HKE
Supermedlem
    
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar
Hans Kristian tlf 95718916
|
 |
« på: mars 13, 2009, 22:37:55 pm » |
|
Ja, da har jeg kjøpt meg en Oval. En såkalt ”låvebil” som har stått lagret i 30 år. Det er en 56 modell som er registrert sent i 1955. Jeg skal ikke hente den før til våren. Bilen har ikke noe særlig rust, så planen for bilen er ikke hel restaurering. Men den skal nok etterhvert lakkeres utvendig i original farge Reed Green (L313). Men jeg skal først og fremst få den i god teknisk stand, og få den mest mulig tilbake slik den var før men tidsriktige deler. Det jeg vet at jeg mangler så langt er: -Bakre kjøleblekk til motorrom. (34 HK -61) -Sidepaneler. -Seter forann og bak i brukbar stand. -Original venstre Oval fremskjerm... Det er lov å drømme  -Piler.-Riktige passajerdør med "inmat" (ikke profilert til 56 Modell).-Utvendig dørhåndtak-Gummimatter til gulv.-Originalradio 6 volt (den trenger ikke virke. Eventuelt blendingsdeksel).-Kromring til en baklampe-Bosch hovedlykt (1 stykk) http://www.vwnorge.no/index.php?action=dlattach;topic=16268.0;attach=58088;imageEr det noen som har noe av dette til salgs, eller ser noe annet jeg trenger så ta kontakt. Vennlig hilsen Hans Kristian tlf: 95718916 Prosjekttråd til bilen finner dere her: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,16268.msg165995.html#new
|
|
« Siste redigering: oktober 23, 2011, 23:14:49 pm av HKE »
|
Loggført
|
VW 1956 T1
"It don't have to shine, to be fine!!"
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #1 på: mars 13, 2009, 22:42:03 pm » |
|
Du trenger ikke bytte dørene for å få de til å se riktige ut. Bare å sveise igjen fremre festehull til dørhåndtak, og sette på riktige. Ellers er de like.
Har en pil, gummi over tunell..
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
HKE
Supermedlem
    
