Fjøslukt
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted:
|
 |
« på: mars 18, 2009, 23:16:55 pm » |
|
Hei,
Har et problem med clutchen. Har prøvd å justere wiren frem og tilbake, men finner ikke helt ut av det. Nå er det riktig dødgang i pedalen etter det som står i Haynes-boken.
Problemet er at bilen rister veldig når jeg løser den, og egentlig når jeg girer til 2 gir. Det virker som bilen rister hvis motor har litt turtall ved girbytte. I 3 og 4 gir går det greit hvis jeg slipper pedalen veeeldig sakte ut (og bør da ha litt fart). Men når jeg girer ned fra 3 til 2 så kommer ristingen, selv om jeg slipper pedalen sakte ut.
Er det noen som kan hjelpe meg? Lamellen er jo nesten helt ny..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jalle
Supermedlem
    
Innlegg: 1049
Bosted: Lørenskog
Klubbløs #006
|
 |
« Svar #1 på: mars 18, 2009, 23:24:09 pm » |
|
Tror utløserlagret ditt ikke er helt 100% i rett posisjon.
|
|
|
Loggført
|
All klaring er god klaring, tut og kjør !! ©
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #2 på: mars 18, 2009, 23:32:53 pm » |
|
Har du shimset strømpen til wiren opp riktig da?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #3 på: mars 18, 2009, 23:39:05 pm » |
|
Ristingen kan komme av dårlige/løse girkassefester.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
GraffsT1
Supermedlem
    
Innlegg: 541
Bosted: Aurskog
Urskog VW Aircoolers
|
 |
« Svar #4 på: mars 19, 2009, 00:11:54 am » |
|
Ikke noe oljelekkasje så det har kommet olje på lamellen ? Gammel varmeskade (blå flekker) på svinghjul kan også skape vibrasjoner....
|
|
|
Loggført
|
Urskog VW Aircoolers
'66 mod t1 rat (byttet bort) '72 Fastback
|
|
|
GeirH
Supermedlem
    
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.
|
 |
« Svar #5 på: mars 19, 2009, 00:24:27 am » |
|
Henger meg på svaret til JS her, sjekk at du har riktig "schwung" på strømpa mellom bunnplate og gearkasse. Eller har du kanskje jekket opp bilen ved å plassere jekk under motor/gear, da kan de bakre gearkasse festene ryke.....
|
|
|
Loggført
|
Har laaang VW-pause.
|
|
|
Fjøslukt
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted:
|
 |
« Svar #6 på: mars 19, 2009, 08:47:51 am » |
|
Har ikke gjort noe med strømpen, den har den bøyen som er beskrevet i Haynes. Bilen er blitt heis opp etter motor et par ganger, men bilen har fungert uten risting etter det også..
Tror ristingen kom da jeg prøvde å justere clutchen (måtte bytte pedalsett og da tenkte jeg å justere clutchen riktig etter Haynes). Har det noe å si at ristingen stort sett kommer når jeg prøver å løse bilen i sakte fart eller fra 1 til 2 gir. Jeg prøvde i dag å løse bilen i svak bakke ved at den får litt fart før jeg girer, og da var det minimal med risting.
Kan det være så enkelt at jeg har justert clutchen for stramt/svakt?
Hvis det er feil utløserlagerposisjon, skulle ikke da ristingen kommet uansett. Den komner som sagt ikke når jeg bytter gir og bilen har litt fart på seg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #7 på: mars 19, 2009, 08:51:37 am » |
|
Ristingen kan komme av dårlige/løse girkassefester.
Dette er min erfaring også. Evt en ødelagt lamell.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Fjøslukt
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted:
|
 |
« Svar #8 på: mars 19, 2009, 10:00:25 am » |
|
Men igjen, hvis det er girkassefestene, burde ikke ristingen vært der hele tiden? Jeg vet ikke, derfor håper jeg noen av dere kan hjelpe meg:)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #9 på: mars 19, 2009, 10:26:26 am » |
|
Nei, ikke nødvendigvis. Det har med belastning å gjøre. Du belaster festene mest når du kjører igang på lave gir.
Dette er lett å sjekke. Sett bilen på bukker og jekk deretter i motoren, så ser du hvor mye vandring du har på motor/girkasse mot karrosseriet.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #10 på: mars 19, 2009, 10:27:59 am » |
|
Jeg opplevde en gang å få en komplett clutch hvor det var kast i trykkplata. Hele bilen rista og dirra så jeg ikke kunne se klart hver gang jeg slura på clutchen fra stillestående - videre oppover og nedover i gira var det bedre.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Fjøslukt
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted:
|
 |
« Svar #11 på: mars 19, 2009, 11:26:49 am » |
|
Så det høres ikke ut som jeg har justert clutchen feil, strammet for hardt eller for slakk wire?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #12 på: mars 19, 2009, 11:31:44 am » |
|
NEI.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VWdriver
Seniormedlem
   
