Rakel
Nybegynner

Innlegg: 39
Bosted: Bergen
|
 |
« på: mars 29, 2009, 21:06:02 pm » |
|
Hei,
Har hatt problemer med tenningen på bilen min F motor 1300 fra 1970. Resultatet har vært at jeg har justert den etter øret. Men dette er ikke riktig, da jeg har problemer med å starte, i tillegg kveles motor inn i kryss når motor blir varm.
Justerte idag fordeleren etter Haynes/BugMe. 7.5 grader BTDC med prøvelampe. Nå lyser prøvelampen når hakket 7.5grader treffer splitten i motorblokken. Bilen starter nå uten problemer, MEN den trekker vanvittig dårlig.
Både stiften, og ventilene er justert slik de skal.
Alle tenningsdelene er forøvrig nye.
Så oppsummert, stiller jeg etter øret trekker bilen veldig bra, men vanskelig å starte i tillegg til at den kkveles når den blir varm Justerer jeg etter Haynes/BugMe, så starter den uten problemer, men trekker dårlig.
Har det noe å si om jeg justerer tenning på kald motor når jeg justerer med prøvelampe? Jeg vet at tenningslampe skal justere på varm motor, men trodde ikke det skulle det med en sånn "passiv" stillig av tenningen.
Har forøvrig justert med xenonlampe, men det skjer det samme, bilen trekke dårlig..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
    
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
 |
« Svar #1 på: mars 29, 2009, 23:02:16 pm » |
|
Har du sjekket sjåken og eventuelle ventiler?
|
|
|
Loggført
|
  VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
Rakel
Nybegynner

Innlegg: 39
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #2 på: mars 30, 2009, 07:55:32 am » |
|
Ja, dette har jeg sjekket... Greien er at bilen trekker godt hvis jeg bare justerer tenningen etter øret, men da har den en tendens til å stoppe inn mot kryss når den blir varm.
Det er enten lett start og dårlig trekk, eller vanskelig start, men god trekk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Varj
Supermedlem
    
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #3 på: mars 30, 2009, 08:21:31 am » |
|
Hvor stor klaring har ventilene dine da?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #4 på: mars 30, 2009, 08:28:00 am » |
|
Fungerer vakumklokken på fordeleren? Vakumslangen ok og fri for sprekker?
Dette kan du sjekke med tenningslampen. Når motoren går på tomgang skal fortenningen være ca 10 grader, mens når du gir gass skal den avansere opp mot 30 grader (husker ikke eksakt hvor mye..)
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
|
Rakel
Nybegynner

Innlegg: 39
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #6 på: mars 30, 2009, 13:06:21 pm » |
|
Hvor stor klaring har ventilene dine da?
Ventilene har 0,15mm slik det står at de skal være. Tror ikke problemet ligger her i og med at bilen går bra når tenningen justeres mer etter øret (dog den er vanskeligere å starte og stopper inn mot enkelte kryss når den er varm) Tilsvarende med vakumklokken. Skulle bilen gått bra dersom den var defekt. Jeg er nok mer mot PAN, at tenningen ikke skal være 7.5 grader på en gammel, slitt motor. Det er vel sikkert noen her som kan gi meg et tips, skal jeg prøve med fortenning, eller mer opp mot TDC? Er vel mye prøve og feile?
|
|
« Siste redigering: mars 30, 2009, 13:09:12 pm av Rakel »
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #7 på: mars 30, 2009, 13:27:38 pm » |
|
Vakumklokken øker fortenningen din når du gir gass, hvis dette ikke skjer, går den dårlig. Når du stiller tenningen din opp går den fint når du kjører, men da går den ikke på tomgang, dvs tenningen er for høy for lavt turtall. Og motsatt. Sjekk at tenningen avanserer ved pådrag!!
Har aldri hørt om at en gammel motor krever mer fortenning enn en ny ??
|
|
« Siste redigering: mars 30, 2009, 13:29:38 pm av BERGER »
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #8 på: mars 30, 2009, 14:46:41 pm » |
|
Sjekk merket på svinghjulet. Er det 7,5 før øvre dødpunkt? Du kan også prøve å lage et merke 30 grader fødp. Rus motoren over 2500 omdreininger med alle vakumslanger på plass. Sjekk at du da har ca 30 grader. Hvis alt annet er i orden burde motoren gå ok. Disse motorene er veldig følsomme for ising, dvs at de skal ha forvarmet luft i temperaturer under 10 +. Hvis ikke vil de ha en tendens til å stoppe ved første lyskryss.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rakel
Nybegynner