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar
Hans Kristian tlf 95718916
|
 |
« Svar #2 på: mars 13, 2009, 22:44:22 pm » |
|
Det må jeg si! Rask respons fra nærmiljøet gitt!! Takk Henning! Men er ikke vinduene for store på disse dørene da??
|
|
|
Loggført
|
VW 1956 T1
"It don't have to shine, to be fine!!"
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #3 på: mars 13, 2009, 22:48:45 pm » |
|
Det må jeg si! Rask respons fra nærmiljøet gitt!! Takk Henning! Men er ikke vinduene for store på disse dørene da??
Vinduer er like, kun hullet til dørhåndtak som skiller de.. Pre 56 har helt andre såkalte profildører. Har originaldørene fra min oval, hvis du gidder å slipe sparkel...
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
 |
« Svar #4 på: mars 13, 2009, 23:09:50 pm » |
|
Vinduene ER for store. I alle fall på passasjersiden slik det ser ut på bildene. Disse dørene er antageligvis fra en 65-66. Får du tak dører fra -64 så vil vinduene være passelig store, men dørhåndtakene utvendig vil allikevel være feil. Jeg anbefaler at at du klasker litt kroner i bordet for å få tak riktige dører. Hvem vet, kanskje det følger med originale dørtrekk som passer bilen din også  Lykke til med herlig bil. Artig med sånne støvbilder Det må jeg si! Rask respons fra nærmiljøet gitt!! Takk Henning! Men er ikke vinduene for store på disse dørene da??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #5 på: mars 13, 2009, 23:13:52 pm » |
|
Vinduene ER for store. I alle fall på passasjersiden slik det ser ut på bildene. Disse dørene er antageligvis fra en 65-66. Får du tak dører fra -64 så vil vinduene være passelig store, men dørhåndtakene utvendig vil allikevel være feil. Jeg anbefaler at at du klasker litt kroner i bordet for å få tak riktige dører. Hvem vet, kanskje det følger med originale dørtrekk som passer bilen din også  Lykke til med herlig bil. Artig med sånne støvbilder Det må jeg si! Rask respons fra nærmiljøet gitt!! Takk Henning! Men er ikke vinduene for store på disse dørene da??
Du er god med bil, hvis du greier å trykke en 65+ dør inn i hullet på en pre64 bil..
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
 |
« Svar #6 på: mars 13, 2009, 23:26:01 pm » |
|
Se nøye etter, det er ikke tvil. Vinduet i døra er for stort til å være fra en pre 64. Har aldri prøvd en 65 dør på en oval, men det ser helt tydelig ut til å passe. Bildene her viser jo det  Vinduene ER for store. I alle fall på passasjersiden slik det ser ut på bildene. Disse dørene er antageligvis fra en 65-66. Får du tak dører fra -64 så vil vinduene være passelig store, men dørhåndtakene utvendig vil allikevel være feil. Jeg anbefaler at at du klasker litt kroner i bordet for å få tak riktige dører. Hvem vet, kanskje det følger med originale dørtrekk som passer bilen din også  Lykke til med herlig bil. Artig med sånne støvbilder Det må jeg si! Rask respons fra nærmiljøet gitt!! Takk Henning! Men er ikke vinduene for store på disse dørene da??
Du er god med bil, hvis du greier å trykke en 65+ dør inn i hullet på en pre64 bil..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #7 på: mars 13, 2009, 23:28:16 pm » |
|