Innlegg: 350
Bosted: Asker
VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72
|
 |
« Svar #13 på: mars 19, 2009, 11:37:52 am » |
|
Det er ikke dette alikevel: Du får kun lyd når dette er problem og ikke risting-De fleste nyere motorer har nålelager og ikke bronse foring, så der er ikke dette et problem!! (Det kan også være rullelageret/bronse lageret som sitter inni svinghjulsbolten. akslingen som kommer fra girkassen og går inn i clutchen skal ligge stabilt når lageret inni svinghjulsbolten er bra. Blir dette slitt kan man få kast i akslingen og virasjoner på 1 og noe på andre gir. Dette er lett å bytte men motoren må ut.) Men som de andre sier: Dårlige girkasse fester, feil slakk i strømpe og vaier, slitt svinghjul(blå farge eller riper) Er også normale feil. Ligger du under bilen, så få en til løfte litt i eksos/motor så ser du fort om det er sprekk i gummifester.
Marius
|
|
« Siste redigering: mars 19, 2009, 16:59:56 pm av VWdriver »
|
Loggført
|
|
|
|
Fjøslukt
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted:
|
 |
« Svar #14 på: mars 19, 2009, 12:25:38 pm » |
|
I dag skal bilen opp på bukk, så jeg får se etter.. Tusen takk for hjelpen så langt.
Er det stress å bytte festene? Må motor, girkasse ut?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #15 på: mars 19, 2009, 12:50:09 pm » |
|
Motor må ut, men kassen kan stå i bilen for å bytte de bakre festene. Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å shimse litt frem og tilbake på strømpen som en start.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Fjøslukt
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted:
|
 |
« Svar #16 på: mars 19, 2009, 13:16:15 pm » |
|
Nå er jeg sikkert litt langt ute, men hvordan shimser jeg den...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Fjøslukt
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted:
|
 |
« Svar #17 på: mars 19, 2009, 21:19:39 pm » |
|
Hadde bilen på bukk idag, og sammen med mekanikeren som justerte hjulstillingen ristet vi og prøvde med brekkjern for å se om det var noe slitasje i festene til girkassen. Det kunne ikke vi se.
Strømpen til wiren så også helt ok ut.. Da er det vel mest trolig oljelekkasje på lamellene. Skal se på dette til helgen..
Men er det ikke slik at hvis det er lekkasje så skal det slure, og ikke riste?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #18 på: mars 19, 2009, 22:00:55 pm » |
|
Nøyaktig hvor mye rister det? Den gangen jeg hadde fått ei trykkplate med kast i, så rista det så det dundra i bilen.
Anbefaler uansett at du tar ut motoren og dobbeltsjekker at alt sitter som det skal. Merk at hvis akselen som utløserlageret skal sitte på, har blitt slitt, så kan dette også skape vibrasjoner.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #19 på: mars 19, 2009, 22:09:20 pm » |
|
Bobla mi ristet som F.... hele 08 sesongen. Og der var det kombinasjonen av slitt og oljete lamell som var problemet. Ristingen kom ved girskifte og varte helt til den hadde sluret såpas at det var feste å få inni der. Ristingen kom også noen ganger hvis jeg gasset på i oppoverbakke. Turtallet økte men uten at bilen gikk fortere. Artig dette  Nå som begge simringene er byttet clutch/trøstelager er byttet er ikke bilen til å kjenne igjen når man kjører.
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Fjøslukt
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted:
|
 |
« Svar #20 på: mars 19, 2009, 22:47:33 pm » |
|
Skal se på clutchen til helgen, men det jeg mener å huske vagt, var at de rillene på lamellen som skal inn på akslingen var litt slitt fordi tidligere eier hadde ikke fått clutchen helt inn i sporene på akslingen, og så vridde på han på svinghjulet med det resultatet at rillene måtte "sages" litt opp slik at man fikk clutchen inn på akslingen igjen...
Kan dette skape risting? Det var jo kun det yttereste på rillene på lamellen som var svakt, men sporene ble saget oppigjen..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #21 på: mars 20, 2009, 00:07:36 am » |
|
Den minste lille ubalanse i lamell/trykkplate, så vil det nok riste endel. Går tross alt rundt med samme turtall som motoren...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #22 på: mars 21, 2009, 20:25:30 pm » |
|
Nå er jeg sikkert litt langt ute, men hvordan shimser jeg den...
Du shimser ved å legge på skiver der strømpen går gjennom et hull i girkassa. Jeg hadde også et risteproblem og la på skiver her. Problemet forsvant i to dager for så å dukke opp igjen. Stømpen hadde rettet seg igjen og jeg la på fler skiver og kjørte i to dager til. Da fant jeg ut at det var i fremre enden av strømpen problemet var. Strømpen forsvant lenger og lenger inn i tunnellen sammen med røret som den skulle stoppe i. Fikk dradd bakover røret igjen og sveist det fast og problemet forsvant for godt....
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
|