april 29, 2024, 07:56:47 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1300 6volt til 12volt. Går ikke inn i girkassen ?  (Lest 2904 ganger)
Oddbjørn
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Hellvik (Egersund)


Vis profil

« på: april 11, 2009, 10:44:22 am »

I behov av midlertidig maskin i 58'en så har jeg tatt ut 1300'en fra 1967 og satt på 12volts dynamo fot
Kondensator og 12 volt chokedeler må vel også byttes.

Noe annet jeg må tenke på?
Skal inn i 58 som er bygget om til 12volt.. Maskinen som satt i der sist var en 1915.

Jeg manglet ca 1 cm for å få på plass maskinen i går.

tips mottas med takk..

oddi
Loggført
raaen
Supermedlem
*****
Innlegg: 3603
Bosted: Darbu, Øvre Eiker. tlf. 99615690


Vis profil

« Svar #1 på: april 11, 2009, 10:58:24 am »

samme type svinghjul ?
Loggført
Oddbjørn
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Hellvik (Egersund)


Vis profil

« Svar #2 på: april 11, 2009, 11:06:35 am »

1300 har beholdt sitt orginale svinghjul. kassa den skal i er også i tillegg utslipt for 1600 svinghjul.
12 volts startet skal vel kunne gå på 6 volt svinghjul?


Kan løsne starteren å se om maskinen går inn da men den burde da ikke vær i veien ?
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #3 på: april 11, 2009, 11:14:08 am »

67 har "12v" svinghjul.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Oddbjørn
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Hellvik (Egersund)


Vis profil

« Svar #4 på: april 11, 2009, 11:17:13 am »

om min 1300 6v fra 1967 har 12v svinghjul skal den iallefall inn.

Føler noen lokale kallet til å stikke innom meg i kvernelandsveien 7 så mottas takk med hjelp.
Kjøresugen deluxe hehe.

Loggført
raaen
Supermedlem
*****
Innlegg: 3603
Bosted: Darbu, Øvre Eiker. tlf. 99615690


Vis profil

« Svar #5 på: april 11, 2009, 11:52:29 am »

ha litt olje eller fett på akselen, så sklir den fint inn.
Loggført
Oddbjørn
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Hellvik (Egersund)


Vis profil

« Svar #6 på: april 11, 2009, 15:39:55 pm »

Når jeg kikker nærmere etter så står det montert en hylse rundt akslingstappen i min girkasse. skrudd på med 3 skruer.
Denne od'en blir  for stor til å komme inn i clutchen i maskinen. antar dette en er løsning for fjærplate clutch?
 
Kan jeg bare skru av denne hylsen? Sjekket mot girkassen på 67'en og der finnes ingen slik hylse..

Loggført
Oddbjørn
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Hellvik (Egersund)


Vis profil

« Svar #7 på: april 11, 2009, 15:46:57 pm »

http://www.nls.net/mp/volks/htm/6v_12v.htm

The new bearing is more firmly anchored by new clips and is supported by a guide sleeve which runs through the center of the bearing. 
The bearing now has a wide thrust surface built into it.  This eliminated the need for the thrust ring on the pressure plate.

If you try to mix the new bearing with the old pressure plate or vice versa, it won't work and you'll have trouble adjusting the cable or may damage the clutch or release shaft.

    Pressure plates for use with late-style throw-out bearing.

So, if you're installing a later (1600) engine into an early car, you may have to replace the pressure plate with an early one which has the thrust ring.

     Pressure plate used with early-style throw-out bearings.



Skru over trykkplate fra maskinen som stod i og tut å kjør?

Edit: girkassen det skal inn i er en IRS fra 1974.
Maskinen er en 1300 6v fra 1967.
Skru over trykkplate clutch ?

« Siste redigering: april 11, 2009, 15:49:08 pm av Oddbjørn Øvrebø » Loggført
Oddbjørn
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Hellvik (Egersund)


Vis profil

« Svar #8 på: april 11, 2009, 18:33:57 pm »

Lite hjelp å få så må skru å finne ut ting selv ja hehe

men trykkplaten fra 1600 blokka er for stor.
så den støttehylsa må av. Ellers ser det ikke ut for for at selve utløserlageret utgjør noen forskjell.

Kan noen bekfrefte om min 12v starter i irs kasse 74 går på det svinghjulet som er på 67 1300 ?
Passer i tilfelle 6v starteren midlertidig inn her ?

Påskenøtter deluxe for meg..  hehe
Loggført
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #9 på: april 11, 2009, 19:52:30 pm »

jeg ville bare skrudd over svinghjul og allt fra den motoren du tok ut.. da skal allt passe
den støttehylsa har ikke noe med at du ikke får inn motoren da svinghjul og clutch ikke går så langt inn..
høres ut til at hele kassa de er bytta til en 1300s kasse eller lignende...
jeg vil tro at det er sentreringen av clutchen din som er problemet..
og det kan hende at du må vri litt på hjulet for å få splinsene til å synke...
Loggført
Oddbjørn
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Hellvik (Egersund)


Vis profil

« Svar #10 på: april 11, 2009, 22:06:54 pm »

ser ut som jeg må ha ett svinghjul med annen trykkplate ja.


Blei mye jobb dette hehe.


Loggført
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #11 på: april 11, 2009, 22:08:35 pm »

har du ikke det som sto på den motoren du tok ut?
Loggført
Oddbjørn
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Hellvik (Egersund)


Vis profil

« Svar #12 på: april 11, 2009, 23:32:45 pm »

Jo jeg har. en 1915 som jeg plutseligt mangla en lock over ventilen.
skulle bare vær kjapp kjøreglede i påsken hehe..

Loggført
Oddbjørn
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Hellvik (Egersund)


Vis profil

« Svar #13 på: april 13, 2009, 13:46:23 pm »

Stor takk til Trond og Endre som skaffet tilveie ett svinghjul med trykkplate 200 mm. Osteaktig
Loggført
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #14 på: april 13, 2009, 15:17:42 pm »

Skulle bare mangle. Hyggelig å kunne hjelpe.
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Oddbjørn
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Hellvik (Egersund)


Vis profil

« Svar #15 på: april 13, 2009, 21:13:02 pm »

Med torque master toolet til Trond så gikk det som en lek å bytte svinghjul.

Par mil tilbakelagt allerede  Gliser

Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #16 på: april 13, 2009, 21:22:44 pm »

Husket du å shimse endeslakk på nytt?
Loggført
Oddbjørn
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Hellvik (Egersund)


Vis profil

« Svar #17 på: april 13, 2009, 21:25:03 pm »

alt untatt å bytte segerring på innsiden *S*
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!