Se nøye etter, det er ikke tvil. Vinduet i døra er for stort til å være fra en pre 64. Har aldri prøvd en 65 dør på en oval, men det ser helt tydelig ut til å passe. Bildene her viser jo det  Vinduene ER for store. I alle fall på passasjersiden slik det ser ut på bildene. Disse dørene er antageligvis fra en 65-66. Får du tak dører fra -64 så vil vinduene være passelig store, men dørhåndtakene utvendig vil allikevel være feil. Jeg anbefaler at at du klasker litt kroner i bordet for å få tak riktige dører. Hvem vet, kanskje det følger med originale dørtrekk som passer bilen din også  Lykke til med herlig bil. Artig med sånne støvbilder Det må jeg si! Rask respons fra nærmiljøet gitt!! Takk Henning! Men er ikke vinduene for store på disse dørene da??
Du er god med bil, hvis du greier å trykke en 65+ dør inn i hullet på en pre64 bil.. 65+ har mye mindre ventilasjonsrute.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
 |
« Svar #8 på: mars 13, 2009, 23:33:45 pm » |
|
Se nøye etter, det er ikke tvil. Vinduet i døra er for stort til å være fra en pre 64. Har aldri prøvd en 65 dør på en oval, men det ser helt tydelig ut til å passe. Bildene her viser jo det  Vinduene ER for store. I alle fall på passasjersiden slik det ser ut på bildene. Disse dørene er antageligvis fra en 65-66. Får du tak dører fra -64 så vil vinduene være passelig store, men dørhåndtakene utvendig vil allikevel være feil. Jeg anbefaler at at du klasker litt kroner i bordet for å få tak riktige dører. Hvem vet, kanskje det følger med originale dørtrekk som passer bilen din også  Lykke til med herlig bil. Artig med sånne støvbilder Det må jeg si! Rask respons fra nærmiljøet gitt!! Takk Henning! Men er ikke vinduene for store på disse dørene da??
Du er god med bil, hvis du greier å trykke en 65+ dør inn i hullet på en pre64 bil.. 65+ har mye mindre ventilasjonsrute. Hææ? Det stemmer ikke. Min gamle 65 hadde større ventilasjonsrute enn 64.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #9 på: mars 13, 2009, 23:36:17 pm » |
|
Se nøye etter, det er ikke tvil. Vinduet i døra er for stort til å være fra en pre 64. Har aldri prøvd en 65 dør på en oval, men det ser helt tydelig ut til å passe. Bildene her viser jo det  Vinduene ER for store. I alle fall på passasjersiden slik det ser ut på bildene. Disse dørene er antageligvis fra en 65-66. Får du tak dører fra -64 så vil vinduene være passelig store, men dørhåndtakene utvendig vil allikevel være feil. Jeg anbefaler at at du klasker litt kroner i bordet for å få tak riktige dører. Hvem vet, kanskje det følger med originale dørtrekk som passer bilen din også  Lykke til med herlig bil. Artig med sånne støvbilder Det må jeg si! Rask respons fra nærmiljøet gitt!! Takk Henning! Men er ikke vinduene for store på disse dørene da??
Du er god med bil, hvis du greier å trykke en 65+ dør inn i hullet på en pre64 bil.. 65+ har mye mindre ventilasjonsrute. Hææ? Det stemmer ikke. Min gamle 65 hadde større ventilasjonsrute enn 64. Større som i høyere ja, men smalere!
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
 |
« Svar #10 på: mars 13, 2009, 23:39:02 pm » |
|
Jeg tok en ekstra titt på bildene av bilen , og det virker som om at døren på førersiden er eldre enn den på pasasjersiden. Bildene er litt for dårlige til å si det sikkert, men jeg skimter en trykk-knapp på ventilasjonsrutehendelen på førersiden. Det har du ikke på pasasjersiden fordi døren er fra 65-66.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
 |
« Svar #11 på: mars 13, 2009, 23:40:12 pm » |
|
Jeg er ikke i tvil om at pasasjerdøra er 65 eller nyere.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #12 på: mars 13, 2009, 23:47:40 pm » |
|
Hele taket på 65+ er høyere, og samtlige ruter er også høyere. Men nok om det, back to topic!
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
HKE
Supermedlem
    
