mai 04, 2025, 20:38:50 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Puma forstilling  (Lest 3859 ganger)
Tom_A
Medlem

Ghost Riders

Vis profil
« på: april 06, 2009, 18:09:47 pm »

Tankte jeg skulle heise bilen litt foran, da jeg skal på eu-kontroll imorgen. Nå har jeg løsnet de to muttrene sentrert på forstillingen, men de sitter som bare det. Skal jeg skru opp noe mer?
Loggført

1960 t1
1966 t1
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem

Ække laft før du henger igjen på brosteinen

Vis profil
« Svar #1 på: april 06, 2009, 19:07:44 pm »

Har du løsnet muttere på begge rørene og sjekket at platene ikke holder igjen torsonstavene Blunker
Loggført

Visse biler kler bare ikke høyde
www.telehiv-jumpers.com

Proud member of Senkemafia'n.
Tom_A
Medlem

Ghost Riders

Vis profil
« Svar #2 på: april 06, 2009, 19:16:06 pm »

4stk skruer? eller skal jeg løsne på den umbrako skruen?
Loggført

1960 t1
1966 t1
JTWE
Supermedlem

Vis profil

« Svar #3 på: april 06, 2009, 19:16:23 pm »

Platene kan sitte inn mot hverandre pga rust, en sveisestreng eller bare at de er godt preset sammen.

Disse må være fri av hverandre, først da vil det bevege seg.
Loggført
JTWE
Supermedlem

Vis profil

« Svar #4 på: april 06, 2009, 19:17:02 pm »

Du skal kun løsne på muttrene som klemmer platene mot hverandre.
Loggført
Tom_A
Medlem

Ghost Riders

Vis profil
« Svar #5 på: april 06, 2009, 19:27:33 pm »

OK... Det kan tenkes sittter som bare det iallefall... Prøve med litt rustløsning, Hvis ikke så får den bare være sånn
Loggført

1960 t1
1966 t1
Espen/VW54
Supermedlem

Vis profil
« Svar #6 på: april 06, 2009, 19:37:49 pm »

Som det også skrives over her, platene kan være sveiset fast.
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem

www.regenstadt.com

Vis profil WWW
« Svar #7 på: april 06, 2009, 19:47:30 pm »

Mange gode svar her, prøver med enda en teori: Litt usikker på om jeg forstod deg rett... men du har løsnet de to mutrene på begge rørene? Tilsammen 4, ettersom det er en låsemutter (19mm nøkkel) på hver mutter utenpå settskruen som er umbrako.

Hvis forstillingen er godt vedlikehold med jevnlig fetting (mange som glemmer det, gitt!) så skal lagrene fungere normalt og fjæringen fungerer greit. Det er solgt endel pumaer med elendige lagre, som ikke passet i rørene og som heller ikke gir bevegelse i det hele tatt, du har rett og slett ikke noe som minner om fjæring. Men det hadde du jo merket forlengst, så det kan kanskje utelukkes?

Du har jekket opp bilen og hjulene følger med opp? I såfall kan det skje om du har veldig korte dempere som ikke tillater noe videre fjæringsvei. Prøv med et par originale dempere om du jekker den opp tilnærmet til original høyde.
Loggført
Tom_A
Medlem

Ghost Riders

Vis profil
« Svar #8 på: april 06, 2009, 21:28:19 pm »

Bilen er jekket opp og står med hjulene fritt.. Har skrudd opp låsemutter ja... Bilen er kolosalt stiv foran, ikke noe som minner om fjering der. Og jeg får ikke rikket på justerings boltene.
Loggført

1960 t1
1966 t1
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem

Vis profil
« Svar #9 på: april 06, 2009, 21:57:03 pm »

Får du den plata som lå bak mutterene løs? det er 2 stykker der som ligger mot hverandre med riller/spor i, den plata nærmest røra skal sitte fast den som ligger med sporene mot denne skal være løs( i teorien) men denne kan være punktet fast Blunker Viss alt er løst her sitter torsjonsfjerene fast i lagerene som nevnt over her.
Loggført

www.telehiv-jumpers.com

Tom_A
Medlem

Ghost Riders

Vis profil
« Svar #10 på: april 06, 2009, 22:51:02 pm »

Er ikke punktet fast, får løs de platene med riller på. det sitter forøverig ingen smørenippler på røra heller. De er plugget igjen med 8mm eller 6mm skruer. Jeg skal skifte ut de med smørnippler så får jeg prøve og smøre lagrene å håpe de løsner etter hvert.,
Loggført

1960 t1
1966 t1
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem

Vis profil
« Svar #11 på: april 06, 2009, 23:05:11 pm »

