mai 04, 2025, 17:49:46 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Girkasseproblemer type 4  (Lest 1306 ganger)
haz
Supermedlem

Vis profil
« på: april 22, 2009, 09:14:54 am »

Har problemer med girkassen som ble satt inn av forrige eier, bilen er en 411 fra 71 og kassen er fra en 412 og disse kassene er like i følge Haynes.

Altså, for to dager siden ble bremser og clutsj luftet. I tillegg viste det seg at giroverføringen ikke var ordentlig koblet, det gikk raskt å rette på. Aldri har det vært enklere å få den i gir, men siden bilen var tom for strøm fikk jeg ikke startet den og sjekket at alt var OK da også. Batteriet ble ladet og jeg fikk startet den i går, men da gikk den plutselig ikke i gir. Refererte Haynes og forsøkte og starte den igjen, men ble noe overrasket da bilen bykset fremover selvom clutsjen var inne! Nok en inspeksjon under bilen samt ytterligere lufting hjalp ikke.

Har sjekket Haynes og uten å huske korrekt navn på biten så kan det virke som om den lille vinklede armen som sitter oppå kassa har tatt kvelden. Til info ble ikke clutsjen byttet samtidig med kassen, og er samme clutsj som stod i bilen før kassebytte. Kan clutsjen være feilen? Synes det er rart at den er enkel og få i gir når motor er av, og motsatt når på. Noen som har opplevd noe slikt med disse kassene tidligere? Setter stor pris på bistand her!
Loggført
JTWE
Supermedlem

Vis profil

« Svar #1 på: april 22, 2009, 09:33:52 am »

Bykser den fremover med girspaken i fri også?

Høres ut som om clutchen din ikke løser ut. Var det vinkelen som holder strømpa som var knukket? Enkleste testen er jo å se om clutcharmen på kassa beveger seg når noen trykker på pedalen.
Loggført
haz
Supermedlem

Vis profil
« Svar #2 på: april 22, 2009, 09:43:49 am »

Bykser den fremover med girspaken i fri også?

Høres ut som om clutchen din ikke løser ut. Var det vinkelen som holder strømpa som var knukket? Enkleste testen er jo å se om clutcharmen på kassa beveger seg når noen trykker på pedalen.

Hei Jørgen, takk for svar. Ja den bykset i fri også, mulig jeg formulerte meg dårlig, vanskelig å huske nøyaktig hva jeg forsøkte og ikke forsøkte i frustrasjonen i går, dårlig med strøm ble det til slutt også så nytt batteri må nok til. Ikke dumt tips, jeg forsket svært lite på dette i går iom jeg ikke har snøring på kasser. Men det bør være greit å starte med det ja.
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem

www.regenstadt.com

Vis profil WWW
« Svar #3 på: april 22, 2009, 09:44:53 am »

Hadde tilsvarende (hydrauliske) clutch-problem med vår 412LE for mange år siden. Kunne kjøre den helt greit, parkerte den og over natten så ville den ikke i gir. Jekket den opp for å finne problemet, kunne ikke se noe feil, sto sånn over natten igjen. Helt fint neste dag igjen... Konkluderte med at bilen levde sitt eget liv, hadde  nettopp sett filmen "Christine" et par ganger og var overbevist;) Den fikk da navnet "Turid-Marie" av en kamerat som var enda mer sikker i sin sak;)
Hadde motoren ute, kunne ikke finne noe feil på clutch-lamell. Inn igjen med motor. Alt funket normalt en stund til. Så begynte den å tulle igjen. Hadde den med på et verksted der jeg jobbet og fikk stå en nattevakt og plukke ut motoren, gjøre alt reint og var så heldig å få hjelp av en kollega som var gammel VW-mekaniker. Han husket godt at dette var et problem med Type 4, men nå er jeg ikke kar om å huske nøyaktig hva han gjorde for å løse problemet. Ergerlig, men jeg tror det var seint på natten, tidlig morgen...og et par og tjue år siden. Sorry!
Men det du kan gjøre er å gå over hele det hydrauliske opplegget til clutchen - inklusive slavesylinderen under dashbordet (der den er, mener jeg å huske). Kan hende du har noe luft i systemet, enten pga. lekk rør, pakninger eller sylinder. Lykke til!
Loggført
haz
Supermedlem

Vis profil
« Svar #4 på: april 22, 2009, 09:51:34 am »

hehe.. morsom historie Glad Takk for tips! Husker det stod noe om slavesilynderen i Haynes.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!