Innlegg: 39
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #9 på: mars 30, 2009, 15:39:29 pm » |
|
Er det noen som vet om linker til gradskive som jeg kan printe ut og teile på reimhjul.. Skulle hatt merke for 30 grader nemlig
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #10 på: mars 30, 2009, 15:48:49 pm » |
|
Gammel/slitt fordeler pluss mulig endeslakk kan gjøre det vanskelig å finne rett justering. Jeg vet at min bil, som etter boka også skal ha 7,5 grader fortenning, knapt har vært kjørbar på denne justeringen. Det kan være veldig lite som utgjør forskjellen på en motor som trekker godt, men stopper inn mot kryss og denslags, og en motor som bare rett og slett går godt. Moderne 98-oktan bensin som jeg kjører på, spiller nok også en viss rolle for hva riktig tenningsjustering blir.
Men ja - sjekk at fordeleren gir riktig tenningskurve, og ta det derfra.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
roarrag57
Seniormedlem
   
Innlegg: 380
Bosted: dokka
|
 |
« Svar #11 på: mars 30, 2009, 17:11:04 pm » |
|
du har sikkert testa det alt????men jeg hadde litt samme problem på 1600 jeg hadde i splittbussen. justerte alt å det ble aldri bra. motorn gikk fint med hadde ikke noe godt drag... viste seg å være en dårlig pluggledning så den gikk på bare 3 sylindre.. bytta plugger, pluggledninger og justerte tenninga å den gikk som et olja lyn:)
|
|
|
Loggført
|
bumblebee
|
|
|
Rakel
Nybegynner

Innlegg: 39
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #12 på: mars 30, 2009, 20:13:47 pm » |
|
Jada, det har jeg sjekket... Byttet pluggledningene også!
Men den går jo bra når trenningen er "feil" hvis jeg kan skrive det..
Skal teste vakumklokken nå etterpå (når barnevakten kommer)
Ellers skulle jeg hatt en slik gradskive til å lime på..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Fjøslukt
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted:
|
 |
« Svar #13 på: mars 31, 2009, 09:30:43 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rakel
Nybegynner

Innlegg: 39
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #14 på: mars 31, 2009, 14:04:02 pm » |
|
Nå jeg har lest et langt innlegg på thesamba og har tenkt å undersøke litt med bilen.
Det stod at gamle motorer sannsanligvis ikke fungrer på standard innstilling (7.5 BTDC) og må justeres på en annen måte.
Det som stod var at jeg skulle varme motoren opp, gi gass til over 3500rpm og teste med 28 grader BTDC, så skulle jeg kjøre på idle 800/900 og se om den gikk greit.
Deretter skulle jeg teste ved å gi gass og se om 32 grader BTDC var bedre. Og igjen teste på idle.
Det jeg lurer på er hva jeg skal gjøre med vakumslangen når jeg tester.
Er det rikitg logikk at slangen skal være på når jeg skal gi gass over 3500rpm, men at jeg tar den av og plumberer den når jeg tester på idle?
Og har jeg forstått logikken bak testen, eller har jeg mistorstått noe vesentlig.
Hvordan skal jeg vite om 28 grader er bedre enn 32 grader (hvordan merkes det)?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|