mai 03, 2025, 17:50:46 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kupèvarmer 12v  (Lest 1484 ganger)
Tarjei
Seniormedlem
****
Innlegg: 379
Bosted: Oslo


Vis profil

« på: april 17, 2009, 08:11:14 am »

Siden det ser ut som varmepottene mine ikke helt virker som de skal, vurderer jeg å skaffe meg en kupèvarmer til Bay'en.
Det jeg ønsker er en varmer som går på 12v som kan brukes både under kjøring, og til dels når bilen står stille.

Ser gjerne at den kan bruke sigarettenneruttak, men den kan også kobles direkte på bilens strømnett.

Noen som har erfaringer med dette, og har noen gode anbefalinger?

Tarjei
Loggført

Tarjei
1303 S "Gullsnute"
1303 S Big  "Grünet" Solgt til herren fra Asker med skjegg
1303 S "Rødhette" Solgt til en hyggelig fyr som skal ta godt hånd om henne.
1972 T2 Westfalia camper "Nadolek"
1984 Brenderup "Lille-Grün"

tholtest@yahoo.com

Senking suger!
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #1 på: april 17, 2009, 08:37:17 am »

Bensin eller gassvarmer er det eneste som kan bidra med merkbar varme. Du trenger minst to kW. Da trenger du over 150 A fra batteriet ditt hvis du skal varme med 12 V. Derfor bruker man bensin.
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #2 på: april 17, 2009, 08:40:16 am »

Bensin eller gassvarmer er det eneste som kan bidra med merkbar varme. Du trenger minst to kW. Da trenger du over 150 A fra batteriet ditt hvis du skal varme med 12 V. Derfor bruker man bensin.

What the man said.

Et enkelt regnestykke over hvor mye energi som skal til for å varme kupeen i en bil, og hvor mange watt dynamoen på motoren klarer å produsere, viser at en elektrisk varmer i beste fall vil klare å holde frontruta di fri for dugg, hvis du kun retter varmen fra den dit.

Hva med å kjøpe et par bruke varmepotter fra noen her på forum?
Loggført
Tarjei
Seniormedlem
****
Innlegg: 379
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #3 på: april 17, 2009, 08:51:48 am »

Da blir det helst nye. Problemet er at varmepottene er one-year only (78-79). Kan ikke huske å ha sett disse på CIP1 tilsvarende.



Er i og for seg heller ikke mye varme jeg trenger, da bilen kun skal brukes om sommeren. Alternativet er evt å få noen som KAN eberspr¨cher til å se over denne, men jeg vet ikke om noen som virkelig har greie på Eber BN4 som kan ta jobben. I Oslo-området.

T
Loggført

Tarjei
1303 S "Gullsnute"
1303 S Big  "Grünet" Solgt til herren fra Asker med skjegg
1303 S "Rødhette" Solgt til en hyggelig fyr som skal ta godt hånd om henne.
1972 T2 Westfalia camper "Nadolek"
1984 Brenderup "Lille-Grün"

tholtest@yahoo.com

Senking suger!
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #4 på: april 17, 2009, 09:18:43 am »

Hør med Asker Elektrodiesel. De er eksperter på varmeanlegg.
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: april 17, 2009, 09:23:59 am »

Har en B1L varmer, en mer moderne type, som fortsatt skaffes nye deler til. Hvis du gir opp den andre du har, så si fra ;9
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #6 på: april 17, 2009, 09:51:59 am »

Hva skal du ha for B1L?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!