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar
Hans Kristian tlf 95718916
|
 |
« Svar #13 på: mars 14, 2009, 00:33:26 am » |
|
Takker for hjelpen så langt. Jeg har lagt til et bilde til, som var det beste jeg hadde av passasjerdøren. Jeg tror også dette er en 65-66 dør, men jeg har ikke detaljkunnskap om dette. Men på andre biler jeg har sett så er glassruta på døra på linje med den bakre sideruta. Det er bare å fyre løs med flere innspill hvis det kan føre til en konklusjon. (Magen til han som bor på gården vises også helt til høyre i bildet, men den trenger vi ikke fastsette årstallet på...  )
|
|
« Siste redigering: mars 14, 2009, 01:05:00 am av VW1965T1 »
|
Loggført
|
VW 1956 T1
"It don't have to shine, to be fine!!"
|
|
|
HKE
Supermedlem
    
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar
Hans Kristian tlf 95718916
|
 |
« Svar #14 på: mars 14, 2009, 01:25:35 am » |
|
Jeg er ikke i tvil om at pasasjerdøra er 65 eller nyere.
Hmmh. Jeg tror jeg har funnet beviset for det Kaj her påstår. Jeg tok med meg PC ut i garasjen for å se på 65 modellen min, og på den skråner stolpene til ventilasjonsrutene litt bakover i toppen. Det ser det ut som det gjør på passasjersiden på dette bildet. Bilden som er tatt innenfra viser nok at førerdøren er riktig, da ventilasjonsrutestolpen her er helt loddrett. Da går egentlig spørmålet til deg Henning: Hvor mye sparkel er det på den høyredøra du har??
|
|
|
Loggført
|
VW 1956 T1
"It don't have to shine, to be fine!!"
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
 |
« Svar #15 på: mars 14, 2009, 01:58:09 am » |
|
Hele taket på 65+ er høyere, og samtlige ruter er også høyere. Men nok om det, back to topic!
"Men nok om det, back to topic! " Greit å si når du tar feil.. 1000 spenn på at den høyre døra er fra en 65 eller nyere bil. Ruta er av den store typen (se på avstanden mellom sidelista og vinduet) og den har skrånende, smal ventilasjonsrute. Denne døra passer rett inn i hullet på biler nyere enn 58. Det er et lite skille i buen i toppen av A-stolpen mellom 57 og 58, så på oval bli nyere dører litt trange der.
|
|
« Siste redigering: mars 14, 2009, 02:08:21 am av Rocket-Racing »
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #16 på: mars 14, 2009, 02:11:31 am » |
|
Hele taket på 65+ er høyere, og samtlige ruter er også høyere. Men nok om det, back to topic!
Taket er like høyt på alle bobler, og alle dør hullene er så å si urørt fra 38 til 83. Når det gjelder vinduene så har tidlige bobler tykkere "karmer" rundt vinduene.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
HKE
Supermedlem
    
