mai 06, 2025, 12:33:32 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Problem med skålene på dynamoen  (Lest 1573 ganger)
Rakel
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Bergen


Vis profil

« på: mars 27, 2009, 18:39:26 pm »

Jeg har et problem med de to skålene på dynamoen. Jeg strammet viftereimen, men oppdaget idag at den var slakk igjen.

Jeg syntes dette var rart, så jeg undersøkte litt nærmere. Det viser seg at sporene (de to hakkene) på skålene som skal inn i hverandre har blitt slitt, slik at den ytterste skålen beveger seg opptil 1 cm, selv om mutteren er strammet max. Kan tenke meg at den ene tappen skal være ca 2 cm bred, men er nå slitt inn ca 0.5cm

Er dette noe som er vanlig, og må jeg bytte hele dynamoen. Sporene på begge sider (altså begge" skolene er slitt.
« Siste redigering: mars 27, 2009, 18:42:31 pm av Rakel » Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: mars 27, 2009, 19:21:42 pm »

Eg skjønner ikkje heilt kva du meiner... med skålene Tvilende Er det reimhjulet som er slitt? isåfall er det berre å skifte

Bilder vil nok hjelpe mykje!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Rakel
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #2 på: mars 27, 2009, 20:19:28 pm »

Jeg mener de to "skålene" på dynamoen som viftereimen går i.. Kanskje det heter reimhjulet. Trodde reimhjulet var det store hjulet under med tenningsmerkene på.

Det jeg snakker om er på dynamoen..
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: mars 27, 2009, 20:22:29 pm »

Begge deler heter reimhjul, øvre og nedre.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #4 på: mars 27, 2009, 21:40:08 pm »

Er det et uorginalt chromet reimhjul du har? I såfall så kaster du det, og får tak i et orginalt. De er av en helt annen kvalitet. Siden det du har tydeligvis er ødelagt må du uansett ha et nytt - få tak i et orginalt! 
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Rakel
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #5 på: mars 27, 2009, 23:39:23 pm »

Det er orginalt det jeg har...

Så det er mulig å bare bytte øvre reimhjul uten å bytte hele dynamoen?
Loggført
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #6 på: mars 27, 2009, 23:42:36 pm »

Det er orginalt det jeg har...

Så det er mulig å bare bytte øvre reimhjul uten å bytte hele dynamoen?

Trenger ikke bytte hele dynamoen nei... Bare reimhjula og begge to... Men det innerste på dynamoen kan sitter veldig hardt, så en avdrager er å anbefale å ha i nærheten Blunker
Loggført

Mvh
Reiel
Rakel
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #7 på: mars 28, 2009, 00:10:42 am »

Er det innerste reimhjulet bare å dra at etter at det ytterste er fjernet, eller er det noen skjulte skruer/mutre jeg bør passe på?
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #8 på: mars 28, 2009, 00:17:44 am »

Det er det bare å dra av ja. Det sitter ganske tight, så bruk f.eks et flatt skrujern på hver sin side for å legge jevnt trykk på det, så går det lettere.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!