Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« på: april 17, 2009, 10:49:37 am » |
|
Jeg holder på med bygging av en motor, og trenger to stk nipler som på bildet under. Vet noen hvor dette selges? Eller evt. hvilke dimensjoner et rør må ha for at jeg skal kunne gjenge opp 3/8-18 gjenger på utsiden av det?  Niplene skal være 4-5 cm lange. EDIT: Helst på Sørlandet/i nærheten av Kristiansand.
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
tezer
Supermedlem
    
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken
|
 |
« Svar #1 på: april 17, 2009, 13:02:23 pm » |
|
Da jeg var på søk etter npt nippler og rør,så spurte jeg en kompresssor service og dem hadde alt av sånne ting bare att dem kaller dem rør gjenger!så spør på et sånt sted,dem har i hvertfal her i hamar på ok kompressorservise!
|
|
|
Loggført
|
Vw 1302
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #2 på: april 17, 2009, 13:58:55 pm » |
|
Vil tro Tess har, de har det meste på det området der..
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
per
Medlem
  
Innlegg: 248
Bosted: Telemark
|
 |
« Svar #3 på: april 17, 2009, 18:18:28 pm » |
|
Alle rørleggere hvis du skel ha messing,stål og rustfritt.
Den du har bilde av der er en lang tønne nippel.
Per.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #4 på: april 17, 2009, 23:34:01 pm » |
|
Takk for tipsene! Jeg får prøve å høre om det finnes noen rørleggersjapper i nærområdet, viss ikke blir det å ta en tur til Tess til neste uke.
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #5 på: april 20, 2009, 17:54:22 pm » |
|
Jeg var i dag innom Tess, Bademiljø og Oras i Sørlandsparken, men ingen av de hadde det jeg var på jakt etter. Men Bademiljø hadde noe jeg kanskje kunne lage til, så jeg får se hvordan det går.
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
|
wide5
|
 |
« Svar #7 på: april 23, 2009, 20:29:43 pm » |
|
Sjekk med rørleggeren en gang til. Hvis du klarer deg med vanlig 3/8" gjenge da. Disse mener jeg at jeg har jeg plenty av i både svartstål, og syrefast. Du får hoie ut hvis du ikke finner, og klarer deg med disse gjengene.  Petter'n.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
mats thorsen
Juniormedlem
 
Innlegg: 82
Bosted: skien
|
 |
« Svar #8 på: april 29, 2009, 15:09:51 pm » |
|
Tess har sånne. Skal du ha NPT gjenge 3/8 begge ender heter varen :73069-06 (karbonstål) eller 36069-06 (syrefast) BSP gjenge (rørgjenge,tomme osv) Har varenr: 7155-06 , evt 36155-06 i syrefast. Både NPT og BSP er lik gjengetype men NPT koner som nevnt over, begge vil passe i hverandre men NPT`en vil du ikke få skrudd helt inn.
|
|
|
Loggført
|
If you run your fingers over my bug, i will run my bug over your fingers! 
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #9 på: april 29, 2009, 17:34:07 pm » |
|
Takk for all hjelp! Det endte opp med at jeg fant noe som heter "bordgjennomføring" hos Biltema som hadde korrekte gjenger og lengde, så jeg kjøpte to slike og kappet hodet av de. http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=136185
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #10 på: april 29, 2009, 22:11:37 pm » |
|
Fikk samme utfordring når jeg skulle sette manometer(Marshall) på trykkregulatoren(Holley) måtte til slutt gjenge opp manometeret til 3/8 uten koning fordi det hadde koniske gjenger, og en hunnkopling lik fantes ikke i handelen (Prøvde tess og et par andre)
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #11 på: april 29, 2009, 22:24:21 pm » |
|
Grunnen til at nippelen er konet, er at den skal tette når du skrur den ned i hunndelen. Hunndelen skal ikke være kon innvendig! Da er hele clouet borte! Så det å gjenge opp manometeret til 3/8 uten koning, var bortkastet, tror jeg. Jeg bruker alltid litt Loctite for sikkerhets skyld når jeg monterer NPT.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #12 på: april 29, 2009, 22:46:07 pm » |
|
Turte ikke å fortsette å skru, fikk bare innpå et par gjenger med håndmakt, men kan godt være du har rett. Det er i hvertfall tett. Brukte et tetningsstoff som tåler bensin og varme.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #13 på: april 29, 2009, 23:11:13 pm » |
|
Jeg fikk også bare innpå et par gjenger med håndmakt, men dette var uten gjengeteip. Når jeg hadde på dette gikk den mye lettere inn, men pass på at du ikke sprekker det du skrur inn i.
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
|