mai 05, 2025, 01:27:05 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Tiltrekkingsverktøy ARP bolter CB råder  (Lest 2730 ganger)
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« på: april 16, 2009, 14:54:34 pm »

Hva slags nøkkel/pipe bruker dere på rådeboltene til CB sine raceråder?

Lasse
Loggført

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #1 på: april 16, 2009, 15:21:38 pm »

Om det er en 5/16 bolt bruker du 3/8 12-kant pipe. Om det er en 3/8 bolt bruker du 7/16 12-kant pipe..
Loggført

Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #2 på: april 16, 2009, 15:36:35 pm »

Det var godt guttungen fikk seg sånn sett til jul da Glad

Da tror jeg at jeg skal få det til
Loggført

Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #3 på: april 18, 2009, 00:27:08 am »

Spm 2:
Hvordan skal rådene stå på veiv. På nos er det merker som indikerer. Skal skrift på råde stå rett mot svinghjul eller mot reimhjul. Eller spiller det ingen rolle...
Loggført

Pål A.F.
Supermedlem
*****
Innlegg: 634
Bosted: Vestfossen



Vis profil
« Svar #4 på: april 18, 2009, 21:53:57 pm »

På min eske med råder fra CB mener jeg det står at spora til lageret skal vende nedover.
Loggført

1958 T1 boble.
1960 T1 boble ragtop.
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: april 19, 2009, 00:24:58 am »

Jeg mener det står noe om dette i "How to rebuild"-boka også, men om det var at spora til lagrene skulle opp eller ned husker jeg ikke...
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #6 på: april 19, 2009, 09:21:00 am »

Hadde vært moro å høre begrunnelsen for hvorfor sporene skal opp eller ned. Har selv montert både opp og ned.. Og har ikke merket noen spesielle forskjeller  Øyerulling

Men mulig det blir begrunnet med at du skal være konsekvent på alle 4. For å garantere balanse i veivpartiet. Eller at teorien sier at det kommer mer olje ut ved sporene.. og at vi derfor vil ha denne olje rett ned i sumpen..

Loggført

tekken
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Gjøvik


Klubbløs #003 www.proturbovw.com


Vis profil WWW
« Svar #7 på: april 20, 2009, 18:16:30 pm »

Prater dere on låsesporene/låsehakene til lageret?
Loggført

72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek)
63 notch
67 fastback
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #8 på: april 20, 2009, 19:44:11 pm »

Det stemmer Stian.
Loggført

tekken
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Gjøvik


Klubbløs #003 www.proturbovw.com


Vis profil WWW
« Svar #9 på: april 20, 2009, 21:19:17 pm »

Låsesporene skal stå i forhold til rotasjonsretningen veiva har i lageret.Når veiva roterer så skal lageret "jobbe" imot en rett låseflate istedet for en skrå flate.Dette for å minske muligheten for at lageret skal rotere i borringen hvis hvis...Veiva roterer altså med klokka.Hvis du da ser rådene ifra reimskive enden,skal låsesporene i råden være NED og MOT reimskive.Oki? Blunker

Loggført

72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek)
63 notch
67 fastback
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #10 på: april 20, 2009, 22:08:03 pm »

Mange kina H-beams kommer med sporene på samme side. Og da vil rotasjonretning være uvesentlig... Ikke alle som har så dyre og fine deler som deg vettu Stian ;-)  Ellers en fin teori.

Orginale vw råder har vel sporene maskinert på hver sin side....
« Siste redigering: april 20, 2009, 22:14:39 pm av Jee » Loggført

tekken
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Gjøvik


Klubbløs #003 www.proturbovw.com


Vis profil WWW
« Svar #11 på: april 20, 2009, 22:22:13 pm »

Hvorfor setter du dem ikke med sporene på motsatt side av hverandre,så hakene på begge lagerene låser mot en rett kant?
Loggført

72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek)
63 notch
67 fastback
tekken
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Gjøvik


Klubbløs #003 www.proturbovw.com


Vis profil WWW
« Svar #12 på: april 20, 2009, 22:30:18 pm »

Mange kina H-beams kommer med sporene på samme side. Og da vil rotasjonretning være uvesentlig... Ikke alle som har så dyre og fine deler som deg vettu Stian ;-)  Ellers en fin teori.

Orginale vw råder har vel sporene maskinert på hver sin side....

Jadajada  Blunker Høres da ut som ingen liker alu rådene,så kan da ikke være så jævla gromt..Har dem sporene på samme side så er det ikke mye mening i det nei,er forøvrig ikke min teori dette.Sto ihvertfall uthevet med stor skrift på egen tegning som fulgte med rådene ifra Don Pauter,men mulig det ikke har så mye å si.
« Siste redigering: april 20, 2009, 22:41:21 pm av tekken » Loggført

72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek)
63 notch
67 fastback
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #13 på: april 20, 2009, 22:54:49 pm »

Sporene er på samme side ja. Så det er ikke så mange muligheter, men det er jo greit å få høre hvordan det egentlig bør være i en seriøs motor Gliser

Tallene på råden skal jo mot hverandre så det er dumt å snu på dette også for å få de på hver side.. Glad

Tror dette skal gå bra jeg. Takk
Loggført

Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1919
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: april 20, 2009, 23:08:59 pm »

Sporene er på samme side ja. Så det er ikke så mange muligheter, men det er jo greit å få høre hvordan det egentlig bør være i en seriøs motor Gliser

Tallene på råden skal jo mot hverandre så det er dumt å snu på dette også for å få de på hver side.. Glad

Tror dette skal gå bra jeg. Takk
Tallene må du ikke tulle med , forøvrig enig med Tekken , logisk . Mine Pauter (Crom Moly ) sa det samme ,
Etter 13 år er de like fine !!
Mvh
Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #15 på: april 20, 2009, 23:15:02 pm »

nei, jeg kødder ikke med tallene..ikke på dette... Glad
Loggført

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #16 på: april 20, 2009, 23:35:03 pm »

Hvorfor setter du dem ikke med sporene på motsatt side av hverandre,så hakene på begge lagerene låser mot en rett kant?

Det medfører maskinering i såfall. Rådene blir ikke runde om man flipper underdelen p.ga styringen. Er nok ikke så nøyaktig lagd.

Har tro på aluråder dine jeg. Har aldri sagt noe annet. Er jo en grunn til at de fleste V8 over 1000 gamp har det...  Sjokkert

Ble nysgjerrig og kikket litt i eget lager. Og tror jeg kan strekke meg til å si at det bare er Pauter som lager rådene med lagerne på denne måten. Jeg har CB, Eagle, VW, Porsche, Scat, Carillo og Brooks (suvernir råde fra en genuine top fueler) på hylla. Og samtlige har lagerne med sporet mot hverande på samme side.. PAUTER ROCKS!!!
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!