Holmen
|
 |
« på: april 03, 2009, 19:30:52 pm » |
|
Intensjonen er å få til en bukk som kan brukes til å bygge motor og starte den opp etterpå.
Selve bukken er sveiset i firkantrør med innfestningshull på 40 mm til motorholdere. Med hull kan man rotere motoren fritt under bygging, samt at den kan låses fast under testkjøring. Det vil bli laget en holder med T-2 girkassefeste og en "gaffel" for motorblokk. Får jeg tak i passe hjul skal disse felles inn i bunnbjelkene.
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #1 på: april 03, 2009, 19:33:52 pm » |
|
En plate med 10 mm tykkelse skal kappes til i samme form som girkassehuset. Girkassehuset boltes fast til denne platen med 12 bolter. Bakpå platen sveises det fast et rør med 40 mm i diameter slik at det passer i bukken.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #2 på: april 03, 2009, 19:48:50 pm » |
|
Denne blir kjekk å se på under bygging. Mange som vil ha sånn tror jeg 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
cato®
Supermedlem
    
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
 |
« Svar #3 på: april 03, 2009, 23:53:21 pm » |
|
Dette blir den råeste oppstarts bukken for VW motorer i Norge !
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
wide5
|
 |
« Svar #4 på: april 04, 2009, 08:48:13 am » |
|
Helt genialt.. Har drivi å tenkt litt i samme baner selv, så det skal bli fint å følge med på åssen du gjør dette.  Petter'n.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vidar eiane
|
 |
« Svar #5 på: april 04, 2009, 08:58:18 am » |
|
Skulle vel kansje på el forsinket den ?  Kongebukk, pøs på med how to bilder.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #6 på: april 04, 2009, 14:32:33 pm » |
|
Bukken er ikke finishmessig bra nok for elforsinking så den skal sparkles og lakkeres.
Da har bukken fått låsebolt for holdere. Denne er gjenget slik at den klemmer røret fast. Lett modifiserte hjul fra Biltema er også på plass.
Totalkostnad på bukken så langt: 180,- (4 hjul a 44.90,-)
|
|
« Siste redigering: april 04, 2009, 18:30:41 pm av Holmen »
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #7 på: april 06, 2009, 19:15:40 pm » |
|
Da har platen til T-2 kassen blitt finkappet og fått påsveiset rør slik at den kan henge på stativet. Ny automatstarter er her prøvemontert. Ikke sikkert om det blir denne. Kan være en fordel da en automatstarter er sterkere enn enn vanlig. Dette kan være nødvendig ved motorer med høyt volum og høy kompresjon. Motoren kan tørnes 180 grader (snus på hodet) om det skulle bli nødvendig. Forsatt endel finisharbeid igjen på bukken før den skal lakkeres.
Kan da begynne å tenke på panelet med turteller, oljelys og diverse. Batteri og bensintank skal også festes på stativet
|
|
« Siste redigering: april 06, 2009, 19:27:13 pm av Holmen »
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Lid
Supermedlem
    
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund
|
 |
« Svar #8 på: april 06, 2009, 19:50:41 pm » |
|
Kule saker Holmen. Du skulle lagd tank i rørene i bukken. Skult tank.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
GeirH
Supermedlem
    
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.
|
 |
« Svar #9 på: april 06, 2009, 20:01:10 pm » |
|
Ser flott ut. Har en lignende selv, med T-2 hus, funker helt fint dette, men lurt å ha et stativ til som du bygger shortblokka i, shimser svinghjul og monterer dettte. Så snart dette er sammen flyttes motor over til "kongebukken". Da er faktisk hele motorbygge noe du kan klare alene, uten alt for tunge løft. Litt trangt noen ganger, ved sylinder 3 f.eks. Snæksent å starte motor før den blir puttet i bil.
|
|
|
Loggført
|
Har laaang VW-pause.
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #10 på: april 07, 2009, 13:51:51 pm » |
|
Hadde vært gromt å fått laget en tank i aluminium, men bukken skal jo ikke koste for meget. Er det noen som kan lage en slik tank for meg billig?
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #11 på: april 08, 2009, 07:23:06 am » |
|
Kjempeflott! Blir spennende å se resten. Burde det vært en avtagbar "oppsamlingsbunn" oppå beina? Så du slipper oljesøl på steinen  ?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
|
Lynet
Seniormedlem
   
