WünderBug
Juniormedlem
 
Innlegg: 79
Bosted: Sandnes
|
 |
« på: mars 24, 2009, 02:05:31 am » |
|
Har et T4 motorprosjekt som vil komme ned i molekyler. Det jeg lurer på er (Dette er sikkert selvsagt om man vet det, men trenger å finne ut av det), hvordan får man målt om alle bærelagrene er i senter? Og hvor mye differanse vil bli betegnet som akseptabelt/ikke akseptabelt? Grunnen for at jeg spør er å finne ut om jeg må linjeborre blokka.
Når jeg først er i gang kan jeg også spørre, vil blokka bli mye svakere? hvordan påvirker det levetiden? lønner det seg i det hele tatt å gjøre dette?
Motoren er en 2.0 liter T4. Min foreløpige plan for motoren er å bygge en pålitelig men sterk motor, altså ikke "blodtrimming".
|
|
|
Loggført
|
1969 mod. 1300 T1 under kniven. Roma ble ikke bygd på èn dag. T4 2.0 konverteringsprosjekt. Roma ble fortsatt ikke bygd på èn dag! www.horza.no/michael/
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #1 på: mars 24, 2009, 09:18:02 am » |
|
Jeg vet ikke akkurat hvordan det måles, men om du leverer blokka inn til noen som driver med boblemotorer/T4 så kan det ikke koste mange kronene for at de skal måle det for deg. Helt sikkert mindre enn hva det riktige verktøyet koster i alle fall (innvendig mikrometer?). Så kan de jo også ta linjeborringa i samme slengen.
Bare for å ha sagt det så er det ikke veldig ofte at T4-motorer trenger linjeborring, men de som oftest trenger det er 2.0 liter som gjerne har gått et stykke.
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
WünderBug
Juniormedlem
 
Innlegg: 79
Bosted: Sandnes
|
 |
« Svar #2 på: mars 24, 2009, 12:16:16 pm » |
|
Ok, koster kanskje ikke så mye å få noen til å gjøre det. Men hadde fortsatt vært interessant om noen forklarer hvordan.  Med et innvendig mikrometer måler man vel bare diameteren og ikke om senteret er forskjøvet i forhold til hverandre? litt dårlig forklart kanskje.  PS: har forresten bestilt begge bøkene nå.  Mvh
|
|
|
Loggført
|
1969 mod. 1300 T1 under kniven. Roma ble ikke bygd på èn dag. T4 2.0 konverteringsprosjekt. Roma ble fortsatt ikke bygd på èn dag! www.horza.no/michael/
|
|
|
Anders Peder
|
 |
« Svar #3 på: mars 24, 2009, 13:00:25 pm » |
|
jeg er ingen motormann,men om veiva/kam ligger i senter eller ei av normal slitasje..har det så mye å si egentlig? er vel snakk om mikroskopiske mål her, jeg ser for meg at om det er snakk om MYE slitasje så vil toppen av stempla stikke opp av sylinder,men ikke når det er snakk om bitte litt. jeg vet ikke.tanken bare slo meg.uansett vil nok en linjeborring være smart.
|
|
|
Loggført
|
Vw Boble type 1 1965 Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007
tlf: 90738323
|
|
|
patrick
Medlem
  
Innlegg: 151
Bosted: oslo/kristiansand
-65 panel -74 panel -86 syncro
|
 |
« Svar #4 på: mars 24, 2009, 13:14:47 pm » |
|
Med et innvendig mikrometer måler man vel bare diameteren og ikke om senteret er forskjøvet i forhold til hverandre? litt dårlig forklart kanskje.  med linjeborring blir vel alt sentrert igjen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #5 på: mars 24, 2009, 13:44:02 pm » |
|
Klaring i lager på type 1 skal ligge innenfor 0.03-0.05 mm. Regner med det er det samme på T4. Altså mellom rammelager innvendig og veiv. Sett i lager i blokk, trekk moment, mål innvendig. Mål deretter veivbane på veiv og regn diff.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #6 på: mars 24, 2009, 16:34:45 pm » |
|
Sjekk først om du klarer å oppdrive lager i overdim til T-4. Detter er uhyre sjelden vare og derfor anbefales ikke linjeborring av T-4
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #7 på: mars 24, 2009, 16:44:29 pm » |
|
Tilbudet når det gjelder overdim lager til type 4 står vel i stil med etterspørselen. Grunnkonstruksjonen er jo mye mer solid enn type 1
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #8 på: mars 24, 2009, 17:19:01 pm » |
|
Om en type 4 blokk i aluminium trenger linjeborring.. så kast den. Finn en ny. Den har isåfall blitt utsatt for noe veldig gæli.. Om type 4 blokka er i as21 legering. Skaff ny blokk. Aluminiums blokkene er så mye bedre.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #9 på: mars 24, 2009, 19:00:08 pm » |
|
Sikkert dumt spørsmål - hvordan ser du forskjell?
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #10 på: mars 24, 2009, 19:35:04 pm » |
|
Farge.. alu er gråere. ellers står det på siden av sumpen om det er en as21 eller 41. Disse er sjeldne... Men skrot.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #11 på: mars 24, 2009, 19:38:37 pm » |
|
Er vel bare 1700/1800 som kan være 21/41, mener jeg å ha lest en plass.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
WünderBug
Juniormedlem
 
Innlegg: 79
Bosted: Sandnes
|
 |
« Svar #12 på: mars 24, 2009, 19:59:27 pm » |
|
Takker så mye for konstruktive svar. Blokka mi er aluminium i allefall, så får håpe den er grei. Når jeg tenker meg om så går det an å måle om "lagerbanene" er ovale etter at lagerskålene er tatt ut for å få en pekepinn om de kan være ut av senter. Enige? Men forhåpentligvis er blokka bra, en ting mindre å tenke på.
Mvh
|
|
|
Loggført
|
1969 mod. 1300 T1 under kniven. Roma ble ikke bygd på èn dag. T4 2.0 konverteringsprosjekt. Roma ble fortsatt ikke bygd på èn dag! www.horza.no/michael/
|
|
|
|