjul og bakende av motor i forhold til en vw. Tenk deg da vekten på framhjula  Blunker
Hadde jeg vært i dine sko ville jeg pusset opp 911 motoren og solgt den for å brukt penger på en type 1 motor som du kan "skremme" opp. Type 1 er veldig kort i forhold til disse motorene og du for da bra vekt foran. Regner med at du har tenkt å bruke bilen også. Disse gamle 2.0 er ganske pop tror jeg i classic racing i Porsche miljøet så du hadde garantert fått til igjen for den.
Som sagt bør du tenke deg godt om før du gjør noe slikt. Selv om det er "kult" med Porsche er det ikke alltid det er den beste løsningen.
Da bør du evnt få tak i deg en gammal type 3 å putte denne i. Det er FETT det. Type 3 med sekser.

11 blads vifte er ikke spesielet fra turbo. Disse kom på 3.0 og var levert da til alle etter -77. Men 3.0 turbo kom i -75 med denne vifta på turbomodellen.
Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #6 på: februar 28, 2009, 11:28:23 am »

Sikkert en og annen splittbusseier som kunne tenke seg en 2-liters sekser i hekken også! Vet om et meget velbygd prosjekt som er tilpasset en litt større sekser med samme stamtavle. Vil tippe at denne buggyen blir en solid utfordring å beherske - spesielt risikabelt vil det bli om den skal brukes på svingete vestlandsveier...
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #7 på: februar 28, 2009, 11:32:24 am »

Må bare henge meg på hva VW 612 RS sier her. En 2,0 T motor har 110 hk (da den var ny) og er jo den aller svakeste 911-motoren som ble levert. Faktisk hadde den vanlige 911 på denne tiden en 2,0 liter på 130 hk, 2,0T var en "billig-utgave" som hovedsaklig ble levert til USA. Et sylindersett til denne motoren koster 20-25 tusen, og jeg skal love deg at disse motorene er absolutt ikke det enkleste å skru på. Og når en overhaling av denne motoren lett kan komme på 30-40 lapper bare i deler, så hadde jeg nok mye heller vurdert en trimma T1 eller T4- motor til akkurat denne bilen.En buggy har jo som regel korta hjulavstand, og da plassere en tung sekser bakerst her er ikke ideelt for å si det mildt. Ergo er mitt råd det samme som VW 612 RS sier her..  
911-sekser er greit å putte i en T4 eller T3, men i en buggy så blir det så lite egnet som det er mulig..
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #8 på: februar 28, 2009, 11:33:28 am »

Det var ein tøff balje Sjokkert

Men korleis i all verden skal du få godkjent porsche seksar i den der?? Har du plass til lodd framme? Gliser
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Pitt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1278
Bosted: Oppdal


oppdal så klart


Vis profil
« Svar #9 på: februar 28, 2009, 11:40:19 am »

 Jeg maler gjerne Fanden på veggen her, Får aldri i verden godkjent den med sånn motor !!

Pitt
Loggført

E ha kasta mange sånne !


Tlf 90834700
Eirikoyg
Nybegynner
*
Innlegg: 31
Bosted: Ålgård


Vis profil

« Svar #10 på: februar 28, 2009, 13:27:34 pm »

Det kan vi vel kalle en pang start! Visste at disse svarene kom Blunker

Alt det dere har sagt er jeg fullt klar over.
Vi får se hva jeg gjør. Som sagt tidligere er motoren lagt på is inntil videre. Om jeg beholder motoren eller ei vet jeg ikke, burde gå greit å selge den videre også. Skal først og fremst få fikset noe på bilen, få den EU-godkjent for så å se på motoren. Så dere kan nok slappe av og slippe å se den motoren en stund fremover, fordi her er det andre ting som blir gjort først  Blunker

Kanskje den tittelen er den mest effektive tittelen for å få raske svar også  Glad

Men men, nå har jeg endre litt på tråden så vi ikke sporer helt av.