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar
Hans Kristian tlf 95718916
|
 |
« Svar #17 på: mars 14, 2009, 02:38:26 am » |
|
Dette er grunnet til at forumet er så genialt! Man lærer stadig noe nytt av andre! Når du sier det Anders så gikk høyredøra ganske tregt. Akkurat som om "noen" hadde bøyd litt på hengslene for å justere den.
Ønskelista er oppdatert, så nå er det "back to topic"...
|
|
|
Loggført
|
VW 1956 T1
"It don't have to shine, to be fine!!"
|
|
|
T2-Vandal
Supermedlem
    
Innlegg: 672
Bosted: Nord-Fron
|
 |
« Svar #18 på: mars 14, 2009, 02:51:12 am » |
|
Der kom du med en påminnelse.... Gud hvor vi bør takke folkene som står, og har stått i med å få dette forumet på "hjula"!!
Dere er gull for hele "VW Norge"!!..
|
|
|
Loggført
|
29 Chevrolet AC Phaeton 47 Farmall A 66 T1 70 T1 (German look) 78 Corvette sachs 380 77 T2 (Vandalbussen) 72 Eldorado cab 08 Alfa Romeo 159 Ti
|
|
|
godlune
Medlem
  
Innlegg: 160
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #19 på: mars 14, 2009, 06:03:02 am » |
|
Dører fra 1956boble passer IKKE i splitt! Dørene er "kortere"...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #20 på: mars 14, 2009, 11:15:48 am » |
|
Hele taket på 65+ er høyere, og samtlige ruter er også høyere. Men nok om det, back to topic!
"Men nok om det, back to topic! " Greit å si når du tar feil.. 1000 spenn på at den høyre døra er fra en 65 eller nyere bil. Ruta er av den store typen (se på avstanden mellom sidelista og vinduet) og den har skrånende, smal ventilasjonsrute. Denne døra passer rett inn i hullet på biler nyere enn 58. Det er et lite skille i buen i toppen av A-stolpen mellom 57 og 58, så på oval bli nyere dører litt trange der. Hang meg opp litt mye i førerdøra og studerte denne best, leste heller kanskje ikke godt nok på det som ble skrevet. Uansett må du banke inn kanten på døra mot A-stolpe/bue, for å få inn nyere dør i pre64. De passer ikke uten litt modifisering. Da må isåfall det ha vårt noe feil på 65 dørene jeg prøvde i min oval, derimot gikk 64 dørene rett inn uten noen form for banking og modifisering.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #21 på: mars 14, 2009, 11:19:41 am » |
|
Da går egentlig spørmålet til deg Henning: Hvor mye sparkel er det på den høyredøra du har??
Er opptil 7-8mm på det tykkeste. Har bare slipt ett felt for å komme inntil metall, så jeg vet egentlig ikke hvordan helheten er.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
 |
« Svar #22 på: mars 14, 2009, 11:33:41 am » |
|
Artig bil og artig tråd uansett  Hele taket på 65+ er høyere, og samtlige ruter er også høyere. Men nok om det, back to topic!
"Men nok om det, back to topic! " Greit å si når du tar feil.. 1000 spenn på at den høyre døra er fra en 65 eller nyere bil. Ruta er av den store typen (se på avstanden mellom sidelista og vinduet) og den har skrånende, smal ventilasjonsrute. Denne døra passer rett inn i hullet på biler nyere enn 58. Det er et lite skille i buen i toppen av A-stolpen mellom 57 og 58, så på oval bli nyere dører litt trange der. Hang meg opp litt mye i førerdøra og studerte denne best, leste heller kanskje ikke godt nok på det som ble skrevet. Uansett må du banke inn kanten på døra mot A-stolpe/bue, for å få inn nyere dør i pre64. De passer ikke uten litt modifisering. Da må isåfall det ha vårt noe feil på 65 dørene jeg prøvde i min oval, derimot gikk 64 dørene rett inn uten noen form for banking og modifisering.
|
|
« Siste redigering: mars 14, 2009, 11:35:33 am av Brezelfürsten »
|
Loggført
|
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #23 på: mars 14, 2009, 22:11:05 pm » |
|
Sendte deg en PM før jeg så denne tråden Hans Christian... Derfor:
Gratulerer med kongefunn! Ser ut til å være en veldig artig og fin bil! Passasjerdøren er definitivt for ny og helt feil. Jeg er virkelig usikker på hva dette betyr at "noen" har gjort med B-stolpe og dørlås for å få en slik trykknapp-lås til å passe. La oss håpe det ikke er for mye.. Denne bilen skal jo ha "pull out" håndtak med en ganske annen dørlås enn de som kom i 1960. Det finner du ut av.
Når det er sagt... 1. Oktober er modellårskille for alle Bobler fra...var det 1953? Det vil si at dette er en modellår 56, produsert i 55 - som du selv sier, og som jo er helt normalt. Men - modellår 56 har da "slette" dører og ikke invendig profil som de fra 55 og nedover! Det er garantert ... vet ikke hvem over som forleder deg inn p åde mye dyrere profildørene... det skal du ikke ha.
Jeg har et par helt strøkne, helt komplette Juni-56 dører som vil passe dønn på denne bilen. De er originalt svarte og har NULL rust og originallakk overalt. Interiørpaneler mangler, eller helt komplette og helt strøkne. Vi tar det videre på PM om du er interessert.
Igjen - grattler!
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #24 på: mars 15, 2009, 10:52:43 am » |
|
PM til deg
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #25 på: mars 15, 2009, 16:39:48 pm » |
|
Dører fra 1956boble passer IKKE i splitt! Dørene er "kortere"...
Anders Rocket har splitdører på sin Oval, er ikke det litt rart?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
godlune
Medlem
  
Innlegg: 160
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #26 på: mars 15, 2009, 18:07:01 pm » |
|
Ikke nødvendigvis så merkelig... er det ikke slik at det er størrelseforskjell på profildører og nyere? DVS at det er samme dørstørrelse på splitt og oval opp til '55?
|
|
« Siste redigering: mars 15, 2009, 18:10:24 pm av godlune »
|
Loggført
|
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #27 på: mars 15, 2009, 22:11:44 pm » |
|
Mye "tullprat" her... For the record: Grovt sett kan man si at ALLE dører fra alle bobler passer på ALLE bobler.... Størrelsen på hullet er det samme. MEN - det krever altså store modifikasjoner av dørlåser og B-stolpe, pluss pluss.
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
herulf
Supermedlem
    
Innlegg: 1265
Bosted: Lillesand
|
 |
« Svar #28 på: mars 15, 2009, 23:21:33 pm » |
|
Har tom dør 56 mod og den er lik den org.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
65 panelvan
Seniormedlem
   
Innlegg: 287
Bosted: nes ved Brumunddal
Revenge is a dish served best cold
|
 |
« Svar #29 på: mars 16, 2009, 16:02:14 pm » |
|
har i hvertfall et nos dørhåndtak liggende til høyre sida har diverse brukte til overs også , mulig jeg har dør også , send meg en pm om du er intr ....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|