Verdt å merke seg med 51 IDA....
Jeg sier ikke at dette gjelder alle 51 IDA, men det kom fram når jeg prøvde å finne ut hva som var galt med mine og det viste seg å være et problem med flere. Hvertfall verdt å sjekke før man skrur dem på...
Mine spjell("butterflies") lukket ikke forbi det siste progresjons hullet når jeg skrudde "idle" skruen helt tilbake. Dette førte til at motoren sugde bensin under spjellet og sotet pluggene på tomgang. Dette resulterte i at jeg måtte ha 45 idle for å redusere sotingen(midlertidig løsning for å få kjørt på SCC). Med denne tomgangs dysen fikk jeg en kjempestor "flatspot" mellom "idle" og "main", altså ikke egnet for gatekjøring.
Løsningen er å demontere hele gasseren bortsett fra spjellaksel og butterflies. Kjøpe smergelduk med fin korning. Holde gasseren opp mot en lyskilde og dra smergelduken der du
ikke ser lys rundt spjellet. Gjenta denne prosessen til spjellet lukker forbi progresjons hullet. Dette er tidkrevende arbeid, jeg brukte totalt 10 timer på mine. resultat var at gasserne ble meget gode og fungerer nå ypperlig
@ beetlebug
Tipper du ikke er langt unna det rette oppsettet, har vel sikkert også noe å si med hva slags emolusjonsrør man bruker.
Min motor er 2332ccm(51 IDA) med 55 idle, 170 main, 200 luft og F9 emolusjonsrør(hvis jeg ikke husker helt feil). Lamda verdien lå et sted mellom 12,5 og 13 med dette oppsettet.