Men dere får følge med. Nå lurer jeg på om dere har noe å anbefale ang. lakk av flyndra (er det ikke det dere kaller den?) og inv. i sidene på bilen? Akkurat rundt der du har bena osv. bør det jo være noe slitesterkt...

Mvh
« Siste redigering: februar 28, 2009, 13:42:06 pm av Eirikoyg » Loggført

- VW Beach Buggy 1967 - http://www.vwnorge.no/index.php/topic,12775.msg132001.html#new
- Audi V8 1991, Quattro
Eirikoyg
Nybegynner
*
Innlegg: 31
Bosted: Ålgård


Vis profil

« Svar #11 på: februar 28, 2009, 13:33:02 pm »

Spennende prosjekt og en tøff bil. Kor mye e denne kortet inn? Ska følge med her. Register deg og gjerne på vårt lokale forum og selvfølgelig i klubben hvis du ikkje allerede e det.

http://www.srvwk.com/index.php


Hei!
Jeg kan ikke se noen skjøter elns på bilen, men om noen kunne gitt meg noen mål jeg kunne gå etter så kunne jeg funnet skikkelig ut av det.
Skal melde meg inn der etterhvert Glad hyggelig med invitasjon Blunker
Loggført

- VW Beach Buggy 1967 - http://www.vwnorge.no/index.php/topic,12775.msg132001.html#new
- Audi V8 1991, Quattro
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #12 på: februar 28, 2009, 13:42:32 pm »

Ein solid lakking kan jo f.eks. vera å sandblåsa flyndra, og grunne med ein blanding av Arcanol og Owatrol. Så lakkera med bengalakk på toppen! Er vel ikkje den dyraste metoden heller! Evt. grunn med 2k epoxyprimer og lakk med 2k svart billakk Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Eirikoyg
Nybegynner
*
Innlegg: 31
Bosted: Ålgård


Vis profil

« Svar #13 på: februar 28, 2009, 16:40:51 pm »

Jeg tenkte meg noe i den duren Blunker
Ser ut til at flyndra er ei veldig bra stand. Får se når jeg løfter av karosseriet om jeg får meg en overaskelse. Men i helgen er det bruksbilen som tar opp tiden. Trenger litt kjærlighet den også  Rekker tunge

og langs sidene i "karet" eller karosseriet har jeg tenkt å lakke blankt svart. Tror det blir greit.
Loggført

- VW Beach Buggy 1967 - http://www.vwnorge.no/index.php/topic,12775.msg132001.html#new
- Audi V8 1991, Quattro
Eirikoyg
Nybegynner
*
Innlegg: 31
Bosted: Ålgård


Vis profil

« Svar #14 på: mars 21, 2009, 14:55:26 pm »

Har ikke skjedd så voldsomt mye siden sist, men karosseriet er løftet av og flyndra ser ut til å være i veldig bra stand! Glad
Men den skal slipes og lakkes opp igjen med epoxy grunning deretter en svart lakk jeg ikke husker navnet på i farten.

På motorfronten kan det kanskje bli en forandring. Har tilgang på en volvo 740 trykkforgasser og en turbo... kan dette være deler sammen med andre til ett "turbo-kit" på en boblemotor?
Loggført

- VW Beach Buggy 1967 - http://www.vwnorge.no/index.php/topic,12775.msg132001.html#new
- Audi V8 1991, Quattro
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #15 på: mars 21, 2009, 16:55:39 pm »

Fine bilder. Tatt i "Perlå" på Ålgård Blunker
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Eirikoyg
Nybegynner
*
Innlegg: 31
Bosted: Ålgård


Vis profil

« Svar #16 på: mars 22, 2009, 06:45:41 am »

Stemmer det Glad
Er en kamerat som har tatt bildene. Dere legger nok merke til at kvaliteten går en del ned når dere ser mine egne bilder  Blunker

Loggført

- VW Beach Buggy 1967 - http://www.vwnorge.no/index.php/topic,12775.msg132001.html#new
- Audi V8 1991, Quattro
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!