mai 04, 2025, 19:24:04 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Rust + EU-godkjenning = ?  (Lest 2696 ganger)
Cab89
Nybegynner
*
Innlegg: 26
Bosted:



Vis profil
« på: april 16, 2009, 18:20:35 pm »

Hei sann!
Dette er en hypotese: Hvis en boble har veldig mye rust, går den da igjennom EU-kontrollen? Isåfall, når blir for mye? Hvilke steder kan ikke ha for mye rust?

Noen som ser hvor jeg vil? Hadde vært fint med svar! Blunker
Loggført
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #1 på: april 16, 2009, 18:31:53 pm »

Bilen skal være forsvarlig og da kan det ikke være rust i bærende konstruksjoner. Rusta må heller ikke stå ut i spisse flak slik at folk kan skjære seg på det.

Utover disse retningslinjene er det vel opp til hver enkelt kontrollør og bestemme hva som er forsvarlig.
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: april 16, 2009, 18:32:03 pm »

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,14135.0.html Var på EU nå på tirsdag. Sjekker du tråden, tror jeg du vil få svar.

Om du ikke gidder lese alt: jalokoey skrev:
hei.. det som står i bøkene som kontroller skal følge er : ikke bærende ,kan være 25cmlangt eller 25 cm rund hulle  , bærende godtas hull på ca størrelse med 5kr mynt. kontrollør kan hakke med skru jern for og finne ut hvor langt det er . skal være fast metall fra der han eventueltmåler. men di fleste verksted tar det på øyne mål. så alt etter kontrollør. som sagt over. jobber selv på verksted ogutfører eu kontroller. eg personlig vil si at et hull som er stort 20 cm langt og har stol feste i sammme feste vil bli en feil. så lenge førerstol henger fast der. men alt etter hvor mykje. prøv ogse  hva kontrollør sier.  og fiks feil etter mangler på den.

Og min bil gikk igjennom uten rustanmerkning.
« Siste redigering: april 16, 2009, 18:34:03 pm av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Cab89
Nybegynner
*
Innlegg: 26
Bosted:



Vis profil
« Svar #3 på: april 16, 2009, 18:57:28 pm »

Takk for svar!

Leste tråden din Formula Vee, og takker for det. Mye nytt jeg ikke viste om EU-kontroll og rust Osteaktig
Loggført
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #4 på: april 16, 2009, 19:13:26 pm »

men bærende sier du.. kan man sammenligne bunnplata med ei ramme på andre biler? er bunnplata like mye bærende? feks rust i kanalene ..er kanalene det bærende på disse bilene når bunnplata er underst? jeg undrer.
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: april 17, 2009, 00:04:09 am »

Kanalar eg vel ikkje så mykje berande, så der tåles det vel ein del rust, men rammehovudet derimot...
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: april 17, 2009, 01:01:11 am »

Når jeg ser på ei flyndre de har kappt vekk gulvet i, virker det som at det som er bærende er som Tistlo kanskje også mener, rammehode, tunnelen og "bakvogna". Sikkert rom for en del tolkninger på bærende her og mellom forskjellige kontrollører. De er vel neppe bilkonstruktører og ingeniører alle..

Men det er klart, du bør jo ikke ramle gjennom gulvet heller, og pedalene skal jo liksom henge fast i noe.. Jeg vil i hvertfall fjerne mest mulig rust etterhvert som det dukker opp, men vil/kan ikke ta noen større restaureringsjobber på meg.  Tvilende

En jeg kjenner leverte bilen til Estland for restaurering i fjor høst. Det kom på ca. 40.000.- Ikke utstillingsfinish, men fri for rust, og hel, rett og pen.
Jeg får sjekke bilen hans om et år og se.. Øyerulling
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #7 på: april 17, 2009, 15:11:03 pm »

Sjølve golvplatene er heller ikkje mykje berande.. dei kan jo skiftast ut med rette alu plater etc.. pedalane heng i tunellen. Men eit solid golv er jo heller aldri dumt Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: april 17, 2009, 15:34:04 pm »

hvor sitter festene til stolen?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

1835cc
Seniormedlem
****
Innlegg: 493
Bosted: trondheim


Luftliga`n


Vis profil
« Svar #9 på: april 17, 2009, 17:52:12 pm »

hvor sitter festene til stolen?
Riktig Gliser
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #10 på: april 17, 2009, 18:24:27 pm »

Sentralrørsramma, bunnplata, karosseriet med kanaler og tak - alt dette er bærende konstruksjon på Bobla. Men noen ting bærer mer enn andre - alvorlig rust på rammehodet er alvorlig fyfy og direkte livsfarlig, et lite rusthull i en kanal er selvsagt ikke bra, men kan vel neppe sies å være livsfarlig på samme måte. Tilsvarende med gulvet - så lenge du ikke risikerer at setet plutselig skraper langs asfalten, eller å sitte i en Flintstone-mobil, kan nok både det ene og det andre aksepteres.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #11 på: april 18, 2009, 09:37:10 am »

Bobla til min svigerinne blei engang avskiltet på stedet pga rust. Når politimannen bøyde seg inn i bilen, kunne han se skotuppene sine på bakken....
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #12 på: april 18, 2009, 23:56:23 pm »

Bobla til min svigerinne blei engang avskiltet på stedet pga rust. Når politimannen bøyde seg inn i bilen, kunne han se skotuppene sine på bakken....
Høres ut som tynt teppe...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!