Fylle di opp med 5- 56 og be om et mirakel Osteaktig
Loggført

www.telehiv-jumpers.com

RZR-Andy
Supermedlem

www.regenstadt.com

Vis profil WWW
« Svar #12 på: april 06, 2009, 23:22:37 pm »

Ikke sikkert at dette er tilfelle hos deg, men kan jo nevne at vi hadde et tilfelle med en tilsvarende puma her for en tid tilbake, den måtte ha nye lagre i det nedre røret. Satt bom fast og det var ingen rotasjon på bærearmene. Spindlene måtte løsnes først, og bærearmene måtte hamres ut med slegge. Stemte helt med en kommentar jeg så i et UltraVW eller Volksworld som beskrev problemet identisk. Feilproduksjon fra fabrikk og et kjent fenomen...
Om du hører med Unneberg eller tilsv. kan de sikkert hjelpe deg med nye lagre. Men det spørs om du rekker det før EU-timen i morgen, da?
Loggført
Tom_A
Medlem

Ghost Riders

Vis profil
« Svar #13 på: april 07, 2009, 00:58:12 am »

Det kan tenkes..Da skal jeg høre med dem, det er sikkert det som har skjedd hos meg. Jeg prøver og vise bilen sånn den er så får jeg se hva de på NAF sier Tvilende
Loggført

1960 t1
1966 t1
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem

Min Cornerstone

Vis profil WWW
« Svar #14 på: april 07, 2009, 07:00:42 am »

Oi...

Hvordan har det gått idag? Sikert ike vært der ennå men jeg er litt på forskudd.

Balljoint forstillingene har det med å låse seg litt, du må nok ta av spindlene og prøve å løsne bære armene, hvis det er montert nye lagre i denne en gang eller evt. plastforinger istedenfor lager ja da kan det godt være den har vært slik bestandig. Ved mye senking av Baloint puma er det ikke noe fjæring igjen. For å få færing må man ha senkespindler.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
H-MEK
Supermedlem

Vis profil
« Svar #15 på: april 11, 2009, 18:14:16 pm »

Fått vist denna enda ell?

Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Tom_A
Medlem

Ghost Riders

Vis profil
« Svar #16 på: april 11, 2009, 21:50:56 pm »

Nei, har ikke fått vist den enda.Naf hadde ingen på verkstedet og så var det ingen andre som hadde heller i påsken. Detta tar tid gitt... Må vel få vist den i løpe av kommende uka Glad Bensinpumpa jeg lånte av deg har jeg ikke fått til å virke helt.(skiftet til den gamle da vi drev og slet med å få startet bobla) Skal prøve den igjen imorgen. så da kommer jeg opp med pumpa eller penger vist den funker
Loggført

1960 t1
1966 t1
Tom_A
Medlem

Ghost Riders

Vis profil
« Svar #17 på: april 16, 2009, 22:49:09 pm »

Fikk ikke godkjent senkingen på biltilsynet idag grunnet ingen fjæring i forstilling. Nå har jeg demontert spindlene på hver side og smørt og sprayet inn rustløsning. Den har løsnet litt,men går fortsatt tungt.. Skal jeg skifte lagre i forstillingen da eller vil dette bli bra igjen etter jeg har fått kjørt litt med bilen? Den satt helt fast,men er de beveglige går forsatt tungt
Loggført

1960 t1
1966 t1
Lasse `65
Supermedlem

LUFTLIGA`N

Vis profil WWW
« Svar #18 på: april 17, 2009, 08:07:18 am »

Som det sies tidligere her så må disse forstillingene fettes opp jevnlig. Jeg jekket opp min 2 år siden og hjulene beveget seg ikke. Kjørte på med masse fett til det tøt ut gjennom mot bærearm. Da sank hjulene ned.
Loggført

Tom_A
Medlem

Ghost Riders

Vis profil
« Svar #19 på: april 18, 2009, 16:23:23 pm »

Vurderer og kjøpe ny pumaforstilling. Har nå fettet og sprayet inn i røret, har fått løsnet de litt men de går fortsatt VELDIG tungt. Hadde fått heist bilen litt oppigjen men den sank helt ned igjen etter en prøve tur. Er det noen som skal selge en puma linkpin forstilling??
Loggført

1960 t1
1966 t1
Tom_A
Medlem

Ghost Riders

Vis profil
« Svar #20 på: april 18, 2009, 23:53:51 pm »

Da jeg skal kjøpe meg ny forstilling,lurer jeg på om jeg skal kjøpe 2" smalnet forstilling. Er dette noe som kan gi konsekvenser ved godkjenning egentlig?Skal også sette på senkespidel.
Loggført

1960 t1
1966 t1
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!