Innlegg: 308
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #13 på: april 09, 2009, 23:49:53 pm » |
|
Hadde vært gromt å fått laget en tank i aluminium, men bukken skal jo ikke koste for meget. Er det noen som kan lage en slik tank for meg billig?
Her er tanken på min oppstarte-bukk. Ikke aluminium, men lightweight. Tilkobling til pumpe via M8 skrue med hull og pakning på begge sider. Kan lage en slik til deg for en ny boks honning og en bayer til arbe. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #14 på: april 15, 2009, 15:42:30 pm » |
|
Da er bukken ferdig sveiset og jeg er i gang med sparklingen. Det vil bli en avtagbar 15 mm kryssfinerplate som "gulv" på bukken. Her kan batteri, tank og eventuelt en ekstra motor stå.
Har ikke bestemt meg for farge enda. Selve girkassehuset er blitt glassblåst og er lys sølv. Noen som har forslag til farge?
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #15 på: april 15, 2009, 17:37:05 pm » |
|
En eller annen orginal koksgrå VW farge...
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #16 på: april 15, 2009, 19:48:20 pm » |
|
Brannbilrødt  Eller "performance"-rødt som det går under her i gården (alt av stab. stag, foringer osv. er jo selvsagt "performance" med en gang de har rød farge  )
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #17 på: april 16, 2009, 16:08:32 pm » |
|
Men ikkje biltema blå!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #18 på: april 16, 2009, 18:36:05 pm » |
|
Maskingrønn  beroligende farge..
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #19 på: april 16, 2009, 20:35:08 pm » |
|
Angående tank, så kom jeg over denne på Biltema. Denne er glimrende, men den rommer kun 7 dl bensin. Er dette nok for en oppstart og noe "innkjøring"?
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #20 på: april 16, 2009, 20:42:28 pm » |
|
Angående tank, så kom jeg over denne på Biltema. Denne er glimrende, men den rommer kun 7 dl bensin. Er dette nok for en oppstart og noe "innkjøring"?
Så liten tank vil nok føre til mer irritasjon enn glede. Ville nok valgt tank på 4-5liter.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #21 på: april 16, 2009, 20:44:46 pm » |
|
Tar det til etteretning  Den er da litt større enn en honningsboks 
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #22 på: april 16, 2009, 21:39:02 pm » |
|
Har begynt på elanlegget. Biltema har et passende bryterpanel med tenning, start og tre brytere. Bryterene kan brukes til f.eks: coil - bensinpumpe - AUX
Oljelys og turteller finnes. Er det noe annet som hadde vært greit å fått montert?
Det vil bli laget en liten kasse som alt dette er montert i. Denne festes i de to "ørene" på clutch-huset
|
|
« Siste redigering: april 16, 2009, 21:41:07 pm av Holmen »
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #23 på: april 16, 2009, 23:07:51 pm » |
|
Jeg ville nok kostet på meg oljetemp og trykk, og kanskje tilogmed CHT. En grei forsikring å ha om noe plutselig skulle gå galt, og du får god oversikt over hva som skjer med motoren. Når oljelyset kommer på er det som regel for seint...
|
|
« Siste redigering: april 16, 2009, 23:11:42 pm av Filip/purity »
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #24 på: april 17, 2009, 08:29:48 am » |
|
Holmen, betyr dette at du tar på deg enkle innkjøringsoppdrag for andre i fremtiden. Min 1915 blir ferdig snart, lenge før bilen og jeg kunne tenkt med å brenne inn kammen med en 20 minutters innkjøring i benk.
Hadde tenkt å låne kai sitt opplegg som trond brukte, men tar litt tid å mekke til ledningsstyr for bare en oppstart.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #25 på: april 17, 2009, 10:03:06 am » |
|
Tenkte at denne vil stå til disposisjon til for VW-folket i Sør-Rogaland. Om noen vil showe/stille ut på SCC eller andre begivenheter er dette også mulig.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #26 på: april 17, 2009, 11:01:27 am » |
|
Tenkte at denne vil stå til disposisjon til for VW-folket i Sør-Rogaland. Om noen vil showe/stille ut på SCC eller andre begivenheter er dette også mulig.
Kan jo kjøre inn kammen min på sør rogaland vw-treff i juni... inni teltet. Men ikke på lørdagskvelden da.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #27 på: april 17, 2009, 13:44:17 pm » |
|
Kan jo kjøre inn kammen min på sør rogaland vw-treff i juni... inni teltet. Men ikke på lørdagskvelden da. Motoren er vell bygget for pumpebensin og ikke etanol 
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #28 på: april 20, 2009, 15:29:18 pm » |
|
Det elektriske anlegget begynner å ta form. 2 stk 12V strømuttak på baksiden med bryter. Disse kan brukes til f.eks bensinpumpe og tenningspistol.
|
|
« Siste redigering: april 20, 2009, 15:32:38 pm av Holmen »
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #29 på: april 22, 2009, 23:02:11 pm » |
|
Ser veldig bra ut. Vet det koster noe ekstra men... hva med bredbåndslambda? Og sette på et gasshåndtak? Eventuelt en sånn gammaldags chokewire som du kunne stramme inn "knotten" på? (Du får den så treg at den holder gassposisjonen når du slipper)
Jeg holder på å få bygd en 1915, men prøver å få den litt benkkjørt før levering. Men ser det nå at det hadde vært moro å kunne kjørt og stelt litt selv i sånn benk:-)
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
|